Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 10276
Hei! Jeg fant en trioving nøkkel som jeg lurer på om man kan finne ut hvor den hører til? De har jo sånne siffer på seg.
Noen som vet?
Enten er det serienummer som matcher døra/sylinder eller så er det nummeret til en systemnøkkel.

Tviler på at det finnes noe "sentralt" systemnøkkelregister som alle boretslagene i norge bruker?

Hadde levert den til politiet elns.
Trådstarter
4 0
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Enten er det serienummer som matcher døra/sylinder eller så er det nummeret til en systemnøkkel.

Tviler på at det finnes noe "sentralt" systemnøkkelregister som alle boretslagene i norge bruker?

Hadde levert den til politiet elns.
Vis hele sitatet...
har ikke tenkt til å bruke den ulovlig hvis jeg finner det ut liksom men den har sånn nøkkelanheng som det står 6 inni så tenkte kanskje den hørte til et hotell som ligger i nærheten her. Men vet ikke om det hotellet kanskje bruker mere nøkkelkort ?
Sitat av Masi1476 Vis innlegg
har ikke tenkt til å bruke den ulovlig hvis jeg finner det ut liksom men den har sånn nøkkelanheng som det står 6 inni så tenkte kanskje den hørte til et hotell som ligger i nærheten her. Men vet ikke om det hotellet kanskje bruker mere nøkkelkort ?
Vis hele sitatet...
Du kan kanskje spørre de som jobber på hotellet?

Umulig for oss å vite hvorvidt et random hotell i Norge bruker nøkler eller nøkkelkort.
Trådstarter
4 0
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Du kan kanskje spørre de som jobber på hotellet?

Umulig for oss å vite hvorvidt et random hotell i Norge bruker nøkler eller nøkkelkort.
Vis hele sitatet...
Nei derfor jeg lurte på om det fantes et slags register på nett der man kunne skrive inn sifrene ! Men takk for hjelp uansett
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis det er en systemnøkkel skal TrioVing vite hvem systemet tilhører.
Det er ikke sikkert de vil oppgi det til deg, så det greieste er å levere den til politiet.
Sist endret av datagutten; 27. juli 2016 kl. 20:35.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Lol, tenk om det hadde vært et register der man kunne ha funnet ut det. DA hadde det vært livsfarlig å mista nøkkelen sin.
Trådstarter
4 0
Sitat av 7Wiz Vis innlegg
Lol, tenk om det hadde vært et register der man kunne ha funnet ut det. DA hadde det vært livsfarlig å mista nøkkelen sin.
Vis hele sitatet...
Joda regnet jo med det selv og , men er rart hvor mye folk her inne kan av ting , så tenkte man kunne høre ihvertfall da!
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av Masi1476 Vis innlegg
Joda regnet jo med det selv og , men er rart hvor mye folk her inne kan av ting , så tenkte man kunne høre ihvertfall da!
Vis hele sitatet...
Absolutt. Var ikke negativt rettet mot deg. Bare tenkte høyt hvor sprøtt det faktisk hadde vært
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Det finnes et register over systemnøkler, dette har de fleste låsesmeder, produsentene og politiet tilgang på, men er (heldigvis?) ikke offentlig tilgjengelig informasjon.

Såvidt meg bekjent finnes det ikke noe register over vanlige nøkler, disse kan man jo få kopiert opp over disk på 5 min i Jernia og tilsvarende type butikker, uten at ID eller adresse må oppgis, så har vondt for å tro at det finnes et register over dette - heldigvis som enkelte nevner... Hadde levert til politiet så de hadde fått et tilskudd i hittegodssamlingen sin jeg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva står det på nøkkelen?
Vet litt om systemnøkler og har noen lister med nyttig info
Patenten til TrioVing har vel utløpt for mange år siden, så i teorien er det vel fritt frem å kopiere disse nøklene. Det er bare å kaste denne nøkkelen, de som har mistet den må uansett bytte lås når en nøkkel er på avveie.
TS: Pics, please. Om ikke annet, så gi oss numrene som står på nøkkelen. Dersom det står noe slikt som
SY12345
K11
Så er det en systemnøkkel i systemet SY12345, av type 11 (du må da ha systemoversikten for å vite hvilke dører den passer til). Noen ganger har de også et eget ID-nummer slik at man kan vite eksakt hvilken nøkkel hver bruker har, og ikke bare hvilken type de har. Hvis det derimot ser ut som en helt vanlig husnøkkelog det bare er ett enkelt nummer på den, så er det trolig bare originalnøkkel som fulgte med huslåsen.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Patenten til TrioVing har vel utløpt for mange år siden, så i teorien er det vel fritt frem å kopiere disse nøklene. Det er bare å kaste denne nøkkelen, de som har mistet den må uansett bytte lås når en nøkkel er på avveie.
Vis hele sitatet...
Errr... Teori og praksis, kamerat. Teori og praksis. Det er pes å bytte en lås. Eller, selve byttinga er jo rett frem; du skrur ut en eller to skruer avhengig av låskassa, bytter, skrur inn og done. Men. Så var det alt rundt, da. Dersom du har en komplett systemmatrise der alle endringer i systemet har blitt loggført og en komplett og oppdatert utlånsoversikt over en brukergruppe som er villige til å levere inn nøklene sine og få nye fordi du skal bytte halvparten av låsene OG en økonomiansvarlig som godtar at en nøkkel på avveie er god nok grunn til å betale et fem- eller sekssifra beløp for å bytte en masse låser når det uansett bare er å knuse et vindu...?

Nei, altså. Jeg har hatt flere jobber der jeg har hatt ansvar for store låssystemer, eller sittet ganske tett på de som adminisitrerer det. Deriblandt i forsvaret, hvor jeg hadde tilgang på hovednøkler til ca. hele leiren. Til det største systemet vårt hadde vi opp gjennom årene bestilt over 60 nye K1-nøkler fordi hver eneste fucker med nyutdelte oberststriper hadde en magisk evne til å insistere på å ha tilgang overalt og så miste nøkkelen på skitur.

Jeg har aldri observert noe som har vært i nærheten av gode rutiner. Det er ingen som gidder å bytte ut halve låssystemet bare fordi en eller annen løk har rota vekk en nøkkel. Alt for mye bry. Det burde ikke være slik, men sånn er det. Mest sannsynlig har ikke låsen blitt bytta, det kan du være temmelig sikker på.