Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5426
Hei!

Vet ikke om denne tråden egner seg her, men dette er min første post

Jeg var hos legen for drøye 2 uker siden og fikk da resept på 10mg med Escitalopram for angst og uro. Var tilbake i dag og fikk da ny resept på Quetiapin 25mg da jeg sliter med å sove. Jeg spurte legen om jeg ville gå opp i vekt av disse men hun sa nei, likevel har jeg søkt litt rundt og har sett fler nevne drastisk vektøkning som har forekommet av disse pillene. Dette er uaktuelt for meg da jeg er en jente på 18 og det er det siste jeg ønsker.

Jeg fikk også en pakke fra iHerb i dag med 5-htp og Melatonin. Melatonin har jeg gått på før, kan ikke huske det hjalp så mye men det er jo helt naturlig så noe skade vil det vel ikke gi.

Mitt spørsmål er da om jeg burde erstatte escitalopram og quetiapinen for 5-htp og melatonin? Eller i verste fall droppe escitalopramen og kanskje prøve meg på quetiapin for å sove? Får sove når jeg røyker, som er fler ganger i uka, så regner kanskje ikke med å ta den hver dag uansett. Vil virkelig ikke risikere og gå opp i vekt.

Har lyst å prøve å gi 5-htpen er sjangse hvertfall. Burde jeg droppe å gå på Escitalopram da? Eller gjør det ikke noe at jeg tar begge? Legen min er jo veldig på det med oppfølging, så noe lurt må jeg finne på hvertfall.
Du bør seponere Escitalopram før du inntar 5-HTP. Kombinasjonen kan føre til serotonin syndrom, som kan i verste fall føre til en ubehagelig død. Melatonin kan du trygt ta sammen med resten.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Du bør seponere Escitalopram før du inntar 5-HTP. Kombinasjonen kan føre til serotonin syndrom, som kan i verste fall føre til en ubehagelig død. Melatonin kan du trygt ta sammen med resten.
Vis hele sitatet...
Okei, det er jo litt greit å vite! Takk
-

Glemte og å nevne at jeg hovedsakelig dro til legen i håp for noe benzoer, men fikk heller resept på Escitalopram, så det er ikke noe veldig stort tap om det er best å ikke gå på de.

Hvordan fungerer MDMA og Quetiapin? Bør man stoppe å ta det noen dager i forveien slik man må med 5-HTP og andre SSRI-medikamenter?
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Tviler på du vil få noe vektøkning av 25mg Quetiapin. Dette er en veldig lav dose.

Tror du fint kan bruke disse til å sove, så får du heller kjenne etter om du blir veldig sulten av de eller ikke.
Sist endret av ranman22; 4. juli 2016 kl. 14:08.
Ifølge legen så er det usikkert om Quetiapin/seroquel gir vektøkning kun fordi det skaper mer sultfølelse eller om det også gjør blodsukker mer ustabilt og ustabil metabolisme. Noen går raskt opp masse i vekt på disse pillene, og vektoppgang på 20-30 kilo er ikke ukjent.

Ts følg med på formen, blir du slappere av disse, orker du mindre enn før, hvordan reagerer du på sultfølelse før og underveis på dem. Og følg vekta eller passformen på yndlingsbuksa.

Som ranman sier er du på lav dose men disse pillene er ikke sukkertøy.
Digital nomade
trippy's Avatar
Tidligere når jeg har tatt seroquel etter en speed-binge eller syretur har jeg fått ekstremt mønsj hvis jeg klarer å holde øynene oppe, på doser fra 25-150mg. Blir også fryktelig slapp/trøtt dagen der på. Ikke ta seroquel på noen dager før en eventuell emma eller annent psykedelisk tur. Kan som nevnt brukes etter tur da det dreper nesten all effekt av speed/emma. Har tidligere sovna 1t etter seroquel når jeg hadde tatt 150+mg speed 4t tidligere.
Sist endret av trippy; 4. juli 2016 kl. 18:23. Grunn: leif
Jeg har brukt escitalopram, og gikk ikke opp i vekt av den. Det må være den andre pillen som gir vektøkning.
Sitat av pernille123 Vis innlegg
Hvordan fungerer MDMA og Quetiapin?
Vis hele sitatet...
Quetiapine vil dempe mer eller mindre effekten av MDMA, men medikamentet har en halveringstid på rundt 8-12 timer, så det forlater kroppen raskt.

Sitat av pernille123 Vis innlegg
Bør man stoppe å ta det noen dager i forveien slik man må med 5-HTP og andre SSRI-medikamenter?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvilken type SSRI-medikament du bruker. Escitalopram har en halveringstid på ca. 30 timer (ifølge av Felleskatalogen), så du burde vente til det har gått minst 5 halveringstider før du inntar MDMA.
Sitat av pernille123 Vis innlegg
Jeg spurte legen om jeg ville gå opp i vekt av disse men hun sa nei, likevel har jeg søkt litt rundt og har sett fler nevne drastisk vektøkning som har forekommet av disse pillene. Dette er uaktuelt for meg da jeg er en jente på 18 og det er det siste jeg ønsker.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om det samme og fikk samme svar, og gjorde samme googling. Har ikke tatt det fast, men en god del, og er like tynn (50kg/170cm). Var litt bekymret for det med metabolismen, men det har ikke sett ut til å endre seg. Angående apetitt - du kan jo uansett fortsatt velge selv hva du spiser

Sitat av trippy Vis innlegg
Tidligere når jeg har tatt seroquel etter en speed-binge eller syretur har jeg fått ekstremt mønsj hvis jeg klarer å holde øynene oppe, på doser fra 25-150mg.
Vis hele sitatet...
Jo jo, men da har du antageligvis verken sovet eller spist på en god stund? Jeg opplever at seroquel bare avslutter stimulanteffekten, ganske behagelig å slippe å være sliten men rastløs og søvnløs lenge
Med mindre jeg er helt på jordet her, så blir 5-htp gjort om til serotonin som igjen blir gjort om til melatonin(?)
Å ta både melatonin og 5-htp blir vel som å ta mer melatonin?

Jeg har prøvd begge siden jeg også sliter med å sove, men jeg sov dårligere av 5-htp + at jeg fikk noe skikkelig rare drømmer.
Melatonin funker greit. Har de i 3mg piller. Jeg får samme effekt av å ta flere 3mg piller som jeg får av å ta en kvart 3mg pille.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av trippy Vis innlegg
Tidligere når jeg har tatt seroquel etter en speed-binge eller syretur har jeg fått ekstremt mønsj hvis jeg klarer å holde øynene oppe, på doser fra 25-150mg. Blir også fryktelig slapp/trøtt dagen der på. Ikke ta seroquel på noen dager før en eventuell emma eller annent psykedelisk tur. Kan som nevnt brukes etter tur da det dreper nesten all effekt av speed/emma. Har tidligere sovna 1t etter seroquel når jeg hadde tatt 150+mg speed 4t tidligere.
Vis hele sitatet...
Har lest flere steder at det er farlig å ta Seroquel for å lande fra speeden. Både pga ekstra stor belastning på hjertet, men også fordi det kan utløse psykoser? (høres rart ut siden det er antipsykotika imo)

Noen fortalte at de svimte av kontinuerlig i 5-6 timer med denne blandingen.

Andre sa at de fikk veldig rar følelse i kroppen/stort ubehag og mye halliser.

Har aldri testa det selv, men har gjort det med Zyprexxa og det funket fint.

Noen med erfaringer?
Sist endret av ranman22; 6. juli 2016 kl. 23:04.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Har lest flere steder at det er farlig å ta Seroquel for å lande fra speeden. Både pga ekstra stor belastning på hjertet, men også fordi det kan utløse psykoser? (høres rart ut siden det er antipsykotika imo)

Noen fortalte at de svimte av kontinuerlig i 5-6 timer med denne blandingen.

Andre sa at de fikk veldig rar følelse i kroppen/stort ubehag og mye halliser.

Har aldri testa det selv, men har gjort det med Zyprexxa og det funket fint.

Noen med erfaringer?
Vis hele sitatet...
Jeg kan fortelle at jeg tar alltid quetiapin for å få sove etter stimulanter, og det har alltid gått fint, aldri noe ubehag for meg personlig. Jeg har dog aldri vært på langvarig speedbinge. Føler at jeg lander rett ned med en gang, kanskje det er det som er ubehagelig hvis man har vært på kjøret i dagevis og slitt ut kroppen?
Sist endret av candela; 12. juli 2016 kl. 04:30.
Jeg har årelang erfaring med begge to,faktisk akkurat den kombinasjonen jeg har valgt å beholde etter mye prøving og feiling med annen medisin, men bruker det kun i harde perioder, kan dele noen tanker og erfaringer.
Brukte cipralex mot panikkangst evt hard vanlig angst, tar ca 1mnd før de funker skikkelig på meg.
Cipralex fjerner nesten all angst og frykt hos meg, men det har også en negativ side ved at jeg kan bli mer skruppeløs og handle mindre gjennomtenkt og empatisk enn vanlig, føler også jeg ikke får like god effekt av fks amfetamin( som jeg bruker titt og ofte).
Jeg får også helt merkelige abstinenser i ca 2uker til en måned etter avsluttet bruk: Følelse av lyn fra hjernen og nedover ryggeraden, flakkete syn,svetting og generelt dårlig form( fått bekreftet av legen at dette er ettervirkninger).
Men cipralex funker, uten forjævlige bivirkninger som vektøkning,restlesslegs,spenninger etc.

Seroquel:
Sliter grusomt med søvn, har gjort det i mange år, har prøvd det meste: imovane,valergan,stilnoct, for å nevne de mest populære.
Har brukt quetiapin i doser oppmot 500mg, og for meg personlig må jeg bruke det med måte og når det er nødvendig, bruker 50-100mg annenhver dag ca.
Blir ekstremt sulten og sukkersugen når de begynner å virke,en bingespising som overgår selv cannabis, får også smålig restlesslegs, men ikke noe nevneverdig,sover veldig,veldig godt og lenge.
Sover så tungt at det nesten ikke er mulig å vekke meg.
Tror hjernen har tilpasset seg å bli dysset i tung søvn av seroquellen, sliter mer med innsoving enn før, for jeg er vandt til å være ekstremt trøtt før jeg sovner.
Min personlige mening om seroquell og amfetamin er veldig dårlig,får skikkelig noier av det, og tanken min er at å blande et kraftig stimulant med en ''Heavy tranquilizer'' er en dårlig ide.
Jeg føler iblandt et minisug til seroquel, og har hørt om andre som også har fått det, så det er på en måte vanedannende, selv om dette ikke blir informert om.
Hvorfor jeg foretrekker Cipralex og seroquel:
Benzo er seff mest komfortabelt og problemfritt, men å bli avhengig eller få for vane med benzo vil jeg unngå for enhver pris, da er det ikke like lett å snu som ved bruk av de to.
Men det skal sies, de er begge meget potente medisiner som gjør store forandringer med kjemien i hjernen, og må ikke taes lett på, kun om det er høyst nødvendig, kan fort bli en medesinsk rund-dans.

Beklager om innlegget ble litt rotete, jeg er ingen ordsmed, håper du finner det som virker
Sist endret av Cosmos; 12. juli 2016 kl. 05:40.
Jeg har gått på quetiapine i 4 måneder, 50mg før sengetid, og har så langt gått opp 10-15kg. Det er studier som viser at quetiapine kan gi økte verdier av veksthormon og mindre verdier av kortisol, som kan ha en positiv innvirkning på trening. Veksthormon sier seg ganske selv at er hormonet som bidrar til både muskelvekst og skjelletvekst. Kortisol er et stresshormon som har en katabolsk effekt, altså det bryter ned muskler osv, så om quetiapine gir en nedsettende verdi av dette kan man også gå opp i vekt. Jeg har ikke blitt tjukk i det hele tatt, men jeg har blitt betraktelig større i bredden og fått mer muskler. Dette kan være av helt andre årsaker, men før jeg begynte på quetiapine var jeg veldig tynn og nå er jeg ganske atletisk. Alle jeg kjenner som har brukt quetiapine har rapportert vekt økning. Man blir ekstremt sulten av quetiapine, og jeg anbefaler å ha sunne matvarer klart før du tar medisinen, så du ikke ender opp med å munche alt av kaker og søtsaker du finner.
Dianavar har du link til disse studiene? Vil være veldig intr å lese, for de fleste opplever vel ingenting i nærheten av økning av veksthormoner på disse pillene.
Eller sagt på en annen måte, langt de fleste snakker om ekstra fett på kroppen som følge av seroquel. Matorgier som du nevner er vanlig, og nedsatt metabolisme.

Økning av veksthormon burde jo føre til økt metabolisme? Altså om kroppen bruker energi for å bygge muskler, sener og styrke beintetthet så vil jo dette kreve energi. Og ekstra energi bruk burde jo da føre til økt metabolisme, altså raskere forbrenning, raskere omsetning av næringstoffer etc.

Åssen funker det å trene på seroquel for deg? Jeg blir døsig, slapp og lat av seroquel og har jeg tatt seroquel kvelden før så er trening det siste jeg klarer å komme igang med. Men om jeg får sove skikkelig bra en natt på seroquel og dropper å ta den kvelden etter så kan jeg komme meg på trening dagen derpå igjen. Men klarer det aldri med seroquel innabords.

Bortsett fra det med vektøkning så er jo seroquel en veldig bra medisin som har mange bruksområder. Så om det er noe en selv kan gjøre for å motvirke vektøkning og matorgier på seroquel så er jeg veldig keen på å høre mer om det.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Dianavar har du link til disse studiene? Vil være veldig intr å lese, for de fleste opplever vel ingenting i nærheten av økning av veksthormoner på disse pillene.
Eller sagt på en annen måte, langt de fleste snakker om ekstra fett på kroppen som følge av seroquel. Matorgier som du nevner er vanlig, og nedsatt metabolisme.
.
Vis hele sitatet...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15469666
Gadd bare å finne frem en link nå. Den viser en betydelig øking av veksthormon hos pasienter som tok quetiapine i forhold til placebo pasientene. Studien viste også at kortisol minsket hos pasientene som tok quetiapine.

Nå er det ikke slik at disse verdiene av veksthormon og kortisol er ekstremt store, og man får absolutt ingen 'bodybuilding' effekt av dette.

Når det kommer til det med tretthet, så opplevde jeg 'hangover' kun den første måneden jeg brukte det, og ellers har jeg ikke opplevd det noe særlig. Jeg må innrømme at jeg er litt mer sliten på morgenen enn jeg var før, men jeg har blitt vandt til det.
Dianavar har tenkt litt på dette. At kortisol nivået senkes er jo helt greit. Mer søvn og mindre stress i hodet, mindre tankekjør etc vil jo være en effekt av seroquel. Noe som forklarer nedgang i kortisol nivå.

Søvn i seg selv kan ha en positiv effekt på kroppens naturlige veksthormon. Så der er vel forklaringen på den biten.

Det som er spennende her er jo hva som gjør at noen reagerer på seroquel med økt fettlagring og nedsatt metabolisme mens andre går opp i kroppsmasse og ikke i fettprosent. Jeg må nok lese flere studier for å finne ut mer. Skulle veldig gjerne unngått "tvangsspisingen" som følger seroquel bruk for meg. For isolert sett så virker jo medisinen fantastisk. Dog er det slitsomt med bivirkningene og hele tiden kjempe mot en hel hungersnød i maveregionen etter inntak av seroquel. For ofte så taper jeg den kampen og ender opp med masse mat rett før jeg sovner. Det er jo ikke bra.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Dianavar har tenkt litt på dette. At kortisol nivået senkes er jo helt greit. Mer søvn og mindre stress i hodet, mindre tankekjør etc vil jo være en effekt av seroquel. Noe som forklarer nedgang i kortisol nivå.

Søvn i seg selv kan ha en positiv effekt på kroppens naturlige veksthormon. Så der er vel forklaringen på den biten.

Det som er spennende her er jo hva som gjør at noen reagerer på seroquel med økt fettlagring og nedsatt metabolisme mens andre går opp i kroppsmasse og ikke i fettprosent. Jeg må nok lese flere studier for å finne ut mer. Skulle veldig gjerne unngått "tvangsspisingen" som følger seroquel bruk for meg. For isolert sett så virker jo medisinen fantastisk. Dog er det slitsomt med bivirkningene og hele tiden kjempe mot en hel hungersnød i maveregionen etter inntak av seroquel. For ofte så taper jeg den kampen og ender opp med masse mat rett før jeg sovner. Det er jo ikke bra.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo også slik at folk er forskjellige. Jeg personlig har en genetikk som gjør fettlagring veldig vanskelig, og har ellers et atletisk bygg. Jeg har noen venner som spiser mye mindre enn meg men som er overvektige. Hvis noen av disse skulle tatt quetiapine klarer jeg ikke engang å tenke på hvilke konsekvenser det ville hatt for dem. Men når det er sagt, så har jeg fått mer fettprosent etter jeg begynte på medisinen, det er helt klart, men det er heller en normal fettprosent mtp hvor tynn jeg var før.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av frtoretang Vis innlegg

Søvn i seg selv kan ha en positiv effekt på kroppens naturlige veksthormon. Så der er vel forklaringen på den biten.
Vis hele sitatet...
Jeg overså denne biten ved forrige svar. Ja det stemmer som du sier at søvn er koblet til økte verdier av veksthormon, og mange som begynner på quetiapine har nok ikke fått særlig søvn ellers (derfor sovemedisin) og kan jo oppleve en forskjell dersom de plutselig begynner å sove dypt i opptil 10 timer natta.

Det ser nok ut som jeg blåser det opp til mer enn det er her på forumet, det med veksthormoner og quetiapine :P Men synes bare rett og slett det er intressant, da jeg har opplevd ganske drastiske endringer på kroppen siden start.
Er ei frøken selv og jeg gikk på Quetiapin for noen år siden og jeg slutta ganske fort siden jeg spiste som en hest etter jeg begynte på den. Før jeg skulle legge meg sto jeg med hodet inn i kjøleskapet og spiste alt jeg kom over, hadde lyst på mat hele tiden. Skjønte fort at det her kom ikke til å gå bra så kutta den ut før jeg gikk opp i vekt. Jeg tok 150-200 mg daglig, muncha mer enn jeg gjorde når jeg røkte weed.. Sov som en stein men ville ikke bli feit så da ofra jeg heller søvnen! Melatonin er bare tull (syns jeg, da), på meg har det iallefall null effekt og den nye legen min lo godt når jeg sa at en psykiater hadde skrevet ut melatonin til meg for søvnvansker. Han sa at sånt skriver man ut til de med milde søvnvansker, det har nada niks null effekt på meg som slet med å sovne pga uro i kroppen og tankekjør.. :P Skrev ut Imovane til meg og jeg fikk meg en god del netter der jeg sovna fint og sov hele natta, har aldri vært et problem å sove hele natta men er dette å kunne sovne da.. Cluet er jo at man kan bli avhengig men gjør man som legen sier så går det fint, jeg er ikke blitt avhengig iallefall.
Man må huske på det at selv om man får større appetitt av medisiner så trenger man ikke trykke i seg alt av mat å godiss man kommer over. man må alltid passe på kostholde sitt.
Å skylde på medisiner fordi man legger på seg er litt feil. har du kontroll på matinntak å passer på å ikke bare spise sjokolade å brus er du langt på vei
Sitat av plater Vis innlegg
Man må huske på det at selv om man får større appetitt av medisiner så trenger man ikke trykke i seg alt av mat å godiss man kommer over. man må alltid passe på kostholde sitt.
Å skylde på medisiner fordi man legger på seg er litt feil. har du kontroll på matinntak å passer på å ikke bare spise sjokolade å brus er du langt på vei
Vis hele sitatet...
Har du opplevd denne sulten man får av quetiapine? Se for deg samme sult som du ville opplevd om du ikke hadde spist på 24 timer.. Det er vanskelig å sove uten å ha tilfredstilt denne sulten, så da mister medisinen på en måte formålet.
Sitat av Dianavar Vis innlegg
Har du opplevd denne sulten man får av quetiapine? Se for deg samme sult som du ville opplevd om du ikke hadde spist på 24 timer.. Det er vanskelig å sove uten å ha tilfredstilt denne sulten, så da mister medisinen på en måte formålet.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har gått på quetiapine i 2år, jeg tar 300mg hver kveld.
Jeg har opplevd større mat lyst men ikke så mye at jeg har lagt på meg.
Jeg har merket at hvis jeg spiser en porsjon så kan jeg fortsatt trøkke i meg mer mat men jeg klarer å ta en porsjon å så vente til sulten forsvinner, sitter ikke å spiser flere porsjoner når jeg vet jeg ikke trenger
Sitat av plater Vis innlegg
Ja jeg har gått på quetiapine i 2år, jeg tar 300mg hver kveld.
Jeg har opplevd større mat lyst men ikke så mye at jeg har lagt på meg.
Jeg har merket at hvis jeg spiser en porsjon så kan jeg fortsatt trøkke i meg mer mat men jeg klarer å ta en porsjon å så vente til sulten forsvinner, sitter ikke å spiser flere porsjoner når jeg vet jeg ikke trenger
Vis hele sitatet...
Klarer du i det hele tatt å holde deg våken med 300mg? 50mg holder for å få meg rimelig døsig for å si det sånn.. :P Men ja vi er alle forskjellige.
Sitat av Dianavar Vis innlegg
Klarer du i det hele tatt å holde deg våken med 300mg? 50mg holder for å få meg rimelig døsig for å si det sånn.. :P Men ja vi er alle forskjellige.
Vis hele sitatet...
Ja kan fint være våken men self blir jeg trøtt. Men tar jeg mindre sovner jeg ikke. ja alle er forskjellig