Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6982
Heisann. Jeg tenkte jeg skulle undersøke her inne om det var noen som hadde peiling på å slutte med sobril. Dosene jeg går på er ikke så høye, men jeg har gått på Sobril fast i nærmere 4 år. Det siste halve året har jeg ligget på omtrent 30 mg for dagen. Nå har jeg vært på nedtrapping en periode, men har ikke kommet meg lavere enn 30 mg for dagen. Ettersom jeg snart er tom for medisiner, og har fått beskjed om at jeg ikke kommer til å få mer, betyr det at jeg må slutte tvert. Jeg lurer derfor på hva jeg kommer til å oppleve. Det er jo ikke snakk om de høyeste dosene, så skrekkhistoriene om at det er verre enn å slutte med heroin osv, gjelder vel ikke for meg?

En annen ting jeg bør nevne, er at jeg røyker cannabis daglig. Det er noe som sier meg at det kan bli en helt forferdelig greie å røyke, mens man samtidig slutter helt med Sobril. Hvis noen har erfaringer eller råd her, tar jeg gjerne imot. Jeg tenker at det kanskje kan hjelpe også, å røyke litt, men er stygt redd for at jeg kommer til å ende opp i en bad tripp som gjør at jeg tror jeg holder på å dø, få epilpetiske anfall osv. Alt hva cannabis-fantasien tillater seg.

Sist men ikke minst: Hvis jeg nå blir dårlig av å slutte med sobril: Hvor lenge kan jeg regne med at det vil vare?

Setter pris på svar.
Du må ikke være alt for redd, ikke les for mye om andres opplevelser. Det er svært individuelt hvordan en reagerer når kroppen ikke lenger får benzo.
Klem fra Betty
Det skal nok gå fint for deg. Jeg gikk ned 5mg hver uke. Anbefaler deg faktisk å røyke, det hjalp iallefall meg, særlig med søvnen.

Så lenge du IKKE slutter brått, så går det bra. Jeg trodde det skulle gå fint å slutte på dagen, siden jeg ikke hadde tatt "så mye" over tid (tok 20-30mg valium daglig). Ga meg noen stygge bivirkninger, ble nesten bipolar (svært manisk, og svært depressiv til tider), blant annet. Men så skjønte jeg at jeg måtte trappe ned, og at dette var alvorlig. Så spurte jeg legen om et brett til, og at jeg skulle være meget disiplinert ovenfor nedtrappingsplanen jeg laga sjøl.
Trådstarter
31 6
Takker for svar til dere begge Jeg får ikke muligheten til å trappe ned ytterligere, men leger og overleger har gitt meg klarsignal om at jeg trygt kan stoppe helt nå. Hvor lenge kan jeg regne med å være dårlig evt? Og når begynner selve abstinensene?
Sitat av Bobbyy35 Vis innlegg
Takker for svar til dere begge Jeg får ikke muligheten til å trappe ned ytterligere, men leger og overleger har gitt meg klarsignal om at jeg trygt kan stoppe helt nå. Hvor lenge kan jeg regne med å være dårlig evt? Og når begynner selve abstinensene?
Vis hele sitatet...
For meg starta abstinensene etter 2-3 dager. Skjelving, "tics", småfeber, hypersensitivitet, mani, depressivitet. Ble aldri "kvalm" eller noe slikt.

Tror ikke du skal stoppe helt når du går på 30mg, altså...
Trådstarter
31 6
Instinktinnsikt: Jeg hører deg, men jeg har ikke noe valg. Er derfor det er antydninger til panikk. Men du må tenke på at 5 mg valium tilsvarer 25 mg sobril, hvis jeg ikke husker helt feil. Så det vil med andre ord si at du stod på 100-150 mg "sobril" daglig, da du bråseponerte. Det høres ikke særlig behagelig ut nei.

Men, i bunn og grunn er jeg uansett enig med deg, fremfor psykiatere. De sier jeg bare kan stoppe med dem, men jeg kan ikke for å føle at de "antar" at det går bra. Jeg har 1,5 sobril igjen, og vurderer om jeg skal ta hele dosen i kveld, eller om jeg skal ta en halv tre kvelder fremover. Jeg tror det blir det første. Hvis jeg detter om i kramper og ender på sykehus, så vet jeg i hvert fall at jeg har forsøkt.

Instinktinnsikt: Det du sier om mani og depressivitet er ganske interessant. Jeg ble for noen år siden lagt inn på sykehus på en ferie, grunnet altfor mye alkohol. Da dynket de meg ned i Valium, og jeg ble SKYHØYT oppe, nesten som at jeg var brisen og supergodt humør. Folk skjønte ikke hva jeg hadde fått i meg, inkludert helsevesenet. Jeg tror jeg fikk en manisk reaksjon på valium. Jeg vet ikke om det er slik folk blir av Valium, men jeg tror ikke det. Sobril derimot: Nå som jeg har gått på dem daglig i mange år, føler jeg bare jevnt og trutt at jeg er deprimert. Kjenner liksom ikke så mye glede av Sobril. De er helt genial mot angst, men det stopper der. Men om jeg blir manisk av å slutte med sobril, så høres ikke det ut som den verste bivirkningen Det jeg egentlig er mest redd for, er epileptiske anfall. Får av og til følelsen av at jeg holder på å "lette fra bakken", og blir helt nummen i kroppen. Det er vanskelig å forklare, og jeg forbinder det mest med alkoholavrusning, men jeg har opplevd lignende ved brå stopp av sobril også, de gangene det har skjedd ved uhell. ( at jeg har mistet eller rotet vekk tabletter osv ).
Sist endret av Bobbyy35; 27. mars 2016 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bobbyy35 Vis innlegg
Instinktinnsikt: Jeg hører deg, men jeg har ikke noe valg. Er derfor det er antydninger til panikk. Men du må tenke på at 5 mg valium tilsvarer 25 mg sobril, hvis jeg ikke husker helt feil. Så det vil med andre ord si at du stod på 100-150 mg "sobril" daglig, da du bråseponerte. Det høres ikke særlig behagelig ut nei.

Men, i bunn og grunn er jeg uansett enig med deg, fremfor psykiatere. De sier jeg bare kan stoppe med dem, men jeg kan ikke for å føle at de "antar" at det går bra. Jeg har 1,5 sobril igjen, og vurderer om jeg skal ta hele dosen i kveld, eller om jeg skal ta en halv tre kvelder fremover. Jeg tror det blir det første. Hvis jeg detter om i kramper og ender på sykehus, så vet jeg i hvert fall at jeg har forsøkt.

Instinktinnsikt: Det du sier om mani og depressivitet er ganske interessant. Jeg ble for noen år siden lagt inn på sykehus på en ferie, grunnet altfor mye alkohol. Da dynket de meg ned i Valium, og jeg ble SKYHØYT oppe, nesten som at jeg var brisen og supergodt humør. Folk skjønte ikke hva jeg hadde fått i meg, inkludert helsevesenet. Jeg tror jeg fikk en manisk reaksjon på valium. Jeg vet ikke om det er slik folk blir av Valium, men jeg tror ikke det. Sobril derimot: Nå som jeg har gått på dem daglig i mange år, føler jeg bare jevnt og trutt at jeg er deprimert. Kjenner liksom ikke så mye glede av Sobril. De er helt genial mot angst, men det stopper der. Men om jeg blir manisk av å slutte med sobril, så høres ikke det ut som den verste bivirkningen Det jeg egentlig er mest redd for, er epileptiske anfall. Får av og til følelsen av at jeg holder på å "lette fra bakken", og blir helt nummen i kroppen. Det er vanskelig å forklare, og jeg forbinder det mest med alkoholavrusning, men jeg har opplevd lignende ved brå stopp av sobril også, de gangene det har skjedd ved uhell. ( at jeg har mistet eller rotet vekk tabletter osv ).
Vis hele sitatet...
Prøv en halv hver kveld, i tre dager du.
All the way up
Jeg brukte benzodiazepam( ca 25mg om dagen) i 3mnd. Når jeg skjønte at det var på tide å slutte slet jeg mest med å sove.

Ta dette med litt kritikk; Jeg drakk alkohol på kveldene i ca 1.5 uke for å sovne. Det er krysstolleranse på alkohol og benzo, så litt avhengig av mengden du må drikke kan det være en KORTVARIG løsning. Men merk at å bytte ut en avhengighet med en potensiell ny ikke alltid er lurt. Du må nesten se det ann selv.

-semis
Sist endret av semis; 28. mars 2016 kl. 14:50.
Trådstarter
31 6
Takker for svar. Jeg har inntrykk av at alkohol forverrer Sobril-abstinens, for min egen del. Dessuten blir det å ta seg noen pils i denne tilstanden det samme som at jeg går ut på tynnere is, fordi jeg fryser på beina. Med andre ord: Alkohol bør jeg styre unna, for min del. Har forøvrig gått igjennom dagen i går på halv dose ( 15 mg ) tilsammen, og i dag har jeg ikke tatt noe i det hele tatt. Formen føles litt rar, som at jeg har døgnet eller drukket altfor mye kaffe. Jeg håper at det ikke blir verre enn dette, men det er vel uunngåelig. Det blir vel som verst om 1-2 dager, har jeg forstått. Men så langt er det ikke mye annet enn stort sett psykiske reaksjoner. Foreløpig ikke noe pes Minner egentlig litt om de gangene jeg har sluttet å røyke weed etter mye røyking.
Hvordan har dette gått så langt? Høres veldig rart ut at legene sier du må kutte tvert ut etter å ha gått på 30 mg daglig i 4 år. Det er en kjent sak at bråstopp av benzoer fører til abstinenser dersom man er fysisk avhengig. Hvis du syns det blir for ille så bør du ta det opp med legen din, si at du trenger en ordentlig nedtrappingplan og at du ikke er klar for å gå fra 30 mg rett ned på 0 mg daglig.

Jeg har lest at folk bruker magnesium-tilskudd for å dempe benzo-abstinenser, men dette kan jeg ikke gå god for da jeg aldri har prøvd det selv til det bruket.
Jeg tror du kommer til å få problemer med å slutte cold turkey. Du kommer til å føle deg rar iallefall. Irritabel, trøtt men får ikke sove, skjelvende hender, tics, svetting og kaldsvetting. Jeg kan ikke tro noe annet en at du kommer til å få fysiske abstinenser. Men ikke så sterke som at du får krampeanfall eller lignende.

Men skal legen ta deg helt av benzo på denne måten må han hjelpe deg med medisiner som kan motvirke abstinensene litt. Orfiril mot kramper(epilepsianfall), Seroquel og vallargan for å sove på. Spør også om Cataprezan, det hjelper mot hjertebank og kan roe ned abstinensene noe. Denne miksen sammen med magnesium og et godt kosthold vil gjøre ting lettere. Om du føler at cannabisen funker for deg, bare røyk. Det er ikke farlig.

Det her går fint men synes også det er rart at du bare blir kutta helt tvert på benzo uten noen form for hjelp! Det beste er alltid å trappe ned når det kommer til benzo!
Ååh, så deilig det var å slutte med sobril. Det vil gå mye bedre med deg etterpå. Gled deg til å ha et problem mindre :-)
Jeg brukte ca 30 mg og trappet ned å sluttet etter 6-7 år. Det gikk så bra :-)
Ønsker deg lykke til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
31 6
Takker for respons og tips fra alle. Jeg skal komme med en liten oppdatering: Jeg forsøkte å slutte helt, som jeg skrev tidligere. Den første dagen gikk forholdsvist greit. Det hele minnet egentlig om å slutte med cannabis. Det var vanskelig med innsovningen, men jeg var uhyre trøtt. Jeg våknet ca 1 gang i timen og tok meg en røyk, men følte meg ikke uutholdelig dårlig. Det eneste var den "svidde" følelsen i hodet. Jeg følte meg rar, som at jeg hadde vært våken hele natten, og drukket to kanner med kaffe. Apetitten var helt fraværende. Som når man drikker tett over lang tid, var det nesten som unaturlig å spise. Jeg klarte bare å få i meg ett måltid den første dagen.

Den andre dagen begynte forholdsvis bra. Jeg var litt glad for at det første døgnet var over, og håpet at jeg ikke skulle blir dårligere dag 2, men visste at det var en ganske stor sannsynlighet for det, med tanke på at jeg hadde mindre virkestoffer i kroppen denne dagen. Og utover formiddagen kom det en "byge" som var svært ubehagelig. Jeg brukte evigheter på alt jeg skulle gjøre. Å ta seg en dusj var en skikkelig utfordrende oppgave, da jeg var så slapp. Etterhvert fikk jeg en helt intens hodepine, nesten som migrene, og paracet tok ikke denne. Jeg fikk også den elektriske følelsen, og følte meg blek og elendig, generelt sett. Til slutt kastet jeg opp. Det var på dette punktet jeg fant ut at dette ikke virket helt ufarlig. Jeg snakket med en overlege, og han anbefalte meg å stå på ti mg i en uke, før jeg gikk ned i fem mg. Jeg klarte å ordne det slik at jeg kunne dra nedtrappingen litt lenger, men ikke nok til å følge overlegen sin plan. Det er litt innviklet, men poenget er i hvertfall at fastlegen jeg har nå, ikke kommer til å skrive ut mer medisiner, sannsynligvis ikke til tross for at overlegen fra en annen instans har sendt brev om det. Jeg har ikke fått snakket med legen ennå, da hun ikke har ringt meg. Derfor har jeg bestemt meg for å ikke ta noen sjanser om at jeg får mer medisin, og har bestemt meg for å rasjonere de pillene jeg har igjen. Jeg kommer derfor til å hoppe fra det som har blitt en litt diffus dose ( ca 30 mg i snitt de siste dagene ), og ned i 5 mg hver kveld. Jeg vet at dette er et ganske høyt hopp, men dersom jeg tar 5 mg hver kveld i 3 uker: Vil jeg da oppleve like kraftig abstinens som da jeg ikke tok i det hele tatt? Hvor mye vil disse 5 mg om kveldene lindre ubehagelig abstinens?
Sitat av Bobbyy35 Vis innlegg
Takker for respons og tips fra alle. Jeg skal komme med en liten oppdatering: Jeg forsøkte å slutte helt, som jeg skrev tidligere. Den første dagen gikk forholdsvist greit. Det hele minnet egentlig om å slutte med cannabis. Det var vanskelig med innsovningen, men jeg var uhyre trøtt. Jeg våknet ca 1 gang i timen og tok meg en røyk, men følte meg ikke uutholdelig dårlig. Det eneste var den "svidde" følelsen i hodet. Jeg følte meg rar, som at jeg hadde vært våken hele natten, og drukket to kanner med kaffe. Apetitten var helt fraværende. Som når man drikker tett over lang tid, var det nesten som unaturlig å spise. Jeg klarte bare å få i meg ett måltid den første dagen.

Den andre dagen begynte forholdsvis bra. Jeg var litt glad for at det første døgnet var over, og håpet at jeg ikke skulle blir dårligere dag 2, men visste at det var en ganske stor sannsynlighet for det, med tanke på at jeg hadde mindre virkestoffer i kroppen denne dagen. Og utover formiddagen kom det en "byge" som var svært ubehagelig. Jeg brukte evigheter på alt jeg skulle gjøre. Å ta seg en dusj var en skikkelig utfordrende oppgave, da jeg var så slapp. Etterhvert fikk jeg en helt intens hodepine, nesten som migrene, og paracet tok ikke denne. Jeg fikk også den elektriske følelsen, og følte meg blek og elendig, generelt sett. Til slutt kastet jeg opp. Det var på dette punktet jeg fant ut at dette ikke virket helt ufarlig. Jeg snakket med en overlege, og han anbefalte meg å stå på ti mg i en uke, før jeg gikk ned i fem mg. Jeg klarte å ordne det slik at jeg kunne dra nedtrappingen litt lenger, men ikke nok til å følge overlegen sin plan. Det er litt innviklet, men poenget er i hvertfall at fastlegen jeg har nå, ikke kommer til å skrive ut mer medisiner, sannsynligvis ikke til tross for at overlegen fra en annen instans har sendt brev om det. Jeg har ikke fått snakket med legen ennå, da hun ikke har ringt meg. Derfor har jeg bestemt meg for å ikke ta noen sjanser om at jeg får mer medisin, og har bestemt meg for å rasjonere de pillene jeg har igjen. Jeg kommer derfor til å hoppe fra det som har blitt en litt diffus dose ( ca 30 mg i snitt de siste dagene ), og ned i 5 mg hver kveld. Jeg vet at dette er et ganske høyt hopp, men dersom jeg tar 5 mg hver kveld i 3 uker: Vil jeg da oppleve like kraftig abstinens som da jeg ikke tok i det hele tatt? Hvor mye vil disse 5 mg om kveldene lindre ubehagelig abstinens?
Vis hele sitatet...

Planen din er god i min mening. Ta 5 mg og det vil etter all sannsynlighet hjelpe mot abstinensene. Prøv etterhvert å ha en dags opphold mellom vært 5 mg, hvis det lar seg gjøre. Det vil uten tvil bli en mykere avvenningprosess, men det kommer en tid hvor du bare må takle de abstinensene som kommer. Det klarer du!

Hvordan var det med cannabis de dagene uten Sobril? Cannabis fungerer forskjellig fra folk til folk, det kan lindre angst hos noen, og fremme det hos andre. Det kan jo tenkes at du har slitt med angst fra før, siden du bruker Sobril. Hvis du har røyket fast i flere år, vil det være litt ubeleilig å slutte med cannabis samtidig som Sobril, da du etter all sannsynlighet vil få abstinenser fra dette også, du kan dog finne en strain med høyere CBD innhold enn THC da det kan virke mindre psykoaktivt.

Skjønner at dette er kjipt, abstinenser er alltid det, men du vil uten tvil komme deg igjennom det. Finn deg noe å gjøre, trene eller noe sånt.