Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7555
Hei!

Har klart å sette meg selv i en situasjon jeg kunne vært foruten. Jeg har tidligere slått til en vakt, og gjort motstand mot politi, og i tillegg truet dem på livet når dem arresterte meg. Jeg er jo helt klart inneforstått med at jeg var dust. Skal i retten snart, og antar at jeg nok må inn å sone. Saken er at jeg sliter enormt med angst og lukkede rom. Noen som har vært i lignende situasjon, eller vet om andre som har slitt meget, og som må inn å sone? Må jeg sone med låst celledør? Er det vanlig å havne på lukket avdeling i slik situasjon? Jeg vet ikke hva utfallet blir, men jeg antar det blir soning grunnet alvorligheten. Håper jeg slipper "trolls", for dette er iallefall for min del meget alvorlig. Jeg skal ta straffen min, men håper ikke straffen gjør meg enda sykere. Har også etter denne episoden fått litt anderledes syn på ting. Mista helt lysten på å drikke, når man ser hva sprit gjør. Dette har slitt på meg helt siden det skjedde for ca 1/2 år siden.
Sist endret av djifreak; 20. februar 2016 kl. 02:03.
Vansklig å svare på slike spørsmål da det er mange variabler. Om du har rent rulleblad og dette er din første hendelse kan det hende du kommer deg unna soning og ender med betinget fengsel og forelegg\bot. Om du må sone i fengsel vil ikke din angst for lukkede rom medføre at du får en "enklere" soning.
Kanskje du kan søke om å få sone med fotlenke. Bedre enn å sone i fengsel eller?
Sitat av djifreak Vis innlegg
Hei!

Har klart å sette meg selv i en situasjon jeg kunne vært foruten. Jeg har tidligere slått til en vakt, og gjort motstand mot politi, og i tillegg truet dem på livet når dem arresterte meg. Jeg er jo helt klart inneforstått med at jeg var dust. Skal i retten snart, og antar at jeg nok må inn å sone. Saken er at jeg sliter enormt med angst og lukkede rom. Noen som har vært i lignende situasjon, eller vet om andre som har slitt meget, og som må inn å sone? Må jeg sone med låst celledør? Er det vanlig å havne på lukket avdeling i slik situasjon? Jeg vet ikke hva utfallet blir, men jeg antar det blir soning grunnet alvorligheten. Håper jeg slipper "trolls", for dette er iallefall for min del meget alvorlig. Jeg skal ta straffen min, men håper ikke straffen gjør meg enda sykere. Har også etter denne episoden fått litt anderledes syn på ting. Mista helt lysten på å drikke, når man ser hva sprit gjør. Dette har slitt på meg helt siden det skjedde for ca 1/2 år siden.
Vis hele sitatet...
hvis du må i fengsel vil det bli åpen soning og der vil du aldri bli låst inne på rommet. viktig at du forklarer deg ordentlig når rettsaken begynner om at du har mistet lysten på å drikke etter dette og at det har plaget deg siden det skjedde. virker jo som om du klikket i øyeblikket og sa ting du ikke mente og gjorde dumme avgjørelser. dette viser jo at du angrer og siden du ikke drikker lengre (kanskje sprit er lurt å legge helt på hylla) er det liten sjanse for gjentakelse og det legges vekt på når du får dommen. bot, betinga, samfunnsstraff eller åpen soning er hva du kan vente deg. blir nok en god stund til rettsaken så prøv å ikke grue deg og lev i nuet. lykke til
Hvis du blir dømt til soning, må du nok på lukka avdeling først for så å bli flytta til åpen når de får plass/det blir din tur. Jeg er ikke jurist og vet ikke om retten kan si at du skal på åpen avdeling fra starten av, men hos oss kommer alle på lukka først. Det er ofte en venteliste for å få plass på åpen.
Hvis du kommer på lukka kan du spørre om å få ha dørluka åpen, og få tilsyn til du sovner. Dvs at noen sjekker innom en gang i timen eller hver andre time til du sovner. Mange innsatte som sliter med å være innelåst etter lukking liker å kunne veksle noen ord med vaktene av og til slik at de ikke føler seg helt isolert.
Snakk med sosialtjenesten så fort som mulig for å komme på lista, og benytt alle sjanser til å være ute i friluft.
Trådstarter
4 2
Vil takke dere alle for svarene. Håper selvsagt det kommer flere innspill, så jeg får roet meg ned noen hakk. Merker at når jeg våkner, så slår pulsen i panikk med en gang. Det er som.. "velkommen tilbake til virkeligheten, og frykten". Er dårlig på sitering etc og slikt i fora, så jeg svarer bare med avsnitt.

Don_P: jeg var kanskje litt vill i min ungdom, og havnet gjerne i bråk og fyllearrest. Nå er jeg godt voksen faktisk, og det er klart man har roet seg 100 hakk. Denne episoden ser jeg jo helt klart ikke hører hjemme noen plass. Nå vet ikke jeg hva dem anser som rent rulleblad, men jeg har iallefall ikke vært innom rettsvesenet på 20 år.. Som ungdom finner man på masse tull. Noen iallefall

Alzo88: Hvis det blir ubetinget, vil jeg prøve å sone med fotlenke. Jeg vil tro det er mye bedre enn å sone i ei celle når man sliter med klaustrofobisk angst.

Why_not: Jeg håper virkelig du har rett. Det er ikke det at jeg skal "prøve å slippe unna", og jeg vet jo at mange bruker "angst"kortet for å slippe billig unna. Jeg har vært til behandling i psykriatrien siden 2000, så jeg har slitt lenge med dette kan man si. Kvelden jeg klikka, hadde jeg egentlig hatt kvoten min, men sa ja takk til cognac, så dum som jeg var. Husker svært lite av kvelden, og det gjør det vondere. Jeg har unnskyldt meg til alle involverte, og kan ikke annet gjøre, enn å legge meg langflat. Jeg har tilogmed ringt fengsler 3 ganger for å spørre om soningsforhold før det i det hele har kommet i retten. Det føles helt sykt. Spriten er lagt helt på hylla, og jeg tar meg max 4-5 øl helt for meg selv. Jeg har fått dato på rettsaken, og bare det å få tiltalen i posten var katastrofalt. Det satte meg ut i 2-3 dager. Igjen, takk for svar, håper du har rett.

Morden78: Jeg håper ikke det blir slik. Hvis jeg blir lukka inn i et rom som jeg ikke klarer å komme meg ut av, så føler jeg at halsen strupes. Det er en ubeskrivelig følelse som det er vanskelig å forklare til mennesker som ikke sliter med dette. Det som også gjør det litt værre, er at man noen ganger blåser opp angsten lang tid i forkant. Føler på en måte at jeg har "sont" i et halvt år inni meg. Jeg skal følge rådene, og legge frem saken. Jeg har vært til en personundersøkelse hos K.I.F (kriminalomsorg i frihet). Disse skrev som en anbefaling at å grunnlag av min angst, og traumatiske fortid, ville dem anbefale samfunnsstraff. Nå vet ikke jeg hvor mye retten legger vekt på dette skrivet, men jeg krysser fingrene. Jeg vet iallefall at dette har vært et punkt i livet som har satt ting i et annet lys, og jeg vet at alkohol ikke er bra for alle. Iallefall ikke for meg. Takk for svar.
Først og fremst, jeg er ikke en autoritet på dette, og kan bare snakke ut fra veldig kort personlig erfaring. Kontakt en advokat for å få bedre råd. Men uansett...

Jeg har lest en del (rundt 250-300) rettsreferat etter å ha begynt å jobbe i kriminalomsorgen, og ser gang på gang at folk som samarbeider og legger seg langflat som du sa kommer langt med det. Trusler mot politi/rettsvesenet er desverre ett av de tilfellene hvor de kan finne ut at signaleffekten er viktig og dermed ta litt i.
Et plusstegn er jo at du har vært til behandling lenge og har papirer på dette. Et annet plusstegn er skrivet fra KIF, og hvis dette er en enkeltstående hendelse i løpet av de siste 20 åra, vil jeg tro du har et godt grunnlag for samfunnstjeneste/fotlenke.

Angsten for å være innelåst kjenner jeg godt, har mye samme selv (kjenner at pusten strever i toppen av brystet bare av å tenke på det), og det har ikke akkurat blitt bedre av å jobbe i fengsel. Hvis du kan få beroligende medikamenter vil jeg helt klart anbefale å få det godkjent fort som f. Alternativt, hvis du liker meditasjon så kom godt i gang før du må inn.

Lykke til, håper det går bra i retten og at du får et bra alternativ.
jeg har også motsatt meg arrestasjon og trua en politimann med å drepe han flere ganger i forbindelse med at jeg hadde slått etter en kar men ikke truffet, jeg var også skikkelig drita. og jeg venta på en rettsak hvor jeg var blitt tatt med 3.3 kg weed. så når dagen kom fikk jeg 6mnd ubetinga (åpen soning) og 3mnd betinga for begge deler. sonet 4mnd (2/3) pga normal oppførsel. jeg fikk ingenting (tror jeg) for å ha trua politiet og motsatt meg arrestasjon. jeg har trua politiet før og sonet for vold ca 5 år før rettsaken og jeg har hatt samfunnsstraff i 18 års alderen.

det ordner seg sikkert sånn tålig greit for deg. lykke til
Trådstarter
4 2
Ser posten havnet i "undergrunn" Takk skal dere ha. Har fått ned pulsen, og får klamre meg litt til det som dere sier, og det jeg har fått som råd irl. Dette har iallefall vært en dyrebar lærdom for meg. Legger inn en post på hva utfallet blir når "dommedagen" kommer. Kan være jeg er litt spak den dagen. Igjen takk for svar. Det hjalp meg meget! Andre må gjerne også komme med innspill på erfaringer etc.
I Norge skiller vi mellom åpen og lukket avdeling av fengsel, hvor åpen absolutt er å foretrekke. Der har du mye mer frihet, og kan i de aller fleste tilfeller gå inn og ut av rommet ditt som du vil. Om du havner på åpen eller lukket, avhenger av straffen din. Straffegjennomføringslovens §11 omtaler hvordan Kriminalomsorgen avgjør hvor du havner:

Paragrafen starter med "Kriminalomsorgen skal sette domfelte direkte inn i fengsel med høyt sikkerhetsnivå hvis ikke annet er bestemt med hjemmel i denne loven." men alt håp er ikke ute, for avsnitt 3 lyder: "Kriminalomsorgen skal vurdere om domfelte kan settes direkte inn i fengsel med lavere sikkerhetsnivå dersom det er idømt fengselsstraff på inntil 2 år. Slik innsettelse skal ikke besluttes dersom formålet med straffen eller sikkerhetsmessige grunner taler mot det, eller det er grunn til å anta at domfelte vil unndra seg gjennomføringen. I særlige tilfeller kan domfelte settes direkte inn i fengsel med lavere sikkerhetsnivå når det er idømt fengselsstraff på mer enn 2 år."

Så om dommen er på under 2 år, noe jeg absolutt vil tro den kommer til å være, er sjangsen stor for at du kommer rett på åpen avdeling. Fotlenke på hele dommen kan du få om den ubetingede delen av straffen er inntil 4 måneder. Evt. om du får 8 mnd ubetinget kan du velge å sone 4 mnd (må alltid sone min. 4 mnd før man kan gå ut på lenke) også ta siste del (4 mnd hvis fulltid, eller halvannen mnd hvis prøveløslatt) på fotlenke. Har selv prøvd både åpen og lukket fengsel, så om du har noen spørsmål kan vi godt ta det på PM Hele Straffegjennomføringsloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...3%B8ringsloven
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fiks deg dokumentasjon på problema dine så hjelper det nok godt på vei i retten. Ta kontakt med kriminalomsorgen menst du venter på inkalling til soning så får du kommet deg på en åpen anstalt, ingen problem det, mye likt leirskole.

Fotlenke er i utgangspunktet uaktuelt for voldsdømte, men om du har en psykriater som virkelig går god for at din soning vil være mye tyngre enn for en vanlig person uten den type angst, så har du forsåvidt en ørliten sjangse til og få det.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
må du inn så blir det 30 dager gjetter jeg og du får nokk sone mesteparten om ikke hele dommen i et lavrisikofengsel (arbeidsleir) fortell det slik det er at du sliter psykisk og gi et godt inblikk i din historikk der, den spriten kan være noe dritt ja, kjenner så og si ingen som ikke blir små idiot av og drikke det, styr unna så godt du kan og hold deg til svakere varer vil jeg anbefale, ang, fotlenke soning så er det ikke umulig at du kan få invilget det selv om sjangsen er veldig liten, jeg har en dom på 30 dager som skal sones for vold og jeg fikk beskjed om og søke om fotlenkesoning av kriminalomsorgen, søkte og fikk inkallelse til samtale og det er ikke noe de gjør uansett fikk jeg beskjed om da jeg ringte og spurte om det var vits at jeg i det heletatt møtte opp :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg klarte å somle meg inn på freak igjen. Ville bare takke dere som svarte meg her. Det hjalp, og beroliget meg meget. Jeg var i retten, og jeg tror utifra uttrykkene til aktor, at han rett og slett syntes synd på meg siden jeg hadde skaffet meg såpass møkka advokat. Så det var aktor som foreslo samfunnsstraff. Jeg gikk bort og takket aktor, og har sont dommen på 58 timer samfunnsstraff (subsidiært 60 dager fengsel). Jeg vet ikke hvem dere er, men igjen. Takk for svarene dere kom med i en ytterst tung periode. alt årna seg, og jeg har lært