Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6106
Jeg lurer på at siden man kan kjøpe seg Lord/Lady etc. titler som er offisielle, går det da an å få denne tittelen på bankkortet sitt?
F.eks: "Lord Ola Nordmann"
Sitat av Guvernøren Vis innlegg
Jeg lurer på at siden man kan kjøpe seg Lord/Lady etc. titler som er offisielle, går det da an å få denne tittelen på bankkortet sitt?
F.eks: "Lord Ola Nordmann"
Vis hele sitatet...
Jeg er for det meste spesialist på britisk adel, så ha det i bakhodet vedrørende det jeg skriver.

Det er relativt få titler som faktisk kan kjøpes i den forstand du tenker på. Et eksempel er tittelen laird i Skottland, som knyttes til et gods, og som også forutsetter at man har en eiendom av en viss størrelse. Det britiske kongehuset anerkjenner tittelen laird, men den er ikke formell, slik andre adelstitler er. Den kan best oversettes som "godsherre". I England finner man ofte bruk av tittelen "squire", som i "country squire", også her knyttet til gods. Men det er heller ingen offisiell tittel.

I det britiske systemet er det viktig å holde tunga rett i munnen. Først har man riddersystemet, der du kan tildeles tittel "Sir" eller "Dame", og eventuelt utnevnes til en spesiell orden, som the Order of the garther, der Winston Churchill i sin tid var stormester.

Dernest kommer vi til den faktiske adelen, som starter med baronetter. En baronett er adelig, men har tradisjonelt ikke gitt rett til å sitte i overhuset.

Lord er egentlig ikke en tittel, men en benevnelse man bruker på tre typer adelige. Av de som i det britiske systemet kan kalle seg "lord" er det fire grader.

- Baron
- Vikomte
- Jarl (Earl, samme som greve)
- Marki (av det gamle margreve, som er germansk)

Den niende jarlen av Emsworth vil benevnes "Lord Emsworth". Ditto for de andre gradene over.

På toppen av adelssystemet finner vi graden hertug. En hertug tituleres ikke som lord, men som hertug. Kun hertug.

Kan de kjøpes? Nja. Du kan som sagt kjøpe et gods, og få en slags hevd på titler som "laird", men titlene over kan ikke kjøpes i formell forstand. Britiske regjeringer har falt fordi de har solgt adelstitler, og Tony Blair ble nesten felt for å nesten ha gjort det.

Det er dronningen, etter anbefaling fra statsministeren, som utnevner ny adel i Storbritannia. Det er den ene måten å få en tittel på. Den andre måten er å være den direkte mannlige arvingen etter den forrige jarlen eller markien.

Så til Norge. Du kan formelt endre navn til "Lord Ola Nordmann" eller "Hertug Skule Nilsen" om du vil. Det skal ikke være noen juridiske hinder for det, og da får du det på bankkortet.