Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1987
Jeg har støtt på et problem som jeg for en gangs skyld ikke klarer å fikse selv ved hjelp av google. Jeg har en egenbygget pc som den siste tiden har begynt å sjangle, og som jeg nå ikke engang får bootet.

Har det siste halvåret fått i økende grad flere ulike bluescreens, og etter at jeg prøvde å fikse den siste feilmeldingen; "bootmgr is missing" finner ikke hovedkortet noen av hardiskene mine, noe som gjør at jeg ikke engang får reformatert windows. Har på følelsen av at dette ikke er et hardware problem, snarere et firmware problem.

Jeg er dritt lei feilsøking og vil nå sende inn driten til en tekniker, som virkelig kan sakene sine og som er grundig. Har på følelsen av at "data-reperatøren" på hjørnet passer bedre til pensjonister som har fått virus.
Kan godt være svart, så lenge fyren vet hva han driver med.
Ingen av hardiskene dine finnes i bios?
Kan høres ut som at det er dårlig hardisk, de gangene jeg opplever og få bootmgr is missing er når jeg booter opp uten os hdd, for så å boote med den igjen - eller at man får byttet kontakt.
Er det ikke litt mistenkelig at både SSD disken med windows, og SATA disken skulle streike samtidig? Det er jo ikke lenger sånn at de er seriekoblet, kablene går separat til hver sin port i hovedkortet.
Sist endret av Cheese; 13. november 2015 kl. 14:25.
Nylig hadde jeg noen lignende problemer med en ssd, og fant ut at jeg måtte flashe bios til siste versjon. Etter det funket det helt perfekt.
Det har jeg ikke prøvd, skal teste når jeg får tid.
Hmm, kan hende jeg forklarer litt dårlig, men jeg har hatt samme problemet eller noe ala det samme.
Da dette skjedde meg så gikk jeg inni BIOS etter mye om og men og en liten guide jeg fant på nettet, måtte fikse boot priority fra dvd/usb til harddrive, kan hende det er noe knot i BIOS du er nødt til og fikse!
Har du eventuelt prøvd og bytte sata kabler, og prøvd andre sata inputs på hovedkortet?
Har du prøvd og koble diskene dine i en annen pc? Tror foresten ikke hdd/ssd diskene dine er problemet her.
Prøv å se om maskinen funker fint med live ubuntu fra cd/dvd/usb-stick.

How to create a bootable USB
stick on Windows




Om ubuntu funker fint, kjør denne kommandoen i terminalen for å finne BIOS versjonen din:

sudo dmidecode -t 0
Vis hele sitatet...
Om det finnes en nyere BIOS til maskinen din, oppdaterer du BIOS med FreeDOS og Unetbootin: Flashing BIOS from Linux
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Prøv å se om maskinen funker fint med live ubuntu fra cd/dvd/usb-stick.

How to create a bootable USB
stick on Windows




Om ubuntu funker fint, kjør denne kommandoen i terminalen for å finne BIOS versjonen din:



Om det finnes en nyere BIOS til maskinen din, oppdaterer du BIOS med FreeDOS og Unetbootin: Flashing BIOS from Linux
Vis hele sitatet...
Vil dette da gjøre slik at man må fjerne grub fra harddiskene etterpå?
Kan jeg eventuelt gjøre dette med min SSD som jeg hadde Ubuntu på?
For jeg sliter med og få fjernet grub å installere Windows, og jeg har mistet mange GB fra min harddisk, jeg har prøvd dette med Diskpart i CMD uten hell.
Sry for hijacking av tråden!
Sitat av frisksom1fisk Vis innlegg
Vil dette da gjøre slik at man må fjerne grub fra harddiskene etterpå?
Kan jeg eventuelt gjøre dette med min SSD som jeg hadde Ubuntu på?
For jeg sliter med og få fjernet grub å installere Windows, og jeg har mistet mange GB fra min harddisk, jeg har prøvd dette med Diskpart i CMD uten hell.
Sry for hijacking av tråden!
Vis hele sitatet...
Grub er en bootloader som installeres dersom du installerer ubuntu.

Dersom du bare velger "try ubuntu without installing" installerer den ingenting på harddisken.

Hell, du kan kjøre ubuntu fra en usb uten at det eksisterer noen harddisker i maskinen overhodet.

Prøv selv: koble fra _alle_ harddisker i maskinen, og velg" try ubuntu without installing".

Du kan oppdatere BIOS uten harddisker, siden BIOS ligger i hovedkortet, ikke harddisken.
Såpass vet jeg da, men kan jeg bruke denne metoden for og eventuelt konvertere og formatere så jeg kan installere Windows igjen?
Sitat av frisksom1fisk Vis innlegg
Såpass vet jeg da, men kan jeg bruke denne metoden for og eventuelt konvertere og formatere så jeg kan installere Windows igjen?
Vis hele sitatet...
1. Boot live ubnutu fra cd/dvd/usb (try without installing)
2. formater hele disken til _en_ partisjon med NTFS via gparted programmet i ubuntu (dette sletter ALT på disken, inkl. grub)
3. installer windows fra dvd/usb

Måtte gjøre akkurat dette selv på en harddisk som tidligere sto i et NAS med no' merkelig filsystem. Gparted fixa den biffen og windows install kunne fortsette. :P
Sist endret av Turbolego; 13. november 2015 kl. 16:45.
Herlig, da skal jeg prøve dette!
TS: Er hovedkortet yngre enn 5 år og kjøpt i norge? Kontakt forhandler for reklamasjon.
Er det kjøpt i utlandet og det ikke er verdt evt frakt eller tid? Nytt kort er muligens billigere enn en dude som skal feilsøke og rette opp i timesvis.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Merkelige feil som det der lukter RAM-feil lang vei.
Kjør et par runder memtest ( http://www.memtest86.com/download.htm ) og se om du får noen utslag.
Hvis skjermen fylles av rødt bytter du ut RAM-brikkene. (evt tester en og en og kun bytter ut den som er ødelagt)
Skaff deg ett program som PCDOKTOR eller lignende og kjør en hw test på maskinen.

Da finner du med en gang ut om det er noe galt med hovedkort eller ram(som feilen tyder på)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Støtter forslaget til bakkus, test ram.

Dersom du har mulighet til å hente ut dumpfilene fra bluescreen's, så er dette til stor hjelp.
C:\Windows\Minidump
Sist endret av Fleff; 13. november 2015 kl. 23:16.