Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6613
Dette merket dukket opp på to vinduer på huset til ei i familien, noen som kjenner til dette? Hva bør hun gjøre? http://imgur.com/hRiY9PW
Sist endret av JVMyhre; 4. august 2015 kl. 18:07.
Ja, anmeld det så det kommer på statistikken. Fin grafitti, men dette er hærverk.
Forsikringsselskapet krever også at det foreligger anmeldelse for å betale regningen for nytt vindu,.
Hun kan jo alltid ringe til det lokale politiet og høre om dette er noe de trenger å registrere. Jeg regner med du tenker i de baner at noen planlegger innbrudd, så det kan jo være greit å være forberedt på dette. På med lys om natten etc.

I samme slengen kan du jo be henne om å bruke maskeringsteip neste gang hun maler vinduskarmen :-D
Tenkte på innbrudd ja. Hun tok noen bilder og fikk vasket det vekk, blir en tur på politistasjonen i morgen for å anmelde. Skumle tider det her.

Men er det noen her som har sett dette merket før? Ser ut som det er en signatur eller lignende.
Jeg er dårlig å lese "løkkeskrift" eller hva dette er, men kan se ut som det står "FP". Det er hvertfall en snapchat kanal som heter fydlapodlest (#fp) , der folk gjør drøye ting som de sender inn, og der moderatorene legger ut det mest underholdene på storyen. Men jeg kan ta feil. Hør med facebook siden fyllapodlest om de har hatt en innsender som har sendt bildet av dette.
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
Jeg er dårlig å lese "løkkeskrift" eller hva dette er, men kan se ut som det står "FP". Det er hvertfall en snapchat kanal som heter fydlapodlest (#fp) , der folk gjør drøye ting som de sender inn, og der moderatorene legger ut det mest underholdene på storyen. Men jeg kan ta feil. Hør med facebook siden fyllapodlest om de har hatt en innsender som har sendt bildet av dette.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg er en av de som står bak fyllapodlest.
Vi ønsker ikke at folk skal gjøre sånne ting, så til den som leser dette: Drit i det.
Har selv vært borti dette for ikke så lenge siden. Skulle ut døren, og i samme sekund tok en annen person i håndtaket også. Jeg skvatt helt sinnsykt - det gjorde han også og løp sin vei. Ettersom jeg var veldig trøtt så jeg ikke så mye, men tror han var øst europerer. Noen som har vært borti i det samme?

Til TS: Har du lagt merke til noe merkelig rundt huset (folk som lusker o.l.)?
Sitat av lillemeskalin Vis innlegg
Har selv vært borti dette for ikke så lenge siden. Skulle ut døren, og i samme sekund tok en annen person i håndtaket også. Jeg skvatt helt sinnsykt - det gjorde han også og løp sin vei. Ettersom jeg var veldig trøtt så jeg ikke så mye, men tror han var øst europerer. Noen som har vært borti i det samme?

Til TS: Har du lagt merke til noe merkelig rundt huset (folk som lusker o.l.)?
Vis hele sitatet...
Jeg bor ikke der, et familiemedlem.
Men hun sa ikke noe om det, eneste er at det ble stjålet en sykkel derfra for en måneds tid siden, men disse merkene dukket opp iløpet av helgen.
Det er veldig vanlig med innbrudd gjennom kjellervinduer. De har ofte ikke alarm og er enkle å krabbe gjennom.
Det er dóg litt merkelig at dette merket er såpass stort og synlig. Man skulle jo tro det var mer diskré måter å markere på.

Det er også svært merkelig om noen lokale thugs (rampegutter) har tægga det. Det hører til sjeldenhetene at folk tægger på husa til folk. Isåfall er det ofte i sammenheng med politiske eller rasistiske motiver, noe jeg tviler på er årsaken i dette tilfellet.
Jeg ville nok rapportert det til politi, eller hvertfall holdt øya oppe litt ekstra de neste ukene fremover
Det der ser ut som en tag ja, tviler på at de som skal gjøre innbrudd merker ting så stort og flashy. Typen tusj og blekk som er brukt ligner også på det som er populært å bruke av mange taggere. Anmeld det for å få det på statistikken, men tviler på at noen blir tatt for det.

Ellers så er det vel slik at taggere og de i miljøet helst unngår å tagge på private hus, så litt merkelig at noen har gjort, spesielt siden den taggen der ser ut som den er gjort av noen som kan litt.
Det første jeg tenkte på var denne artikkelen som var på VG for litt siden, men dette ser ut, som resten sier, som tagging. Synd at noen gir grafitti-miljøet dårlig rykte med slike fantestreker.
Sist endret av SoppVandreren; 4. august 2015 kl. 21:03.
Ser ut som god gammeldags hærverk. Du nevner at det kom opp ila helgen. Føler det styrker saken om stakkrarslige "taggere"
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det første jeg tenkte på var denne artikkelen som var på VG for litt siden,
Vis hele sitatet...
Har pågått merking av hus her også.
Stort sett ved siden av eller over inngangsdør.
Biler og folk er observert midt på natten i et ellers stille nabolag.

http://s7.postimg.org/4dzvkvytn/IMG_3912.jpg

Hadde rapportert til politiet sånn for sikkerhets skyld i tilfelle det er noen som er ute etter å berike seg på andres eiendeler.
Sitat av Rusmisbrukeren
Fin grafitti
Vis hele sitatet...
Sitat av zlagther
spesielt siden den taggen der ser ut som den er gjort av noen som kan litt.
Vis hele sitatet...
Mener dere alvor?
Det lyser trettenåring av det. Typisk ungdomskole-stil. For øvrig står det FJ.
Enig. Dritstygg tag. Toy kalte vi sånne på 90-tallet.
Vil ikke kalle dette graffiti, graffiti er kunst, dette er en tag, ikke en særlig imponerende en heller. Ville vært ekstra oppmerksom de kommende dagene, og si fra til politiet.
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Mener dere alvor?
Det lyser trettenåring av det. Typisk ungdomskole-stil. For øvrig står det FJ.
Vis hele sitatet...
Det kan både stå FJ og FP, "jesus fisken" under er mongo, men resten ser ut som det er brukt litt tid på. Selvfølgelig finnes det folk med veldig mye mere avansert stil, men tviler på at det er første gangen han er ute.
Jeg hadde ringt politiet og forklart situasjonen uansett. Better safe than sorry. Det kan være at huset deres ble ransmerket.
Husker brodern hadde siviltjeneste og var på et eldresenter. Der var det en gamling som alltid spurte om dørene var låst, for det var så mange omreisende tatere som dro fra hus til hus for å stjele. Gamlingen skjønte jo ikke noe av generalisering eller PK. Han husket vel bare "det som skjedde" typ 50 år tilbake i tid.

Da som nå så tror jeg det er mest historier rundt dette, og lite konkrete brekk eller tyverier. Kanskje noen copy cats eller ungdommer som hiver seg på for å lage litt leven? Et kjapt google søk viser at det har vært skrevet om merker på dører og vinduer over hele landet i sommer. Fra sør til nord. Men så ingen som faktisk hadde hatt innbrudd og heller ingen bygder som var rundtstjelt for alt som ikke var støpt fast.

Ja noen bander har stjålet båtmotor/utstyr. Og airbags etc. Men jeg fant ingen skriverier om massiv innbruddsbølge i private hjem denne sommeren til tross for alt skriveriet.

Tror bare det skal sove akkurat like godt som ellers. Que sera sera.
Sist endret av frtoretang; 5. august 2015 kl. 00:19.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Ingen grunn til bekymring. Hvis dette er innbruddstyver ville de gjort minst mulig ut av seg for å hindre at huseier blir oppmerksom på at det skjer noe. Hvis en innbruddstyv tagget det der, så vet jo han at dere er oppmerksomme på at noe kan skje, dermed øker faren for han også.

Dette er gjort av noen som driver på med grafitti. Sikkert stoppa borte i gata og ville teste den nye boksa han han kjøpt, og vinduet var nærmest. Enkelte gir faen, det må man bare leve med
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det kan både stå FJ og FP, "jesus fisken" under er mongo, men resten ser ut som det er brukt litt tid på. Selvfølgelig finnes det folk med veldig mye mere avansert stil, men tviler på at det er første gangen han er ute.
Vis hele sitatet...
Ja - "selvfølgelig finnes det folk med veldig mye mere avansert stil." Poenget er at dette er crap. Lær deg forskjellen : )

Men for ikke å skeie helt ut her; det er nok ikke noe å bekymre seg for angående innbrudd, dette er nok ganske sikkert "kun" rampestreker. Eneste bekymringen jeg ville hatt var å få alt vekk fra vinduet, men det har jeg skjønt at er i orden - no worries. Skulle familiemedlemet ditt fortsatt føle seg ubekvem hjemme i stuen, så ville jeg anbefalt å gå til innkjøp av et 500 watts halogenlys, eventuelt latt lyset i kjelleren stå på om natten.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Husker brodern hadde siviltjeneste og var på et eldresenter. Der var det en gamling som alltid spurte om dørene var låst, for det var så mange omreisende tatere som dro fra hus til hus for å stjele. Gamlingen skjønte jo ikke noe av generalisering eller PK. Han husket vel bare "det som skjedde" typ 50 år tilbake i tid.

Da som nå så tror jeg det er mest historier rundt dette, og lite konkrete brekk eller tyverier. Kanskje noen copy cats eller ungdommer som hiver seg på for å lage litt leven? Et kjapt google søk viser at det har vært skrevet om merker på dører og vinduer over hele landet i sommer. Fra sør til nord. Men så ingen som faktisk hadde hatt innbrudd og heller ingen bygder som var rundtstjelt for alt som ikke var støpt fast.

Ja noen bander har stjålet båtmotor/utstyr. Og airbags etc. Men jeg fant ingen skriverier om massiv innbruddsbølge i private hjem denne sommeren til tross for alt skriveriet.

Tror bare det skal sove akkurat like godt som ellers. Que sera sera.
Vis hele sitatet...

hva søkte du på? "innbrudd juli 2015" gir treff på nettopp dette, samme med juni osv.
Tror det kan være gjort for å se om noen bor i huset. Blir det vasket bort kan man jo anta at huset er bebodd, eller sett til jevnlig.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hvor bor folk hen når dørene blir markert like ofte lyktestolper blir markert av hunder? Hos meg selv kan vi la døren være åpen 24/7 uten at noen våger å gå inn