Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1748
Er midt i en sak hvor jeg er blitt annmeldt. Har fått innkallelse til avhør og jeg tror de har ganske sterke beviser mot meg. Jeg har likevell lyst å nekte i håp om at saken blir henlagt pga. manglende ressurser eller lignende.

Så er spørsmålet; Har noen opplevd at politiet har ransaket hjemmet ditt etter at du har _nektet_ skyld i et avhør selv om de har fellende/gode beviser mot deg?

Får litt angst om jeg bør gjemme unna datautstyr osv. i tilfelle de kommer og ransaker huset. Ikke fordi jeg har noe ulovlig, men fordi det gjerne tar måneder før man får ut eiendelene sine fra politistasjonen.
Den blir ikke henlagt på ressurser hvis du nekter, men heller på bevisets stilling. Hvis ikke det er snakk om en kjempeliten sak.

Nei, de ransaker ikke hvis du nekter.
Trådstarter
17 5
Litt bekymra for at de skal ransake hjemmet mitt, handcuffe meg og sende meg på glattcelle i noen dager om jeg nekter i avhøret.

Snakk om bedrageri/svindel for ett par tusenlapper. De har en banktransaksjon som knytter meg direkte til handlingen så det er vel fellende nok bevis. Trenger vel ikke hente noe fra dataen min da bankhistorikken min sikkert er nok å bruke i retten..
Sist endret av Deflux; 22. juli 2015 kl. 00:29.
Hm, jeg har litt vanskeligheter med å se hvorfor de skal ransake hos deg, jeg. De ser ikke på loggen hvor mye du har overført o.l. Da må det i tilfelle være chatlogger hvor de leter etter en innrømmelse fra deg til andre, men det kan jeg ikke tenke meg de gidder, spesielt ikke hvis de har nok bevis på deg fra før. Noen ganger blir man kalt inn for det rent formelle; en mistenkt eller siktet skal få mulighet til å forklare seg.

Dersom de sitter på sterke bevis på deg må du være forberedt å skulle svare på vanskelige spørsmål også :P Så bør du tenke litt på om du erkjenner straffeskyld eller ikke. Dersom du ikke erkjenner straffeskyld så bortfaller noe du kommer til å bli kjent med før avhøret; strafferabatt.

Men tilbake til det du lurer på:
Hvis de hadde ønsket å ransake hos deg, er det ideelt å gjøre før du blir innkalt til et avhør, slik at det skal være en overraskelse. Ellerså kunne du ha slettet logg, fjernet pcer o.l. Så de kommer ikke til å ransake.

Du trenger heller ikke å være redd for å bli påsatt håndjern, glattcelle o.l. Du blir ikke pågrepet i en sak som det her.

Hvordan vet du at de sitter på en banktraksjon som knytter deg til overføringen forresten?
Sist endret av Mr.NicePrice; 22. juli 2015 kl. 00:38.