Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 13093
Hei, jeg har knust skjermen på min Iphone 5C. Skjermen er nå helt svart med noen fargerike streker på. Får skrudd telefonen på og av, og den fungerer sånn ellers. Jeg har en del minneverdige bilder og slikt på telefonen som jeg fremdeles ønsker å ta vare på, men vet ikke helt hvordan jeg skal fremkalle dem? Noen som vet hvordan jeg kan fremkalle bildene?
Selv om skjermen er knust så funker touchen? Da kan du jo bare koble iphonen til pcen og slå inn koden på telefonen slik at du får lastet bildene til PC'en.

Eller så kan du laste ned icloud panelet til pcen å laste ned bilder derifra

* https://www.apple.com/icloud/setup/pc.html
Sist endret av WhiteHat; 7. juni 2015 kl. 22:41.
Får ikke trykket på skjermen. Skjermen er svart, det er kun noen få fargerike streker i det svarte.
Evnt. fikse den selv? Så slipper du i tillegg å kjøpe ny telefon. Skjerm får du på ebay for rett over 300 kr inkl frakt.
Eller lever den inn, koster max 550 kroner for reparasjon og ny skjerm.
Hadde du backup med iCloud aktivert? I så fall bør det være en smal sak.
Det går fint an å trykke kode selv om skjermen er svart. Har gjort det selv.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Det går fint an å trykke kode selv om skjermen er svart. Har gjort det selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid like enkelt om skjermen er knust, om du presser en plass på skjermen er det svært vanlig at det ikke skjer noe. Regner med at dette har med at glasset er knust og touch'en da blir bl.a. ujevn, kantete og luftlommer oppstår imellom glass-bitene. [?]
Jeg ville bare ha bestilt en ny skjerm m/skru-utstyr fra ebay for å så ventet og da skrudd sammen mobilen. Skjekk ut denne, for å så gjøre alt i motsatt rekkefølge når du skal skru igjen, voíla ny mobil til noen usle kronestykker. TS kan også sende den inn på reperasjon eller få noen andre erfarne til å skru på ny skjerm om han har dårlig tid/penger til det.
Sist endret av SoppVandreren; 9. juni 2015 kl. 00:02.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Eller lever den inn, koster max 550 kroner for reparasjon og ny skjerm.
Vis hele sitatet...
Hvordan leverer jeg den inn? Hva gjør jeg? Er totalt grønn på området.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvordan leverer jeg den inn? Hva gjør jeg? Er totalt grønn på området.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har skrudd og mekket på telefonen kan du ta den med tilbake der du kjøpte den, eller til eplehuset, men jeg vil ikke anbefale deg dette. Apple fikser stort sett ingen telefoner de får inn til service, du vil mest sannsynlig få tilbud om en bytteenhet til rundt 2-4000kr. Kanskje verkstedet er villig hente ut bildene dine, men de tar i såfall betalt for det. (de er ikke pliktet til å ta vare på innholdet ditt, snarere tvert i mot)

Om du tar den med til et verksted som bytter skjermer på iPhones uautorisert, vil det sikkert koste deg rundt 1000kr, men du får samme enhet tilbake igjen, og vil kunne hente ut bildene dine. Du vil miste gjenstående garanti og reklamasjonsrett.

Siste alternativ er å kjøpe en skjerm på nettet for rundt 5-700kr, noen pentalobe-skrujern til 20kr, og bytte selv. Det er ikke spesielt vanskelig på iPhone 5/5c.
Sist endret av sp0of; 9. juni 2015 kl. 23:15. Grunn: skriveleif
Har du en PC som telefonen har vært autentisert mot? I så tilfelle er det bare å koble til, åpne iTunes og ta en backup. Det finnes programvare for å eksportere dataen fra en backup, men har ikke prøvd det selv. Har derimot hatt god suksess med å bare gjenopprette den på en ny iPhone.
Jeg dro innom en elektronikkhandel og de sa at de kunne bytte displayet. Han sa han kunne gjøre det for meg for 1500,- kr. Blir jeg rana da? Vil jo gjerne ha telefonen min også. Finner LCD skjermer på E-bay til 200lappen, men nå er jeg ingen ekspert på telefoner heller.
Sist endret av Relevant; 11. juni 2015 kl. 14:40.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg dro innom en elektronikkhandel og de sa at de kunne bytte displayet. Han sa han kunne gjøre det for meg for 1500,- kr. Blir jeg rana da? Vil jo gjerne ha telefonen min også. Finner LCD skjermer på E-bay til 200lappen, men nå er jeg ingen ekspert på telefoner heller.
Vis hele sitatet...
Jeg syns dette var sykelig dyrt. Kjenner "offisielle" folk i nærmiljøet som driver med å fikse mobiler. For å skifte en skjerm tar de ca. 800,- . Skjekk ut videon jeg linket til, det er såre enkelt til og med for en 'noob'
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei, jeg har lagt ut en video hvordan du skifter skjermen på iPhone 5c på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=dYOUzwzKIAg
Du må gjerne bruke den til å skifte skjermen
Alex: Nå tar jo du mer for skjermen enn det det koster å få byttet den i butikk.

5C koster ca 600 kr å få byttet skjerm på. Ferdig på 10 min.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Alex: Nå tar jo du mer for skjermen enn det det koster å få byttet den i butikk.

5C koster ca 600 kr å få byttet skjerm på. Ferdig på 10 min.
Vis hele sitatet...
Han prøver ikke å selge en ny skjerm til TS, han vidrefører han bare til en film hvor det blir gjennomgått hvordan man skifter en skjerm, på norsk.