Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3601
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Februar 2012 kjørte jeg i fylla og mistet lappen i 2 år.

Nå har jeg fått et brev om at min DNA-profil skal registreres hos politiet.
Er ikke dette litt vel drøyt for én overtredelse i samfunnet? Jeg har fått min straff osv. Kan de nå kreve dette?



Ovenfor står det at retningslinjene er gjeldene fra 1.oktober 2013. Jeg ble tatt i 2012. Er det ikke da en overtredelse av de å legge på meg dette når jeg utførte den kriminelle handlingen lenge før denne retningslinjen ble vedtatt?



Dette er faktisk helt hårreisende og utrolig provoserende. Jeg kjenner et stikk i kroppen og at dette er et tydelig tegn på at vi beveger oss i feil retning. Hva faen skal de med DNA mitt? Dette må jo stride i mot grunnloven og være frihetsberøvelse?
Sist endret av kn^tte; 19. mai 2015 kl. 16:39.
Du får ta å sende inn en klage.

Og evt gå til media med saken
Det står jo i brevet du har fått at dommen er rettskraftig 12.01.15. Så da ble retningslinjene vedtatt før du fikk dommen. Det er ikke når du utførte handlingen som er relevant her, men når dommen ble avsagt/rettskraftig.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du får ta å sende inn en klage.

Og evt gå til media med saken
Vis hele sitatet...

Brevet er datert 8. april og har opprinnelig blitt sendt til min tidligere adresse for rundt 1 år siden. Det står 3 uker klagefrist, og da er jo fristen gått ut?

Sitat av tubtau Vis innlegg
Det står jo i brevet du har fått at dommen er rettskraftig 12.01.15. Så da ble retningslinjene vedtatt før du fikk dommen. Det er ikke når du utførte handlingen som er relevant her, men når dommen ble avsagt/rettskraftig.
Vis hele sitatet...
Er det min feil at rettsystemet tar så sykt lang tid? Å få dommen 3 år etter man utførte handlingen er jo helt latterlig.

Rent hypotetisk. Dersom jeg røykte weed i 2012 og ble tatt for dette, måtte sone og betale bøter. I 2018 er det da lovlig å røyke weed. Skal jeg da få bøtene og pengene mine tilbake, og erstatning for den dommen jeg måtte sone for en handling som ikke lengre er ulovlig?
Sist endret av kn^tte; 19. mai 2015 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Politiet har tillatelse i loven til å innhente DNA i alle tilfeller der det er skjellig grunn til mistanke mot personen (dvs. over 50 % sannsynlighet for at personen er skyldig), og straffen for lovbruddet vil kunne medføre frihetsstraff.

Hvis en person nekter å avgi DNA-prøve og det må brukes tvang er politiet nødt til å gå til retten for å få medhold i at prøvetakingen. I tillegg til dette kan politiet be personer frivillig om å gi sitt DNA for å bidra i etterforskninger.
Vis hele sitatet...
Du kan altså nekte politiet til å ta DNA prøvetakingen, så det må opp for retten, spørsmålet er om hvor dyrt dette blir med saksomkostninger.

Kilde: http://www.nrk.no/norge/sporsmal-og-...dna-1.11690984
Sist endret av Dodecha; 19. mai 2015 kl. 17:39.
Sitat av tubtau Vis innlegg
Det står jo i brevet du har fått at dommen er rettskraftig 12.01.15. Så da ble retningslinjene vedtatt før du fikk dommen. Det er ikke når du utførte handlingen som er relevant her, men når dommen ble avsagt/rettskraftig.
Vis hele sitatet...
Nei, ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. Det er en grunnlovsbestemmelse.
Sitat av lovdata.no
§ 97.Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft.
Vis hele sitatet...
Utgangspunktet er at det er lovene som gjaldt da handlingen finner sted man skal dømmes etter, og argumentet ditt er derfor fullstendig på viddene. Men dette er heller politiets innfall. TS: problemet er politiregisterloven §12:
Sitat av lovdata.no
I identitetsregisteret kan registreres den som
1.er ilagt en straff som nevnt i straffeloven § 15 for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Registrering kan først skje når avgjørelsen er rettskraftig eller saken er endelig avgjort. Handling som det er utferdiget forenklet forelegg for, gir ikke grunnlag for registrering,
Vis hele sitatet...
Denne loven ble vedtatt allerede i 2010. Nå, les første setning jeg siterer. Loven sier altså at alle som er dømt for noe som kan medføre frihetsstraff (dvs. omtrent alt) kan registreres. Ikke at de må. Men riksadvokaten bestemte i 2013 at dette gjelder ditt tilfelle. Det er derfor ikke snakk om en lov som gis tilbakevirkende kraft, men at politiet har valgt å tolke en gjeldende lov litt strengere i mellomtiden. Grunnen til dette er forøvrig at rettsmedisinsk institutt har fått mer fancy maskiner (og derfor større kapasistet) slik at de kan registrere flere. Hadde de hatt denne kapasiteteten i 2010 hadde de registrert alle den gangen også. Dette kan man ikke gjøre noe med, dessverre.

Selvsagt er det usmakelig og urimelig å DNA-registrere folk som ikke har gjort alvorlige forbrytelser. Helsike heller, personlig synes jeg ikke det er greit å DNA-registrere noen. Men slik er loven. Det er også ganske drøyt at politiet selv kan velge hvordan de vil tolke loven. Jeg er også bekymrtet for utviklingen; hva om de en dag i fremtiden bestemmer seg for at alle skal DNA-registreres, enten de er kriminelle eller streite? Det hele stinker, men det er det mye ved lovverket vårt som gjør.