Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4523
Hei, folkens!

Har sett at mange har ulike spørsmål rundt dette med å bli en forfatter, og utgi bok. Derfor tenkte jeg at jeg skulle komme med noen tips og råd. Håper flere brukere her inne kan bidra med noe i tråden!

[COLOR="DarkRed"]Selvpubliseringstjenester?[/COLOR]

Forfatter er ingen beskyttet yrkestittel. Alle som skriver kan derfor i prinsippet kalle seg "forfattere". Men i dagligtale blir uttrykket brukt om de som skriver litterære tekster, og får dem publisert. En forfatter er en person som har skriving som profesjon. Å publisere egne skriblerier på tjenester som Amazons Kindle Direct og iBooks Author er ikke noe jeg personlig ville anbefalt tross det er enkelt, billig og en endring i strukturene i bokbransjen. Det er veldig lett å gjøre det dårlig. En forfatter har en redaktør i bokforlaget som sørger for intet mindre enn redaksjonell kvalitet, idéutvikling og planlegging. Samt ansvaret for praktisk tilrettelegging av fremdriften fra idé til en ferdig bok. Hun/han er dessuten en aktiv medspiller i bokens videre liv ut i markedet. Med andre ord en viktig samarbeidspartner. Skal man publisere selv kan det være vanskelig å få nok oppmerksomhet, og man må stå for alt selv. Veldig mange mener at forfatterne fremdeles trenger forlagene tross at fremtiden er usikker. Riktig nok har mange oppnådd suksess men det er utrolig mye dårlig der ute blant disse perlene.

[COLOR="DarkRed"]Hvordan begynner jeg?[/COLOR]

Det finnes ikke bare en måte å bli forfatter på. Det finnes nok av de som bare begynner å skrive mens andre velger utdanning og/eller kurs. Det finnes noen forfatterskoler du kan søke på. Aschehoug er en av de kjente. De er mulig de andre forlagene har kanskje noe liknende. Ellers er det så klart mange andre som tilbyr ulike kurs. Her er det bare å søke på nettet til øynene blir firkantet!

- Sende inn manus til et forlag. Hvordan du går frem med dette finner du informasjon om på nettsidene til de ulike forlagene. Noen ganger tar de seg også tid til å gi tilbakemeldinger. De fleste opplever å få avslag den første gangen men ikke gi opp! Dette gjelder selv de store forfatterne.

- Delta i ulike skrivekonkurranser (disse kan søkes opp på nettet) for å få mer øvelse og litt ekstra krydder til kreativiteten! Øvelse gjør som sagt mester, og jo mer du skriver jo sikrere blir du på språket. Det er også alltid positivt at andre leser det du skriver for tilbakemeldinger med ris og ros. Vis gjerne til f.eks familie, venner og kjente.

- Les mye! De fleste forfattere er kjent for å lese veldig mye. Har du bestemt deg for en spesiell type sjanger du vil begi deg ut på? Da bør du lese mye av denne type bøker! På den måten vil du lære mye om hvordan ting bør gjøres, ikke gjøres og fungerer. Det er også god inspirasjon du kan ta med deg videre.

- Å sjekke markedet. Like it or not. Boken du vil skrive må nesten ha et marked for å kunne selge. Det er logisk nok ingen forlag vil gi ut bøker de ikke kan tjene noe penger på! Hvis du da leser "din" sjanger som du har valgt deg ut vil du samtidig finne ut hva som allerede er skrevet før. Det er ingen vits å finne opp hjulet på ny!

- Utforske synonymer og lære nye ord! Dette gir et mer fargerikt språk, og språket er en forfatters viktigste redskap.

- Når du skal skrive er det lurt å begynne med å skrive ned noen stikkord! hendelsesforløp, hva skal skje, hvilke karakterer skal det skje med, hvor skal det skje, hvordan ender det, hvorfor ender det slik og så videre? Bruk god tid på å utvikle troverdige, solide karakterer til boken. Dette er en utrolig viktig del. Tenk litt over hvem disse er. Du kan gjerne basere det løst på noen du kjenner godt slik at det føles mer "ekte". Lesere liker ofte å kunne identifisere seg på figurene på ulike måter.

- Reasearch! Dette må du gjøre på forhånd hvis handlingen foregår på et mentalsykehus fra femtitallet for eksempel. Da setter du deg inn i hvordan ting fungerer der, naturlig nok. Dette er mer arbeid enn en skulle tro.

- Arbeidsmetode: Arbeidsmetode og skriveprosess kan være svært ulik fra forfatter til forfatter. Noen velger å skrive systematisk hver dag tilsvarende rundt ca en vanlig arbeidsdag, mens andre igjen skriver etterhvert som de føler seg inspirert, og skriver derfor mye over kortere perioder enn den første gruppen. Hva som passer deg best faller naturlig inn.


[COLOR="DarkRed"]Fra idé til bok[/COLOR]

Manuskripter blir sendt til forlag, og deretter vurdert av redaksjonen. Enkelte manuskripter blir i tillegg sendt til en ekstern konsulent. Ofte må forfatteren gjerne bearbeide manuskriptet i flere omganger. Redaktør og konsulenter må lese en rekke ganger. Når manuskriptet er antatt til utgivelse vil redaktøren så sette opp en fremdriftsplan med datoer for levering av manuskriptet til produksjon, korrektur, trykking, levering av ferdig bok til lager og utgivelse.


Redaktøren: Forfatterens viktigste samarbeidspartner i forlaget. Disse jobber tett med forfatteren i alle faser av prosjektet. Redaktøren er forlagets prosjektleder med ansvaret for redaksjonell kvalitet, idéutvikling og planlegging. Hun/han har også ansvaret for praktisk tilrettelegging av fremdriften fra idé til ferdig bok. Er en aktiv og ikke minst viktig medspiller i bokens videre liv ut i markedet.

Annet:

Ønsker du skrivetips og råd?

- Skriveboka av Merete Morken Andersen. Boken tar for seg skjønnlitterær skriving, fagskriving og terapeutisk skriving. "Dette er boken for deg som ønsker å utvikle din personlige stemme i skrift, og for alle som vil komme i gang med skriveprosjekter". Den kan brukes som et oppslagsverk og er full av smarte råd og knep om skriveteknikk. Skriveboka er en skrivebibel og en startkabel for skrivelystne. Den handler om hvordan du kan vekke til live språkevnen og forestillingskraften – og bruke skrivingen til å utforske deg selv. Ta en titt på biblioteket eller søk litt rundt på Google. Det finnes et hav av gode tips der ute!

Forfatter hos Aschehoug
http://www.aschehoug.no/Forfattere/Vil-du-bli-forfatter

Cappelen Damm
https://www.cappelendamm.no/cappelen...ontentId=39312

Universitetsforlaget
http://www.universitetsforlaget.no/B...tterveiledning

[COLOR="Red"]Utdanninger:[/COLOR]
https://utdanning.no/studiebeskrivel...atterutdanning

Westerdals School of Communication i Oslo, tidligere Westerdals Reklameskole, utdanner tekstforfattere til mediebransjen.

Den norske filmskolen i Lillehammer utdanner manusforfattere for norsk film- og TV-bransje.

Holtekilen Folkehøgskole like ved Oslo tilbyr linjen Forfatterklassen som en start for de som vil finne sin egen fortellerstemme.


[COLOR="Red"]Økonomi:[/COLOR]

I all hovedsak tjener de fleste forfattere lite på forfatterskapet sitt. Inntekt avspeiles som regel i antall solgte bøker. Selger boken dårlig blir honoraret lavt, naturlig nok. Er du ekstra heldig, og boken selger boka passe bra kan honoraret komme opp i nærmere 100.000 kroner. Men et problemet er at de færreste makter det å produsere mer enn en bok per år, og da sier det seg selv at det ikke går an å leve av et forfatterskap. Lærerne jeg hadde er alle forfattere men disse hadde altså en slik jobb, og skrev på si. Lønnsnivå vil med andre ord variere svært mye ut fra arbeidsmengde, erfaring, eventuelle ansettelsesforhold og så videre.


Håper noe av dette var til nytte! Lykke til med skriving og skriblerier, folkens. Bidrag settes stor pris på!

[COLOR="DarkRed"]Mvh
Lucy[/COLOR]
Tråden var humoristisk nok latterlig godt skrevet. Kjempetråd, Lucy! KP!
Sist endret av Relevant; 30. april 2015 kl. 18:39.
Mye bra informasjon for forfatterspirer her. Relevante linker, godt språk. Generelt en god tråd. Takk, KP!
Sist endret av Nether; 30. april 2015 kl. 19:03.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Det var hyggelig å se at tråden falt i smak. Tusen takk, folkens!
Veldig bra Lucy.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
frtoretang: Takker og bukker! Jeg kan mer enn gjerne skrive noen tips til hvordan man skriver en god novelle, roman, artikkel et dikt for den del eller annet om ønskelig Da litt mer grundig og dyptgående, så klart. Ettersom jeg har laget en tråd om nøyaktig dette emnet kan jeg jo nevne at jeg selv har gått et år på en forfatterlinje. Her lærte jeg mer enn jeg hadde regnet med, og alle lærene (tre forfattere) er meget dyktige. Undervisningen var svært variert, og det er en stor fordel. Vi hadde mange prosjekter, og på skolen publiserte de en antologi som ble solgt på slutten av året. Etter denne skolen fikk jeg meg en jobb som skribent for et nettmagasin. Det er noe erfaring, i alle fall. Må forøvrig nevne at jeg også selvfølgelig har masse skrivefeil i hytt og fleng. Slurv kan være lett å overse.

Spent på om noen har et og annet interessant råd/tips å komme med!
Gode tips. Når det gjelder sakprosa stiller saken seg litt annerledes på enkelte punkter, ut fra hva jeg har forstått. Vil man gi ut en roman må man skrive romanen og så forsøke å få den utgitt. Men med sakprosa er det vanlig å skrive en prosjektskisse først. Det kan være enklere å få napp på denne måten, siden et forlag kan slå til på prosjektskissen, men ha meninger om hvordan boken bør utformes og gi innvendinger underveis i prosessen. Har du allerede skrevet hele boken, kan det være de synes at ideen var god og hadde stort potensiale, men ikke være helt enig i gjennomføringen. Resultatet kan da bli at man må skrive store deler av boken på nytt, eller i verste fall at de takker nei fordi de ikke ser det potensialet de kunne sett om man hadde begrenset seg til en prosjektskisse.
Ingenting å legge til egentlig men vil bare ta opp noe du nevner i tråden. Viktigheten av å ha et forlag i ryggen. Det er idag mange måter å "bli forfatter på" - inkl å starte med e-bøker, selv besørge trykking av 1 opplag og varianter av dette. Det å få noe antatt er en lang læringsprosess - møter og feedback fra forlag er viktig. For da får du kommentarer og innspill fra bransjefolk som kjenner bransjen og de ser på ditt verk med nøytrale øyne. Uten å være følelsesmessig investert i boka slik en ofte blir selv.

Denne sparringen med forlaget med feedback er verdifull. Både for å lære seg å ta innspill og kritikk på egne tekster og for å få nye øyne til vurdere kvaliteten på teksten, hvor lettsolgt den er og hva som evt. kan gjøres for å få en ennå bedre tekst.

For mange er det sårt å få beskjed om å endre deler eller hele teksten. Det er jo tross alt en tekst som det er lagt ned masse energi og følelser i, og det er naturlig å reagere når en får tilbakemeldinger om at noe ikke er godt nok. Hev deg over slike reaksjoner og lytt til hva de sier. Greit nok at de ikke har noen fasit på hva som gjør en god bok og om noe endringer blir fundamentalt feil i forhold til opprinnelig tekst så skal du selvsagt argumentere og fortelle hvorfor du føler endringene ødelegger. Bare ikke gjør den feilen mange gjør - de forblir en forfatter in spe. Om en går for langt i å nekte å etterkomme ideer eller anbefalinger fra forlag så er risikoen for å ende som upublisert forfatter stor. Sure vi har alle hørt om noen som ble publisert til sist helt uten å gjøre endringer i boken fordi de aldri ga opp og stadig pushet på nye forlag. Idag er kampen om lesere hardere enn noen gang, folk bruker sosiale medier, nettet og det flommer over av kulturelle innslag i alle sjangere.

Lytt til evt. feedback fra forlagene og forsøk å forbedre eller gjøre endringer. Selv om det svir i stoltheten.