Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 58129
Gode freaks,

Jeg har flyttet til et hyggelig småbruk på landet, og til min lite hyggelige overraskelse har vi blitt velsignet med en nabo som har tre hunder som står ute døgnet rundt. Jeg begynte såvidt å føre en logg over tidspunkter de bjeffer, men fant fort ut at det hadde vært bedre å loggføre når de ikke bjeffer.

Jeg har såvidt pratet med politiet, og de sier at det eneste som er ganske rett frem er bjeffing om natten. Man har krav på nattero etter kl 23:00, og dette var vel egentlig gammelt nytt.

Jeg har ikke snakket med Mattilsynet ennå, siden jeg generelt har erfart at de ikke akkurat prioriterer dyrevelferd, eller egentlig noe som helst. For en tulleinstitusjon. Men det kan være verdt et forsøk altså, døren er ikke spikret igjen.

Vi skal selvfølgelig forsøke en soft power-tilnærming først, og bli kjent med dem og prate med dem som venner og likesinnede. Jeg regner med at de deler målet om et fredelig liv på bygda, så man skulle tro dette var plankekjøring. I grenda vår er det dog to andre personer som har klaget (de andre to tør ikke legge seg ut med naboen) en del, men jeg vet jo ikke om de er over gjennomsnittet konfliktglade (tviler egentlig, de er rolige gamle mennesker, men hvem vet). Naboene rapporterer dessuten å ha blitt møtt på en svært lite konstruktiv eller vennlig måte, men dette er selvsagt veldig subjektivt. Dog bjeffer hundene fortsatt, så jeg vet hvem jeg tror mest på.

Spørsmålet blir da hva slags strategi jeg skal kjøre for å få gjort noe med dette. Jeg vurderer det som høyst sannsynlig at soft power ikke kommer til å føre frem (det har ikke fungert før og de har holdt på i minst to år), og da må jeg ha en videre plan. Blir det politiet/konfliktrådet med en nabokonflikt, blir det dyrevelferd og Mattilsynet eller blir det advokat og å innlede en privat sak av noen form?

Håper noen har noen gode innspill - jeg er allerede på god vei til å bli gal, det er ingenting som bidrar mer til dette enn andres direkte usosiale oppførsel.
Dersom de bjeffer etter 23:00 og før 06:00 kan du få en sak, ellers får du bare klare deg med bjeffingen. At hunder bjeffer på dagtid blir man fort vandt med. Hva skal du be de gjøre? Låse bikkjene inne? Sette elektriske krager på de? Hmm. Bjeffer de på natten, må de nok ta hundene inn om natten, gjør de ikke det går du til politiet.
Altså, jeg forsøker å leve livet mitt etter fornuftige prinsipper og skjønner selvfølgelig at hunder vil bjeffe, til og med mye til tider. Allikevel er jeg ikke enig med deg, siden det alltid er en overveiing av nivå og mengde. Hvis du og jeg var naboer på et byggefelt for eksempel, det er mellom 20 og 50 meter mellom husene våre, og jeg har 3 hunder som bjeffer kontinuerlig av full hals mellom 06:00 og 23:00 (altså på dagen) - skal du innfinne deg? Hva om jeg finner ut at jeg har som hobby å teste motorsager, og gjør det i samme tidsrom? Dette er helt greit for deg?
Sitat av Relevant Vis innlegg
At hunder bjeffer på dagtid blir man fort vandt med.
Vis hele sitatet...
Dette er høyst individuelt. Der jeg bodde sist bodde det ei dame over oss med en hund som bjeffet nesten hele dagen (også om natten). Hvis man først irriterer seg over dette blir man som trådstarter skriver: «gal», og dette er er ganske slitsomt i lengden.

Når eieren i tillegg uttalte at hun ville at hunden skulle bjeffe for hver minste lyd da den fungerte som «vakthund» (pga. hva jeg mistenker var hennes paranoide personlighetsforstyrrelse) hjalp det naturlig nok ikke uansett hvor mye vi klagde.

Hvis man klarer å innfinne seg i situasjonen og ikke lar seg affisere av bjeffingen: Gratulerer. Men det er dessverre ikke mulig for alle.

Var jeg trådstarter ville jeg selvsagt (som jeg gjorde selv) forsøkt å ta opp dette med naboen på en vennlig måte, men den enkleste løsningen er dessverre å flytte.
Sist endret av Viva la Opium; 4. februar 2015 kl. 17:05.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva skal du be de gjøre?
Vis hele sitatet...
Overdreven og konstant bjeffing skyldes uinnfridde behov. Nesten alltid for lite mosjon og generelt stimuli. Så han kan be dem om å trimme hundene mer. Han kan også be dem om å ta hundene inn når de står slik og bjeffer.

Det er for øvrig ikke slik at man kan bråke så mye man vil mellom kl 06 og 23. Naboloven § 2 sier: "Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom." Urimelig støy kan falle inn under ulempe.
Uvaksinert 👍
Har vurdert noe slikt som dette selv. Bør vel fungere på bikjefaen også?
http://www.brocott.co.uk/electronic-...er-bct015.html

Eller denne:
http://www.eurobarkcontrol.com/dog-s...#page=Main-Tab
Sist endret av daffe; 5. februar 2015 kl. 08:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du i det hele tatt pratet med naboen? Det er ikke sikkert han en gang vet at du syns dette er et problem. Det naturlige er å starte der
Har du i det hele tatt pratet med naboen? Det er ikke sikkert han en gang vet at du syns dette er et problem. Det naturlige er å starte der
Vis hele sitatet...
Ehm... ja. Jeg har snakket med vedkommende. Hadde dette blitt løst etter helt alminnelig folkeskikk hadde det ikke vært et problem. Dessverre ligger det litt forskjellige virkelighetsforståelser til grunn - hundeeieren mener at hundene ikke bjeffer noe særlig, og at hunder uansett skal bjeffe. Dette i seg selv er jo selvmotsigende.

Har vurdert noe slikt som dette selv. Bør vel fungere på bikjefaen også?
http://www.brocott.co.uk/electronic-...er-bct015.html

Eller denne:
http://www.eurobarkcontrol.com/dog-s...#page=Main-Tab
Vis hele sitatet...
Jøss! Noterer meg dette som en mulighet når alle formelle kanaler er forsøkt.

Det er for øvrig ikke slik at man kan bråke så mye man vil mellom kl 06 og 23. Naboloven § 2 sier: "Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom." Urimelig støy kan falle inn under ulempe.
Vis hele sitatet...
Jeg fant også etterhvert frem til denne loven, og denne kombinert med § 3 i hundeloven som sier noe lignende om ulempe, bare spesifikt relatert til hunder, må jo være de lovene dette sorterer under. Spørsmålet blir da hvordan jeg faktisk får drevet dette gjennom, altså hvordan går jeg frem for å få rettighetene mine hevdet? Politiet? Gjennom advokat og etterhvert en rettssak? Hadde jo vært fint om man slapp sistnevnte, men stresset det innebærer kan nok uansett ikke måle seg med å ikke kunne være ute eller få sove på en hvilken som helst dag.
Kjøp bjeffebånd med lyd, hekt de i trær o.l rundt hundene! Kan ikke garantere at det funker, men er verdt et forsøk om naboen ikke vil gjøre noe med dette. De koster vel 50kr eller noe på Ebay. Prøv selvsagt først å snakke med de. Vi legger bare bjeffebåndet oppå buret om natten så han ikke skal lage noe leven iløpet av natten, funker som bare det.
Sitat av RamNit Vis innlegg
Vi legger bare bjeffebåndet oppå buret om natten så han ikke skal lage noe leven iløpet av natten, funker som bare det.
Vis hele sitatet...
Mattilsynet anser det som ulovlig å forlate hunden med automatiske innretninger som påfører ubehag: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyr...a_er_lov.16447
Kjøp deg som du sa en motorsag eller noe annet som bråker og pass på å bruk det ute hele dagen.. Alltid morsomt med en krig mot naboen.
Hundene mine bjeffer som regel bare når de skal inn eller har funnet en tiur. Er fullt mulig å lære hundene sine til å ikke bjeffe hele tiden.
TS; Hadde også nabo med slitsomhund, ble så irritert at jeg gikk ut og bjeffet selv mot naboen. Satan jeg bjeffet, til tider ropte jeg alt jeg kunne mot naboen hehe. Ikke lenge etterpå ble det mindre bjeffing hehe
Hadde samme problemet som deg. En kveld ble jeg gæærn og ringte politiet da jeg var full og sa ifra at det var en forlatt hund i nabohuset som alltid bjeffet (eierne dro ofte vekk 2-3 dager mens de lot hunden være ute). Hunden ble tatt med av politiet og har nå kommet tilbake, 1 mnd senere, bjeffe-fri.
Noot har skjønt det. Vær så glatt som mulig. Først tar du han skikkelig i den proverbiale kraven, gjerne foran kone og barn, og gjør din innstendige appell. Hvis du bare er glatt nok, så må han høre på deg hver gang du gaslighter bastarden, også da foran kone/mann og barn, så slasken ikke har noe sted å gjemme seg. Svarer han med samestilen, så insisterer du som en kvene, og går ikke det, selv etter tre ærlige forsøk og vel så det, da er det rett og slett grønt lys for passiv-aggressivitet, altså. Gå i lyset, sier jeg bare. "Hmmmmm? Ååååå..! Du synes det er plagsomt! Akk, jahajavel.. Mmmmhm". Hvis alt annet feiler, må du gå i tenkeboksen og komme på et eller annet ultimatum, som tysk disco-pop og bräukeller-slagere midt på natta. "Ooops, jeg «glemte» det visst" - bruk alle unnskyldningene han bruker for ikke å dressere bikkjene sine. Ikke redd for fengsel, er du det? Be'n med på fisketur, kjør droget ut i skogen og si at han kan gå hjem igjen hvis ikke han sverger på bånd, å gjøre noe med problemet sitt. Beste, tror jeg, er å få en storvokst, eller en ilsk, på besøk, som vet hvordan man setter ting ordentlig på plass. Går det ikke, så går det ikke. Det er trist, men respekt for livet, det er nok dessverre den eneste loven, altså. Ta karen til retten, hvis det er det som må til. Gjør det tjue ganger, hvis det er det som må til, så gjør du livet lettere for nestemann. Var jeg deg, så hadde jeg kjefta på de bikkjene selv, hver gang jeg går forbi og hver gang det utarter seg, og kjefta på karen når han kommer ut, for at han er så grusomt lat, uten å skifte toneart en hz. De dyra veit ikke hva som er godt for dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei F1ske, provo har rett. Bjeffingen skyldes uinfridde behov. Står hundene i lenke eller i luftegård? Uansett, det kan høres ut som de får for lite mosjon. Like du å mosjonere? Kunne du tilbydt deg å ta dem med på en tur? Dersom man tar hund med på lang tur, så blir de slitne, og da er de stille og rolige i etterkant.
Årsak, relasjon og mulig en korrelasjon oppsummeres og så hoppes det til konklusjoner, selv om det opplagte men tydeligvis
også det som de fleste overser eller ignorerer er: Rase og instinkt.

Disse tre hundene som TS nevner er mest trolig grå elghunder. En rase som er avlet for å lose elger.
Altså finne, følge og gi lyd til hundefører via bjeffing. Disse hundene trener på å bjeffe når de har muligheten til det av natur eller av instinkt om du vil.
Disse hundene er sjeldent en del av familien men mer et verktøy som benyttes 3 måneder i året.
De 9 andre månedene står de ute i bur, blir matet og blir gått noen turer med eller sykles med for å holde igang kroppen deres.

De er nok så sjeldne i storbyer men veldig vanlige ute på bygda, siden det er som oftest lenger til nærmeste nabo og folk flest på landet aksepterer at elghunder bjeffer. Og så klart så er jakt en større greie på bygda.

TS: Les Boligstøy mål lydnivået og send en klage eller gjør noen støyreduserende tiltak i boligen din.
Det er viktig at du sier ifra til eiern, på en folkelig og grei måte. Mest fordi det er hunden hans som lider, i tillegg til at du hører det. Bare si "Du den hunden din den driver å bjeffer og piper fælt, er den mye alene eller står i bur? Åja ja for vi hører det hele dagen borte hos meg så jeg tenkte det var greit å si fra for det høres ikke ut som den har det så fint når dere er borte/når den står i bånd/når den er i bur/fyll inn det som passer".. Også gir du eiern et par uker på å gjøre det bedre, hvis ikke tar du det opp med mattilsynet. Jeg sa dette til min nabo en gang men tilbydte meg i samme slengen om å passe den av og til istedet for at den var aleine (og jeg ble gæren av bjeffinga, skrapinga og pipinga den holdt på med da).
Ring politiet og si fra om ordensforstyrrelse?
Jeg tar nabokrangler på strak arm. Diplomati->Reaksjon->Krig. Er folka umulige å ha med å gjøre så er det fritt fram for (lovlige) aksjoner. Hvor langt unna denne naboen befinner du deg? Er det nabohuset?
Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
Hei F1ske, provo har rett. Bjeffingen skyldes uinfridde behov. Står hundene i lenke eller i luftegård? Uansett, det kan høres ut som de får for lite mosjon. Like du å mosjonere? Kunne du tilbydt deg å ta dem med på en tur? Dersom man tar hund med på lang tur, så blir de slitne, og da er de stille og rolige i etterkant.
Vis hele sitatet...
Det er da for faen ikke TS som skal måtte luftene bikkjene til naboen daglig fordi de bjeffer?

Personlig ville jeg startet krig med å spille høy musikk etc. konstant hvis naboen gir blanke. Er kanskje litt "drittunge", men hva skal man gjøre med naboer som ikke kan fåes i dialog.
Sist endret av trikker95; 1. mars 2015 kl. 03:22.
Nå er det vell også kommet på plass ny lov som krever at eier må gå tur med hunden?

Bare å lage litt leven med mattilsynet?

Hundene står i en liten luftegård døgnet rundt og bjeffer, og du har ikke sett at de har forlatt hundegården en eneste gang?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Da er klokken ti på ett og bikkjene til naboen bjeffer som vanlig. Vi har siden sist jeg var her og skrev forsøkt mer diplomati, helt uten hell. Faktisk nærmest med motsatt effekt, det virker som om naboen gir mer faen når vi forsøker å prate med dem om det. For noen jævla idioter, og hvordan de klarer å bo med de sinnsyke hundene sine på denne måten er for meg 100% ufattelig.

Uansett er jeg helt enig med trikker95 - det er helt klart ikke mitt ansvar å lufte drittbikkjene til naboen. Ellers har jeg vært veldig inne på tanken om å bare lage et totalt faenskap av et lydhelvete tilbake, ala flyalarm eller lignende, og ta en fullstendig og utfyllende hevn overfor disse lowlifene. Jeg klarer ikke å forstå at hvis jeg henvender meg hyggelig og vennlig så gir folk ekstra faen? Da er det tydeligvis bare hardt mot hardt som kan fungere?

Mattilsynet har jeg lite tro egentlig, og uansett så er ikke dette et spørsmål om dyrevelferd. Jeg driter i hvordan de hundene har det skal jeg være helt ærlig, og det skal man jo. Dette spørsmålet handler om noen totalt forsømte hunder hvis eiere tillater at de lager støy langt utover normalen, og som plager meg. Altså er det et spørsmål om min velferd. Hvis noen har konkrete erfaringer med Mattilsynet hører jeg mer enn gjerne om det, men jeg har inntrykk av dem som svært varierende og i beste fall litt slappe. Jeg håper selvsagt at jeg tar feil.

NorwayBM: Du er inne på noe. Forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis jeg skal ty til den typen strategi så vil jeg jo gjerne gjøre det på en slik måte at jeg når som helst kan slutte fred, så fremt mine behov respekteres, skjønner? Altså, en krig har ingenting for seg for krigens egen skyld, enten må det være for å vinne eller ta hevn. Å vinne er første pri...

Naboen befinner seg et stykke, ca 300 meter i lufta. Siden de bor nederst i en dal og vi litt opp i skråningen mistenker jeg at akustikken slår maksimalt dårlig ut for oss. Vi hører i hvert fall bikkjene jævelig godt. Vi ser ikke huset/hundene fra oss, bortsett fra noen lys på tunet gjennom tretoppene, og når det kommer blader vil det nok være usynlig. Men frykt ikke, det er jo bare å orientere seg etter lyden.
Hvorfor ringer du bare ikke politiet? Har ikke lov til å ha hunder som bjeffer om natta når det bråker for naboer.
Du har mulighet til å kontakte politiet og kommunen, det ligger under kommunens myndighet å ivareta innbyggernes helse - derigjennom støyplager. Kommunen vil kunne komme på befaring, og også bistå med støymåling. Dette vil kunne gi grunnlag for reaksjoner ovenfor naboen, men forutsetter da at støyen overskrider grenseverdiene.

Dog er dette ofte utfordrende saker, da hunder er ansett som en naturlig del av norsk hverdagsliv og i noen tilfeller kan støyen være forhold du må leve med. Ligger støyen under grenseverdiene vil du ha små muligheter til å få gjort noe, og "hevnaksjoner" vil da i mange tilfeller bare slå tilbake på deg selv.
Sitat av doseren Vis innlegg
Du har mulighet til å kontakte politiet og kommunen, det ligger under kommunens myndighet å ivareta innbyggernes helse - derigjennom støyplager. Kommunen vil kunne komme på befaring, og også bistå med støymåling. Dette vil kunne gi grunnlag for reaksjoner ovenfor naboen, men forutsetter da at støyen overskrider grenseverdiene.

Dog er dette ofte utfordrende saker, da hunder er ansett som en naturlig del av norsk hverdagsliv og i noen tilfeller kan støyen være forhold du må leve med. Ligger støyen under grenseverdiene vil du ha små muligheter til å få gjort noe, og "hevnaksjoner" vil da i mange tilfeller bare slå tilbake på deg selv.
Vis hele sitatet...
Bare tull.. Les hundeloven §28 C

ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.
Offentlig påtale etter bokstav a og b finner sted dersom den fornærmede krever det eller allmenne hensyn taler for det. Ved angrep på hjortevilt regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene som fornærmet. Offentlig påtale etter bokstav c finner sted dersom allmenne hensyn taler for det.
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes den som

§ 28.Straff
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig
a) angriper eller skader person,
b) jager, angriper eller skader dyr, eller
c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.
Sist endret av Notoneofthem; 20. mars 2015 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Bare tull.. Les hundeloven §28 C

ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.
Offentlig påtale etter bokstav a og b finner sted dersom den fornærmede krever det eller allmenne hensyn taler for det. Ved angrep på hjortevilt regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene som fornærmet. Offentlig påtale etter bokstav c finner sted dersom allmenne hensyn taler for det.
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes den som

§ 28.Straff
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig
a) angriper eller skader person,
b) jager, angriper eller skader dyr, eller
c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.
Vis hele sitatet...
Ja, har sett litt på dette. Vi skulle virkelig ønske at vi kunne løse dette minnelig, men som sagt går det jo opp for oss at det ikke kommer til å gå. Hvis vi setter hardt mot hardt må vi nesten vite at vi har en god sjanse for å lykkes, hvis ikke er det jo bedre å fortsette med soft power eller pakke sakene...

Synes dere jeg skal prate med dem først og si at nå er begeret rent over og jeg går til snuten eller skal jeg bare gjøre det og så finner de det ut ved at politiet tar kontakt med dem?
hør med andre naboer, hvis dem også er planlagt så går dere til en felles anmeldelse.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Putt en sokk over hodet på hunden i 5 min, det gjør alltid jeg når jeg passer hunden til moren min og den bjeffer
Vis hele sitatet...
HVA!!!! Hadde jeg visst hvem du er hadde jeg anmeldt deg til alt av instanser man kan andmelde deg til. Er du totalt blottet for både empati og elementært grunnleggende om hvordan behandle et levende liv??
Du behandler ikke hunden til moren din sånn!!! Ingen skal behandle en hund sånn!!!
Du hører med noen som har peiling på hunder om hvorfor hunden bjeffer. Varsler den? Vokter den? Er den nervøs? Har den ikke lært manerer?
Du snakker til hunden når den bjeffer og roser den og godbiter når den stopper. Å tre en sokk over hodet over lang tid kan gjøre hunden nervøs og den vil bjeffe mer! Vær så snill å vær snill mot hunden til moren din, nå som du er opplyst vil du vel ikke være en dyremisshandler å gjøre hunden vondt med vilje?
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
HVA!!!! Hadde jeg visst hvem du er hadde jeg anmeldt deg til alt av instanser man kan andmelde deg til. Er du totalt blottet for både empati og elementært grunnleggende om hvordan behandle et levende liv??
Du behandler ikke hunden til moren din sånn!!! Ingen skal behandle en hund sånn!!!
Du hører med noen som har peiling på hunder om hvorfor hunden bjeffer. Varsler den? Vokter den? Er den nervøs? Har den ikke lært manerer?
Du snakker til hunden når den bjeffer og roser den og godbiter når den stopper. Å tre en sokk over hodet over lang tid kan gjøre hunden nervøs og den vil bjeffe mer! Vær så snill å vær snill mot hunden til moren din, nå som du er opplyst vil du vel ikke være en dyremisshandler å gjøre hunden vondt med vilje?
Vis hele sitatet...
Hva er dette for noe sprøyt? Har mer enn nok av empati for hunden og dette er ikke noe den har noe vondt av, snakker ikke om å finne frem den trangeste kondomsokken for så å tre den over trynet til bikkja, men å legge den over hodet dens som en liten lue, og du snakker om mishandling? kom deg ut av huset og se hvordan folk behandler dyr over alt.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Putt en sokk over hodet på hunden i 5 min, det gjør alltid jeg når jeg passer hunden til moren min og den bjeffer
Vis hele sitatet...
Les selv hva du skriver at du gjør med hunden.
Du moderer din handling mot hunden mange hakk etterpå.
Jeg er masse ut av huset å ser hva folk gjør med hunder, derfor jeg kan skrive dette til deg om hva man ikke gjør med hund.
Nå var det ikke jeg som burde forsvare meg
Sist endret av Huttetutta; 21. mars 2015 kl. 22:28.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Les selv hva du skriver at du gjør med hunden.
Du moderer din handling mot hunden mange hakk etterpå.
Jeg er masse ut av huset å ser hva folk gjør med hunder, derfor jeg kan skrive dette til deg om hva man ikke gjør med hund.
Nå var det ikke jeg som burde forsvare meg
Vis hele sitatet...
Jeg modererer ingen ting, men følte jeg måtte utdype mitt tidligere utsagn på grunn av din merkelige reaksjon,
Ring Mattilsynet! Er vel ingen tvil om at en hund som står og bjeffer døgnet rundt ikke har det godt nok.
Sitat av iglotruck Vis innlegg
Ring Mattilsynet! Er vel ingen tvil om at en hund som står og bjeffer døgnet rundt ikke har det godt nok.
Vis hele sitatet...
Har du ikke tenkt på, at det også kan ha noe med rase og lynne? Noen bikkjer holder stort sett kjeft, mens andre bjeffer nesten uansett. Jeg mener vi vet for lite, til å beskylde hundeeieren for dyreplageri. Men han virker rimelig slapp til å vise hensyn til andre, og det bør han få en smekk for. Og politiet er den rette instansen for den smekken. Men regn ikke med, at det blir "to gode naboer" etterpå...
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du ikke tenkt på, at det også kan ha noe med rase og lynne? Noen bikkjer holder stort sett kjeft, mens andre bjeffer nesten uansett. Jeg mener vi vet for lite, til å beskylde hundeeieren for dyreplageri. Men han virker rimelig slapp til å vise hensyn til andre, og det bør han få en smekk for. Og politiet er den rette instansen for den smekken. Men regn ikke med, at det blir "to gode naboer" etterpå...
Vis hele sitatet...
Hundens tendens til bjeffing – særlig i spesielle situasjoner, som når den har los – kan være raseavhengig, men at en hund står og bjeffer i hagen i et slitende renn nærmest døgnet rundt kan ikke bortforklares med rase. Det er kort og godt nevrotisk atferd, og i slike tilfeller foreligger det nesten alltid mangel på mosjon og/eller andre stimuli.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hundens tendens til bjeffing – særlig i spesielle situasjoner, som når den har los – kan være raseavhengig, men at en hund står og bjeffer i hagen i et slitende renn nærmest døgnet rundt kan ikke bortforklares med rase. Det er kort og godt nevrotisk atferd, og i slike tilfeller foreligger det nesten alltid mangel på mosjon og/eller andre stimuli.
Vis hele sitatet...
Jeg har vokst opp med 3 bikkjer i mitt liv. Jeg vet det ikke er så voldsomt, og at det er ganske anekdotisk. Men de to elgbikkjene fadern hadde.

Så var den første veldig snill, men vill og stri. Hun bjeffet nesten støtt. Når en kjørte forbi et skilt, så bjeffet hun på det også. Den tålte ikke å se en fugl. Den drepte til og med ei skjære en gang.

Mens den andre var ekstremt rolig, og bjeffet sjeldent. Den kunne ligge i hundehuset og kose seg, samtidig med å se på skjæra som spiste av matskåla. Noe den første hadde eksplodert av.

Og jeg vil nesten påstå at hund 1 fikk mest mosjon. Vi var ganske mye på tur ute med denne bikkja i skog og mark.

Kan også nevne et eksempel på den første sin strihet. Dette var under elgjakta, og bikkja fikk los og drev rundt en elgokse å bjeffet. Det endte med at hun fikk et spark, så hun fløy en del meter av gårde. Noe den ikke skulle ha gjort. Bikkja ble så sint, at hun illskrek, fløy på elgen igjen, glefset tak i det som hang ned og hang der. Det som hang ned, var tissefanten til elgen, og hun hang der til elgen var død.
Jeg vil også si, at det var ingen som slo den bikkja, eller drev med annen vold. Men stamtavlen til denne bikkja var ganske begredelig. Og det var en "bygdeavler" som stod bak. Og hav var ikke kjent for å ha bra bikkjer han heller.

Ellers måtte fadern til slutt avlive denne bikkja, da den også begynte å bjeffe ganske vilt, når den luktet elg eller kom på spor av den. Så den skremte elg, istedet for å finne dem.

Red: Og Provo jeg er ikke direkte uenig med deg. Det du beskriver stemmer ofte. Men verden er ikke bare svart og hvitt, når det gjelder biologi og psykologi, men der stort sett litt eller mere gråtoner...
Sist endret av aluminiumfluorid; 22. mars 2015 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke noen motsetning mellom eksemplene dine og det jeg sa. Enkelte hunder trenger mer mosjon og stimuli enn andre. Forskjellige hunder har forskjellige behov. Noen er kjempefornøyd og rolige etter to kilometer rolig gange om dagen, mens andre trenger to mil med tung kløv og en tydelig og bestemt eier. Enkelte hunder krever følgelig mer for å ikke utvikle problematferd. Og når en hund står og bjeffer kontinuerlig slik som trådstarter beskriver, er dette nevrotisk oppførsel som følger av uinnfridde behov, og kan ikke avfeies som en naturlig del av en hunds lynne.
Trådstarter
All right folkens, så vi har besluttet å gi en "siste sjanse" til disse menneskene i form av å skrive et brev til dem. Brevet vil vi overlevere i dag eller i morgen. Grunnen til at vi velger dette er for å ha vårt på det rene hva angår en vennlig tilnærming til problemet. Vi vil gjerne fremstå som konstruktive og positive, i kontrast til dem, og som jo også er sant, i og med at vi har pratet med dem gjentatte ganger og de i det store har ignorert dette.

Det er mange som foreslår å gå til Mattilsynet (hvilket også noen andre naboer har gjort, men ikke vi). Grunnen til at dette ikke er aktuelt for oss er fordi Mattilsynet ikke er rette instans - de har med dyrevelferd å gjøre, mens denne saken dreier seg om min velferd. Hvordan akkurat disse hundene har det bryr meg midt i ryggen, og av problemer i verden er det nok å ta av til at dette blir min kampsak. At jeg skal ha en helt alminnelig ro som er å forvente er noe annet. Selvsagt kan det hende at det er dyrevelferdsmessige årsaker til støyen, men det er vitterlig ikke mitt ansvar å bringe klarhet i - det er naboens ansvar å oppføre seg sivilisert og det er hele problemstillingen.

Planen er at vi sender vårt forhåpentligvis velformulerte og fortsatt konstruktive brev til dem nå, med en frist om at de må gi lyd fra seg innen en uke. Dersom de gjør det må det være fordi de ønsker en reell løsning, altså at våre interesser ivaretas slik som deres, ikke bare at "vi må skjerpe oss og det er normalt med hunder" (dette er jo første gang vi har sett en hund!). Dersom de ikke svarer eller ikke ønsker videre dialog vil vi gå rettens vei, og sannsynligvis kjøre saken for forliksrådet, aller helst med en påstand om frafall av retten til hundehold dersom loven hjemler dette (det har jeg tenkt å overlate til en lovens mann eller dame å finne ut). I så fall er det eneste viktige at våre interesser seirer, og vår samarbeidsvilje er dermed ikke lenger tilstede. Sånn på siden synes jeg det er helt fascinerende at folk ikke responderer når man gjør seg selv sårbar ved å fortelle dem at de plager en, samtidig som en er veldig på tilbudssiden hva angår kompromisser, å hjelpe til med løsninger og hva det måtte være ellers. Fuck det liksom.

Uansett trenger dere ikke advare meg om at naboforholdet nok vil ta en liten støyt som følge av dette, men dette står sammen med velferden til hundene deres ikke helt øverst på listen over ting jeg bryr meg om på dager som slutter på -dag. Jeg mistenker at det bor en del konfliktsky mennesker rundt oss som vil være helt ok takknemlige dersom saken løses på våre premisser.

Takk nok en gang for alles innspill, det har vært veldig nyttig å se skjæringspunktene blant meningene som er blitt presentert her og det har vært et godt hjelpemiddel i utformingen av min strategi. Ha en god dag!
Overskuddsmateriell
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Ellers har jeg vært veldig inne på tanken om å bare lage et totalt faenskap av et lydhelvete tilbake, ala flyalarm eller lignende, og ta en fullstendig og utfyllende hevn overfor disse lowlifene.
Vis hele sitatet...
Må si jeg synes synd på de andre naboene dine så får støyen fra hundene deres og flyalarmen din.
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Må si jeg synes synd på de andre naboene dine så får støyen fra hundene deres og flyalarmen din.
Vis hele sitatet...
Nå blir dette neppe aktuelt (får vi håpe), jf. min foregående post.
For følgende "regime" vil vel ikke naboene følge

http://www.cesarsway.com/dogbehavior...op-the-Barking
Noe nytt i denne saken?
Sist endret av wat; 30. mars 2015 kl. 17:28.
Trådstarter
Sitat av wat Vis innlegg
Noe nytt i denne saken?
Vis hele sitatet...
Hei igjen,

Vi sendte for en drøy uke siden brevet jeg skrev om i min forrige post. Dette brevet var saklig, lite emosjonelt og tydelig. Spesielt "hyggelig" var det kanskje ikke, men vi var langt fra frekke, injurierende eller lignende - bare veldig saklige.

Vi ga dem en ukes frist til å svare oss, og denne gikk ut nå på tirsdag. Vi sa også at uteblitt svar signaliserer at den eneste løsningen for oss er en rettslig en.

I ettertid ser vi at dette var litt dumt - på denne måten ga vi dem ingen måte for å utbedre problemet uten å miste ansikt. Slik vi gjorde det "spilte vi ballen" til dem, og det var deres initiativ en løsning berodde på - de ville altså måtte vedgå å ha tatt feil i en eller annen utstrekning. Som sagt var dette ikke optimalt, men alt i alt ikke noe større problem enn at jeg driter i det. Når alt kommer til alt er det jo de som har hunder som bjeffer hele jævla tiden.

Som dere kanskje alt har skjønt har noen form for svar fra dem uteblitt. Det betyr at vi setter i gang en rettslig prosess, sannsynligvis med forliksklage, når de røde dagene er over for denne gang. Det blir spennende, og jeg vil holde tråden oppdatert.

Som en artefakt kan det nevnes at det etter brevet har blitt rimelig tyst fra hundene. Dette er noe de andre naboene som også er plaget har sagt at er typisk - når de tidligere har ringt politiet, har politiet tatt kontakt med hundeeier og bedt dem "skjerpe seg", og da har det blitt bedre. En stund.

Takk for oppmerksomheten, god påske!
Trådstarter
Siste utvikling, som jo er litt spitzy og dermed av interesse å nevne her, er at hundeeieren, hans bror og to kumpaner nå har vært hos en av våre naboer og gitt ham litt fik. Altså, dette er om man skal tro på min nabo - men han hadde nå en fin liten rose under det ene øyet. Kanskje han har gått på en dør.

Historien gikk nå ut på at disse fire musketerene hadde banket på døra hans midt på natta, så hadde de pratet sammen litt og deretter gikk musketerene til angrep. Heldigvis var fornærmedes sønn hjemme, så han fikk grepet inn, stanset det hele og kontaktet politiet. Etter det jeg forstår innledes det straffesak as we speak.

Så ja, det er nå så, altså de må gjerne fyke og slå på en gammal stakkar med kols, så får vi se hva som skjer om de finner på å ta turen hit.
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Siste utvikling, som jo er litt spitzy og dermed av interesse å nevne her, er at hundeeieren, hans bror og to kumpaner nå har vært hos en av våre naboer og gitt ham litt fik. Altså, dette er om man skal tro på min nabo - men han hadde nå en fin liten rose under det ene øyet. Kanskje han har gått på en dør.

Historien gikk nå ut på at disse fire musketerene hadde banket på døra hans midt på natta, så hadde de pratet sammen litt og deretter gikk musketerene til angrep. Heldigvis var fornærmedes sønn hjemme, så han fikk grepet inn, stanset det hele og kontaktet politiet. Etter det jeg forstår innledes det straffesak as we speak.

Så ja, det er nå så, altså de må gjerne fyke og slå på en gammal stakkar med kols, så får vi se hva som skjer om de finner på å ta turen hit.
Vis hele sitatet...
Tragisk! Håper din nabo får seg en smekk av onkel!..
Jeg hadde samme problemet men i en leilighet som var meget lytt. Hun med bikkjen bodde i etg over meg. Ingen rasjonelle tilnærmelser hjalp.. Tilslutt erklærte jeg krig og satt en elendig norsk countrysang på repeat og dro på ferie i 14 dager. Hehe.. Hun flyttet kort tid senere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må si dette er en av de mest underholdende trådene her inne. Noe nytt?
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Sitat av fisk1e Vis innlegg

Så ja, det er nå så, altså de må gjerne fyke og slå på en gammal stakkar med kols, så får vi se hva som skjer om de finner på å ta turen hit.
Vis hele sitatet...
Av å lese denne tråden fra starten av, sitter jeg igjen med inntrykk av at dere neppe kommer til en enkel, diplomatisk løsning med disse folkene.

Ved å gjøre som de angivelig gjorde mot naboen din, så merker man jo hvilken vei man er nødt å gå hvis ikke dette skjerper seg etter ett evt. søksmål eller forliksråd!!

De har satt standarden, så er det bare å følge opp!
Etterhvert kanskje også sabotere inngjerdingen deres..?
Har vært leieboer hos en dame med 12+ hunder i rundt 6-7 måneder nå og likt problem her! Vi bor med naboer vegg-i-vegg og har en barneskole til nabo. Flertallet av hundene bjeffer på både naboer som jobber i sin egen hage og hunder som går flere hundre meter unna uten at noe blir gjort med det. Hun står heldigvis aldri opp før 10 om morgenen, men lufter dem i hagen helt til klokken har slått både 2 og 3 om natten.
Her skyldes det nok at hun selv har veldig dårlig hørsel og rett og slett ikke hører dem, og dermed ikke gjør noe med det.
Jeg har en liten hund selv også som oppfører seg veldig bra (som forsåvidt aldri står i hagen), så blir fort til at det er litt ekkelt å komme gående ut av hagen her mens naboer gir deg ''blikket'' før dem snur seg når man er hyggelig å hilser.

Vi har fått politiet på døren tre ganger på disse månedene grunnet bjeffingen. Det dem gjør er å sjekke at hundene har det fint, er imøtekommende og friske hunder og så drar dem igjen. Vil tro det er like lett å krangle med en konfliktglad nabo som å få politiet til å gjøre noe.
Lykke til uansett !