Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2739
Lurer på om det er noen her som har noen gode forslag til IPA som ikke er i basisutvalget til vinmonopolet, men i BU.

Har to pol i hjembyen, hvor det ene er fullsortiment, med andre ord jeg har smakt alle IPA de har.

Vurderer å kjøre til cc vest eller vika for bedre utvalg, men det beste hadde vært om jeg kan bestille så jeg slipper å dra til Oslo.
Har bryggeutstyr, samt malt, humle og gjær. Går for en IPA, overdose humle. Men det har vært litt begrenset med tid de siste par ukene, så håper å få satt i gang til uka. Så da trenger man noe godt å drikke i mellomtiden
Har du prøvd "Kinn" sin Vestkyst øl?
Smakte nettopp Brooklyn IPA, very nice! Anbefaler også Lervigs Rye Ipa. Also very nice.
Supert! Har hverken smakt Kinn(trur jeg), Brooklyn IPA eller Lervigs IPA. Ser at polet mitt har Kinn vestkystøl har inne, så den har jeg tydeligvis oversett, hvis de ikke har vært utsolgt. Litt sløvt at jeg ikke har lagd smakeskjema så det hadde vært litt lettere å holde oversikt.

Noen av dere som har erfaring med Grünerløkka Brygghus? De har noe på polet her, men de har vært utsolgt hver gang.
Er fan av haandbryggeriet, men som Drammenser så har jeg vært innom en del. Har atpåtil drukket haandbryggeriet i Brisbane av alle steder.

Gledelig å se at folk her inne vet å verdsette godt øl
Hvis du ikke har smakt Vestkyst, har du kanskje heller ikke smakt
Nøgne Ø Two Captains Double IPA eller Sierra Nevada Torpedo Extra IPA
Alle tre må prøves

Kjøpte nettopp Nøgne Vic Secret, men har den fremdeles i kjøleskapet
Regner med at den også er rimlig god
Får kjøpt en del fra løkka brygghus hos aku aku.

Finnes mange mikrobryggeri med utsøkt kvalitet i Oslo. Søk litt rundt så får du sikkert mulighet til å smake / kjøpe øl fra de =)
Nei, eneste jeg har smakt fra Sierra Nevada er deres american pale ale fra tapp.
Nøgne Ø har veldig god kvalitet av det jeg har smakt, spesielt en porter som var fantastisk god. Så trur jeg skal legge inn en bestilling av den (double ipa) til uka når jeg er hjemme igjen ved siden av de andre forslagene jeg har fått her.

Tenkte å gå bestille en 20 til 30 flasker til uka, eventuelt uka derpå når jeg får lønn. Blir lite plass til mat i kjøleskapet selv om en del blir lagt i boden inntil videre.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Får kjøpt en del fra løkka brygghus hos aku aku.

Finnes mange mikrobryggeri med utsøkt kvalitet i Oslo. Søk litt rundt så får du sikkert mulighet til å smake / kjøpe øl fra de =)
Vis hele sitatet...
Flott. Skal søke litt rundt, er tross alt ikke lange biten fra Drammen til Oslo. Husker jeg var på en "pub" i Oslo for mange år siden hvor de brygget ølet selv. Såpass mange år siden og mangel av interesse på øl at jeg ikke husker navnet, men mener å huske at det ligger i nærheten av majorstuen.

Skrev forresten feil i posten over, får ikke redigert. Porteren jeg nevnte var fra Ægir ikke Nøgne Ø.
Sist endret av hestpåpinne; 19. juli 2014 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje schous kjelleren du tenker på?
http://schouskjelleren.no

Mye utsøkt øl der.
Ægirs thors hammer er fin, ellers så kan jeg anbefale deg å laste ned "untapped" på mobilen. Er en sosial øl app hvor du kan registrere alle dine nytelser med terningkast til senere. Du får også opp i "feeden" hva dine tjommier drikker og deres terningkast, samt kommentarer, "toasts"(likes) ol. Du vil også låse opp ulike "badges" underveis i smakingen din mm.
Veldig positivt overrasket over Hansa's IPA (den lilla boksen i butikken).
Billig og veldig god smak for prisen

Eneste ipa'en jeg har kjøpt for "butikkpris" (altså under 50 kr øl'en) som faktisk utgir seg for å være en litt skarp ipa.
De andre jeg har prøvd har liksom aldri hatt den markante humlesmaken, slik jeg mener Hansa har fått til i sin.

Poenget med ipa er jo at humlen skal være i hovedfokus, ettersom det ble tilsatt ekstra mye av den for å holde på holdbarheten under frakt fra India til europa.
Derfor syns jeg det er synd med ipa'er som ikke tør å ha litt markant og særegen smak (spess humle da).

Aass sin Ipa syns jeg var alt for lik fatølet de selger fra før. Jeg liker fatøl fra Aass veldig godt, men bare synd dem ikke turte å dra på litt mer med Ipaen sin
Sist endret av Alzo88; 19. juli 2014 kl. 19:48.
Hvis ikke du har smakt Portern til Nøgne syntes jeg du skal det og
Ikke uten grunn at den vant årets øl og jeg brygger den om og om igjen
Må det være IPA?

Om ikke så vil jeg foreslå Bush Ambrée som er hands down den beste ølen jeg noen gang har smakt :P

Og det til tross for at den er 12% ^^
Sist endret av Pandabjørn; 19. juli 2014 kl. 22:27.
Her var det mange gode forslag til hva jeg bør teste.
Er ikke et totalt must at det er IPA, en god hveteøl i varmen er heller ikke å forakte.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Veldig positivt overrasket over Hansa's IPA (den lilla boksen i butikken).
Billig og veldig god smak for prisen
Vis hele sitatet...
Her er jeg 200% enig ! Jeg er sykt glad i IPA selv, og trodde en stund at Aass sin IPA var blandt de bedre butikk-IPA'ene, helt til en av butikkene i området bestilte inn Hansa sin!

Den er helt fantastisk til prisen, og den smaker faktisk IPA! Synes virkelig du skal prøve den !
Her har du en test på dinside.no av IPA http://www.dinside.no/929437/india-pale-ale-ipa du kan jo se om det er noen der du ikke har smakt.

av hvete øl er det tyskerne som store på det, så du kan jo sjekke ut følgende på polet: Erdinger, Paulaner, Schneider Weisse, og Weihenstephaner samt hoegaarden(Belgisk). Alle disse produserer forskjellige typer hvete øl så er bare og prøve seg fram, personlig er jeg mest glad i Schneider Weisse og Weihenstephaner. av butikk hvete øl er Hansa hvete et "billig" (koster rund 30-35kr for en halv liter) og bra valg.

eller kan jeg anbefale cafe Sara hvis du forviller deg til Oslo, de har fått et veldig stort utvalg av øl. de har øl menyen sin på nett.
jamen yolo da.
luni's Avatar
  • Super Conductor fra 8 Wired Brewing Co.
  • First Frontier IPA fra To Øl
  • Tre Gamle Damer fra Austmann
  • Gamma Ray fra Beavertown
  • Humlekanon fra HaandBryggeriet
  • Houblon Chouffe Dobbelen IPA Tripel fra Brasserie d'Achouffe
  • Hardhøst IPA fra BrewDog
(Regner med det går bra med noen belgiske og amerikanske også.)

Anbefaler også Blossom fra To Øl. En veldig forfriskende og sommerlig American Pale Wheat Ale, med mye humle og blomst.


Forøvrig går det jo an å se på lista her, når du har lastet ned Untappd (anbefales!): https://untappd.com/beer/top_rated?type_id=247

Tar du turen inn til Oslo anbefaler jeg Crowbar, Café Sara, Gaasa, Schouskjelleren, Øltorget i Mathallen og Grünerløkka Brygghus.
Vil tro du var på Oslo Mikrobryggeri hvis du var på Majorstua, men det har vel tapt seg kraftig, såvidt jeg vet.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Nei, eneste jeg har smakt fra Sierra Nevada er deres american pale ale fra tapp.
Nøgne Ø har veldig god kvalitet av det jeg har smakt, spesielt en porter som var fantastisk god. Så trur jeg skal legge inn en bestilling av den (double ipa) til uka når jeg er hjemme igjen ved siden av de andre forslagene jeg har fått her.

Tenkte å gå bestille en 20 til 30 flasker til uka, eventuelt uka derpå når jeg får lønn. Blir lite plass til mat i kjøleskapet selv om en del blir lagt i boden inntil videre.



Flott. Skal søke litt rundt, er tross alt ikke lange biten fra Drammen til Oslo. Husker jeg var på en "pub" i Oslo for mange år siden hvor de brygget ølet selv. Såpass mange år siden og mangel av interesse på øl at jeg ikke husker navnet, men mener å huske at det ligger i nærheten av majorstuen.

Skrev forresten feil i posten over, får ikke redigert. Porteren jeg nevnte var fra Ægir ikke Nøgne Ø.
Vis hele sitatet...
Tenker det var Oslo Mikrobryggeri, ett artig lite sted med god øl.

kjøpt en del fra løkka brygghus hos aku aku.

Finnes mange mikrobryggeri med utsøkt kvalitet i Oslo. Søk litt rundt så får du sikkert mulighet til å smake / kjøpe øl fra de =)
Vis hele sitatet...
Løkka brygghus selger til svært mange steder nå, og blir visstnok en del av hovedsortimentet til Vinmonopolet utover høsten. Jeg kan anbefale Hunkute på det sterkeste, en ganske frisk red ale, med bønner røstet av ingen ringere enn Tim Wendelboe. Frisk og fin øl, med god smak av kaffe, uten at den blir så fryktelig mørk og tung som mange øl med kaffe blir.