Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6990
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Finnes det flere gullgravere her inne?
Eller det er vel mere korrekt å si vasker gull da...


Selv er jeg helt ny i innen dette, men gleder meg til å finne gull i vaskepanna
Min bror driver med dette. Har vært med på dette litt og det tar jævlig lang tid og sjansen for å finne noe er ikke så stor. Vær forsiktig i hvilken elv og skog du graver i, siden det kan komme eiere å kreve evt. gull du måtte finne.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke som mål å finne masse gull, det er ikke det som er poenget med denne hobyen.
Liker å være ute i skog å mark, ta med barna ut, brenne bål, grille pølse, koke kaffe og vaske gull!
Hva med å fiske? Du KAN jo være så heldig at fisken har slukt en gullring.. Vil tro at barna har mer glede av å fiske enn å vaske grus.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Fisker litt innimellom….

Om du ikke ser poenget i å vaske gull er ikke denne tråden noe for deg
Hvordan gjør du det? Finner du bare hvilken som helst elv og leiter der?
Hvor i norge skal du lete da ?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Strikkball:
Man må se for seg elvas bevegelser, inkludert gamle elveløp, og prøve å se hvor gullet kan legge seg.
Lett å lære, men litt trening er lurt.

Notoneofthem:
Siden jeg bor på Nordmøre kommer jeg til å lete mest her irundt, men det blir nok noen turer hit og dit.
Oppdal er en bra plass, det har vert funnet en del der..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Strikkball:
Man må se for seg elvas bevegelser, inkludert gamle elveløp, og prøve å se hvor gullet kan legge seg.
Lett å lære, men litt trening er lurt.

Notoneofthem:
Siden jeg bor på Nordmøre kommer jeg til å lete mest her irundt, men det blir nok noen turer hit og dit.
Oppdal er en bra plass, det har vert funnet en del der..
Vis hele sitatet...
http://www.detektor.no/subdet161.htm

Ja er nok en kjempegøy hobby i hvertfall , har lyst til å gjøre dette selv når jeg får tid.
langs elver på finnmarksvidda og karasjok skal det visst være en del gull å finne.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
På Finmarksvidda og Karasjokk er det mye gull, ikke bare i elver, men i løsmasser som ligger tørt og..
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Tenkte jeg kunne slenge ut ett lite bilde fra siste gullvaske tur.. Det ble ikke noe funn, men håpet er stort.
Det er uansett utrolig fint med sånne turer, frisk luft og natur!

▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
http://www.detektor.no/subdet161.htm

Ja er nok en kjempegøy hobby i hvertfall , har lyst til å gjøre dette selv når jeg får tid.
Vis hele sitatet...
Ja, elver er det enkleste stedet å finne gull for nybegynnere, også gamle elveleier som ikke er vannførende: https://procollector.no/info-gullvasking-elv-norge/. I slike tidligere elveleier kan man gå med detektor, mens i elver så må man vaske ut gullet.
Sist endret av tyggis; 21. august 2016 kl. 20:16.