Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3986
Bestilte noe på internett forrige uke til en verdi av $31 ~ 187 NOK (Elektronikk, Polen), selgeren valgte å sende varen til meg med DHL Air (Express?) som leverte den på døren to dager etterpå. Alt virket til å være i orden, men i dag fikk jeg en faktura av DHL som krever 183 NOK i mva og 130 NOK i utleggsgebyr. Utenom det er forfallsdatoen nå om 4 dager. Har noen andre opplevd dette med DHL?

Hva anbefaler dere at jeg gjør? Se om jeg får kontakt med DHL før forfallsdatoen? Om jeg ikke får noen klare svar fra DHL, skal jeg bare betale? Eller risikere videre purring? Bare betale de 130 ,-? Kontakte selger?

Ganske usikker hva jeg skal gjøre her, det er ikke snakk om den store summen, men er såpass kjipt i betale noe som ikke er rettferdiggjort -- også litt av en prinsippsak.
Har opplevd dette med FedEx. De antok en verdi på varen og fortollet der etter. FedEx stolte ikke på hva avsender hadde skrevet i fraktpapirene.

Ta en telefon til DHL og fortell hva du har betalt for varen.
Det er mest sannsynlig en feil et sted som gjør at DHL tror at din vare koster, eller er verdt 732,-.
Du skal ikke betale noe når varen ikke koster over 200,-.
Det var en veldig lignende tråd som dette her inne tidligere i uka du kanskje burde sett igjennom. Uansett, har opplevd dette selv og jeg mistet da hele ''profitten'' på det gode kjøpet jeg nettopp trodde jeg gjorde.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
DHL er noen drittsekker med de fakturaene. Jeg opplevde akkurat det samme. 4 dager på å betale. Latterlig. Og med voldsomme krav om ditt og datt. Da var den billige varen ikke billig lengre.

Da varen din kostet 187 kroner kan du stappe det opp i nesa på dem og be dem kose seg med dette.
"utleggsgebyr" på 130 kr, det er med andre ord lettjente penger for DHL å "anta" at varen må fortolles. Du må ikke finne på å betale. Informer om at de har gjort feil, dersom de velger å stå på kravet, så bare la det gå videre til inkasso. Du kan bare bestride inkassokravet. Så lenge du har kvittering på hva du har betalt har du alt ditt på det rene.
Sist endret av danielsk; 3. mai 2014 kl. 20:45.
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
"utleggsgebyr" på 130 kr, det er med andre ord lettjente penger for DHL å "anta" at varen må fortolles. Du må ikke finne på å betale. Informer om at de har gjort feil, dersom de velger å stå på kravet, så bare la det gå videre til inkasso. Du kan bare bestride inkassokravet. Så lenge du har kvittering på hva du har betalt har du alt ditt på det rene.
Vis hele sitatet...
Har søkt litt på internett etter andre med lignende opplevelse, og det er skremmende mange. De har rett og slett bare antatt at den må fortolles og oppdiktet en verdi. Gir meg veldig lyst til å stå her, dette er ikke noe et "seriøst" firma kan drive med.
La det aldri gå videre til inkasso. Ta kontakt med torpedovirksomheten som sender faktura etter første purring, der du forteller at saken må fryses inntil begge parter er enige (deg og dhl). Hvis du lar det gå til inkasso må du uansett betale inkassosalær og gebyrer til torpedovirksomhet, uavhengig om det opprinnelige beløpet oppløses.
Sist endret av Patrick; 6. mai 2014 kl. 12:53.