Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 11370
Jeg har googlet litt rundt og funnet ut at i kontanter er det ca 50 milliarder i sedler og mynter og det skal visstnok utgjøre 2,5% av samlet beholdning. Dette blir da 2000 milliarder i samlet beholdning. Stemmer dette?
Ifølge SSB var det 1881 milliarder kroner i pengemengden M2 ved utgangen av desember i fjor. M2 består av M1 (M1 er kort sagt pengene som er umiddelbart tilgjengelig) og andre verdipapirer som f.eks banksertifikater og pengemarkedsfond. Slik jeg oppfatter det er M2 den totale pengemengden i Norge, både tilgjengelige og midlertidig låste penger. Og 1881 milliarder passer ganske bra.

PS: Jeg har ekstremt lite peiling på området, og fant bare dette på 5 minutter research. Andre kan sannsynligvis gi mye bedre svar enn meg om dette temaet.

Kilder:
http://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/statistikker/m2
http://no.wikipedia.org/wiki/Pengemengde
Sist endret av Flaskepost; 26. februar 2014 kl. 22:53.
Dette er bare min ukvalifiserte mening, men visst du tenker på kontanter som er i omløp blant det norske folk så syntes jeg 50 milliarder hørtes veldig mye ut.
Men at de har mye mer enn det i den norske bank, eller hvor enn de gjemmer pengene stemmer nok
Du må ikke glemme at de trykker opp nye penger stadig vekk etter behov etter at de sluttet med gull kvoteringa på pengesedler slik som usa.
Sist endret av Maea; 26. februar 2014 kl. 22:57.
Ifølge SSB og DENNE tabellen, så var det 128 milliarder kroner i M0 desember i fjor. Fra wikipedia:

M0: Basispengemengden. Penger med opphav fra sentralbanken. Bankenes ansvarlige kapital og kontanter i omløp.
Vis hele sitatet...
Så ser ikke på det som en umulighet at 50 milliarder av disse er kontanter.
Sist endret av Flaskepost; 26. februar 2014 kl. 23:02.
Ifølge abcnyheter er det ca 50 milliarder i kontanter i omløp. Hvor mye er det i omløp i hele verden tro? (Inkludert aksjer, fond osv?)

Skjønte ikke helt hva M0 er?
Sist endret av vilopplevelivet; 26. februar 2014 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og til sammenligning er oljefondet på 5080 milliarder det er utenlandsinvesteringer så det regnes vel ikke med
Sist endret av Ueland; 26. februar 2014 kl. 23:41.
Sitat av vilopplevelivet Vis innlegg
Ifølge abcnyheter er det ca 50 milliarder i kontanter i omløp. Hvor mye er det i omløp i hele verden tro? (Inkludert aksjer, fond osv?)

Skjønte ikke helt hva M0 er?
Vis hele sitatet...


abcnyheter? den amerikanske kanalen?
Og 50 milliarder i omløp i norge eller usa?
Sist endret av Maea; 26. februar 2014 kl. 23:48.
Sitat av Maea Vis innlegg
Dette er bare min ukvalifiserte mening, men visst du tenker på kontanter som er i omløp blant det norske folk så syntes jeg 50 milliarder hørtes veldig mye ut.
Vis hele sitatet...
Så hvis du tenker etter, så er det 5 millioner mennesker i Norge, noe som da gir 10 000 kr. pr. person. Så ti det er ikke så vilt allikevel, tenker jeg. Eller?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så hvis du tenker etter, så er det 5 millioner mennesker i Norge, noe som da gir 10 000 kr. pr. person. Så ti det er ikke så vilt allikevel, tenker jeg. Eller?
Vis hele sitatet...
med tanke på hvor mange av de 5 millionene er barn, studenter og NAVere så er jeg fortsatt ikke overbevist ja, hvor mye kontanter har du liggende hjemme? personlig har jeg kanskje snaue 1000 kroner om jeg regner med sparegrisen
Sitat av Maea Vis innlegg
med tanke på hvor mange av de 5 millionene er barn, studenter og NAVere så er jeg fortsatt ikke overbevist ja, hvor mye kontanter har du liggende hjemme? personlig har jeg kanskje snaue 1000 kroner om jeg regner med sparegrisen
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på brukernavnet mitt, så får du et hint til min alder...
...som du kanskje ser, så er det lenge siden jeg hadde sparegris! Man må også regne med "plastikkpenger" som kontanter også.
Sitat av Maea Vis innlegg
med tanke på hvor mange av de 5 millionene er barn, studenter og NAVere så er jeg fortsatt ikke overbevist ja, hvor mye kontanter har du liggende hjemme? personlig har jeg kanskje snaue 1000 kroner om jeg regner med sparegrisen
Vis hele sitatet...

Er nok noen som drar opp gjennomsnittet veldig, her.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis du ser på brukernavnet mitt, så får du et hint til min alder...
...som du kanskje ser, så er det lenge siden jeg hadde sparegris! Man må også regne med "plastikkpenger" som kontanter også.
Vis hele sitatet...

Hehe, trodde hele diskusjonen handlet om kontanter i omløp, plastikkpenger som du kaller det for er ikke kontanter, det er faktisk bare tall på en skjerm, men går du til banken å tar dem ut blir de kontanter, det er ikke dermed sagt at banken har dine kontanter tillgjengelig til enhver tid, og ved store uttak av kontanter kreves som regel et par dager anskaffelsestid.

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Er nok noen som drar opp gjennomsnittet veldig, her.
Vis hele sitatet...
ja absolutt, men jeg tror selv ikke de rikeste sitter med haugevis av kontanter hjemme.
Sist endret av Maea; 27. februar 2014 kl. 02:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Maea Vis innlegg
ja absolutt, men jeg tror selv ikke de rikeste sitter med haugevis av kontanter hjemme.
Vis hele sitatet...
Hva med dealere og butikker?
Sitat av vilopplevelivet Vis innlegg
Ifølge abcnyheter er det ca 50 milliarder i kontanter i omløp. Hvor mye er det i omløp i hele verden tro? (Inkludert aksjer, fond osv?)

Skjønte ikke helt hva M0 er?
Vis hele sitatet...
Penger er en bredere definisjon enn hva man intuitivt tenker på penger som. M0 er antall penger som kommer rett ut av sentralbanken, tenk på det som pengemaskinen til landet. I Norges tilfelle er det Norges bank som er sentralbanken.
Sitat av Maea Vis innlegg
med tanke på hvor mange av de 5 millionene er barn, studenter og NAVere så er jeg fortsatt ikke overbevist ja, hvor mye kontanter har du liggende hjemme? personlig har jeg kanskje snaue 1000 kroner om jeg regner med sparegrisen
Vis hele sitatet...
Barn har jo penger de også, foreldre setter sparepenger til ungen. Selv har jeg vært langt over snittet siden jeg var 10 år kanskje.
Nå må man jo faktisk regne med hvor mye kontanter bankene har også.
Tror nok de drar det snittet på 10k ganske heftig opp. Så 50milliarder høres ikke helt ulogisk ut for meg i hvertfall.
Hvis du søker på hvor mye kontanter er det i omløp på Google kommer der fram en artikkel(abcnyheter) som sier hvor mye kontanter det er i omløp, nesten 50 milliarder, i Norge ja.
Sist endret av vilopplevelivet; 27. februar 2014 kl. 12:48.
I ungdomstiden jobbet jeg på en typisk norsk bedrift i Moss som hver dag genererte en kontantbeholdning på cirka 2 mill. NOK (dvs. 2 mill i kontante inntekter)...

Hvis vi tenker oss at det finnes cirka 5000 sånne bedrifter Norge rundt, så blir det 10 milliarder alene, bare i penger som er i konstant omløp i middelsstore butikker hver dag. I tillegg kommer penger i privat forvaring, banker, norsk valuta i utlandet, mindre butikker, sparegriser, etc.

Så 50 milliarder stemmer nok bra...
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Ifølge SSB var det 1881 milliarder kroner i pengemengden M2 ved utgangen av desember i fjor.
Vis hele sitatet...

Ring opplysningen 1881. De kan sikkert svare med glede !
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hva med dealere og butikker?
Vis hele sitatet...
Dealere trekker nok opp gjennomsnittet betraktelig ja :P
men butikker setter som regel pengene i banken hver dag, hvertfall ukentlig om det ikke er alt for store beløp.

Sitat av Nemoas Vis innlegg
Nå må man jo faktisk regne med hvor mye kontanter bankene har også.
Tror nok de drar det snittet på 10k ganske heftig opp. Så 50milliarder høres ikke helt ulogisk ut for meg i hvertfall.
Vis hele sitatet...
ja riktig, jeg tipper det er bankene som sitter med oppimot 80% av kontantene i landet, og her kan det godt være langt over 50 milliarder.
Men i omløp blant det norske folk og bedrifter så tror jeg ikke det er 50 milliarder.
bankene sitter som regel ikke på haugevis av penger de heller, de flytter store summer til tryggere steder. jeg kan ikke tro at en gjennomsnittlig bank har alt for mye mer enn ett par millioner tilgjengelig til enhver tid.
Sist endret av Maea; 27. februar 2014 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Barn har jo penger de også, foreldre setter sparepenger til ungen. Selv har jeg vært langt over snittet siden jeg var 10 år kanskje.
Vis hele sitatet...
Men både barn, studenter og NAVere får penger fra M1, ikke basispengemengden M0, gitt at dette er digitalt. Hvis alle i Norge skulle tatt ut alle sparepengene sine samtid, hadde det rett og slett ikke vært nok kontanter i Norge.