Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1939
Jeg har aktivert portabel wi-fi hotspot på mobilen, slik at jeg kan surfe på nettet med laptop koblet trådløst til mobilen.

Mobilen er Samsung Galaxy Pocket.

Har huket av for "skjul min enhet" i innstillinger på mobilen, men enheten virker ikke å være mye skjult. I oversikten over trådløse nettverk på laptopen, så kommer det opp "annet nettverk" (som er det skjulte nettverket), i tillegg til "mittnett", "mittnett 2", "mittnett 2 3", "mittnett 2 3 4", "mittnett 2 3 4 5".

Hvordan får jeg vekk at alle disse forskjellige variantene av "mittnett" listes opp/kringkastes, og at bare "annet nettverk" listes/kringkastes?
Du legger fingeren på det nettverket du ønsker å slette og holder den inne til det kommer opp en meny, så trykker du på "Forget Network".

EDIT: Grunnen til at det skjulte nettverket ikkje er skjult likevel er fordi du har enheter i nærheten som tidligere har vært tilkoblet dette nettverket og driver å broadcaster ESSID til nettverket.
Sist endret av 0xFF; 7. februar 2014 kl. 20:59.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du legger fingeren på det nettverket du ønsker å slette og holder den inne til det kommer opp en meny, så trykker du på "Forget Network".
Vis hele sitatet...
Hei. Det er kun ett nettverk satt opp på mobilen, som portabel wi-fi hotspot. Problemet er at mobilen tydeligvis kringkaster minst seks varianter av dette ene nettverket, som igjen er synlig på laptopen i oversikten over trådløse nettverk.

Det er altså ikke flere nettverk som kringkastes samtidig fra mobilen, men ett nettverk som kringkastes med forskjellige navnm/nummereringer.

Sitat av 0xFF Vis innlegg

EDIT: Grunnen til at det skjulte nettverket ikkje er skjult likevel er fordi du har enheter i nærheten som tidligere har vært tilkoblet dette nettverket og driver å broadcaster ESSID til nettverket.
Vis hele sitatet...
Det høres rart ut. Hvordan gjør jeg slik at dette ikke skjer?
Sist endret av ÆØÅ123; 7. februar 2014 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Hei. Det er kun ett nettverk satt opp på mobilen, som portabel wi-fi hotspot. Problemet er at mobilen tydeligvis kringkaster minst seks varianter av dette ene nettverket, som igjen er synlig på laptopen i oversikten over trådløse nettverk.

Det er altså ikke flere nettverk som kringkastes samtidig fra mobilen, men ett nettverk som kringkastes med forskjellige navnm/nummereringer.
Vis hele sitatet...
Missforsto deg litt, trodde du hadde seks forskjellige nettverk synlig på mobilen. Korrekte instruksjoner:

Regner med du har Windows maskin, følg denne:

Kode

Kontroll panelet > Network and Internet > Network and Sharing Center
På venstre siden finner du "Manage Wireless Networks", her inne vil du se en oversikt over alle "kjente" nettverk som du tidligere har vært tilkoblet, høyre klikk på det nettverket du ønsker å slette, og velg "Remove".

Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Det høres rart ut. Hvordan gjør jeg slik at dette ikke skjer?
Vis hele sitatet...
Om det finnes noen løsning på dette tviler jeg på, denne oppførselen er definert i den internasjonale IEEE 802.11 standaren, når PCen din "søker" etter "kjente" nettverk i nærheten, så driver den å sender Probe request frame, disse pakkene innholder også ESSID'en til access pointed, hvis noen av disse nettverkene finnes, så vil access pointet svare PC'en med en Probe response frame.

EDIT: Beklager at navnene ble på engelsk, men har ingen PCer i nærheten av meg med norsk windows på.
Sist endret av 0xFF; 7. februar 2014 kl. 21:14.
Okay. Jeg gjorde som du sa med sletting/remove. Byttet også navn på nettverket på mobilen.

Det jeg lurer på nå er om det faktisk er på kun min laptop at disse "2", "2 3", "2 3 4" og "2 3 4 5" variantene av mobilnettet dukker opp, eller om dette er noe naboer og andre i nærheten også ser?

Hvis naboer/andre i nærheten kun ser "annet nettverk", så er det greit, men det blir litt overkill om de også får opp alle variantene + nettets navn i sine oversikter over trådløse nettverk.
Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Okay. Jeg gjorde som du sa med sletting/remove. Byttet også navn på nettverket på mobilen.

Det jeg lurer på nå er om det faktisk er på kun min laptop at disse "2", "2 3", "2 3 4" og "2 3 4 5" variantene av mobilnettet dukker opp, eller om dette er noe naboer og andre i nærheten også ser?

Hvis naboer/andre i nærheten kun ser "annet nettverk", så er det greit, men det blir litt overkill om de også får opp alle variantene + nettets navn i sine oversikter over trådløse nettverk.
Vis hele sitatet...
Ja, det er kun PCen din som har lagt til de postfixene etter nettverksnavnet.

Det gikk litt fort i svingene her, hvis det står "Annet nettverk", så er ikkje nettverksnavnet kjent.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ja, det er kun PCen din som har lagt til de postfixene etter nettverksnavnet.

Det gikk litt fort i svingene her, hvis det står "Annet nettverk", så er ikkje nettverksnavnet kjent.
Vis hele sitatet...
Det står først "annet nettverk" i nettverksoversikten på laptopen. Etter at jeg kobler til laptopen står det ""mitt nettverk" - tilkoblet" i tillegg til "annet nettverk" i den samme oversikten.

Hvis det er slik at det for andre (naboer o.l.) kun står "annet nettverk" så er det ikke noe problem.

Det jeg var bekymret for, var om jeg plutselig kringkastet ørten varianter av mitt ene nettverk. Det hadde virket litt mot sin hensikt..

Takk for svar 0xFF.