Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 27229
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Mulig dette faller i dårlig jord, og det er slett ikke sikkert det er vits, men jeg må bare prøve.


Det har seg sånn att jeg går med en drøm om å bygge custom motorsykkler.
Først og fremst som hobby.
Jeg har verksted, det meste av utstyr og materialer jeg trenger.
Det jeg ikke har, er penger, først og fremst for å kjøpe donorsykkel til å begynne med. Hadde jeg hatt en sykkel å starte med hadde ballen begynt å rulle.
Det handler om å bygge om en billig sykkel, for så å selge den for å finansiere neste sykkkel.

Det jeg er ute etter er noen som har lyst på en custom motorsykkel.
Jeg bygger etter "kundens" ønsker, og har mulighet og kunnskap til å utføre det meste. Om det er caferacer, streetfighter, bobber, eller en mellomting, ikke noe problem.

Om noen har lyst på en spesiel, unikt og gjennomført motorsykkel, ta kontakt.

Om noen har lyst til å vere med å hjelpe Norges neste store motorsykkelbygger, ta kontak.
Hva tar du betalt for sånt. Hatt lyst på caferacer lenge
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er veldig vanskelig å sette en fast pris på ett sånt bygg.
Men det er kun snakk om kostpris, jeg tar ikke betalt for jobben.
Det vil si att prisen kommer an på hvilken sykkel som er utgangspunktet, og hva som skal gjøres med den..

Er det noe spesielt du har i tankene?
Hovedproblemet ditt vil være å få noe som er hjemmebygd registrert og godkjent for norsk vei.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Å få godkjent ombygd mc er ikke noe problem så lenge man holder seg til regelverket.
Hva som er lov og ikke varierer litt med årsmodell, men regelverket er enkelt å følge.
Ombygd Mc er vel ikke noe problem nei.. Men om du skal sveise egen ramme og herje å styre med egenmekk på motor etc vil du støte borti et vell av krav og kostnader.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er ikke aktuelt å bygge egen ramme, men kun å gjøre endringer på eksisterende.
Så lenge man ikkje gjør noe med bærende ramme, eller endrer ramme/demper geometri er man på trygg grunn.
Jeg har lest regelverket nøye.

Sykler jeg bygger om garanterer jeg kan registreres enkelt!
Ønsker deg all lykke til med det som helt klart er et spennende mål! KP deles ut.
Så, om jeg allerede har en sykkel: så bygger du shitten om for materialprisen...?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ja, i all hovedsak så enkelt er det.
Lakk kommer i tilegg, men dette bli billig da jeg jobber på verksted med lakk avdeling.
Lov å spørre hvilken sykkel du har?
Vel, strictly speaking er den ikke min.Tilhører pappa. Men, de siste årene er det jeg som har brukt den. Må nesten forhøre meg med han før jeg bobber shitten ut av den. Selv om han aldri bruker den så tror jeg det ligger mye sentimalitet i sykkelen. Har vært med lenge.
Er en Suzuki GR650, tror det er en '86modell.

Har heller ikke lappen, men om jeg har noe å se fram til kanskje jeg får fingeren ut av rompa og begynner på den

Kunne tenkt meg en ganske røff bobber. Bittelitt senket bak(men beholde softtail),zed handlebars, ny tank og nedstripping av unødvendig shit(lys, skjermer, deksel/covere+++).
Kanskje dette hadde vært noe for meg, men hva tenker du om å bygge om litt i motor også videre? Er det kun materialkostnad der også?
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Kanskje dette hadde vært noe for meg, men hva tenker du om å bygge om litt i motor også videre? Er det kun materialkostnad der også?
Vis hele sitatet...
Interessant spørsmål. Litt weber forgasser for eksempel er temmelig bøllete
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er jo ett nydelig utgangspunkt!
Kan bli en skikkelig bratstile bobber.

Trenger ikke bli dyrt heller det, som du sier så hjelper det veldig mye med stripping, nytt sete og tank.
Snakk med faren din, så lager vi en skikkelig sykkel av den! :-)

Edit:
Litt trimming skal ikke stoppe! ;-)
Sist endret av Ignifer; 2. januar 2014 kl. 16:48.
hvor ligger verkstedet ditt
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Nordmøre..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Tenkte jeg kunne legge ut bilde av sukkelen jeg holder på med nå.
HD chopper. Evo1340 motor. Høy apehanger styre.





Har laget sissybar, polert syrefast stål.
Nettopp ferdig med å skifte tank, med nye faster i ramme.
Skal gjøre om litt på eksosrørene.
Omgjøring av kabeltrekking for å gjemme ledninger.
Skal gjøre om girsystemet til suicide. Altså girstang med clutch hendel.
Kannskje nytt speedometer med custom brakett.
Kannskje lage ny oljetank.
Lakkering.

Dette er kun småting, men kommer til å endre sykkelen ganske mye. Den kommer til å bli veldig mye bedre når jeg er ferdig en det den gjorde når den rullet inn på verkstedet.

Dette er chopper, men om det er chopper, bobber, caferacer, streetfighter eller en mellomting gjør ikke noe, jeg gjør alt!

For å se andre småting jeg har gjort se her
Det kommer kanskje fler bilder etterhvert...
En chopper er bare en sykkel som er "choppa", altså at originaldeler er fjernet helt eller erstattet med andre deler. Vet at mange bruker det om sykler med lange frontgafler, men det er ikke det det egentlig betyr. Nevner det bare i tilfelle noen ikke visste

Lykke til med drømmen din, fett om det skulle ta av og du kan ha det som jobb.
Sist endret av KultNick; 3. januar 2014 kl. 23:02.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Nja, du har delvis rett. En chopper har i mer moderne tid blitt ensbetydende med lang gaffel, en bobber har ofte kortere gaffel. Med det er få faste regler for hva som heter hva.
For meg er navnet lite viktig, så lenge sykkelen ser bra ut og er fungerer bra..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ett lit bilde fra kvelden jobb..

Kappet ny skrå på eksosrørene, og la på eksosbandasje.



Neste blir å bygge om gir og clutch.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan går det? Kul tråd!
Holder på med noe det samme selv. Bare ikke fult så custom.
Post masse med bilder. En slik tråd fortjener det
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hvor får du kjøpt eksosbandasje?`
Hvilket sted på nordmøre?
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvor får du kjøpt eksosbandasje?`
Vis hele sitatet...
Ebay, biltema og sikkert de fleste sjapper som driver med bil/mc.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hvordan går det med sykkelen nå? hadde vært tøft å se slutt resultatet, om du er ferdig da
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Jeg er ferdig med det jeg skal gjøre på den, men den er ikke lakkert enda, så det er egentlig ikke så mye å se.
Sykkelen ble bra, og han som eier den ble fornøyd.

Jeg har sagt opp jobben hvor jeg var, så nå jeg er egentlig uten verksted.
Når det bli noen offshore-lønninger på konto kommer jeg til å utvide og ruste opp verkstedet jeg har hjemme, da vil det vel skje mer både med MC og andre morsomme ting.
skal du lakkere den ? Høres utrolig morsomt ut, så du får ha lykke til med hjemme verksted
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg lakkerer ikke. Det er lakk avdeling ved verkstedet jeg jobbet.
Trur markedet blir større om du går over til bil evt begge deler. Mye bevegelse i markedet rundt veteranbiler nå.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Begge deler? Du mener bil?

Jeg kommer ikke til å ta hele jobben med en bil, blir ikke noe bilbygger.
Men jeg kan såklart ta småting, ombygging og nyproduksjon av enkelte deler...
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Trur markedet blir større om du går over til bil evt begge deler. Mye bevegelse i markedet rundt veteranbiler nå.
Vis hele sitatet...

Vel, markedet rundt custom sykler har virkelig skutt fart de siste 3-4 åra.


Hva jobber du som, Ignifer?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er veldig mye som skjer i custom mc miljøt nå, det er på tur opp enda!
Jeg satser på å få vere med på oppgangen.
Problemet er att jeg for øyeblikket mangler skikkelig verksted, og for har stort behov for litt kapital for å komme igang.

Nå jobber jeg som industrimekanikker, men begynner som tilkomsteknikker offshore i løpet av sommeren.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei!
Jeg er i ferd med å anskaffe meg en Yamaha Virago XV 750, 84 modell. Tar den inn fra utlandet billig, etter som den er klassifisert som veteran.
Jeg kunne være interessert i å komme i nærmere kontakt med deg med tanke på å få en pris på en slik ombygging.
Vi snakker her ikke om ombygging av hverken ramme eller motor, men enkle ombygginger lignende de selvbyggersettene fra Blue Collor Bobbers.
Jeg har gode kontakter i utlandet, så kanskje det kan utvikle seg :0)
Ser frem til å høre fra deg







Sitat av Ignifer Vis innlegg
Mulig dette faller i dårlig jord, og det er slett ikke sikkert det er vits, men jeg må bare prøve.


Det har seg sånn att jeg går med en drøm om å bygge custom motorsykkler.
Først og fremst som hobby.
Jeg har verksted, det meste av utstyr og materialer jeg trenger.
Det jeg ikke har, er penger, først og fremst for å kjøpe donorsykkel til å begynne med. Hadde jeg hatt en sykkel å starte med hadde ballen begynt å rulle.
Det handler om å bygge om en billig sykkel, for så å selge den for å finansiere neste sykkkel.

Det jeg er ute etter er noen som har lyst på en custom motorsykkel.
Jeg bygger etter "kundens" ønsker, og har mulighet og kunnskap til å utføre det meste. Om det er caferacer, streetfighter, bobber, eller en mellomting, ikke noe problem.

Om noen har lyst på en spesiel, unikt og gjennomført motorsykkel, ta kontakt.

Om noen har lyst til å vere med å hjelpe Norges neste store motorsykkelbygger, ta kontak.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Murph Vis innlegg
Hei!
Jeg er i ferd med å anskaffe meg en Yamaha Virago XV 750, 84 modell. Tar den inn fra utlandet billig, etter som den er klassifisert som veteran.
Jeg kunne være interessert i å komme i nærmere kontakt med deg med tanke på å få en pris på en slik ombygging.
Vi snakker her ikke om ombygging av hverken ramme eller motor, men enkle ombygginger lignende de selvbyggersettene fra Blue Collor Bobbers.
Jeg har gode kontakter i utlandet, så kanskje det kan utvikle seg :0)
Ser frem til å høre fra deg
Vis hele sitatet...
Hei, beklager att jeg ikke har sett denne, den har kommet bort for meg.
Det er lenge siden du skrev nå, så det er kanskje ikke så aktuelt lenger?

Jeg holder på med en sykkel til meg selv nå btw.
Kjøpte en Suzuki GT500 billig. Den er ganske komplett, men langt i fra kjørbar, og slett ikke fin.
Men, den skal bli fin.
Blir en klassisk cafferacer, litt mere mot brat.
Den blir naken og enkel.

Det er mye som må gjøres for att den blir sånn jeg vil ha den, så dette er ett skikkelig langtidsprosjekt.
Må bygge om, og flytte. Har noen deler i bestilling nå, men må ha mye mer. Kommer til å spre bestilling og bygging godt utover
Her er ett bilde av den som den står nå.

▼ ... over et år senere ... ▼
Hei. Jeg lurer på om du har anledning til å bygge om min yamaha xt 600e til en street tracker?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Hei.

Det skulle jeg gjerne gjort, men per idag har jeg fullt opp med egen sykkel pluss andre prosjekter i verkstedet. Med litt begrenset plass har jeg ikke muighet til å ta imot mer nå.