Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 48945
Kjørte forbi en fotoboks for noen dager siden som blinket blått-/hvitt-/grått-aktig. Den blinket veldig svakt og ganske fort.. jeg kjørte akkurat i fartsgrensen 60 km/t, mulig 1-2 km/t over men IKKE mer. Men betyr dette at den tok blide? Får jeg bot?

Er det noen som vet hvordan fotoboksene blinker når man blir tatt?
Sikkert bare refleksjon. Jeg tror ikke fotobokser blinker i det hele tatt.
Sist endret av Grix; 19. desember 2013 kl. 11:25.
Sitat av whynot Vis innlegg
Er det noen som vet hvordan fotoboksene blinker når man blir tatt?
Vis hele sitatet...
Det varierer litt fra boks til boks, faktisk. Men blitsen er stort sett rød.

Hvis du er redd for å bli tatt, kan du ringe ATK-sentralen på 71 26 68 00 og spørre om de har registrert sak på bilnummeret ditt. Det gjorde jeg selv for en uke siden, da jeg var helt sikker på at jeg ble blitzet på E6, men fikk til svar at jeg da kunne puste lettet ut, siden de ikke hadde registrert noen sak på meg.

Kjempehyggelige damer, bare ring og spør!
Trådstarter
22 5
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det varierer litt fra boks til boks, faktisk. Men blitsen er stort sett rød.

Hvis du er redd for å bli tatt, kan du ringe ATK-sentralen på 71 26 68 00 og spørre om de har registrert sak på bilnummeret ditt. Det gjorde jeg selv for en uke siden, da jeg var helt sikker på at jeg ble blitzet på E6, men fikk til svar at jeg da kunne puste lettet ut, siden de ikke hadde registrert noen sak på meg.

Kjempehyggelige damer, bare ring og spør!
Vis hele sitatet...
Rød sier du?

Håper det stemmer for alle..
neh
hvis det er gj.snitt fartsmåling så tar den bilde uansett, og den vil ikke bruke blits
men har opplevd det samme på vanlig ett-punktsbokser også... vet ikke hva det er. Men du får nok ikke bot.
kan også være noe med polariseringen på linsa, at når du ser den fra en spesiell vinkel vil linsa bytte farge eller noe...
bare en vak teori.
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
neh
hvis det er gj.snitt fartsmåling så tar den bilde uansett, og den vil ikke bruke blits
men har opplevd det samme på vanlig ett-punktsbokser også... vet ikke hva det er. Men du får nok ikke bot.
kan også være noe med polariseringen på linsa, at når du ser den fra en spesiell vinkel vil linsa bytte farge eller noe...
bare en vak teori.
Vis hele sitatet...
Den bruker da infrarød blitz. Riktignok ikke synlig for øyet, men du vil likevel se et rødt blink. Se selv neste gang du kjører forbi en strekningsmålingsboks.

Men disse blinker som sagt hver gang, rødt, så jeg antar det ikke er disse boksene TS snakker om.

Ring telefonnummeret jeg ga deg! Seriøst! Bare gjør det!
Sitat av whynot Vis innlegg
Kjørte forbi en fotoboks for noen dager siden som blinket blått-/hvitt-/grått-aktig. Den blinket veldig svakt og ganske fort.. jeg kjørte akkurat i fartsgrensen 60 km/t, mulig 1-2 km/t over men IKKE mer. Men betyr dette at den tok blide? Får jeg bot?

Er det noen som vet hvordan fotoboksene blinker når man blir tatt?
Vis hele sitatet...
Du får neppe bot om du kjørte 2km for fort. Det er en sikkerhetsmargin på disse boksene på ca 2km når det er snakk om under 100, over 100 så er det på ca 3km.

Kilde, ATK ansvarlig for Oslo.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Du får neppe bot om du kjørte 2km for fort. Det er en sikkerhetsmargin på disse boksene på ca 2km når det er snakk om under 100, over 100 så er det på ca 3km.

Kilde, ATK ansvarlig for Oslo.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om at speedometeret til TS garantert viser mer enn reell fart.
Sist endret av Realist1; 19. desember 2013 kl. 11:36.
Om du lå i 60 på speedometeret ditt, så må du huske på differansen også, med andre ord så lå du vel kanskje mer i 50-60, da det er litt vanskelig å gjette seg på.

Uansett, såvidt meg bekjent så skal du vel ligge 5-10 over (tatt med differansen), og det skal blinke ganske godt. Har selv vært redd for å ha blitt blitza en del ganger, men har bare vært refleksjoner.
Trådstarter
22 5
Jeg tør ikke ringe å spørre :/

Men vet dere hvilken farge den skal blinke når man blir tatt? Rødt eller hvitt/grått lys og ser blinket stort ut på en måte? Det jeg så var en liten rund blink..
Sitat av whynot Vis innlegg
Jeg tør ikke ringe å spørre :/

Men vet dere hvilken farge den skal blinke når man blir tatt? Rødt eller hvitt/grått lys og ser blinket stort ut på en måte? Det jeg så var en liten rund blink..
Vis hele sitatet...
Som sagt, det varierer. Noen blinker infrarødt (aka "usynlig"), noen blinker littegrann rødt, noen blinker så inn i helvete sterkt rødt (du blir blendet) ... Jeg har aldri hørt om hvit/blå blits. Helt alvorlig, ring nå bare. Det er det ENESTE som kan roe nervene dine. Og du får svar på flekken. Hvis du sitter og uroer deg kommer ikke boten før etter flere uker, kanskje flere måneder. Det er lenge å engste seg. Ring, så får du svar på flekken. Kjempegreie damer.
Sitat av whynot Vis innlegg
Jeg tør ikke ringe å spørre :/

Men vet dere hvilken farge den skal blinke når man blir tatt? Rødt eller hvitt/grått lys og ser blinket stort ut på en måte? Det jeg så var en liten rund blink..
Vis hele sitatet...
For å si det sånn, har de tatt bilde, så får du den uansett om du ringer eller ei.

Du taper ingenting på å ringe dem.
Iallfall før så så en en tydelig blink i fotoboksen, når en ble tatt. Det var også en periode, da flere klaget på, at de ble blendet av blitsen, hvis dem ble tatt om natta. Noe de mente var trafikkfarlig, og det er jeg enig i.


Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Du får neppe bot om du kjørte 2km for fort. Det er en sikkerhetsmargin på disse boksene på ca 2km når det er snakk om under 100, over 100 så er det på ca 3km.

Kilde, ATK ansvarlig for Oslo.
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsmarginen er på 10% over reel fart. Noe det ikke lønner seg å gamble med! Ellers stemmer det, at mange speeometer viser for mye. Og der pleier ofte også forskjellen være i X% av farten. Men der er biler, der speedometernåla stemmer bemerkelsesverdig reel fart.
Jeg personlig synes det er greit å bruke en GPS, som ekstra fartsmåler
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Iallfall før så så en en tydelig blink i fotoboksen, når en ble tatt. Det var også en periode, da flere klaget på, at de ble blendet av blitsen, hvis dem ble tatt om natta. Noe de mente var trafikkfarlig, og det er jeg enig i.
Vis hele sitatet...
Ble selv fullstendig blendet, og det var i en godt opplyst tunnel på en ellers høylys dag. Øynene mine var vante til sterkt lys, men den fotoboksen var helt drøy. Nå tror jeg flere og flere bokser har gått over til infrarødt lys.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Sikkerhetsmarginen er på 10% over reel fart. Noe det ikke lønner seg å gamble med! Ellers stemmer det, at mange speeometer viser for mye. Og der pleier ofte også forskjellen være i X% av farten. Men der er biler, der speedometernåla stemmer bemerkelsesverdig reel fart.
Jeg personlig synes det er greit å bruke en GPS, som ekstra fartsmåler
Vis hele sitatet...
Nåja. I fotobokser er det 3 km/t som blir trukket fra.
– Det er lagt inn en teknisk feilmargin på tre km/t i fotoboksene, opplyser Anne Beate Budalen, senioringeniør i Vegdirektoratet.
Vis hele sitatet...
Kilde. Her kan du også se målt speedometerfeilvisning på 157 forskjellige bilmodeller.

Også politiet trekker fra 3 km/t i sine lasermålinger.
Den hastigheten som apparatet viser i displayet er den målte/
beregnede hastigheten fratrukket en sikkerhetsmargin på
3 km/t.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Sist endret av Realist1; 19. desember 2013 kl. 12:28.
Sitat av amdb73 Vis innlegg


Sikkerhetsmarginen er på 10% over reel fart. Noe det ikke lønner seg å gamble med!
Vis hele sitatet...
Som nevnt av realist så stemmer ikke dette her. Det går ikke på 10% men på en fastsatt fart som gjelder, som de trekker fra.
Om du blir tatt i en fotoboks så legger du merke til det for å si det sånn.
http://www.photosight.org/up/2009/06/16/103622.jpg
Sitat av J0lian Vis innlegg
Om du blir tatt i en fotoboks så legger du merke til det for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer at noen bokser blinker. Disse gamle boksene blinker noe inni helvette og du blir ganske kraftig blendet. Disse er i stor grad byttet ut med nye bokser med infrarødblits (usynlig), men det finnes fortsatt noen igjen.
http://www.moss-avis.no/polopoly_fs/fylkesvei-120-fra-mosseporten-til-r-dsbrua-far-snart-snittmaling-av-fart-1.7567868!/image/3933416309.jpg_gen/derivatives/derivative_article_980/3933416309.jpg

Dette er den nye type boksen, og i denne vil du se et lite rødt blink hvis du blir tatt bilde av. Fullt mulig å overse siden det ikke er veldig kraftig. Som tidligere nevnt vil du se hvordan den blinker hvis du kjører forbi en streknings ATK.
http://www.klikk.no/multimedia/archive/00439/atk_04_jpg_439631b.jpg
de gamle boksene blinker noe helt forjævlig rødt.

de nye med infrarød blitz har ei lampe noen meter bak som indikerer om du har blitt tatt eller ei. denne blinker omtrent som lampene til bommene etter veien. ikke noe voldsomt, men sier tydelig ifra at du har blit tatt.

kan sees på nederste bildet i posten over. den svarte boksen på stolpe nr 2 bak boksen
@Atec: De fotoboksene som bruker infrarød blitz (streknings ATK) har en stolpe med rødt lys 30-50 meter etter fotoboksen som lyser rødt hvis du er over grensen.
Shit! Noen som er raske her ja!
Sist endret av woff; 19. desember 2013 kl. 16:57.
Sitat av woff Vis innlegg
@Atec: De fotoboksene som bruker infrarød blitz (streknings ATK) har en stolpe med rødt lys 30-50 meter etter fotoboksen som lyser rødt hvis du er over grensen.
Shit! Noen som er raske her ja!
Vis hele sitatet...
Det er jeg fult klar over, men boksen blinker også i det den tar bilde av bilen for å måle snittet. Det er heller ikke bare streknings ATK som bruker infrarød blitz. De fleste punktmålingene gjør det også såvidt jeg har skjønt
da jeg ble tatt i trondheimstunnelen i en 70/80 sone blinket det noe innforjævlig kvast. skikklig rødsterkt lys som et rød stopp-lys i et lyskryss bare mye sterkere lysstyrke. du merker det for å si det sånn
jeg hadde jo da 160kmh så merket lyset rundt 1 sekund elns..
merkligste av alt var at jeg ble bare målt til 122kmh når jeg ble innhuket til avhør
Sist endret av stonehard; 19. desember 2013 kl. 18:19.
Noe sånt (video) kanskje?
Er i Finland, og det ser ut som det er en annen type fotoboks, men kan tenke meg det er lignende blitz på det eldre fotoboksene.
Sist endret av Lacertosus; 19. desember 2013 kl. 21:40.
Trådstarter
22 5
Sitat av stonehard Vis innlegg
da jeg ble tatt i trondheimstunnelen i en 70/80 sone blinket det noe innforjævlig kvast. skikklig rødsterkt lys som et rød stopp-lys i et lyskryss bare mye sterkere lysstyrke. du merker det for å si det sånn
jeg hadde jo da 160kmh så merket lyset rundt 1 sekund elns..
merkligste av alt var at jeg ble bare målt til 122kmh når jeg ble innhuket til avhør
Vis hele sitatet...
Var dette i år? Fordi det er det var nok en fotoboks med ny type blitz jeg kjørte forbi.. og det ble byttet til nye fotobokser i 2013 eller slutten av 2012 har jeg lest..
Sikkerhetsklarert
Sitat av whynot Vis innlegg
Kjørte forbi en fotoboks for noen dager siden som blinket blått-/hvitt-/grått-aktig. Den blinket veldig svakt og ganske fort.. jeg kjørte akkurat i fartsgrensen 60 km/t, mulig 1-2 km/t over men IKKE mer. Men betyr dette at den tok blide? Får jeg bot?

Er det noen som vet hvordan fotoboksene blinker når man blir tatt?
Vis hele sitatet...
Hvor var dette?

Jeg kjørte forbi en fotoboks på mandag denne uken her i Oslo (Grenseveien)
Der var det en fotograf som hadde rigget opp eksterne blitzer med reflektorer rettet mot fotoboksen. Så satt han der og trigget blitsen når biler passerte.

Aner ikke hva det skulle være godt for.
Trådstarter
22 5
Det var i Fredrikstad, eller på veien fra Fredrikstad mot Råde, men det var ingen fotograf der, jeg så bare det lyset, ble ikke blendet eller noe, kun et lite blink.. som jeg ville beskrevet det. Så det jeg egentlig lurer på er om det er "den nye" blitzen på fotoboksene?
Jeg har vært passasjer og opplevd et blendende sterkt rødt blink/flash, og jeg har blitt forbikjørt av Ambulanse som fikk en fotoboks til å tilsynelatende eksplodere rød blink, men når jeg selv ble tatt (97 i 80-sone) så var det så vidt jeg merket blinket (og boksen).. Antar at det er litt forskjell fra boks til boks.

I 80-soner med kjente fotobokser setter jeg den adaptive cruise controllen til 88, og da sier både bilen og GPS-en at jeg blir liggende i 88 km/t så lenge jeg ikke har biler foran meg, og da har jeg aldri fått noen som helst reaksjon, verken i form av blink eller forenklet forelegg..
Sitat av whynot Vis innlegg
Det var i Fredrikstad, eller på veien fra Fredrikstad mot Råde, men det var ingen fotograf der, jeg så bare det lyset, ble ikke blendet eller noe, kun et lite blink.. som jeg ville beskrevet det. Så det jeg egentlig lurer på er om det er "den nye" blitzen på fotoboksene?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke være så snill og ringe ATK-sentralen? Vær så snill.
Jeg ble tatt i fotoboks for 3 uker siden i en tunnel.
Var usikker først om jeg i det hele tatt ble tatt, men det ble jeg.

Den blinker rødt, ikke noe blitz. På en måte som ett lite varsel lys i fargen rød.
Du får forelegg i posten etter 1 uke ca
Sitat av whynot Vis innlegg
Var dette i år? Fordi det er det var nok en fotoboks med ny type blitz jeg kjørte forbi.. og det ble byttet til nye fotobokser i 2013 eller slutten av 2012 har jeg lest..
Vis hele sitatet...
dette var i mars 2012 så vil tro dette er gamletypen, den du har kjørt forbi er da mest sannsynlig en infrarød boks der blitsen ikke synes for oss mennesker, men der er ett lite rødt lys.

bare til opplysning, jeg ble som sagt tatt i mars og ble ikke innkalt til avhør før i slutten av juli, så angående det å bli kalt inn så er det svært forskjellig

husker du om boksen blinket direkte mot ansiktet ditt? er det et lite snev av mulihet for at du har klart å f.eks. gjemt ansiktet bak speilet, brukt caps å holdt hodet lavt etc??

tenk over det. og krev å få se bildet før du godtar bot, det kan dog føre til at du får 2-3 mnd ekstra utsettelse ir kraftigere bot, men det kan vær noe dem sier. bare vær høflig og be om å få se bildet først iom det er bevismateriale

å nei, jeg spurte ikke om bilde, men angrer på at jeg ikke gjorde det
Sist endret av stonehard; 21. desember 2013 kl. 02:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De gamle blinker kraftig rød/oransj - og du er overhodet ikke i tvil om at du er fotografert

På gjennomsnittsmåling blinker det rødt i første boks og kraftig rødt (egen stolpe) etter den andre boksen DERSOM du har kjørt over fartsgrense http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusomra...rekningsvisATK
Har også opplevde slike blinker, opplever dem svært ofte så si hver gang, jeg kjøre i 45 eller 50 å den blinker en liten så rar "blink". Har aldri fått bot eller noe.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hvor var dette?

Jeg kjørte forbi en fotoboks på mandag denne uken her i Oslo (Grenseveien)
Der var det en fotograf som hadde rigget opp eksterne blitzer med reflektorer rettet mot fotoboksen. Så satt han der og trigget blitsen når biler passerte.

Aner ikke hva det skulle være godt for.
Vis hele sitatet...
Han skremte meg også. Drittsekk!

TS:
Om du ikke tør ringe for å spørre er det vel ikke noe poeng i å fortsette å spørre i denne tråden. Du finner ut av det uansett.