Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7498
Hei!
1)Lurer på hva som er normalt, eller hva som er mulig, å få som straff dersom man blir tatt for kjøring uten lappen?

2)Samtidig så lurer jeg på om man får straff for å sitte på, og evt hva
Learning by doing
Undef's Avatar
etter hva jeg har skjønt så er oddsene for å bli tatt ekstremt liten
1) Forskjellig, alt fra 3-6-12mnd utsettelse (3/6mnd er mest vanlig hvis det eneste du har gjort er å kjøre uten lappen), bot av ulik størrelse, og evt. betinget/ubetinget fengsel hvis du er grovt uaksom bak rattet.

2) Hvis du kan overbevise politiet om at du trodde han som kjørte hadde lappen kan du slippe unna, men du kan få utsettelse/bot hvis du var klar over det og bevisst satt deg i bilen sammen med han.
Sist endret av Dimergon; 3. desember 2013 kl. 15:51.
Første gang du blir tatt for å kjøre uten førerkort blir boten mest sannsynlig 8000 kr, i tillegg kan du få sperrefrist, jfr vegtrafikkloven §§ 31 og 24.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Boten for å bli tatt er ikke så ille. Forsikringspengene du må betale hvis du krasjer i noen eller noe er snarere noe som kan legge ditt økonomiske liv i grus for mange år fremover.
Vet du ikke spør om det, men så lenge du stort sett kjører på dagtid, ikke ser ut som en 12åring og kjører med sunn fornuft er kjangsen for og bli tatt veldig liten. Hvilken bil du kjører spiller også en ganske stor rolle.
Bøter og straffe reaksjon varierer ifra person til person. Så lenge du stopper fint når du får beskjed om det og ikke er ruset e.l slipper man som oftest unna relativt billig (alt etter hva du ser på som billig.
Kan vell også nevne at jeg ble stoppet ilag med en venn som ikke hadde lappen. Innrømte til slutt at jeg var klar over det, men slapp allikevel unna uten straffereaksjon.
Så hvis det eneste grunnlaget de har til å straffe noen er at man ikke har lappen, så vil man måtte regne med noen lapper i bot og rundt 6 mnd utsettelse?
Skal da ha blitt stoppet i en "random" sjekk og ikke ha kjørt noe uaktsomt eller satt meg selv eller andre i fare.
Sist endret av KongMalo; 3. desember 2013 kl. 16:13.
Sitat av KongMalo Vis innlegg
Så hvis det eneste grunnlaget de har til å straffe noen er at man ikke har lappen, så vil man måtte regne med noen lapper i bot og rundt 6 mnd utsettelse?
Skal da ha blitt stoppet i en "random" sjekk og ikke ha kjørt noe uaktsomt eller satt meg selv eller andre i fare.
Vis hele sitatet...
Det du ikke tenker paa er hva 1 over skrev, skulle du komme i en ulykke, samme om det er din feil eller ikke. Du vil veare gjelds slave i mange aar, aa skulle noen doo eller faa alvorlige skader har du store problemer.
Jeg bodde på avrusning, vi var på en utflukt og den ansatte som kjørte hadde lagt igjen sitt førerkort. Selvfølgelig ble vi stoppet, ja midt i godeste Eidsvoll... Vedkommende fikk 800 Kr i bot.
Det er da forskjell på å legge igjen sertifikatet hjemme og å kjøre uten gyldig førerkort.
Å ha gjenglemt førerkortet hjemme vil kun gi en bot og ingen prikker.
Sist endret av Donkeybrain; 3. desember 2013 kl. 16:47.
Takk for svar folkens!
Ooog forresten, jeg spør for en venn...
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Det er da forskjell på å legge igjen sertifikatet hjemme og å kjøre uten gyldig førerkort.
Å ha gjenglemt førerkortet hjemme vil kun gi en bot og ingen prikker.
Vis hele sitatet...
Hun hadde hverken legitimasjon eller førerkort, noe som gjorde det umulig for politiet og si om hun hadde førerkort i det hele tatt?
Sist endret av Curt; 3. desember 2013 kl. 16:54.
hvis du skulle bli involvert i noen krasj så kan du bli offisiell gjeldsslave de neste 50 åra. det er worst case scenario...
Du får straff om du sitt på ja, du kan slippe unna hvis du ikke kjenner vedkommende godt og du bare haiket. men er det din venn, så vil du aldri klare og overbevise politiet, så du får også en straff. vent bare med kjøringen

Sitat av KongMalo Vis innlegg
Ooog forresten, jeg spør for en venn...
Vis hele sitatet...
Gjør ikke vi alle det?
selv om det teknisk ikke er du som skaper ulykka, får du skylda. så du får vurdere om det er verdt det.... ikke vær idiot.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Det du ikke tenker paa er hva 1 over skrev, skulle du komme i en ulykke, samme om det er din feil eller ikke. Du vil veare gjelds slave i mange aar, aa skulle noen doo eller faa alvorlige skader har du store problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg har en venninne som var involvert i en dødsulykke når hun kjørte uten gyldig førerkort. En bil kom over i deres kjørefelt og frontkolliderte. Begge personene i den andre bilen omkom. Hun betalte ikke en krone i erstatningsbeløp da hun var fullstendig uten skyld i ulykken. Den eneste straffen hun fikk var en bot for kjøring uten gyldig førerkort.
Sitat av booboo Vis innlegg
Jeg har en venninne som var involvert i en dødsulykke når hun kjørte uten gyldig førerkort. En bil kom over i deres kjørefelt og frontkolliderte. Begge personene i den andre bilen omkom. Hun betalte ikke en krone i erstatningsbeløp da hun var fullstendig uten skyld i ulykken. Den eneste straffen hun fikk var en bot for kjøring uten gyldig førerkort.
Vis hele sitatet...
Da sugde hu snuten, aa hvem skulle hun betalt erstaning til ?
Blir man funnet skyldig i forårsaket en dødsulykke er det vanlig praksis at man blir dømt til å betale oppreisningserstatning til de etterlatte. Det er jo du som skriver at dersom man kommer i en ulykke samme om det er din feil eller ikke så vil man være gjeldsslave resten av livet, at man vil være i store problemer dersom noen omkommer eller blir alvorlig skadet.

Hvor er logikken i at dersom man kjører uten uten førerkort så vil man automatisk være skyld i en ulykke selv om det som i nevnte tilfelle er en annen bil som kommer over i ditt kjørefelt og kolliderer med deg?
Sitat av Curt Vis innlegg
Hun hadde hverken legitimasjon eller førerkort, noe som gjorde det umulig for politiet og si om hun hadde førerkort i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
hvordan i allverden fikk hun dette til? går det ann å få en bot utskrevet uten å fremvise legg? kunne jo likegodt vært naboen som fikk boten i postkassa
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
hvordan i allverden fikk hun dette til? går det ann å få en bot utskrevet uten å fremvise legg? kunne jo likegodt vært naboen som fikk boten i postkassa
Vis hele sitatet...
Vedkommende gikk ut av bilen under selve hendelsen, vi fikk oppklart hva som hadde skjedd senere. Men hun sa selv at det var en bot på 800 kr for og kjøre uten førerkort.
Har selv en kollega som nå er oppe i 20-årene, han kjører uten lappen, selv på middels lange strekninger og det i Stavanger området, det er sjansespill men som sagt er sjansen liten.
Tips: Røde biler blir oftere stoppet.. trur det har med at så si fleste besteforeldre kjøre hjem stappet på medikamenter, eller en ensom bestefar med demens som har stukket fra sykestua.

Ble selv stoppet jævlig ofte med min knallrøde stygge bil, har hatt 2 biler etter rødingen å aldri blitt stoppet
Sitat av milscum Vis innlegg
Har selv en kollega som nå er oppe i 20-årene, han kjører uten lappen, selv på middels lange strekninger og det i Stavanger området, det er sjansespill men som sagt er sjansen liten.
Vis hele sitatet...
Har han aldri hatt lappen? Eller har han mistet den, og bare latt være å ta lappen på nytt?
Har hørt om en som hadde mistet lappen, men ikke orket å ta den igjen, som ble tatt av politiet opptil flere ganger og slapp unna med kun "små" bøter hver gang. Endte opp med rettsak til slutt da, men han kom seg til 40-åra
Sitat av booboo Vis innlegg
Hvor er logikken i at dersom man kjører uten uten førerkort så vil man automatisk være skyld i en ulykke selv om det som i nevnte tilfelle er en annen bil som kommer over i ditt kjørefelt og kolliderer med deg?
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ingen logikk i det og det er heller ikke sant. Det må være årsakssammenheng for at motparten/etterlatte/forsikringsselskap skal kunne kreve noen erstatning av en. Dog så bør en huske at en også har et objektivt ansvar ovenfor myke trafikanter når en kjører bil. Så det skal ikke mye til.
Hva er reglene for å kjøre uten å ha lappen fysisk på deg?

Er det virkelig nødvendig å hele tiden ha den elendige lappen med seg?
lappen skal medbringes under føring av motorkjøretøy. står svart på hvitt i veitrafikkloven.
hvorfor ikke bare ta lappen så man får den lille plastikkbiten, for så å legge den i bilen? da blir den aldri glemt, å sjåfør har sitt på det rene.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hva er reglene for å kjøre uten å ha lappen fysisk på deg?

Er det virkelig nødvendig å hele tiden ha den elendige lappen med seg?
Vis hele sitatet...
Du må nok ha med deg den elendige lappen, ellers risikerer du et forenklet forelegg på rundt 500kr.

http://guru.sol.no/question/bil-moto...nar-man-kjorer
Vet at man KAN miste lappen ved å sitte på med en uten lappen, selv har jeg gjort det et par ganger og jeg visste ikke noe om det før i etterkant, trodde det verste som kunne skje var at jeg måtte betale forsikringspenger av egen lomme hvis jeg ble skadet.

EDIT: Men det er bare i visse tilfeller, UP har fått spørsmål om det på facebooksiden og da bekrefter de at ved eventuell skade på deg selv må du betale alt selv med mindre du klarer å overtale forsikringsselskapet om at du ikke visste noe om at fører ikke hadde lappen.
Sist endret av Deximus; 4. desember 2013 kl. 01:46.
Jeg har kjørt strekningen Lillehammer-Oslo-Lillehammer uten lappen for noen år tilbake. Fikk ikke noen problemer mt.p politi, men fyyyy flate så nerøvs jeg var. Prøvde å kjøre helt perfekt for ikke å vekke den minste lille oppmerksomhet.
Var massevis av sivile UP-biler på E6 da.
Mista selv lappen pga kjøring i rus for en god stund siden..prøver å kjøre minst mulig men blir alikevel endel, tror at om du bor på landet og kjører mest på dagtid så er det veldig liten sjangse for å bli tatt..kjører du derimot mye i byen på natta har du nesten 100% sjangse for å bli stoppa...lol
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
I forhold til å bli stoppet o.l. så er det ikke så farlig, det eneste du burde bekymre deg for er hvis du havner i en alvorlig ulykke der du må betale ALT.

Men hvis du kjører fint og ikke blir stoppet så kan du vel spare litt penger, men du risikerer å ødelegge hele livet ditt, økonomisk sett.
Sist endret av ArtOfHacking; 5. desember 2013 kl. 06:28.
ikke kjøre på natta er sef en stor faktor for å kunne kjøre lenge
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
I forhold til å bli stoppet o.l. så er det ikke så farlig, det eneste du burde bekymre deg for er hvis du havner i en alvorlig ulykke der du må betale ALT.
Vis hele sitatet...
Så da hvis man stoppes - uten å ha gyldig førerkort - 1)så går det jo 8000kr (minimum?) i bot, 2)automatiske prikker på lappen du kommer til å ha, 3)og i tillegg utsettelse på når du kan ta lappen, 4)samt også vil bilen mest sannsynligvis bli tauet inn (jeg antar Onkl Blå ikke tillater kjøring av en uten lappen etter at de har fakket vedkommende).

Hvorfor er ikke de fire punktene jeg nevnte over her "farlig" og alvorlig?

Sitat av skukketrure Vis innlegg
ikke kjøre på natta er sef en stor faktor for å kunne kjøre lenge
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har forstått rett mener du at kjøring på dagtid er bedre, iom kontroller på natta, sant??
har tenkt litt på hvordan de vil løse problemet hvis man man har jammer som dekker alle politiets mulighet til komunikasjon med sentralen. tlf, radio osv ? de får jo ikke kontrolert noe
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så da hvis man stoppes - uten å ha gyldig førerkort - 1)så går det jo 8000kr (minimum?) i bot, 2)automatiske prikker på lappen du kommer til å ha, 3)og i tillegg utsettelse på når du kan ta lappen, 4)samt også vil bilen mest sannsynligvis bli tauet inn (jeg antar Onkl Blå ikke tillater kjøring av en uten lappen etter at de har fakket vedkommende).

Hvorfor er ikke de fire punktene jeg nevnte over her "farlig" og alvorlig?

Vis hele sitatet...
De fleste betaler vel mer enn 8000 for lappen, har du god økonomi så er dette heller ikke så mye penger. Prikker på lappen er vel ikke noe problem hvis du skal forsette å kjøre uten lappen? Men hvis du skal bare kjøre en liten periode uten lappen så det mye mer idiotisk imo.

Sier ikke at det er en god ide å kjøre uten lappen, iallefall ikke når du er ungdomsgutt og har lite kjøreerfaring. Bestefaren min har hatt lappen i over 50 år og har enda ikke blitt stoppet med personbil og han kjørte vel rundt 1 time iallefall til og fra jobb.

Sjangsen for å bli stoppet varierer jo selvfølglig fra sted til sted, men det å kjøre uten lappen er ikke så farlig som de fleste skal ha det til. Så lenge du ikke kommer i en alvorlig situasjon som du ikke har økonomisk kapasitet til å dekke så skal det nok gå fint.

Anbefaler ingen å kjøre uten lappen så lenge du ikke har et STORT behov for det. Mye bedre å bare betale pengene for lappen enn å risikere flere hundre tusen til erstatning.
Bare en liten headup til alle som kjøre bil uten førekort, dumper du borti en bil å ikke har gyldig førekort, så prøv å heller betale opp front i cash for skaden. Du kan skylde på at du ikke vil miste bonusen i forsikringsselskapet. Noe jeg personlig hadde foretrekket om en idiot ville gå den veien (spørs skaden).

Stikk du av, så gjør du bare alt verre
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så da hvis man stoppes - uten å ha gyldig førerkort - 1)så går det jo 8000kr (minimum?) i bot, 2)automatiske prikker på lappen du kommer til å ha, 3)og i tillegg utsettelse på når du kan ta lappen, 4)samt også vil bilen mest sannsynligvis bli tauet inn (jeg antar Onkl Blå ikke tillater kjøring av en uten lappen etter at de har fakket vedkommende).

Hvorfor er ikke de fire punktene jeg nevnte over her "farlig" og alvorlig?



Hvis jeg har forstått rett mener du at kjøring på dagtid er bedre, iom kontroller på natta, sant??
Vis hele sitatet...
nei, tenkte mer på at det er langt midre biler på veien, du er ikke lenger en i mengden