Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 18731
Har to spørsmål til elektrikere!
Har planlagt å legge varmekabel i både en gammel kjeller hvor det er betong og skal renoveres og en stue hvor det skal være parkettgulv.
La oss begynne med stua.

Som sagt jeg skal ha varmekabel i gulvet på stua. Gulvet er av parkett og jeg har lyst til å kunne ha tjukke tepper oppå gulvet. Hva skal jeg gjøre sånn at det ikke blir misfarging fra teppene?

Vi bor i et ganske så gammelt hus fra 70-tallet og badet skal også renoveres. Det skal legges varmekabel på et betong gulv nede i kjelleren hvor badet er. Jeg er ikke sikker på om det er isolert eller ikke. Skal jeg legge noe plate oppå hvis det ikke er isolert?


Har tenkt å fådd gjort dette før jul, så hadde vært fint om noen kunne svare

Takk for at du leste og takk en gang til hvis du kommer med forslag!
Hei!

Først og fremst så skal alt elektriker arbeid gjøres av autoriserte elektrikere. Det mange gjør hvis de kjenner noen som kjenner en elektriker, er å legge ut kablene og koble sjøl, også kommer en fyr og skriver nødvendige godkjenninger på arbeidet. Skulle huset ditt brenne ned pga. av du leker hobby elektriker, rævkjører forsikringen deg.

Når det gjelder gulvet i stua med parkett gulv og tjukke tepper, så kan det være litt skummelt. Først og fremst fordi ekte treverk utvider seg i takt med temperatur, og det vil bli veldig varmt under teppene. Skal du først ha varmekabel i stua med parkett, bør du kanskje skippe teppene. Pass på å kjøp kvalitetsparkett som tåler varmekabel. Har du forresten vurdert laminatgulv? Er mye fin laminat nå om dagen. Tåler mye mer juling enn parkett, da det er et nesten dødt materiale. Hvordan har du tenkt å bygge inn kablene i stua? Det finnes aluminiumsplater med ferdige spor til kablene, men er underlaget ujevnt kan det lett oppstå brist i kabelen. Er det mulighet å støpe inn kabelen i stua?

Badet: Du får tynne Depron plater på 3mm og 6mm med veldig god isolasjons evne. Vil anbefale å legge ned noe slikt, så slipper du å sløse med varme som går ned i gulvet istedenfor oppover. Kabelen kan limes direkte på depronen med limpistol elelr vulk-tape. Depron platene kan også limes til betong gulvet, men her skal du være meget sikker på bruk av riktig lim, får det er spesielle limtyper til slikt bruk. Påfør avrettnings masse oppå kabelen, med min 12mm overdekning. Husk rikelig med fall til sluk. Finnes ikke noe mer ergerlig enn et nyrenovert bad men feil fall. Husk også å bytt sluken til en nyere type i plast med klemring til membran/gulvbelegg.
Sitat av Carmada Vis innlegg
Det mange gjør hvis de kjenner noen som kjenner en elektriker, er å legge ut kablene og koble sjøl, også kommer en fyr og skriver nødvendige godkjenninger på arbeidet.
Vis hele sitatet...
Skulle du kjøre denne løsningen så for guds skyld ikke støp inn kabel, legg parkett eller kle vegger FØR du har hatt en elektriker til å se over arbeidet. Det er langt mellom dem som setter signaturen på arbeid dem ikke aner om er nesten riktig engang.

Vil helst anbefale deg at du kontakter elektriker før du tar til med arbeidet og avtaler at du skal få gjøre deler av jobben som "egeninnsats" med veiledning fra elektrikeren.
Sitat av suppesos Vis innlegg
Skulle du kjøre denne løsningen så for guds skyld ikke støp inn kabel, legg parkett eller kle vegger FØR du har hatt en elektriker til å se over arbeidet. Det er langt mellom dem som setter signaturen på arbeid dem ikke aner om er nesten riktig engang.

Vil helst anbefale deg at du kontakter elektriker før du tar til med arbeidet og avtaler at du skal få gjøre deler av jobben som "egeninnsats" med veiledning fra elektrikeren.
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg også mente, at du må kjenne til en på forhånd før du gjør noe, som kan se over det og fikse papirene etterpå. Men sant nok, det er ikke alle elektrikere som synes det er greit.
Bare synd at elektrikere og rørleggere tar seg så innihelvete godt betalt i forhold til resten av byggebransjen. De har vært flinke med å motstå presset fra Øst Europa og gjort godt forenings arbeid. Det er jo da ofte at folk ikke har råd til å leie inn fagfolk, og fikser det sjøl med varierende utfall.
Når det kommer til varmekabler, så er det noe en autorisert elektriker burde gjøre, siden på varmekabler, så trengs det endel dokumentasjon. Hvis du får en inspeksjon av det elektriske systemet og du da ikke har dokumentasjon på varmekablene, så kan det hende at du må rive opp alle plasser du har lagt varmekablene, bare for å så igjen betale en elektriker til å gjøre det på nytt. DA koster det fort penger.

Eller om det blir en brann, og dem finner ikke dokumentasjonene på varmekablene, da sliter du!

Det er dyrt for en elektriker, men om noe går galt, og du har gjort det selv, så blir det 3 ganger dyrere
Kommer til å bruke enten litex eller depronplater til nede i kjelleren på badet. Går det ann å lime varmekabelen fast til platene eller burde jeg bruke netting?
Du burde snakke med en elektriker aller først.
Hva er anbefalt watt per kvadratmeter? hvor stor avstand skal det mellom sløyfene? Hvordan skal du feste det? Hva er forskriftene angående varmekabler? Utifra hva du har skrevet, er dette en jobb du ikke skal utføre selv, fordi du har null peiling på hva du gjør.

Det at du ønsker gode tykke tepper oppå parketten er helt hull i hodet. Var akkurat på en jobb der noen hadde gjort dette og teppet hadde svimerker fra varmen.

Bruk hodet og ring en elektriker.

Hilsen elektrikeren
Hvis du gjør noe feil er det du som må dekke alt, pluss at det ikke er lovlig.
Hvis du skal selge huset må du ha dokumentasjon og samsvarserklæring å vise til for varmekablene.

En "standard" elektriker kan heller ikke hjelpe deg med å få dette godkjent, da det kreves en installatør.

Vet du hvordan du finner totalt varmebehov for rommet, kabellengde, cc-avstand, følerplassering og veggavstand?
Hvis ikke, dropp det.
CC avstand blir jo areal på rommet som er 12 kvadratmeter. 12 Kvadratmeter på ca 50M kabel blir 24cm mellom hver kabel. Følerplasseringa skal være i rør ned til gulvet. Det skal legges fliser på badet, så jeg ville sagt 150W per kvadratmeter siden det er et vått rom. Men hvordan finner jeg watt per meter, og ikke kvadratmeter? Har en elektriker som skal se på dette når jeg er ferdig med å legge. (Skal ikke støpe før han ser på det.) Har bare lyst til å gjøre litt selv sånn at han gjør resten for en billig penge.

Tenkte litt mer på det nå.. Watt per meter blir vel 12 kvadratmeter (Areal på rommet) ganger lengde kabel som er 50M?
Hvis det er rett så blir det jo 600W total effekt utover hele rommet. Jeg vet ikke, men jeg syns det virker litt lite.

Edit: OOOPS!! Totalt effekt blir jo 12 Kvadratmeter (Areal på rommet) ganger 150W som er watt per kvadratmeter.. Det blir 1800W!

Stor feil fra min del, beklager.

Så watt per meter blir da 1800W (totalt effekt) delt på lengde kabel (50M) som blir 36 Watt per meter.
150W/m2 er god oppvarming for bad, men det kan bli ubehagelig varmt på gulvet hvis du skal ha hele effekten installert som gulvvarme. Jeg vil anbefale 120W/m2 i varmekabel effekt, så kan du eventuelt installere en liten varmeovn som dekker resten.

Varmekabelen skal ha en avstand på 10cm fra sluk og halv cc-avstand fra vegg. Føleren plasseren midt imellom stringene.

24cm som cc-avstand er helt feil. Det er vanlig med ca. 12cm.
50m varmekabel er også feil, du skal ha nærmere 100.
Det er vanlig med 17W/m varmekabel.

Du finner lengden slik: totaleffekt rom/Watt pr. meter varmekabel.
Eks. 1800/17=105 meter

CC-avstand finner du slik: (Areal/kabellengde)*100.
Eksempel: (12/100)*100=12 cm i cc-avstand. Det betyr at du skal ha 6 cm mellom VK og vegg.
Når du regner ut cc-avstand skal du trekke av 0,5 av arealet for å ta høyde for sluk.

Vil anbefale elektriker uansett, varmekabel er det lett å gjøre feil med, og det vil bli ekstremt kostbart.

Teppe over varmekabel er det bare å glemme.
Haha, dette her er jo bare latterlig. Er så morsomt med sånne alt vitende mennesker som lett fikser alt, for det er jo 0 problem.

Det du har skrevet er helt feil, utenom total effekt. På bad anbefaler vi ofte 120W-180W pr m2, Det lønner seg ofte ha for mye, da man regulerer med termostaten. En varmekabel som må slite med å holde varmen koster deg mer enn en som går av og på i blandt for å holde varmen.

En CC avstand på 24cm er HELT GALT. Vi legger aldri varmekabler på lavtbyggende gulv med mer en 12cm i CC-avstand. Over 12cm CC på lavtbyggende gulv så vil du kjenne hvor kabelen ligger, det blir kalde områder i mellom kablene.

Få han til forklare nøyaktig hvordan du skal legge de og få han til å velge kabel, så går det nok fint. Dersom han ser over arbeidet ditt før støpinga så blir det nok ikke problemer. Men legg fra deg verdensmester tankegangen og la folk som har peiling på dette ta seg av det.
Sitat av AnonymousKiller Vis innlegg
Kommer til å bruke enten litex eller depronplater til nede i kjelleren på badet. Går det ann å lime varmekabelen fast til platene eller burde jeg bruke netting?
Vis hele sitatet...
Depron isolerer mye bedre enn våtromsplater. Depron får du ned i 3mm, og minste våtromsplate er 10mm om jeg ikke tar feil. Går du får våtromsplate bør du kjøpe en som er sementbasert.
Har du nok høyde for å bruke netting ville jeg nok kjørt på med det også stripset kabelen fast i nettet. Problemet med bruk av netting er at du må sørge for å få støp under nettingen også, og du må passe på å få evt. trekkerør og føler lavest mulig, da de bygger høyere enn kabelen selv. Hvis du skal bruke avrettningsmasse, bør du gå for en fiberarmert masse som er beregnet for våtrom. Husk å sørg for godt feste til det gamle betong gulvet. For all del, ikke bruk ei eneste krone på Megaflis. Kjøp ordentlige varer. Da er jobben lettere, og du er garantert et bedre resultat.
Dropp varmekablene. Gå for dobbelt isolering og spar penger til den dagen drenering av grunnmuren blir aktuelt.
Sørg for at all ventilasjon hvor luften fra hele boligen dras ut gjennom badet.
Da vil badet holde seg varmt og tørt.
Hvis du fremdeles er kald på føttene så kjøp tøfler.
Selv har jeg dansk bademodul med gulvvarme, men ALDRI brukt gulvvarmen.
Jeg gidder ikke å varme opp luft som sekunder senere blir dradd ut av boligen.