Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5207
Hei har tenkt og kjøpe 0,5kg med sølv.
Men lurer på om det er moms,toll på import av sølv?
Søkte på Google men fant ikke noe.
Takk for alle svar.
Kjøp mynter hos din lokale pusher så slipper du moms. Sølv er ikke en investering, men snarere en forsikring.
En halv kilo er ikke mye. Kjøp heller mat i Sverige for pengene.
Litt usikker på hvordan det er med sølv, men norge er ett av de få landene i verden med moms på gullbarrer.. Mynter derimot skal være momsfritt så vidt jeg vet.. Så kanskje kjøpe en haug med 1 oz. sølvmynt som er 99,99% rent sølv? F.eks Libertad fra mexico Pene å se på er dem også!

Så finnes det jo en 1 kg "Koala" fra Australia.. http://www.perthmint.com.au/catalogu...roof-coin.aspx
Kiyosaki sier at sølv er en av de tingene med mest potensiale i verden. Det finnes en begrenset mengde av det og det brukes i så og si alt av elektronikk..

https://www.youtube.com/watch?v=vtH6q3J4vFE

Kjøpt det om du kan, men ikke forvent å tjene kjempemye penger på det om du ikke har tenkt å la det ligge i mange år. Du må vel også ha en god del av det, som nevnt i tråden her.

MEN gjør som du vil Kanskje du gjør et kjempekupp.
Sist endret av Taurean; 20. november 2013 kl. 17:23.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kiyosaki sier at sølv er en av de tingene med mest potensiale i verden. Det finnes en begrenset mengde av det og det brukes i så og si alt av elektronikk..

https://www.youtube.com/watch?v=vtH6q3J4vFE

Kjøpt det om du kan, men ikke forvent å tjene kjempemye penger på det om du ikke har tenkt å la det ligge i mange år. Du må vel også ha en god del av det, som nevnt i tråden her.

MEN gjør som du vil Kanskje du gjør et kjempekupp.
Vis hele sitatet...
Tja, om det skulle bli tomt for sølv til bruk i slike småelektroniske ting tror jeg ikke sølvpeisen vil skyte i været, for da vil jo prisen på elektronikken også gjøre det og da vil vell neppe folk kjøpe det mer.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Tja, om det skulle bli tomt for sølv til bruk i slike småelektroniske ting tror jeg ikke sølvpeisen vil skyte i været, for da vil jo prisen på elektronikken også gjøre det og da vil vell neppe folk kjøpe det mer.
Vis hele sitatet...
Gull og sølv har steget i verdi i de siste årene, ingen grunn til at det skulle stoppe nå.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Tja, om det skulle bli tomt for sølv til bruk i slike småelektroniske ting tror jeg ikke sølvpeisen vil skyte i været, for da vil jo prisen på elektronikken også gjøre det og da vil vell neppe folk kjøpe det mer.
Vis hele sitatet...
Tror heller at en enorm prisstigning på sølv vil føre til at tidligere ulønnsomme gruver blir utvinnbare.

For ikke lenge siden fant man jo et krater med diamanter etter en komet som hadde slått ned i Russland, så "megaforekomster" er ikke en umulighet selv om de er svært sjeldne.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Tja, om det skulle bli tomt for sølv til bruk i slike småelektroniske ting tror jeg ikke sølvpeisen vil skyte i været, for da vil jo prisen på elektronikken også gjøre det og da vil vell neppe folk kjøpe det mer.
Vis hele sitatet...
Så om mobiltelefoner kostet 30% mer ville du ikke kjøpt det?
Det hadde jeg.
Sitat av AirBlaster Vis innlegg
Så om mobiltelefoner kostet 30% mer ville du ikke kjøpt det?
Det hadde jeg.
Vis hele sitatet...
Tror de heller da finner et alternativ til sølv
Sitat av navn- Vis innlegg
Gull og sølv har steget i verdi i de siste årene, ingen grunn til at det skulle stoppe nå.
Vis hele sitatet...
Nei det har det ikke. Prisen på sølv er for eksempel halvert siden mai 2011 og har falt 30 % i år. Gull har ikke endret seg siden da, selv om prisen har svingt kraftig.

Uansett er det komplett idioti å tro at ting vokser inn i himmelen.
Du trenger da egentlig importere det, du kan fint kjøpe fysisk sølv fra norske dealere. Prisforskjellen er heller minimal og så slipper du frakten.
Kjøp deg et rør med 1oz mynter, feks canadian maple leafs. Om du vil ha noe digert så får du også feks Year of The Snake i kilosmynt.
tja.. på tide å invistere i Silisiumkarbid? :P
eller bare glem det... Hater stoffer som kan fremstilles kjemisk
Sist endret av visualn00b; 20. november 2013 kl. 19:24.
Jeg har ca en halvkilo sølv i form 20stk 100kr minnemynt fra 1982 som du kan kjøpe.
Ikke stjelte...
Sist endret av Bombasa; 20. november 2013 kl. 20:14.
Er det noen som kan bekrefte at det ikke er toll på sølvmynter?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg har ca en halvkilo sølv i form 20stk 100kr minnemynt fra 1982 som du kan kjøpe.
Ikke stjelte...
Vis hele sitatet...
btw, gamle mynter gennerelt er en god invistering..
Har en god del helt fra 1870 til 1930. Alt fra skilling til øre.

de bare stiger i verdi ^^ men dog vanskeligere å omsette. må treffe rette kjøper
Norge er vel det eneste landet i verden med moms ved innførsel av gull, sølv, diamanter osv.
hei ser rundt i forskjelig lover nå, jeg ser at det ikke skal være toll på samleobjekter som frimerker og penger, men finner ingenting om sølvmynter, har noen en link som jeg kunne vist til tolvesenet vis de toller sølvmyntene mine?
Relevant: samlerforum.no - Toll på norske minnemynter?

Er ikke toll på mynter som er eller har vært gyldig betalingsmiddel . Minnemynter er gyldig betalingsmiddel. Spiller heller ingen rolle om det er utenlandsk mynter null toll og null moms, men har opplevd å bli avkrev ca. 500 i toll når jeg skulle hente mynter på posten. Det løste seg etter en del mailer, men ergelig.
Vis hele sitatet...
du kan kanskje spørre på samlerforum.no for ytterligere informasjon.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Norge er vel det eneste landet i verden med moms ved innførsel av gull, sølv, diamanter osv.
Vis hele sitatet...
Moms på sølv- og gullbarer. Ikke mynter. Vet ikke noe om diamanter.


K.A Rasmussen på Hamar bruker å være billigst, men Tavex er litt billigere nå.
Goldandsilver.com kan du få en monsterboks (500 mynter) for 64000 kr. Fri frakt ut fredagen.