Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 896
Den andre tråden dreide seg i hovedsak om hvorvidt folk er villige til å gi driks, men jeg har en tendens til å bruke mer cash enn kort og har fått for vane å ikke ta med meg de siste myntene som blir til overs, enten om det er på restaurant, bar, bensinstasjon eller kiwi, av praktiske årsaker først og fremst, men også litt fordi jeg av erfaring (som bartender) veit at en krone her og en krone der blir 500 kroner på slutten av dagen.

Men det har slått meg at folk i kassa på rimi ikke har særlig bruk for den ene ekstra krona, eller den siste femmeren og jeg tenker at i samsvar med artikkelen i den andre tråden vil folk kanskje føle seg litt krenket av at man legger igjen en tier som en type almisse?

Hva synes folk som jobber i butikk\bensinstasjon\etc her?
Sist endret av HellToPay; 8. november 2013 kl. 14:11.
Har jobbet butikk, bensinstasjon, og restauranter.

På bensinstasjoner og butikker er det ikke vits å legge igjen noe penger. Det virker bare flåsete. Jeg skulle gjerne gjort det selv av og til når jeg ikke har lyst på 1 kr tilbake i vekslepenger og er i farten. Men vanligvis så ville du vært den eneste som gjør det iløpet av dagen, og det kan bli tolket feil.

På restaranter så er det jo en selvfølge, med mindre du er stamgjest eller missfornøyd med servicen. Kan dog nevne at jeg ikke er noe fan av å nevne hvor driks skal skrives inn når jeg tar imot betaling på kortautomaten, da jeg jobbet på restaurant. Av og til bare hoppet jeg over det og lot kunden betale direkte, fordi jeg ikke gadd. Nå jobbet jeg på hotel og driksen var ikke så mye uansett.

Noen drar jo inn halve lønnen eller mer i driks.
Jeg har jobbet en del i butikk, og det føles i grunn mest rart når folk legger igjen vekslepenger som "driks".

Men jeg bor for tida i England, og her har veldig mange butikker en bøsse tilhørende en veldedig organisasjon hvor man kan legge vekselet om man ikke gidder å dra på det. Veldig grei ordning synes jeg.
Jeg kjører drosje ved siden av studier og syns tips er hyggelig, men det er ikke noe jeg regner med. Når folk vil tipse med kort er det ofte litt kinkig, fordi det er en liten prosess man må gjennom. Er det mye å gjøre pleier jeg bare å late som jeg gjør noe på meteret, si tusen takk og la det være med det. De hadde intensjonen og det er nok for meg.
Har jobbet i svært mange butikker og det med tips har aldri vært vanlig. Som oftest er instruksen og ikke godta tips fra kunder. Jobbet i telebutikk hvor det kom en gammel dame inn og ville at jeg skulle teste noen gamle hustelefoner for hun. Dette gjorde jeg vederlagsfritt siden hun var kunde hos oss fra før av. Hun syntes det var så hyggelig av meg at hun ville gi meg 100 kr. Jeg takket høflig nei og sa at det var det ingen grunn til. Hun la uansett pengene på disken og gikk. Er man veldig fornøyd med servicen i en butikk er det faktisk bedre å kjøpe en liten symbolsk ting. En pose drops eller noe. Det er akkurat like mye verd for oss bak disken.

Jeg er for ordens skyld også helt imot tips i Norge, også for serveringsbransjen. I Norge har vi god lønn og man skal ikke legge det opp til at kunden skal betale lønnen til de ansatte. I land hvor dette allerede er standard som USA tipser jeg gjerne. Men skal ikke dra dette inn i en diskusjon om serveringsbransjen.