Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1577
Hei!

Jobber i en bedrift som driver med et utvalg tjenester innen data.
Hvordan er lovverket når det kommer til å starte med egen virksomhet som driver med noe innen data, men ikke det samme som bedriften jeg er ansatt driver med?
(Noen mennesker greier ikke skille mellom emner innen data)

Kan f.eks nevne at:

- Arbeidet jeg vurderer å starte med er andre ting enn det jeg gjør i dagjobben.
- Det nye arbeidet vil falle utenfor tidsrommet til dagjobben.
- Det nye arbeidet vil ikke uten videre kunne bli en del av tilbudet dagjobben tilbyr.
Det kommer an på arbeidskontrakten din. Ta en prat med sjefen.
Du må som sagt lese arbeidskontrakten din, men om du er en vanlig arbeider vil jeg tro dette er problemfritt. Er du f.eks aksjeeier i en bedrift er det ofte en klausul i kontrakten på nettopp å jobbe i eller starte en konkurrerende bedrift.
Som kråkelefse nevnte ta en prat med sjefen I de arbeidsavtalene jeg har vært borti står det iallefall at om du har noe drift på siden eller lignende skal sjef vite om dette.
Sjekk også opp hvorvidt det er OK at du bruker kompetanse som er tilegnet deg hos dagens arbeidsgiver for å jobbe i en annen bedrift.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Han påstår han kan nekte meg å drive med hva som helst innen data uavhengig av hva vi driver med i dag(dataverksted), med grunnlag i at det kan tenkes at man vil utvide med dette på et senere tidspunkt(ingen konkrete planer pr i dag). Dersom de skulle velge å utvide med det jeg ønsker(programmeringstjenester), så er de helt avhengig av å ansette noen andre til å gjøre dette. Det var heller ikke spesielt aktuelt å utvide min stilling utover 100% dersom vi skulle få noen kunder som var interessert i slike typer tjenester. Da måtte vi heller prøve å presse inn dette som ekstrajobb i min eksisterende stilling.

Det var også helt uaktuelt å la meg lage apper for android og "prøve lykken" rundt dette på hobbybasis dersom dette ble inntektsgivende.

Synes dette høres helt hårreisende ut.....blir nødt til å ta dette med fagforening tenkrer jeg.
Kan du ikke heller lese arbeidsavtalen din og eventuelle personalhåndbøker? Alt som omhandler dette burde stå der. Liten vits å blande inn fagforening dersom du allerede har akseptert disse vilkårene.........
Han kan ikke nekte deg for det. Det var en sak for noen år siden med noen topper i en meget kjent kjede som plutselig sluttet, og en mnd senere var det en konkurrerende kjede født.

Ufint, men ikke ulovlig.

Eneste er om du bruker inside informasjon fra jobb til å skaffe seg penger på et direkte konkurrerende vis, men det sekundet du har sluttet er du good to go.

Apper og andre områder innenfor IT burde være greit, så lenge du ikke direkte tar inntekt fra arg. Giver ved å utføre samme tjeneste.

Sitter på mobil, gi beskjed om jeg var uklar nå.
Så lenge:

Tiden i din andre jobb, ikke går utover din første jobb.
Informasjon/verktøy/ressurser fra første jobb, ikke brukes i din andre jobb.

Så er det helt problemfritt å ha en jobb vedsidenav.
skal sjekke personalhaandboeker, kontrakter osv i morra. tviler meget sterkt paa at det finnes noen klausuler mot dette her. hovedinntektene til bedriften er ikke primaert aa tjene penger paa de tjenestene jeg utfoerer innen data.

dette vil alltid vaere sekundaert i forhold til det primaere som er aa hjelpe mennesker ut i arbeid eller avklare hvorvidt de har rettigheter paa ulike stoenader i systemet. data er bare et interessefelt disse har valgt blant andre omraader som tilbys som arena for aa kartlegge arbeidsevne osv.

det er derfor slikt at man soeker aa finne arbeidsoppgaver innen data som hvem som helst kan laere seg, siden hvem som helst kan starte her. det mest avanserte som pr dags dato utfoeres er reinstallasjon av windows med tilhoerende drivere og nytteprogs.

det er kun jeg som er der paa fast basis som staar for opplaeringen av disse. og programmeringstjenester blir altfor avansert aa basere seg paa her. faar folk som kan vaere helt groenne paa data og ser rart paa deg om du spoer hvilken nettleser hxn foretrekker..
Jeg kan litt om dette, har jobbet som daglig leder i 7-8 år og skrevet utallige arbeidskontrakter. I tillegg studerer jeg juss.

Evt. antikonkurranseklausuler må være nedfelt i arbeidskontrakten; det er i hovedsak denne som regulerer forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver (sett bort i fra overordnede lover). Dersom det ikke står noe i arbeidskontrakten din, så kan arbeidsgiver heller ikke hindre deg å jobbe i noen annen jobb.

Men: Dersom han gjør antikonkurranseklausulen gjeldende, så er det ikke sånn at han kan nekte deg å jobbe i en annen jobb uten videre. Du kan ikke ha hatt en underordnet stilling i bedriften, og han må da kompensere deg med lønn for perioden du avstår fra annet arbeide. Dette betyr i praksis at arbeidsgiver kan nekte deg å jobbe for en konkurrent i f.eks. 12 måneder, men kun dersom du samtidig får lønn (uten arbeidsplikt for gammel arbeidstaker) i denne perioden.

Står mer om dette her:
http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...anseklausuler/

Den klare hovedregel er at konkurranseklausuler er gyldige, men det er tre unntak, jf. avtalelovens § 38:

1. Konkurranseklausulen må ikke urimelig innskrenke arbeidstakers mulighet til å ta nytt arbeid/gå lenger enn påkrevet for å verne mot konkurranse, jf. 1. ledd. I vurderingen av klausulens gyldighet må man se på arbeidstakers mulighet for å finne annet arbeid, om det ytes etterlønn fra arbeidsgiver, klausulens geografiske omfang og arbeidsgivers interesse i at klausulen opprettholdes.

2. Konkurranseklausulen kan settes til side som urimelig dersom den ansatte har en underordnet stilling i bedriften, jf. 2. ledd. Det sentrale er ikke om den ansatte har lederoppgaver eller særlig selvstendige oppgaver, men om den ansatte har innsikt i bedriftens beskyttelsesverdige interesser.

3. Konkurranseklausulen vil ikke anses gyldig dersom den ansatte er sagt opp uten rimelig grunn, jf. 3. ledd. Det samme gjelder dersom arbeidsgivers opptreden gir den ansatte grunn til å si opp sin stilling. Eksempelvis vil manglende lønnsutbetaling eller annet avtalebrudd fra arbeidsgivers side kunne gi den ansatte grunnlag for å meddele oppsigelse.
Vis hele sitatet...