Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 17466
Selv om at jeg ikke nødvendigvis tar de viktigste beslutningene for bedriften sitter jeg med ansvar og oppfølging av et større team på min arbeidsplass - likevel er jeg usikker hvorvidt jeg kan anses som en leder. Så uten å grave dypt inn i hvilken bedrift jeg arbeider i, eller hvilken lønn jeg har per i dag, vil jeg bare høre med dere hvilken forekomst dere mener passer best til en teamleder.

Bør jeg, som teamleder i min bedrift, lønnes etter ordinære lønnstrinn etter kontoroverenskomsten?

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Sitat av KONTOROVERENSKOMSTEN HK VIRKE 2012/2014
MINSTELØNNSSATSER FOR KONTORANSATTE (JF. § 1.2.)

Unge arbeidstakere under 16 år - kr 17.226,-
Unge arbeidstakere under 18 år - kr 17.713,-
Lønnstrinn 1 - kr 22.526,-
Lønnstrinn 2 - kr 22.664,-
Lønnstrinn 3 - kr 23.002,- (25 år)
Lønnstrinn 4 - kr 23.585,-
Lønnstrinn 5 - kr 24.519,-
Lønnstrinn 6 - kr 27.253,-
Vis hele sitatet...


Eller bør jeg, som teamleder i min bedrift, lønnes etter særskilte krav etter lederoverenskomsten?

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Sitat av LEDEROVERENSKOMSTEN HK VIRKE 2012/2014
§ 11 LØNNSBESTEMMELSER
11.1 Lønnen fastsettes individuelt etter de faktorer som er nevnt nedenfor i punkt 11.2. ved ansettelse eller ved den årlige lønnsvurderingen. Før bedriften fastsetter årets lønnsregulering skal det føres forhandlinger mellom bedriften og lederen som eventuelt kan ta med seg en tillitsvalgt fra Handel og Kontor.

Virksomheten skal i forbindelse med de lokale lønnsforhandlingene også foreta en lønnsvurdering av arbeidstakere som er fraværende på grunn av foreldrepermisjon.

11.2 Forhandlingene skal omfatte:
- bedriftens lønnsevne basert på økonomi, fremtidsutsikter, produktivitet og konkurranseevne
- lønnsregulering samt prinsippene for fordelingen
- stedlige og bransjemessig forhold

Lønnen vil deretter bli fastsatt på individuell basis hvor bl.a. følgende kriterier vil bli lagt til grunn:
- dyktighet, initiativ og anvendelighet
- utdannelse og praksis
- krav til ledelse
- faglige og fysiske/psykiske krav
- økonomisk ansvar og oppnådde resultater

11.3 Garantibestemmelse
Ledere som går inn under denne overenskomst, skal være garantert en minstelønn som ligger over lønningene til dem vedkommende er satt til å lede. Enkelte spesialister kan bli lønnet høyere.
Vis hele sitatet...


Alle argument, for og imot, tas imot med takk.
Så langt jeg har forstått det er teamleder basicly bare et ord bedrifter har funnet på for å gi deg mer ansvar uten å trenge å gi deg mer lønn.
Jeg er i mellomledelsen i en bedrift, med personalansvar og ansvar for produktiviteten.
Har grunnlønn på 565k, så kommer bonus og litt annet i tillegg.

Er vell store forskjeller ute å går her, både opp og ned.
Personlig tenker jeg at om du har lederansvar, noe det høres ut som du har til en viss grad, bør du ligge høyere i lønn enn de under deg (i teamet ditt), men det kommer jo ann på så mye.
Har du lederutdanning/erfaring eller er du bare plassert i den stillingen? Begynte du i den jobben du har nå, eller har du tidligere hatt mindre ansvar for så å få mer?

Nå er ikke lønn lovbestemt i de aller fleste yrker i Norge, så om du føler du har fått mer ansvar og flere arbeidsoppgaver er det egentlig opp til deg å forhandle deg til høyere lønn (eller fagforbund), om du ikke har gått opp i lønn.

Det er egentlig umulig å svare på om du burde ha mer lønn uten å vite:

-Hva du gjør.
-Hva du har i lønn nå.
-Privat eller offentlig.
-Hvilke arbeidsoppgaver du har nå kontra da du startet.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg er i mellomledelsen i en bedrift, med personalansvar og ansvar for produktiviteten.
Har grunnlønn på 565k, så kommer bonus og litt annet i tillegg.

Er vell store forskjeller ute å går her, både opp og ned.
Vis hele sitatet...
Men der kaller de det vel for det der - personalansvar? Teamleder er basicly det samme ansvaret, bare at ikke finnes noen offisielle skriv som sier at teamleder er en lederstilling. Dette blir for øvrig mitt siste bidrag til denne tråden da jeg ikke egentlig ikke har peiling.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Sitat av OnklD Vis innlegg
Har du lederutdanning/erfaring eller er du bare plassert i den stillingen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen lederutdanning, nei. Den erfaringen jeg har er de 4 årene jeg har 'arbeidt meg oppover' innad denne bedriften. Tatt ansvar, etc.


Sitat av OnklD Vis innlegg
Hva gjør du?
Vis hele sitatet...
Jeg er ansatt som teamleder i en bedrift med cirka 3 dusin ansatte. Mine primære arbeidsoppgaver er relatert til et prosjekt, men jeg har likevel ansvar for at hjulene går rundt på de andre prosjektene her på bygget. Dvs. at jeg må se til at mine arbeidsoppgaver blir gjort, teamets arbeidsoppgaver blir gjort, og andres arbeidsoppgaver blir gjort. Til en hvis grad, såklart, for jeg er heldigvis ikke helt alene om å gjøre alt dette, men det er bare jeg som er ansatt som teamleder av oss. Når ingen andre med ansvar er på arbeid er det jeg som må ha kontroll.

Der vi yter service har jeg både første- og andrelinje oppgaver, i tillegg til at jeg kvalitetssikrer teamet, og lager daglige, ukentlige, og månedlige rapporter på jobben som blir gjort.

På andre felt hender det at jeg må hjelpe til dersom det skulle oppstå en situasjon som tilsier at det er behov for det. Så jeg må, til tross for mine arbeidsoppgaver, kunne være fleksibel nok til å trå til andre steder ved behov - det har dog aldri vært noe problem, egentlig.

Vi har åpent fra tidlig morgen til sent på kveld, så skiftene varierer mellom for- og ettermiddag, og utover det arbeider jeg også 50 % helg (overtid) i tillegg til ordinær arbeidstid. Helg er lønnet 150 %.


Sitat av OnklD Vis innlegg
Hvilken lønn har du?
Vis hele sitatet...
Jeg er lønnet etter kontoroverenskomsten, lønnstrinn 6. Ingen andre særskilte tillegg sett bort fra mulig bonus ved enkelte arbeidsoppgaver.


Sitat av OnklD Vis innlegg
Arbeider du i privat eller offentlig sektor?
Vis hele sitatet...
Det er ikke statlig eid, så det blir nok privat.


Sitat av OnklD Vis innlegg
Hvordan arbeidsoppgaver har du i dag som du ikke hadde før?
Vis hele sitatet...
Når jeg begynte her hadde jeg ingen ansvar sett bort fra ordinær folkeskikk, men jeg har gått opp fra lønnstrinn 1 til 6 på under 4 år, men det største hoppet kom etter 'oppgraderingen' til teamleder. Dette var en stilling som ble utlyst internt, og alle fikk søke på den.


Håper dette svarer på det meste.
Sist endret av waf; 10. april 2013 kl. 19:00. Grunn: Flere spørsmål, flere svar.
For å være en leder må man vel ha personalansvar.

Jeg har vært "teamleder" i et par forskjellige yrker. Må si meg litt enig med Boo-Boo over her i at det er noe de har funnet på for å kunne gi deg mer ansvar uten å gi deg mer lønn. Samtidig er det jo en grei start for å vise hva man kan, dersom man har ambisjoner om å klatre videre oppover. Jeg hadde ikke personalansvar da jeg var teamleder, samtidig var det jobben min å lede de andre på teamet mitt, noe jeg opplevde som ganske greit på den ene arbeidsplassen og fryktelig vanskelig på den andre. Grunnen til det er at man havner i en merkelig mellomstilling der man skal fungere som en leder, men samtidig ikke har noe makt.

Å være teamleder betydde at jeg fikk noen færre av de vanlige arbeidsoppgavene, men at jeg måtte i noen ekstra møter, at jeg fikk noe ekstra administrasjon og at jeg måtte passe på at en del oppgaver ble delegert videre og gjort.

Jeg gikk litt opp i lønn, men ikke så mye at det er verdt å snakke om. Viktigere var det nok at jeg ofte følte at jeg ble hørt og at jeg fikk være med å påvirke driften ganske mye. Da jeg etterhvert fikk personalansvar i den ene bedriften gikk jeg ganske mye opp i lønn.
Sitat av waf Vis innlegg
Når jeg begynte her hadde jeg ingen ansvar sett bort fra ordinær folkeskikk, men jeg har gått opp fra lønnstrinn 1 til 6 på under 4 år, men det største hoppet kom etter 'oppgraderingen' til teamleder. Dette var en stilling som ble utlyst internt, og alle fikk søke på den.


Håper dette svarer på det meste.
Vis hele sitatet...
Nå høres det jo ut som om du har fått en forfremmelse med mer ansvar med tilhørende lønn etter det interne opprykket med teamleder-stillingen.

Siterer fra din link:

Overenskomsten omfatter arbeidstakere som faller inn under arbeidsmiljølovens § 10- 12, (1) og (2) d.v.s. arbeidstakere med ledende eller særlig selvstendig stilling i detalj- handelen.
Stillinger som daglige ledere, butikksjefer og avdelingsledere som har ansvaret for den daglige driften av en selvstendig regnskapsmessig enhet omfattes av overenskomsten.
Vis hele sitatet...
For meg høres det ikke ut som om du faller innenfor her, mest fordi:

Dvs. at jeg må se til at mine arbeidsoppgaver blir gjort, teamets arbeidsoppgaver blir gjort, og andres arbeidsoppgaver blir gjort. Til en hvis grad, såklart, for jeg er heldigvis ikke helt alene om å gjøre alt dette, men det er bare jeg som er ansatt som teamleder av oss. Når ingen andre med ansvar er på arbeid er det jeg som må ha kontroll.
Vis hele sitatet...
Etter min mening høres det ut som du har en ansvarsstilling, men ikke helt lederstilling, litt som om du hadde jobbet i dagligvarebutikk vil du ha stengeansvar/bestilling av diverse varer og får høyere lønn enn de som bare er på jobb og gjør normale arbeidsoppgaver som ikke innebærer bestillinger/stenging. Bruker en dagligvare som sammenligning ettersom det var enklere.

Men det kan jo hende jeg tar feil, fikk du ny kontrakt når du ble forfremmet til teamleder? Om du føler selv du har en særlig selvstendig stilling vil jeg anbefale deg å snakke med sjefen din, legge frem saken din og se hva de sier, mer ansvar burde føre til mer lønn, men om du allerede er gått opp 1-2 lønnstrinn etter den nye tittelen kan det jo være at det var det du skulle ha ekstra.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Takk for alle (gode) tilbakemeldinger.

Nå har jeg mer å ta til etteretning når jeg tar opp min sak om ønske av mer lønn.