Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8210
Heisann.

Jeg bor for tiden sammen med 2 gode venner av meg sentralt i Oslo. Vi er alle tre storforbrukere av Cannabis. Det er ikke tillatt å røyke inne i denne leiligheten, så vi må derfor gå ut på balkongen. Dette er en sammenhengende balkong som går rundt hele bygget, og hver leilighet sin balkong er adskilt med forheng. Det er også ikke lange avstanden til blokka på andre siden (man kan fint se hva folk på andre siden holder på med).

Jeg er alltid føre var når det gjelder røyking, men kompisene mine er litt mer nonchalante. Jeg sier alltid at de ikke skal snakke om weed når de står på terrassen, men dette viser seg umulig. "Det er ikke så farlig, ingen som skjønner at vi står her å tar oss en joint".

Det som nå har skjedd er at damen som bor ved siden av oss stakk hodet forbi forhenget når vi stod å røykte. Hun fortalte oss at hun og samboeren skjønte ganske kjapt hva vi holdt på med (lukt og hørt oss prate (faen heller)), men hun sa også at hun ikke brydde seg om hva vi holdt på med.

Jeg har nå konfrontert kompisene mine med dette i en veldig "i told you"-tone - for jeg har alltid sagt at vi må røyke på kjøkkenet! Der er det ingen som kan se oss, og ovnsvifte + sploof tar seg av lukta. Men de fortsetter fortsatt med den nonchalante holdningen; "det er ikke så farlig, ingen som bryr seg". Men jeg vet at plutselig en dag står politiet på døra her fordi noen ble lei av weed-lukta - og jeg skal faen ikke få det på rullebladet mitt fordi kompisene mine er tjukke i hodet og ikke tar enkle forhåndsregler. Så derfor har jeg noen spørsmål til Freak:
  • Hvis jeg slutter å røyke; den dagen politiet står her på døra, kan de ta meg for noe da? Går ut ifra at det ikke nytter å si at jeg ikke visste om det.
  • Jeg trenger rett og slett råd til hva jeg kan gjøre. Mange av dere kommer til å be meg om å flytte ut, men jeg vil helst finne en løsning utenom dette.

Så takker jeg for svar på forhånd
Du har konfrontert dem og igjen så hører de ikke på deg. Så nå er du bare nødt til å akseptere at de ikke følger rådene dine og bo i lag med dem. Ellers får du bare flytte ut for deg selv. Annet enn det vet jeg ikke hva du kan gjøre.
Sist endret av Gulingen; 8. april 2013 kl. 17:25.
Hvis politiet skulle komme på døra, og du ikke har noe på rommet ditt, får nok ikke du noen problemer. I verste fall en inndratt PC og mobil, vil jeg tro. Når det er sagt, så forstår jeg egentlig kompisene dine. Hvis dere bare røyker (ikke selger), er det nok minimal sjanse for at det i det hele tatt blir anmeldt, og hvis det blir det, at politiet gidder å gjøre noe med det. Men man skal aldri si aldri. Fortell kompisene dine at du får skikkelig noia av det, og at det ødelegger røykeopplevelsen for deg, så hører de vel på deg.
Mange bryr seg ikke, men det er alltid noen som gjør det. Så hvis det fortsetter i lengden er det klart at før eller siden kommer nok politiet. Og spesielt hvis det røykes grønt spres jo lukten for alle vinder.

Er greit å ta litt hensyn og ikke stå som en hasj skorstein og nærmest blåse røyken inn i stua til folk. Man får være i fred, men da hvis man tar hensyn og ikke plager andre med det. Det de kompisene dine holder på med er sjansespill som før eller siden er dømt til å bli avslørt med de konsekvenser det innebærer.

Jeg kan love deg at noen garantert er obs på det og gjerne allerede har kontaktet politiet. Ikke nok med lukta men de skriker ut om hasjen også? Ikke mye vett i skallen på disse kompisene dine.
Trådstarter
4 13
Sitat av Drakonen Vis innlegg
Ikke mye vett i skallen på disse kompisene dine.
Vis hele sitatet...
Nei... Forøvrig er jeg overrasket over at så mange hasjrøykere nesten ber om å bli tatt med den nonchalante holdningen de har. Man kan fint røyke hele livet uten å bli tatt hvis man tar noen enkle forhåndsregler.
Dere får spleise på en god vaporizer, luktproblemet forsvinner.
Sitat av Tapper12 Vis innlegg
Nei... Forøvrig er jeg overrasket over at så mange hasjrøykere nesten ber om å bli tatt med den nonchalante holdningen de har. Man kan fint røyke hele livet uten å bli tatt hvis man tar noen enkle forhåndsregler.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kjenner til typen som får for seg at Norge også kan være som Amsterdam, fritt frem å røyke joint gatelangs og gå med pot blad på t-skjorta. Ingen bryr seg, ingen vet liksom hva lukta er. Tro meg, slike lærer ikke før de blir tatt. Dessverre lærer noen kun på den harde måten.

Ja, de aller fleste hasj røykere klarer å la være å komme i klammeri med politi, det krever ikke stort mer enn litt sunn fornuft. Hasj er ulovlig, og av mange regnet som narkotika og dermed fy fy. Man kan synes det er så dumt som bare det, men slik er det. Og da bør man og forholde seg til det deretter. Spesielt de med barn er nok lette på tasten til politiet. Ingen ønsker noen åpen narko bule i nabolaget sitt.
Sist endret av Drakonen; 8. april 2013 kl. 17:56.
Du er medeier av leiligheten? Vil vel tro at du kommer i en litt kjip situasjon, da oppbevaringen også befinner seg i din leilighet, òg du er bevisst om at det foregår ulovlig oppbevaring og bruk av narkotika i leiligheten din.
Sitat av Tapper12 Vis innlegg
Men jeg vet at plutselig en dag står politiet på døra her fordi noen ble lei av weed-l
Vis hele sitatet...
Slik mentalitet pluss cannabisrøyking fører ikke noe godt med seg annet en paranoia skapt av din egen spådomskunst. Kjøp Vaporizer så løser problemet seg, eller sett frem noen puter på balkonggulvet og fyr i vei så slipper dere å bli sett.

Er man fornuftig når man røyker så kreves det kun uflaks for å bli tatt. Riktig som Drakonen sier.
Hadde jeg vært i samme situasjon med 2 av mine kompiser så hadde jeg satt ned foten og bedt dem gi faen i å røyke på balkongen. Da hadde MINE kompiser hørt på meg. Men vet ikke åssen dine kompiser er, men hvis du virkelig har sagt ifra til dem om det og bedt dem la være, så burde dem la være... De er tross alt kompisene dine
skriv et anonymt brev til dere selv og la kompisene dine finne brevet, latsom du er en nabo.som truer med å ringe politiet
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
skriv et anonymt brev til dere selv og la kompisene dine finne brevet, latsom du er en nabo.som truer med å ringe politiet
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke en dum ide!
Ring politiet neste gang de røyker på balkongen, gå på butikken, kom tilbake til 2 kompiser som definitivt kommer til å bli mer forsiktig neste gang!
Har selv noen sånne kompiser. Det er så jævla teit, spess når dem ikke har blitt tatt selv engang...
Skal liksom være så fryktelig badass og "i-dont-care"-holdning, men den skal dem se endrer seg så snart dem blir tatt med ned på stasjon, evt også i avhør :P (ikke tjangs i helvete at det skjer pga bare røyking i Oslo da men... )

Det er jo best å bare være på den sikre siden, man TJENER hvertfall ikke noe på å stå og prate høylydt om weed og hasj _mens_ man står og røyker det.
Det er jo rett og slett idiotisk om det er kort vei til naboens verandaer, i og med at du da setter dem rett på sporet av hva dere driver med.
Og norske folk er paranoide, vrange jævler som GJERNE ringer snut på naboen, spess hvis de er ignorante gamle skrukketroll det er snakk om

Greit nok at man ikke skal "overreagere og bli paranoid", men for faen, det er en grense på hva som er ren paranoia og røykevett!

I bunn og grunn syns jeg nesten det handler litt om folkeskikk også; det er ulovlig i Norge, og da syns jeg man kan "respektere det" (lol), i form av at man ikke prakker det unødvendig på f.eks naboer ved å stanke opp hele bygården :P
Ikke ta mer "plass" enn nødvendig, om dere skjønner hva jeg mener.

Hold det for deg sjæl, ikke vær til bry for andre med det, spess når nabokjerringa har vært grei og sagt i fra
Sist endret av Alzo88; 10. april 2013 kl. 17:02.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Beste tipset synes jeg var fake brev fra nabo.

Ikke ring onkel blå på kompiser, det blir aldri glemt.
"Jeg skal gi dere en sjanse til. Opplever jeg mer ubehag med hasjrøyklukta deres og snakket om det rundt mine barn som også har hørt dere så ringer jeg politiet neste gang"

Mvh
frustrert nabo
Sist endret av Obster; 10. april 2013 kl. 17:13.
Ta en litt casual prat med naboene dine, og spør om de virkelig gir faen eller om de er anti.
Første jeg ville gjort, så ungår du dram med deg og kompisa dine.
Sitat av Artifacts Vis innlegg
Ta en litt casual prat med naboene dine, og spør om de virkelig gir faen eller om de er anti.
Første jeg ville gjort, så ungår du dram med deg og kompisa dine.
Vis hele sitatet...
hahah, du mener att de skal spørre alle om de ikke har noe imot att de fyrer litt cannabis avogtil?
har røyka siden tidlig 70 tall, bodde på Christiania et par år (74-75), og røyka vel drøyt 20 gram om dagen i de åra. Pælma innpå det meste av langt mer heavy greier enn THC til utpå 80 tallet, ink et par år i spjellet, kulan m bra unger og kul dame, og bra jobb og.......
Tja, har ikke "kul dame" lenger, røyker smått, men jamnt, helst når jeg har behov for å være asosial med bra film, mat, musikk, med eller uten gode venner. Sier d her, bare for å legge inn litt "ballast" for følgende Jævla Morralist utsagn: Er kompisene dine egentlig så gode? Jeg synes mest av alt de minner om klassiske bad ass stoners, med liksom kul attitude helt til kompisen sliter! Da gir de faen ( i Deg) og kjører eget løp! Tror akkurat DET blir tydeligere etterhvert. For gutta er så steine eller etterpå steine at de faen ikke skjønner hva du prater om, enn si SLITER med! Kort, men sikkert dårlig råd: Vis dem innlegget ditt, og alle svara du fikk, håp på "deal, bare kjøkkenrøyking" heretter,og hold greiene unna rommet ditt. Noian dustekompisene dine gir deg får du leve med. Fikk sjøl leilighet polti raida pga 1 slunken pot plante i kjøkken vinduet i leilighet på Torshov
røyka vel drøyt 20 gram om dagen i de åra

Røyka nonstop 24 timer i døgnet da eller?
Sitat av fth Vis innlegg
røyka vel drøyt 20 gram om dagen i de åra

Røyka nonstop 24 timer i døgnet da eller?
Vis hele sitatet...
Er man godt innrøyka så er ikke 20gr om dagen noe problem. Det blir som tobakk etterhvert.

Opplevde noe av det samme i Spania ett år.. 150gr på 2 uker. Jeg rørte ikke tobakken min på de 2 ukene, gikk KUN i grønt, fra morgen til kveld.

Det var ikke helt bra for og si det sånn...
Sitat av nZaal Vis innlegg
Er man godt innrøyka så er ikke 20gr om dagen noe problem. Det blir som tobakk etterhvert.

Opplevde noe av det samme i Spania ett år.. 150gr på 2 uker. Jeg rørte ikke tobakken min på de 2 ukene, gikk KUN i grønt, fra morgen til kveld.

Det var ikke helt bra for og si det sånn...
Vis hele sitatet...
I know, har røykt en del selv og ble en del igjennom dagene. Men tenker bare at det måtte blitt sykt dyrt og opprettholde et slikt forbruk over år(?).
Og ikke minst hvor mange jointer får man ut av 20gr? Det er en god god del.
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Du har konfrontert dem og igjen så hører de ikke på deg. Så nå er du bare nødt til å akseptere at de ikke følger rådene dine og bo i lag med dem. Ellers får du bare flytte ut for deg selv. Annet enn det vet jeg ikke hva du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Prøv å sett deg i hans situasjon. Du vet ikke hvor nære disse kompisene er, så det kan hende at det er litt vanskeligere en å bare "flytte ut" for seg selv. Kjip situasjon..

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
skriv et anonymt brev til dere selv og la kompisene dine finne brevet, latsom du er en nabo.som truer med å ringe politiet
Vis hele sitatet...
KP for genial ide, men hvis OP har kompiser som henger på freak så kan det fort bli en klein situasjon. Plutselig mister de all tillit til OP.

Du må nesten finne ut av det: er dette virkelig nære venner av deg eller er det kompiser du kunne klart deg uten?
Er det verdt strevet med å overtale dem til å være mer forsiktige eller blir det lettere for alle om du finner en ny plass?
Sist endret av Juicekongen; 16. april 2013 kl. 23:46.
det høres ut som du bor i en grei leilighet muligens bare fliser og paneler på badet ? isåfall er den beste løsningen og ta ut alt av tepper og gardiner av badet og røyke det du ønsker og røyke og bruke en dass rull fylt med papir som denne: http://www.youtube.com/watch?v=wEI_Oh1w_QE håper at dette var til hjelp
Det er nok best å flytte ut, for det er ganske sannsynlig at det kommer en dag dere får bacon på utsiden av leiligheten deres, og pissings blir det uansett - derfra er veien til bot ganske kort for de som røyker ofte.

Hva lapp angår:

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...05552726_n.jpg
Fort gjort å få razzia pga weedlukt. Spesielt om dere har mye kompiser som går inn og ut av leiligheten.
Du må velge mellom å slåss for din frihet og få de til å høre, flytte ut eller godta situasjonen og slåss for din frihet i avhør.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
hahah, du mener att de skal spørre alle om de ikke har noe imot att de fyrer litt cannabis avogtil?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke ALLE naboene i oppgangen, men de som allerede har konfrontert dem med det (som tydeligvis bor vegg-i-vegg)
Cannabis-temaet er ganske tabu å prate om, men husk at de som vokste opp på 60-70tallet som er store deler av foreldregenerasjonen i dagens samfunn, røyka mye tjall, fordi det var nytt og hipt på denne tida.
For alt du vet røyker naboene dine selv!
▼ ... over en uke senere ... ▼
om de skulle dukke opp å be om pisseprøver (selvom du skulle ha sluttet) å det fremdeles er THC i urinen er du nok så godt som tatt for bruk hvertfall.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Har selv noen sånne kompiser. Det er så jævla teit, spess når dem ikke har blitt tatt selv engang...
Skal liksom være så fryktelig badass og "i-dont-care"-holdning, men den skal dem se endrer seg så snart dem blir tatt med ned på stasjon, evt også i avhør :P (ikke tjangs i helvete at det skjer pga bare røyking i Oslo da men... )

Det er jo best å bare være på den sikre siden, man TJENER hvertfall ikke noe på å stå og prate høylydt om weed og hasj _mens_ man står og røyker det.
Det er jo rett og slett idiotisk om det er kort vei til naboens verandaer, i og med at du da setter dem rett på sporet av hva dere driver med.
Og norske folk er paranoide, vrange jævler som GJERNE ringer snut på naboen, spess hvis de er ignorante gamle skrukketroll det er snakk om

Greit nok at man ikke skal "overreagere og bli paranoid", men for faen, det er en grense på hva som er ren paranoia og røykevett!

I bunn og grunn syns jeg nesten det handler litt om folkeskikk også; det er ulovlig i Norge, og da syns jeg man kan "respektere det" (lol), i form av at man ikke prakker det unødvendig på f.eks naboer ved å stanke opp hele bygården :P
Ikke ta mer "plass" enn nødvendig, om dere skjønner hva jeg mener.

Hold det for deg sjæl, ikke vær til bry for andre med det, spess når nabokjerringa har vært grei og sagt i fra
Vis hele sitatet...
Helt enig med detta, bortsett fra at jeg tror nok barnefamiler el kristne fanatikere er betydelig værre enn "gamle skrukketroll"!:P