Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1860
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
hei jeg skal kjøpe meg dette http://www.pelletlab.com/filtering_kit vakum filtrerings settet. men en ting jeg la merke til var et trakten var av porselen.
søkte litt på google men fant ingen svar som sa noe om proselen tåler syrer.
de syrene jeg skal bruke mest med dette dettet er vel HCI, HNO3 og svovel syre. noen som vet om porselen tåler dette. det var noen filtrerings sett i fult glass men de var dyrere

noen som har noen erfaringer med dette eller vet helt sikkert?

takker for svar
Sist endret av CracklingPyro; 18. mars 2013 kl. 17:00.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Porselen takler det meste, ca. det samme som glass. Du bør heller bekymre deg for filterpapirene som brukes i de.
Hero of Time
bronze's Avatar
Som BomberMan seier vil det gå bra med porselen... med mindre du rotar deg borti flussyre (HF) eller hydrogeniodid (HI), eller liknande. Desse reagerer med det meste, forutanom visse plasttypar.
Sist endret av bronze; 18. mars 2013 kl. 18:02.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
ok tusen takk BomberMan og bronze for svar da blir det vakum filtrerings set på meg

bare et lite spørsmål kan man bruke denne til ETN syntese uten at ETN detonerer ga vakum?
Sist endret av CracklingPyro; 18. mars 2013 kl. 19:37.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av bronze Vis innlegg
Som BomberMan seier vil det gå bra med porselen... med mindre du rotar deg borti flussyre (HF) eller hydrogeniodid (HI), eller liknande. Desse reagerer med det meste, forutanom visse plasttypar.
Vis hele sitatet...
HI er ganske snilt i forhold til HF og vil ikke reagere verken med glass eller porselen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg mener å huske at smeltet rent natriumhydroksid NaOH kan løse opp glass. Altså at du i praksis smelter det i glasset. Hvordan det går med keramikk vet jeg ikke.
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. april 2013 kl. 02:13.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
hvorfor skulle jeg filtrere smeltet natrium hydroksid?