Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 745
Skal ha meg en RAID kontroller som skal brukes i FreeNAS. Har noen kriterier:

Må fungere bra i FreeNAS, det er superviktig!
Den må kunne ha JBOD eller settes i dummy-mode (altså kun være en kontroller og passere diskene videre til ZFS)
Koste mellom 2-3k.
Ha et web-admin interface.
Den må støtte mer enn 24 disker/enheter, enten med porter på kortet, eller gjennom en SAS expander.
Sist endret av 23732; 18. mars 2013 kl. 11:39.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Så mao trenger du ikke en RAID-kontroller ? Du trenger et HBA.

Forøvrig er vel freenas døende og du burde vel heller se på openmediavault som ser ut til å være arvtageren
Sist endret av AtXbYeA; 18. mars 2013 kl. 12:40.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
RAID kontroller HBA, egentlig det samme så lenge det møter kriteriene over.

FreeNAS døende? 8.3.1 kom jo ut for et par uker siden..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av 23732 Vis innlegg
RAID kontroller HBA, egentlig det samme så lenge det møter kriteriene over.

FreeNAS døende? 8.3.1 kom jo ut for et par uker siden..
Vis hele sitatet...
Det er ikke det samme, en RAID-kontroller har ofte kun en modi, RAID, mens en HBA gjør passthrough av disker til OS, billige firmware-raid-kontrollere kan gjerne gjøre begge, men slike vil vi ikke ha.

The FreeNAS® Project was originally founded by Olivier Cochard-Labbé in 2005 and was based on m0n0wall, an embedded firewall based on FreeBSD. It was PHP based, easy-to-use, and had lots of features. In December of 2009, Olivier announced that FreeNAS would be placed in maintenance-only mode as he no longer had time to devote to further FreeNAS® development. Volker Theile, a FreeNAS® developer who also develops on Debian in his day job, decided to start the OpenMediaVault project, which would be a rewrite of FreeNAS® based on Debian Linux and released under the terms of the GPLv3 license. Many FreeNAS® users were not pleased about the change of license and the loss of kernel-based ZFS support due to GPL incompatibilities with the CDDL license.
iXsystems, a provider of FreeBSD-based hardware solutions and professional support, took the initiative to sponsor the continued development of a BSD licensed FreeNAS® solution based on NanoBSD, an embedded version of FreeBSD. After analyzing the positives (lots of cool features) and negatives (monolithic, everything-but-the-kitchen-sink design that was difficult to maintain and support), it was decided that the next version would be rewritten from scratch using a modular design that would provide a basic core NAS with a modular plugin architecture for adding non-core features. This would allow FreeNAS® to have a small footprint that was easy to support while allowing users to install the additional features they desired. It would have the added benefit of allowing users to create and contribute plugins for niche features, allowing usage cases to grow according to users' needs.
Work on the new design began in 2010 when the 8.x branch was created to differentiate the new design from the original .7 branch. In late 2011, the .7 branch was considered to be EOL (end-of-life) and it was removed from the SourceForge site in mid-2012 when the legacy .7 branch was rebranded as NAS4Free. Users of the .7 branch should upgrade to either NAS4Free or to the latest release of FreeNAS® 8.x.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det er freenas kun i maintenance-only ifølge overnevnte tekst, selv om det har kommet en ny release som er helt rewritten.
Sist endret av AtXbYeA; 18. mars 2013 kl. 13:30.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er ikke det samme, en RAID-kontroller har ofte kun en modi, RAID, mens en HBA gjør passthrough av disker til OS, billige firmware-raid-kontrollere kan gjerne gjøre begge, men slike vil vi ikke ha.



Slik jeg har forstått det er freenas kun i maintenance-only ifølge overnevnte tekst.
Vis hele sitatet...
Den er grei. Kunne du gitt meg noen forslag til kontrollere som fungerer bra?
Har lest meg opp til at LSI kontrollere er å foretrekke.
Mente forresten at for meg er det det samme om det er en RAID kontroller eller en HBA, så lenge det møt kriteriene over.

Changelog-en til FreeNAS 8.3.0 mener noe annet :P
http://sourceforge.net/projects/free...EADME/download
Sist endret av 23732; 18. mars 2013 kl. 13:37.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
En viktig detalj du kan ta med deg når du leter iallefall er :

SAS kontroller kan du koble SAS og SATA disker på.

SATA kontroller kan du koble kun SATA på.


Så hvis du finner en brukbar SAS-kontroller (som ofte er i det størrelsesskiktet du er ute etter) kan den fint kobles på SATA-disker.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Tror LSI SAS 9207-8I skal være den perfekten kontrolleren for meg, trenger egentlig ikke web interface, da FreeNAS har integrert S.M.A.R.T monitor, som kan fint gi beskjed om en/noen av diskene holder på å dø.