Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 9438
Ikke Værst På PC
Hei.

Jeg har sittet og fundert på dette spørsmålet ganske lenge nå. I dag slo plutselig en tanke meg; Hvorfor ikke ta opp dette på freak

Det jeg har sittet og fundert på er om rød faktisk er rød. Altså: Den rødfargen som jeg ser, er det den samme rødfargen som du ser? Rød er et ord vi mennesker har laget for å beskrive en farge. Men det er ikke sikkert at øynene våre fungerer likt.

Du har blitt lært opp til, siden du ble født, at dette er fargen rød:
Name:  Rød.jpg
Views: 1284
Size:  990 Bytes

Men tenk hvis noen andre ser en annen farge, på samme gjenstand:
Name:  Grønn.jpg
Views: 1279
Size:  1,0 KB

Det er samme gjenstand men en annen person ser det som "grønn". Begge kaller den for rød, fordi det er sånn vi har blitt opplært.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare hva jeg mente. Det er bare å spørre hvis det er noe dere finner uklart. Jeg vil åpne en diskusjon for dette temaet. Det er veldig interessant, synes jeg. Føl dere frie til å kommentere
Den som bare er der
Er en helt lik tråd om dette http://freak.no/forum/showthread.php...r+samme+farger

Jeg tror konklusjonen var at ja det gjorde vi, men du får ta en titt og lese igjennom
Har tenkt på akkurat det samme!
Men vil vel være umulig å finne svar på det..?
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av RavnX Vis innlegg
Er en helt lik tråd om dette http://freak.no/forum/showthread.php...r+samme+farger

Jeg tror konklusjonen var at ja det gjorde vi, men du får ta en titt og lese igjennom
Vis hele sitatet...
Jeg søkte på farge i den avanserte søkefunksjonen her på freak :O Den trenger en rehabilitering!
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Jeg har selv tenkt på dette. Det er vel umulig å finne ut om en farge oppfattes forskjellig fra person til person. Man har jo selvfølgelig fargeblindtester der man ser et symbol skrevet i en farge over en annen farge: Eksempel
Men ved en slik test kan man jo ikke finne ut om fargene oppfattes forskjellig, for da vil man fortsatt se tallet, bare i en annen farge.
Syns dette er et veldig interresant tema selv
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Jeg har snakket om dette med mange venner av meg. Vi bare ender opp med å prate om noe vi ikke har peiling på i det hele tatt Vi bare: "Screw that! Så fint vær det er i dag "
Dette har blitt drøftet på Vsauce også (min favorittkanal på YouTube for tiden, mye fett der), anbefaler å sjekke den ut.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08
http://m.youtube.com/#/watch?v=evQsO...%3DevQsOFQju08

Vet dog ikke om du vil få den opp, i og med at det er en link for mobil.

Edit: Ninja'ed.
Sist endret av Cookie Monster; 14. mars 2013 kl. 22:08.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Jeg har faktisk sett den! :O Jeg var overbevist om at jeg linka til den? Jaja. Når jeg diskuterte dette med vennene mine, henviste nemlig en av vennene mine meg til denne videoen. Bra noen kom opp med den

Tenkte at jeg kunne starte en ny "Tråd" i denne tråden. Det handler nesten om samme tema.

Kan man beskrive en farge til en som er blind? Du kan liksom ikke si at 'rød' er den fargen blodet ditt har. For en blind person har jo heller aldri sett blodet sitt. Er det praktisk eller teoretisk mulig? Men itillegg blir det enda vanskeligere å beskrive en farge, når det ikke er sikkert at alle ser samme farge. Dette blir bare mer komplisert

Noen innspill?
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Jeg så Vsauce videon for et par uker siden og har også sittet og fundert litt på den.

Har en litt artig historie til dette emnet, da jeg var liten hadde jeg en gameboy colour (dere hadde sikkert den dere og)
Fargen på gameboyen var en slags blå farge for meg, men hver gang noen andre skulle beskrive den kunne de si at den var grønn. i ettertid har jeg lært at det er en farge som heter cyan, den er en slags blanding mellom grønn og blå. jeg tenker at jeg og kompisene mine så gameboy'en på forskjellig farge fordi ordforådet vårt var ikke bredt nok. fagen eller ordet "cyan" var ikke i vårt ordforåd. Og hvis du prøver å forklare en farge uten å bruke fargen til å beskrive er det helt umulig. Så vi kan kanskje se forskjellige farger, dette er et litt mindfuck spørsmål og synes at emnet er meget spennende.

Tenkte bare å dele dette for de andre som syntest det var litt morsomt å få seg en "mindblow"

*beklager skrivefeil. dyslek's a bitch
Sist endret av lurvelen; 19. mars 2013 kl. 21:31.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg er fargeblind og kan bekrefte att vi ikke ser samme farge...
Sist endret av Ignifer; 19. mars 2013 kl. 21:42. Grunn: leif
Jeg tror at vi ser samme farger.
Det er blitt forsket på og bevist (orker ikke å finne kilder nå) at den første fargen barn klarer å oppfatte er gul.
Dette betyr da at gul - er gul.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Jeg tror at vi ser samme farger.
Det er blitt forsket på og bevist (orker ikke å finne kilder nå) at den første fargen barn klarer å oppfatte er gul.
Dette betyr da at gul - er gul.
Vis hele sitatet...

Så du mener att om du viser meg noe grønnt, så ser vi SAMME grønnfarge?
Feil.
Vi begge ser grønn, men ikke DEN samme grønnfargen..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så du mener att om du viser meg noe grønnt, så ser vi SAMME grønnfarge?
Feil.
Vi begge ser grønn, men ikke DEN samme grønnfargen..
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg her, men hvordan kan du si at min påstand er feil?
Eneste "beviset" du har er at du er fargeblind, og du har ikke underbygd påstanden din på noen måte.
Sist endret av Snålingen; 19. mars 2013 kl. 21:54.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Når jeg gjennom 30 år har snakket med folk om farger, så viser det seg ganske fort att jeg ikke ser det samme som andre.

Mendu, jeg gidder ikke diskutere det.. Om du sier att du har rett, javell, så har du vel det.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Når jeg gjennom 30 år har snakket med folk om farger, så viser det seg ganske fort att jeg ikke ser det samme som andre.

Mendu, jeg gidder ikke diskutere det.. Om du sier att du har rett, javell, så har du vel det.
Vis hele sitatet...
Må må du gi deg. Jeg har aldri sagt at du har feil, eller at jeg har rett, jeg er åpen for diskusjon, absolutt! Jeg skulle likt å visst svaret på dette "fenomenet". Jeg sier ikke at du har feil, men om du kunne forklare litt nærmere hva du mener hadde det vært fint. Som sagt, ønsker å forstå dette med farger.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Når jeg gjennom 30 år har snakket med folk om farger, så viser det seg ganske fort att jeg ikke ser det samme som andre.

Mendu, jeg gidder ikke diskutere det.. Om du sier att du har rett, javell, så har du vel det.
Vis hele sitatet...
Det kan bare være at du har vokst opp med at du kaller grønn en annen farge?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Beklager att jeg kannskje var litt spiss der, hatt en dårlig dag.

Jeg vet lite om det, annet enn att jeg ikke har samme oppfatning av farger som andre.
Som fargeblind blir enkelte nyanser værre å se....
Vet egentlig ikke mer om det...
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Jeg tror at vi ser samme farger.
Det er blitt forsket på og bevist (orker ikke å finne kilder nå) at den første fargen barn klarer å oppfatte er gul.
Dette betyr da at gul - er gul.
Vis hele sitatet...
Det er lettere å overbevise andre når du oppgir kilder Det er vel litt vanskelig å bevise, synes nå jeg!
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det er lettere å overbevise andre når du oppgir kilder Det er vel litt vanskelig å bevise, synes nå jeg!
Vis hele sitatet...
Sant nok, men ting man hører på radio er ofte vansklig å finne igjen...
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg

Jeg vet lite om det, annet enn att jeg ikke har samme oppfatning av farger som andre.
Som fargeblind blir enkelte nyanser værre å se....
Vet egentlig ikke mer om det...
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare sånn at en rageblind har vanskeligheter for å skille nyanser mellom grønt og rødt? det er slik jeg har opfattet det i naturfagen, men kan jo selvfølgelig være flere typer.

FUN FACT 1 av 10 gutter er fargeblinde, dette er fordi det er en dominant gen på gutte kromosonet. (husker ikke om det er XX eller XY )
Sist endret av lurvelen; 19. mars 2013 kl. 22:30.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
http://freak.no/forum/showthread.php?t=218266

Min tråd om emnet.

Også, de vil faktisk ikke være helt like, dette vet jeg pga. At de to øynene mine har ett såpass stort sprik imellom seg. Høyreøyet mitt sliter litt med å se blånyanser, og legger til rødfarge i noen farger. Ikke på nærheten så stort sprik som i OP tho.
Fargeblinde ser jo ikke samme farger som oss, ellers vil jeg si vi ser samme farge når vi ser på noe.
Hva vi bruker til å formulere oss er jo en annen sak, men jeg mener vi ser altså samme "farge"
Jeg har ikke mye kunnskap i dette området så rett meg gjerne.

Lys inneholder farger. Rødt, gult og blått. Hvis et objekt er rødt vil det si at de to andre fargene blir absorbert og rødt blir reflektert. Øyet vårt tar opp denne fargen, prosesserer det og sender til hjernen slik at vi kan se fargen.

Så lenge øyet ditt virker "normalt" vil jeg si vi alle ser samme farger?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tenkte på det her om dagen. Farger er jo bare lysbølger av ulik lengde som treffer øyet, og hvordan vi ser disse fargene er kontrollert av, vel, hjernen. Nerveceller gir opphav til fargepersepsjon og elementærfarger. Fargesyn, eller den perseptuelle opplevelsen av farger oppstår først i hjernen. Farger er også knyttet til språk og vokabular. Vi, for eksempel har 11 ord for farger mens stammen Himba har kun et språkvokabular for disse zoozu: Mørke farger. Blå, lilla, rødt og grønt. Vapa er hvit og i noen tilfeller hvit. De siste er borou: grønt mens Dumbu er rødt, noen rødfarger og brune farger. Det er gjort tester på dette. Jeg så en der et bilde på en skjerm ble plassert ovenfor forsøkspersonen, og der var det et antall firkanter med grønne farger. Hun/ham skulle peke ut den fargen på en firkant som skilte seg ut blandt de andre firkantene. Her i vesten klarte de ferreste å finne korrekt svar. I stammene derimot klarte de ikke skille ut en blå trekant mot mange i grønt. Vi er også mer sensitive for farger utifra humør. Noe forskning mener at kvinner er mer sensitive enn menn. Andre faktorer er lysforhold, egne øyne eller humør, kultur og tradisjoner som påvirker fargesynet vårt, og påvirker vår oppfatning av fargene.
Fargene påvirker også hverandre. Så nei, jeg personlig tror ikke vi ser det samme.
Farger gir mye forskjellige syn ja. Merker det når jeg er med kona hun er nattblind. Så ved mørkets frembrudd er hun blind som ei flaggermus. Ser null og nada. Men når det kommer til veldig lyse farger som f.eks hvit så ser hun utrolig flere nyanser enn jeg har sjans til.
Digital Journal: Scientists find woman who sees 99 million more colors than others

scientists have long believed that there are people with four cones who can see a wider range of colors than most of us can detect. These persons are called "tetrachromats," and can see a hundred million colors. From the perspective of such people, the hues familiar to trichromats fracture further into more subtle shades of differences that have not been given names since most of us are trichromats who cannot see these shades and name them.

Read more: http://digitaljournal.com/article/326976#ixzz2ULuAekrQ
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetrachromacy
Fargeblindhet er en liten genetisk feil i tappene i øyet. Alle har tre typer tapper, hver tappetype kan bare sende signal fra en farge. Og disse tappetypene er rødt, grønt og blått, du har også det samme innen IT RGB. Og i øyet er de grønne tappen ganske dominerende, for forskjellige grønnyanser er viktig i naturen, så dette har det vært en del evolusjon på.
Fargeblindhet er en arvet eller en mutert feil i et eller flere gen, til enzymene som gjør dette fargete lyset om til elektriske signaler til hjernen.

Jeg ser heller ikke bortifra, at det er litt genetisk variasjon på andelen av forskjellige tapper også. Så da blir det vel til, at alle ser ikke alle farger likt!
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Fargesynet utvikler seg i løpet av de fire første månedene av våre liv.

Det har blitt stilt spørsmål om kvinner og menn oppfatter farger ulikt, og undersøkelser viser at at der finnes forskjeller i hvordan amerikanske og newzealandske menn og kvinner oppfatter farger. Grunner til disse kjønnsforskjellene i fargepersepsjon kan være både fysiologiske og sosial opprinnelse. Kvinner snakker blant annet mer om forskjellige fargenyanser, og derfor kan det være lettere for dem å forstå hva slike forskjeller består i.

Vi kan gruppere ulike fargernyanser/navn i forskjellige kategorier:
Grunnfarger: rød, blå
Fargenavn med substantiv: himmelblå
Fargenavn med adjektiv: lys blå, ren blå
Sammensatte grunnfarger: blågrønn
To hovedfarger: gulaktig oransje
Fargenavn og substantiv: blå skygger
Syntaktiske grupper: vakker gråhvit farging, salt og pepper
Overført betegnelse: forglemmegei

Bortsett fra kulturelle og motebegreper knyttet til farger hjelper også farger oss å gjenkjenne lukt. Farger påvirker også vår evne til å gjenkjenne ting på andre måter, og det finnes et fenomen som kalles Stroop-effekten. Prøv å si fargen på disse ordene: [COLOR="DarkGreen"]oransje[/COLOR], [COLOR="Orange"]blå[/COLOR], [COLOR="Magenta"]svart[/COLOR], [COLOR="Blue"]gul[/COLOR], [COLOR="Indigo"]rød[/COLOR], [COLOR="Red"] rosa[/COLOR].

Stroop-effekten beskriver en forsinket reaksjon, hvor vi har en tendens til å reagere senere og til og med gjøre feil i gjennkjennelsen av ordets farge i en slik situasjon.

Subjektivt sett er objekter som fremstår for menneskene som farget, i virkeligheten ingenting annet enn en illusjon. Galileo Galilei og Demokrit hevdet at farger bare var konvensjoner. Farger finnes kun i menneskenes indre verden, og i menneskets møte med den ytre verden. De fargene mennesket opplever at fysiske objekter har, er ikke egenskaper ved objektet, og har derfor ingen objektiv realitet. Et objekt kan synes farget, men denne fremtoningen villeder oss. Konflikten løses gjennom at farger ekskluderes fra den ytre verden. Farge blir dermed redusert til noe som tilhører menneskets indre verden, til noe "subjektivt". Det vil derfor være naturlig å tro at vi oppfatter farger ulikt.

Dersom vi fra et objektivt ståsted vil vi kunne tenke oss at objekter har farge. Det innebærer at jordbær virkelig er røde, snøen er virkelig hvit og gresset er virkelig grønt. Kort sagt er farge en virkelig egenskap ved fysiske objekter.
D.R. Hilbert er den filosofen som har lagt frem det mest troverdige forslaget som innebærer at farge først og fremst handler om hvordan et objekt reflekterer lys. Denne egenskapen har fått navnet spektral overflaterefleksjon og er i følge objektivismen en stabil egenskap ved et objekts overflate. Det lyset som ikke reflekteres, vil enten absorberes av objektet eller transmitteres videre. Poenget er at spektral refleksjon ikke varierer med endringer i belysningen, selv om et objekts fargede utseende varierer litt med normale endringer i belysningen, vil lyset som reflekteres fra et objekt og treffer våre øyne, variere vesentlig med hvilken type belysning som er til stede.

La oss tenke oss et rom full av ulike gjenstander i ulike farger. Selv om vi skur av lyset og rommet blir bekkmørkt, vil ikke fargene på gjenstandene forsvinne. Så snart vi skurt på lyset igjen vil vi se at gjenstandene har farger. Jeg tenker litt på det som at der er viktig å har riktig innstilling av iso når vi skal beskrive en gjenstands farge riktig. Det bør ikke være undereksponert eller overeksponert. Mennesker generelt har et normalt iso-nivå på 100.

Kanskje noen mennesker har frekvenser som gjør at de ikke kan se enkelte farger, eller gjør at enkelte farger blir overeksponert slik at de ikke oppfatter fargene likt oss andre. Objektivismen hevder helt enkelt fargenes eksistens i fysiske objekter, og farge ikke bare er en subjektiv opplevelse.

For å illustrere hvordan objektivismen kan arguemrnteres bruker jeg er et eksempel på pointilisme, La Parade av Seurat.
http://www.departamentodedibujo.es/dibujo_artistico_1/Unidad3/DA1_U3_T1_Contenidos_v02/20060725025157!Seurat-La_Parade_detail.jpg

Pointilismen illustrerer en interessant problemstilling: Kan et objekt ha to motstridende egenskaper samtidig?
Poenget som objektivismen vil få fram, er at vi ikke opplever at farger er en illusjon.

Menneskets syn kan ikke gi mennesket total informasjon om et objekt. Ettersom det finnes egenskaper hos et objekt som ikke er tilgjengelig for menneskets syn. Det innebærer at menneskets opplevelse av verden aldri kan være fullstendig. Mennesker kan aldri være fullstendig objektive i sine tolkninger av verden. Verden er sosialt konstruert. At vi skal kunne se farger "ulikt", kan kun grunne på fargeblindhet eller ulike former for syns-endringer eller hallusinasjoner. For å sette det litt på spissen.

Vi må jo tenke at farger er en naturlig ting uavhengig av lys. I planteriket finner vi flere typer pigmenter, blant annet klorofyll som er grønt pigment i blader og gress. Fotosyntesen er avhengig av grønne blader. Vi ser tydelig endringer på høsten når blader er farget av karoten. Den gule fargen tyder på at det grønne klorofyllet er forsvunnet. Betyr det da at den egentlige fargen til bladene på trærne er "brun", gul/oransje/rød eller frisk grønn?
Hvordan bestemmer vi dette? Er fargene vi ser i hovedsak kun pigmenter?
Selvfølgelig trenger vi lys for å se de, og reflektere de. Men pigmenter er jo også farger, og alle pigmenter har ulike formler og sammensetninger. Det kan jo ikke diskuteres og tro at vi alle har subjektive meninger om dette?

En litt morsom ting:
Dersom en stiller seg med ryggen til i solnedgang og ser på sin egen skygge, vil denne skyggen være grønn. Hvorfor? Solen har rødskjær og hjernen din ønsker "fargen" på skyggen i dens komplementær-farge grønn for å skape balanse. Men dersom du går nærmere vil du se at skyggen er grå, ikke egentlig grønn, men du lager selv en illusjon om at skyggen din er grønn.
Prøvde å teste dette ut på et grønt lys jeg har, og skyggen ble rød. Dersom jeg gikk nærmere var skyggen selvsagt grå..
Sist endret av kn^tte; 26. mai 2013 kl. 12:23.
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Hei.

Jeg har sittet og fundert på dette spørsmålet ganske lenge nå. I dag slo plutselig en tanke meg; Hvorfor ikke ta opp dette på freak

Det jeg har sittet og fundert på er om rød faktisk er rød. Altså: Den rødfargen som jeg ser, er det den samme rødfargen som du ser? Rød er et ord vi mennesker har laget for å beskrive en farge. Men det er ikke sikkert at øynene våre fungerer likt.

Du har blitt lært opp til, siden du ble født, at dette er fargen rød:
Vedlegg 10488

Men tenk hvis noen andre ser en annen farge, på samme gjenstand:
Vedlegg 10489

Det er samme gjenstand men en annen person ser det som "grønn". Begge kaller den for rød, fordi det er sånn vi har blitt opplært.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare hva jeg mente. Det er bare å spørre hvis det er noe dere finner uklart. Jeg vil åpne en diskusjon for dette temaet. Det er veldig interessant, synes jeg. Føl dere frie til å kommentere
Vis hele sitatet...
En enkel måte å etterprøve dette på kan være å gi en person en oppgave som består i å blande fargene "blå" og "gul". Dette skal da bli fargen "grønn".
Oppgaven blir gitt på et vanlig ark. Videre får denne personen utdelt fargene blå, gul, rød, lilla, orange, og grønn. Fargene er uten label, så det er kun selve fargen og ikke noe forklarende tekst til fargen.

Dersom personen klarer å blande riktig farge og resultatet blir grønn, har denne personen likt fargesyn som deg.

Testen tar ikke utgangspunkt i ulike nyanser i fargesynet. Kun problemstillingen du fremmet i førstepost.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Amatøren
40 7
Nå har ikke jeg lest gjennom alle innleggene fra alle som har deltatt i denne tråden, men jeg tror at vi oppfatter de samme fargene. Dette på grunn av fargespekteret. En viss farge er et foton med en viss energi som treffer netthinna som igjen hjernen tolker. Hver farge har dermed sin unike identitet, og det fins ubegrenset av ulike farger siden en gitt farge kan ha en bølgelengde på 584 nm og en annen på 584.0001 nm. De er ulike farger, men øyet oppfatter det nødvendigvis ikke.

Siden hjernen til mennesker er skapt på samme måte, med unntak av mutasjoner, vil de også fungere på samme måte. Derfor tror jeg at hjernene våre oppfatter de samme fargene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sjekk ut "Vsauce" på youtube.er en video han tar opp dette.
Sitat av moan1244 Vis innlegg
En enkel måte å etterprøve dette på kan være å gi en person en oppgave som består i å blande fargene "blå" og "gul". Dette skal da bli fargen "grønn".
Oppgaven blir gitt på et vanlig ark. Videre får denne personen utdelt fargene blå, gul, rød, lilla, orange, og grønn. Fargene er uten label, så det er kun selve fargen og ikke noe forklarende tekst til fargen.

Dersom personen klarer å blande riktig farge og resultatet blir grønn, har denne personen likt fargesyn som deg.

Testen tar ikke utgangspunkt i ulike nyanser i fargesynet. Kun problemstillingen du fremmet i førstepost.
Vis hele sitatet...
Dette vil ikke fungere, da personen vet hvilke farger gul blå og grønn er. Det TS mener er at en person vil se gul som "gul", mens en annen vil se gul som "rød".
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hva så med fargespekteret? Det går jo i en smooth linje gjør det ikke det? Vil ikke jeg, om jeg ser fargen du kaller "gul" som fargen du kaller "lilla" få et helt messed opp fargespekter? Og det med å blande farger er jo også en ting, grønn blir vel en slags "mellomting" mellom blå og gul, men den vil jo være ganske rar om den ikke "passer inn" (fordi det jeg kaller "grønn" kaller du for "orange").
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hva så med fargespekteret? Det går jo i en smooth linje gjør det ikke det? Vil ikke jeg, om jeg ser fargen du kaller "gul" som fargen du kaller "lilla" få et helt messed opp fargespekter? Og det med å blande farger er jo også en ting, grønn blir vel en slags "mellomting" mellom blå og gul, men den vil jo være ganske rar om den ikke "passer inn" (fordi det jeg kaller "grønn" kaller du for "orange").
Vis hele sitatet...
Men husk at, tolkningen vi har av hva som "passer inn" er sosialt og bygd opp av hva vi har kjennskap til...
Altså, dersom noen så en annen farge, vil det være naturlig sånn det ser ut.
finnes en stor post på dette allerede:
http://freak.no/forum/showthread.php...light=fargesyn

Fargeblinde ser definitivt ikke samme farger som andre
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Men husk at, tolkningen vi har av hva som "passer inn" er sosialt og bygd opp av hva vi har kjennskap til...
Altså, dersom noen så en annen farge, vil det være naturlig sånn det ser ut.
Vis hele sitatet...
http://www.mandodari.com/img/color_therapy/image001.jpg
Eneste måten jeg kan tenke meg til at noen så andre farger enn meg (sånn at grunnfargene var byttet, ikke fargeblindhet ol.) er om de i så fall var byttet om slik at de "passet" hverandre og min definisjon av dem. En måte er om det bare var invertert, slik at mørkerød og mørkelilla bytter plass, og fargekartet går i motsatt rekkefølge. Eller at andre ser farger jeg ikke kan forestille meg engang (farger som "ikke finnes" i mitt hode, men som ditt hode ser helt fint, mens mine "normale" farger kan ikke du forestille deg engang).


Edit: Altså må min gul, orange og rød være "etter hverandre" med dine farger også.
Sist endret av droppboks; 23. juli 2013 kl. 14:15.
Jeg tror ikke min RØD nødvendig vis er den samme som din RØD.
Nå kan ikke jeg komme med noen harde fakta annet enn at mitt venstre øye er mer følsomt for fargen rød enn mitt høyre øye. Dette fører til at ting som ser oransjt ut i mitt høyre øye, blir rødt i mitt venstre øye, og ting som ser gult ut i mitt høyre øye blir oransjt i mitt venstre øye! Denne forskjellen kan tidvis bli ganske stor! stor nokk til at første gang det skjedde trodde jeg at jeg var blitt gal! xD (dette skjer bare etter at jeg har vært i sterkt sollys)

Så med mindre det finnes forskning som viser til at alle menneskers øyne er ganske nøyaktig like følsomme for de forskjellige fargene tror jeg ikke vi ser akkurat samme farge. Tross alt, det som du ser som oransjt ser jeg som rødt (i mitt venstre øye) :P
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Jeg tror ikke min RØD nødvendig vis er den samme som din RØD.
Nå kan ikke jeg komme med noen harde fakta annet enn at mitt venstre øye er mer følsomt for fargen rød enn mitt høyre øye. Dette fører til at ting som ser oransjt ut i mitt høyre øye, blir rødt i mitt venstre øye, og ting som ser gult ut i mitt høyre øye blir oransjt i mitt venstre øye! Denne forskjellen kan tidvis bli ganske stor! stor nokk til at første gang det skjedde trodde jeg at jeg var blitt gal! xD (dette skjer bare etter at jeg har vært i sterkt sollys)

Så med mindre det finnes forskning som viser til at alle menneskers øyne er ganske nøyaktig like følsomme for de forskjellige fargene tror jeg ikke vi ser akkurat samme farge. Tross alt, det som du ser som oransjt ser jeg som rødt (i mitt venstre øye) :P
Vis hele sitatet...
Jojo, det er klart, det jeg mente var om grunnfargene skulle oppfattes forskjellig (din rød er min blå osv med alle eller de fleste fargene).