Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1650
Noen som vet om kildekoden til hvordan man lager en nettverksenhet? ( eth0 f eks ) Den er kanskje litt komplisert?
Finnes kanskje en fifo enhet? Jeg har søkt litt på nettet, men kanskje jeg søker med feil ord?

Jeg vil lage min egen tun / tap-lignende sak.

Jeg fant litt her: http://backreference.org/2010/03/26/...face-tutorial/

Jeg ville gjerne hatt et eksempel på tunX uten kryptering.
Hva er det du prøver å oppnå? Det er sannsynligvis noen enklere metoder for å oppnå det du er ute etter.

Da jeg lekte med spanning trees for prosjektoppgaven benyttet jeg virtuelle maskiner (BusyBox startet via scripts) med egne NICs, og koblet disse via virtuelle routere. Du får sjekke ut manual-sidene til 'tunctl' og 'brctrl' (for å bridge adapterene), samt lese deg opp på routes.
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Hva er det du prøver å oppnå?
Vis hele sitatet...
Å lage en egen "OpenVPN" uten kryptering.
Sist endret av nudo; 5. mars 2013 kl. 15:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Å lage en egen "OpenVPN" uten kryptering.
Vis hele sitatet...
OpenVPN kan nyttast uten kryptografi, med opsjonen cipher none, og eventuelt auth none
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Men det vil vel ikke jeg lære hvordan man lager en slik device av?

Jeg er ikke ute etter å konfigurere OpenVPN uten cipher,
men ute etter kildekoden til det tilsvarende,
slik at jeg kan lære meg hvordan jeg lager en slik enhet.

Jeg har en idé om å lage min egen "VPN" men som p2p, og vil gjerne lære meg de forskjellige stegen fra bunnen av.
Sist endret av nudo; 6. mars 2013 kl. 01:15.
Fortsatt litt for vag beskrivelse for min del. VPN er jo P2P som standard. Tenker du å lage en egen implementasjon av Hamachi for Linux? Eller tenker du egentlig mange-til-mange når du nevner P2P?

Du har uansett alternativet å bruke tun/tap-grensesnitt selv og konfigurere disse til å route trafikken slik du vil. Da kan en lokal applikasjon (i user-space) binde seg til ett av disse grensesnittene og sende/motta data som f.eks. routes til et faktisk NIC koblet til et nettverk / internett.

Det er derimot veldig lett å rote seg bort i haugen av adaptere, kjernedrivere, routes, netmasks og bridges, og ekstremt mye kan gå galt. Så hvis du ikke kun er vag for å beskytte idéen din, så ville jeg tatt meg en runde og formulert ned *nøyaktig* hva som skulle lages før dette prosjektet settes i gang. Det er greit å et design å jobbe etter også, så ser du kanskje problemer lenge før de dukker opp.
Her har du et eksempel i C, der dem åpner /dev/net/tun og bruker ioctl ( ) funksjonen til å vise den under netverks interfacene som tun0.

Hva skal du med en tun0 interface? Skrive din egen VPN?

EDIT: Linken: https://www.kernel.org/doc/Documenta...ing/tuntap.txt
Sist endret av 0xFF; 7. mars 2013 kl. 00:30.
Avventende
nudo's Avatar
Trådstarter
Vet ikke helt om jeg trenger et tun0, det er også noe som heter gif0, men det jeg ønsker meg er et enkelt utgangspunkt finnes det f eks kildekode til en fifo0: