Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1993
Hei jeg skal bygge en minecraft dedikert server den skal ikke ha mods og slikt da. men jeg har lagd en liste og lurer på om den er god
merk! den skal bare koste rundt 2000!
http://i.imgur.com/lyVrTHh.png

Den skal kjøre MineOS crux
Du burde ha 8 gb ram. Det er bare noen hundre lapper dyrer og er vert investeringen.
Enig, ialefall siden du skal dra minecraft på den..
Trenger en ikke noe mer lagringsplass til noe sånt? Et Minecraft map kan ta ganske stor plass om det blir spillt lenge nok på. 60GB holder vel akkurat til OS og et par andre småting
Som alt nevnt hadde jeg kjørt på med mere minne. Jeg hadde også dyttet inn en mye større hardisk siden ting fort kan ta mye plass.
Tror det rekker med en ssd på 60GB, men hadde øket til vertfall 8gb mine evt. 16gb

Henta fra MineOS Crux wiki
MineOS CRUX's server footprint is smaller than any other--about 25MB!
Vis hele sitatet...
Sist endret av redkite; 27. februar 2013 kl. 13:17.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du skal kjøre serveren på lunix burde du klare å krympe OSet ganske mye, I windows er en 60GB SSD ingenting.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Har tenkt på alt dere sa og kan litt om dette men det egentlig jeg lurer på er om delene passer!

4gb ram er mer enn nok til en vanilla server til over 20-30 folk hvis ikke mer!
60 GB er mer enn nok! 600Mb til MineOS og server tar ikke så mye så det blir rundt 59-58 GB til map og jeg har en server som det spiller 6 personer på og vi explorer og den er ikke større enn 40-50 Mb save

så alt i alt specsa er der men jeg lurer bare på om delene passer

PS. Det var et spørsmål ^^^^^^
Jeg har virtualisert mineos crux inne i crunchbang med virtual box. Hadde litt problemer med blokknekt når jeg hadde under 4gb ram. Oppgraderte til 6GB og da forsvant problemet. Vi var rundt 6 som konstant gravde på serveren.

Jeg har også hatt noen problemer med ustabilitet med mineos. Det er ikke domt å kjøre det virtuelt da du kan extracte filer fra virituel harddisk hvis serveren krasjer.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zalox Vis innlegg
Jeg har virtualisert mineos crux inne i crunchbang med virtual box. Hadde litt problemer med blokknekt når jeg hadde under 4gb ram. Oppgraderte til 6GB og da forsvant problemet. Vi var rundt 6 som konstant gravde på serveren.

Jeg har også hatt noen problemer med ustabilitet med mineos. Det er ikke domt å kjøre det virtuelt da du kan extracte filer fra virituel harddisk hvis serveren krasjer.
Vis hele sitatet...
men nå skal jeg BARE ha MineOS på den pcen da
Du kommer til å oppleve lag på serveren med 4 GB ram. Bare vent å se Ville heller punga ut noen ekstra hundrelapper for litt mer RAM.
Du kan gå for et litt mere strømgjerrig opsett hvis du velger Trinity. (A10 5800K og et mATX HK til 350 hos Dustin)
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hoffen Vis innlegg
Du kommer til å oppleve lag på serveren med 4 GB ram. Bare vent å se Ville heller punga ut noen ekstra hundrelapper for litt mer RAM.
Vis hele sitatet...
ummm, NEI helt feil! du kan fint ha en MC server med 512 MB RAM og forsatt ikke lagge men du kan helst ikke hoste for mer enn 6 personer. men med 4 GB ram og nesten alt dedikert til MC så kan du ha en GOD server for 30-50 personer
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
ummm, NEI helt feil! du kan fint ha en MC server med 512 MB RAM og forsatt ikke lagge men du kan helst ikke hoste for mer enn 6 personer. men med 4 GB ram og nesten alt dedikert til MC så kan du ha en GOD server for 30-50 personer
Vis hele sitatet...
20 personer online og noen plugins så vil 4 gb ram fort bli lite.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av lian1337 Vis innlegg
20 personer online og noen plugins så vil 4 gb ram fort bli lite.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, Plugins bruker mer CPU en RAM

EDIT: 1GB ram per 9-10 personer
Du spør om oppsettet er greit for deretter å forsvare det når 3-4 stk sier at du trenger mer minne?

Uansett, ville droppet SSD og gått for 2x1TB disker med speiling. Har ikke peiling på RAID-kontrolleren og slikt på den serveren ettersom jeg er mer typen som sier "Jeg vil ha det og det til dette" så får jeg en venn eller freaks til å velge ut hardware.

Minne er forsåvidt billig så personlig ville jeg slengt inn totalt 16GB. Med 16GB kan du jo hoste for 144-160 personer sier du jo selv. Alltid lurt å ha litt å gå på - ikke kjøre 100% utnyttelse hele tiden. Vil alltid oppstå situasjoner nå og da som gjør at serveren krever litt mer minne, CPU, disk, eller whatever.
4 GB til 20-30 pers blir nok alt for lite som flere andre sier..

Går kanskje til nød med en plain vanilla server, men ut ifra egen erfaring er de komplett umulig å administrere, soesielt for en så stor server at det kan være 20-30 pers på om gangen. For slike servere er Bukkit + administratorplugins et _must_.

Dessuten kan det hende at du finner på å ville hoste flere ting. Personlig kjøpte jeg en server kun for å hoste en liten server, nå har bruken min gått opp til 2-3 servere (hvor en har et tonn med mods og bruker gjerne adskillige gigabyte med RAM i idle), pluss webserver og andre ting jeg trenger en 24/7 server til. Her holder 16 GB RAM, men egentlig skulle jeg gjerne ha oppgradert hadde jeg hatt mer enn 4 slots (eller kjøpt 8 GB brikker istedenfor 4GB).

Kjør på og kjøp deg minst 8 GB du, hvis du har et par hundrelapper ekstra.
Du skal bygge en egen server, har du såpass bra linje hjemme hos deg? hva gjør du når skids begynner å angripe serveren med botnetene sine? vil heller anbefale å leie en server i tyskland da får du enkelt 8-16gb ram, 100-1000 mbps port osv. for 500-600 månden, men du trenger jo sikkert ikke så mye.
Sist endret av Exonize; 28. februar 2013 kl. 12:34.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
jeg snakker om plain vanilla server for det er egentlig bare for venner
og på vanilla da er det rundt 9-10 pers per Gig ram
Sist endret av Seaturtle5; 28. februar 2013 kl. 17:30.
Alle andre her ser ut til å være enige i at det blir for lite, men for all del, kjøp kun 4 GB hvis du vil.

Hvor har du forresten fått vite at 1gig er nok per 9-10 spillere?
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Alle andre her ser ut til å være enige i at det blir for lite, men for all del, kjøp kun 4 GB hvis du vil.

Hvor har du forresten fått vite at 1gig er nok per 9-10 spillere?
Vis hele sitatet...
2 plasser

- Internett, sjekket mange forum over 6 eller no og der er det personer som har sjekket på sin egen server og sier at bruket er rundt 100MB per person

- Egen erfaring. jeg har en server på en gammel maskin her, og har hatt 5 spillere på en gang og da var det 400 Mb RAM brukt og det var MED selve serveren ikke bare personene.

Sitat av Exonize Vis innlegg
Du skal bygge en egen server, har du såpass bra linje hjemme hos deg? hva gjør du når skids begynner å angripe serveren med botnetene sine? vil heller anbefale å leie en server i tyskland da får du enkelt 8-16gb ram, 100-1000 mbps port osv. for 500-600 månden, men du trenger jo sikkert ikke så mye.
Vis hele sitatet...
jeg har en grei linje, og med det bruket jeg har så går det ikke så mye. går faktisk veldig lite til vanilla server. husker da jeg hadde en 1Mbit opp og jeg hostet fra en gammel laptop engang. det kom opp i 6 personer før de sa at det var litt delay
Ikkje for å vere idiot..
Men som Mort96 sa.. Koffor lage tråd om ka du skal kjøpe deg, om du egentlig ikkje er interessert i å ta til deg tips ?
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hoffen Vis innlegg
Ikkje for å vere idiot..
Men som Mort96 sa.. Koffor lage tråd om ka du skal kjøpe deg, om du egentlig ikkje er interessert i å ta til deg tips ?
Vis hele sitatet...
det jeg egentlig mente (jeg tror jeg sa det tidligere i tråden) er om jeg delene passer godt.
av egen erfaring så holder 4 gb langt til en server med noen venner, jeg har kjørt bukket server med 30 spillere på til vanlig med en del plugins på 4gb ram, funka fjell for meg
Ja delene du har kjøpt passer i lag, så berre løp og kjøp! Ram kan du fint oppgradere seinare vist det viser seg å bli for lite.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av paddus Vis innlegg
av egen erfaring så holder 4 gb langt til en server med noen venner, jeg har kjørt bukket server med 30 spillere på til vanlig med en del plugins på 4gb ram, funka fjell for meg
Vis hele sitatet...
ENDELIG NOEN SOM ER ENIG!! jeg har prøvd å fortelle folk at det går fint, men bare folk som stritter imot