Hei,
Er det noen matematiske genier her som kunne tenke seg å forklare meg, gjerne med litt enkle illustrasjoner, hva en vektor er i matematikken/programmerings verden?
Jeg vet at en vektor er to punkter og linjen/avstanden mellom dem. Det jeg dog lurer på, er hvordan man regner ut vinkelen mellom to vektorer?
Jeg holder på å lære meg C++ og driver i den sammenheng på med ett veldig simpelt, 2d spill. Jeg bruker ett bibliotek som heter ClanLib og der har de en metode hvor man man kjører .angle() på en vektor, opp mot en annen.
Pseudo-kode:
float angle = vector1.angle(vector2).to_degrees();
Kunne noen illustrert hvordan denne logikken utspiller seg?
Er det noen matematiske genier her som kunne tenke seg å forklare meg, gjerne med litt enkle illustrasjoner, hva en vektor er i matematikken/programmerings verden?
Jeg vet at en vektor er to punkter og linjen/avstanden mellom dem. Det jeg dog lurer på, er hvordan man regner ut vinkelen mellom to vektorer?
Jeg holder på å lære meg C++ og driver i den sammenheng på med ett veldig simpelt, 2d spill. Jeg bruker ett bibliotek som heter ClanLib og der har de en metode hvor man man kjører .angle() på en vektor, opp mot en annen.
Pseudo-kode:
float angle = vector1.angle(vector2).to_degrees();
Kunne noen illustrert hvordan denne logikken utspiller seg?