Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8692
En kompis har kjøpt seg en slik (crownline-255), jeg lurte på hvordan denne vil klare seg til danmark på en fin dag?

Hadde vært veldig gøy og tatt en tur, noen som har gjort dette med en sånn type båt?

Båten er 25/26 fot og har 300 HK visst jeg ikke tar feil. Skal også sies at alt er i topp stand fra service.

Vi blit totalt 4 eller 5 stk

http://www.boatsale.com.ua/wp-content/gallery/crownline-255-crr/1.jpg
Disse båtene går dårlig i høy sjø grunnet skroget. Egner seg ikke til havkryssing så fremt det ikke er veldig rolig vann. Det er jo vanlig å dra langs kysten til sverig, for å så dra over skagerak, vil tro det skulle gå bra hvis dere sørger for å dra en dag det er fint vær
det er bare å stake ut strak kurs, og krysse rett over. Folk har stått på vannski fra Norge til Danmark, så det går veldig fint i den båten der dersom dere ikke velger en dag med pissvær. Bølgene over skagerak er somregel svale dønninger dersom det er godt vær, båten deres kjører opp og ned på disse uten at det bryter over skroget.

Har kjørt mindre båt over stadt i litt rufsete vær, men det var en rib, som tåler bank litt mere.
Da skal du ha radio og dere må følge godt med på værmeldingene.

Blir det liten storm på havet dør dere uten.
Sist endret av Joakim__; 26. desember 2012 kl. 12:29.
I fint vær går det helt fint. Har kompiser som har gjort det samme i mindre båter enn det der.

Men pass jævlig godt på været. Blir du overrasket der ute med vind og større bølger så kan dere fort få store problemer.
Har hørt skremselshistorier om folk som har druknet i et ungdommelig forsøk å kjøre båt til danmark.
Sist endret av Bombasa; 26. desember 2012 kl. 12:29.
da satser jeg på at d blir tur mot sommeren. skal fylle opp hele kabinen med alkohol og andre ting

Sitat av Litago1 Vis innlegg
da satser jeg på at d blir tur mot sommeren. skal fylle opp hele kabinen med alkohol og andre ting
Vis hele sitatet...
Bare håpe vi får den opp i plan på vei hjemmen, 5 voksne folk og full av sprit å mat kan bli tungt

Bare håpe vi får den opp i plan på vei hjemmen, 5 voksne folk og full av sprit å mat kan bli tungt [/quote]

Bare håpe vi får den opp i plan på vei hjemmen, 5 voksne folk og full av sprit å mat kan bli tungt

jaja der bugga det seg gitt
Det der går fint. Selv i litt hardt vær skal det gå rimelig greit, bare husk GPS, ekstra disel og kart i tilfelle GPS streiker, og lær dere å bruk det.
Det er vell danskebåten som sørger for mobildekning på vei bort, så dere må ha en nødsignal-sender, eller satelitt-telefon eller radio. KJipt å få motorhavari midt mellom.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
da satser jeg på at d blir tur mot sommeren. skal fylle opp hele kabinen med alkohol og andre ting
Vis hele sitatet...
Det skjer neppe, men du kan bli stoppet.
Blir du det med hele båten full av smuglervarer så sliter du greit...

Sitat av bjørnar Vis innlegg
Det er vell danskebåten som sørger for mobildekning på vei bort, så dere må ha en nødsignal-sender, eller satelitt-telefon eller radio. KJipt å få motorhavari midt mellom.
Vis hele sitatet...
Kan jo bare huke et tau til danskebåten og bli tauet over?
herrejemini...
høres ut som dere er pappagutter som nettop har fått seg båt.
Har nokon av dere båtlappen?

Eg har googlet litt, og har funnet ut at båten bruker 30 liter i timen i marsjfart, som er 20 knop
Og det er 190 kilometer til Danmark, som betyr at det er 103 nautiske mil etter eg har rundet det av...
Det vil sei at dere kjem til å bruke over 5 timer kvar veg og ca 150 liter med bensin når dere kjører økonomisk.

Selfølgelig hadde vert kjekt, men det kjem til å koste over 4500 berre i besnsin penger... og vist dere feiler på og stake ut kurs og kjører litt lenger så har dere ikkje nokk drivstoff...

Dette som eg har komt fram til er ved hjelp av google og kjappe hoderegninger, så ta det med ei klype salt.
Da jeg var 16 kjørte jeg over ifra Kragerø til Skagen i en 12 fots RIB Så går nok greit
Sitat av trololav Vis innlegg
herrejemini...
høres ut som dere er pappagutter som nettop har fått seg båt.
Har nokon av dere båtlappen?

Eg har googlet litt, og har funnet ut at båten bruker 30 liter i timen i marsjfart, som er 20 knop
Og det er 190 kilometer til Danmark, som betyr at det er 103 nautiske mil etter eg har rundet det av...
Det vil sei at dere kjem til å bruke over 5 timer kvar veg og ca 150 liter med bensin når dere kjører økonomisk.

Selfølgelig hadde vert kjekt, men det kjem til å koste over 4500 berre i besnsin penger... og vist dere feiler på og stake ut kurs og kjører litt lenger så har dere ikkje nokk drivstoff...

Dette som eg har komt fram til er ved hjelp av google og kjappe hoderegninger, så ta det med ei klype salt.
Vis hele sitatet...
Pappagutter er vi ikke, men han som har kjøpt båten er en relativt "nyrik" guttevalp hehe. Ingen av oss har båtlappen osv, men jeg har hatt båt tideligere. En 17/18 fots jeep med 115 hk så kan en del men langt ifra alt det er å kunne

Det burde vell være mulig å bare ligge bak danskebåten hele veien bort ifra kr.sand. Den bruker jo ca 5 timer
Sist endret av Litago1; 27. desember 2012 kl. 02:29.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Pappagutter er vi ikke, men han som har kjøpt båten er en relativt "nyrik" guttevalp hehe. Ingen av oss har båtlappen osv, men jeg har hatt båt tideligere. En 17/18 fots jeep med 115 hk så kan en del men langt ifra alt det er å kunne
Vis hele sitatet...
at du har kjørt båt før hjelper ikke. Har du ikke lappen så har du ikke lappen.
Konsekvensene om du blir stoppet er bot på opptill 5000 kr, anmeldelse og inntauing av båt. Skulle noe skje kan dere også miste forsikringen.

Kilde: http://www.tryggferdsel.no/konsekven...rerproven.html
usertitle import
bleh's Avatar
Dere bør (må) også ha minst en person ombord som er motorkyndig. Og ikke minst burde alle ombord kunne bruke vhf, og da mener jeg ikke å kunne trykke inn sendeknappen eller velge kanal. Ekstra fuel er en regel, og noen spareparts til motor.

Vurder å investere i overlevelsesdrakter, det kan redde liv hvis dere får trøbbel underveis.


EDIT: Alle ombord MÅ kunne grunnleggende førstehjelp, og ikke minst essensielle knuter. Husk full gjennomgang av alt redningsutstyr ombord, og hvordan f.eks man setter ut anker. Dere vil ikke miste motorkraft med pålandsvind og så vet ikke de som er nærmest hvordan man setter ut ankeret.
Sist endret av bleh; 27. desember 2012 kl. 02:56.
Ta med en god utenbordsmotor i reserve, å få motorstopp utenfor danmark ved en av verdens mest traffikerte skipsleier kan i verste fall føre til at båten blir pinneved, og dere forulykker.
De store skipene som går gjennom skagerrak kan ikke bare svinge unna om dere får motorstopp eller andre problemer.

Edit: Høres ut som et artig prosjekt, lykke til!
Sist endret av ZELDUR; 27. desember 2012 kl. 02:56.
Høres farlig ut, hvertfall med så lite erfaring dere later til å ha.
Hold dere til kysten hele tiden, på den måten kan dere (OM noe skulle skje) sette anker. Som sagt: Bruke VHF og GPS er et must, ta båtlappen og skaff dere litt erfaring før dere gjør noe slikt. Ute på åpent hav kan kreftene bli enorme for en liten båt.
Følge land er ingen mulighet. Om du ikke vil bruke en uke eller to.

Som andre sier så se værmeldinga 10 ganger før du setter ut i en slik båt.

Kjenner mange som har kjørt over uten noe problemer med 20-30fot plastsnekker

Men av egen erfaring så kan havet være skummelt, Var ikke mere en 14 når vi lekte etter danskebåten fra langsund. Blei redd når vi ikke så land igjen Klarte heldigvis å følge skummet til vi så land igjen.

Men kjør forsiktig og tenk sikkerhet. Om vær meldinga melder lett bris. så kan jeg love deg at det ikke er en "lett" bris ute på åpent hav
Ja hva skal man si her. Sikkert en morsom båt men akk så mye seilbåt dere kunne fått får pengene.
Og seilbåten kunne gått til Danmark uten å bruke kroner på drivstoff

Hva kostet herligheten? 2-300 K? Også går 40K i drivstoff per sesong om båten brukes? Pluss service opplag og kaiplass. Kostbar moro.

En koselig liten seilbåt i samme prisklasse kunne tatt dere til Danmark og then some.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja hva skal man si her. Sikkert en morsom båt men akk så mye seilbåt dere kunne fått får pengene.
Og seilbåten kunne gått til Danmark uten å bruke kroner på drivstoff

Hva kostet herligheten? 2-300 K? Også går 40K i drivstoff per sesong om båten brukes? Pluss service opplag og kaiplass. Kostbar moro.

En koselig liten seilbåt i samme prisklasse kunne tatt dere til Danmark og then some.
Vis hele sitatet...
Tror det er en 2008 eller 2009 modell. Kostet rundt 400k og det går jo mye til andre ting som bensin, båt plass, forsikring, service osv. Heldigvis er det ikke MIN båt og ikke mitt problem hehe

Turen vil ikke ta sted før mot sommeren så vi har god tid til å planlegge og lære oss ting osv før turen. Går alt vell blir det sikkert flere slike turer.

Det er ganske grei inneplass også med eget toalett. Bildet er ikke fra kompissen min sin båt men akkurst samme modell



http://media.channelblade.com/boat_graphics/electronic_brochure/company22342/106802_p_t_640x480_image03.jpg

http://media.channelblade.com/boat_graphics/electronic_brochure/company22342/106802_p_t_640x480_image02.jpg

Enig med at du kan få me båt for pengene om du kjøper seilbåt, men så er det ingen av oss som vet et kvekk om seiling heller.

Takk for alle innspill veldig gøy å lsese.
Sist endret av Litago1; 27. desember 2012 kl. 07:39.
Sitat av trololav Vis innlegg
herrejemini...
høres ut som dere er pappagutter som nettop har fått seg båt.
Har nokon av dere båtlappen?

Eg har googlet litt, og har funnet ut at båten bruker 30 liter i timen i marsjfart, som er 20 knop
Og det er 190 kilometer til Danmark, som betyr at det er 103 nautiske mil etter eg har rundet det av...
Det vil sei at dere kjem til å bruke over 5 timer kvar veg og ca 150 liter med bensin når dere kjører økonomisk.
Vis hele sitatet...
hmm..ingen har sagt noe om bensin?
Jeg har nå en 28" cobra offshore med en marinisert duramax fra marine diesel.
Bruker 25 liter på marsj, og da går det i 38 knuter.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
hmm..ingen har sagt noe om bensin?
Jeg har nå en 28" cobra offshore med en marinisert duramax fra marine diesel.
Bruker 25 liter på marsj, og da går det i 38 knuter.
Vis hele sitatet...
fin båt det der, har du hatt lengre utaskjærs turer med den?
Den går nok den del raskere enn crownline-255 med 300 HK da den har en toppfart på ca 33-34 knuter
Sist endret av Litago1; 27. desember 2012 kl. 08:25.
slutt og tenk på og kjøre båt til danmark uten lappen eller noke som helst erfaringer, greit nokk at du har hatt en 115hk båt, men du får ikkje erfaringer av den som du kjem til og trenge på veien over til danmark...
Tviler på du kan og broke kart og kompass din akterutseilte landkrabbe
Sitat av trololav Vis innlegg
slutt og tenk på og kjøre båt til danmark uten lappen eller noke som helst erfaringer, greit nokk at du har hatt en 115hk båt, men du får ikkje erfaringer av den som du kjem til og trenge på veien over til danmark...
Tviler på du kan og broke kart og kompass din akterutseilte landkrabbe
Vis hele sitatet...

Var da fælt til suring på deg? Hatt en dårlig dag eller fått bare dritt under treet?
Han skal da ikke krysse atlanterhavet heller. Er mett med folk som krysser til danmark fra sørlandet i daycruisere. Ha med VHF og følg danskebåten så går det helt fint. Blir det trøbbel så kall opp hjelp.