Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 8815
Hei.
Eg har tenkt og begynde og lage HB, sida der er vanskeligt og få kjøpt god polsprit med over 22%, den som er under 22% smaker brekkningsmiddel.

Eg har tenkt og fylge denne oppskrifta på plastbrenner: http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf

Og denne oppskrifta på satsen: http://brygging.com/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=1985

Sida eg bur heime, så lurer eg på om eg kjem til og bli tatt med buksa nede når satsen holder på og gjere seg? Har tenkt og ha satsen ståandes i klesskape på rommet.

Er det nokon som har smakt på denne spriten, og smakar den godt?
Kor får eg tak i dyppvarmar uten og måtte bestille ein på internett?
Kjem det til og lage mykkje lukt når eg brenner?
Og blir det for kaldt vist rundt 5-6 grader der eg skal brenne? (Har tenkt og brenne ute i naustet)

Mvh trololav
Kullfilter på gjærlåsen løser saken.
Sida eg bur heime, så lurer eg på om eg kjem til og bli tatt med buksa nede når satsen holder på og gjere seg? Har tenkt og ha satsen ståandes i klesskape på rommet.
Vis hele sitatet...
Det kommer til å lukte. Så enten tror mor di at du har tidenes soppinfeksjon og drar ned buksa di, eller så skjønner hun at du brygger noe.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det kommer til å lukte. Så enten tror mor di at du har tidenes soppinfeksjon og drar ned buksa di, eller så skjønner hun at du brygger noe.
Vis hele sitatet...


Kullfilter fjerner lukt så må du bare holde mor unna kleskapet

Du bør isolere dunken godt om det er så kaldt som 5-6 grader.
Men hvorfor ikke bruke spiralbrenner og drite i dyppvarmer? Bare trøbbel med dem. Ta varmeelemnt fra vannkoker.
Sist endret av random67489; 22. desember 2012 kl. 22:00.
Hehe då må eg klare og lage den så liten at der er mulig og få gjemt den ein eller anna plass, eller så må eg lage den på ein slik måte at den kan demonterast.

Har nokon ein PDF elns til spiralbrennar?

Mvh trololav
Sett tegninger her på freak du får søke på forumet så finner du de sikkert.
Jeg dampet med plastbrenner da jeg var student. Lagde typisk 1.5-2 liter på ei uke når den stod å putret hele tiden.
Spriten smaker veldig bra, jeg renset den gjennom et lite aktivt kull filter to ganger, og blandet ned til 40% før konsumering.

Var mindre lukt av, og mindre smak av spriten enn det var av vodka fra polet. Kanonvare!

Det blir litt lukt av satsen når du setter denne, men under selve brenningen blir det ikke noe særlig mye lukt. Bruk filter av aktivt kull å ha på satsdunken, så er du kvitt problemet.

Vær nøye med satsen din og gjør ditt yttserste for at den skal bli skikkelig bra.. prima sats er et must
Dropp plastbrenner og bygg spiralbrenner istedet! Første gang jeg brant bygde jeg plastbrenner, men det gikk så sakte at jeg gadd ikke mer enn 2 brenninger, lav prosent og helvetes fittesmak blir det å.

Nettopp bygd spiralbrenner, tok meg 1 time å bygge, og står å varmer vann for å teste lekkasjer osv. Bruker et 2200 watt element, blir varm på 30min/1time.
Har to stk modifiserte plastbrennere selv, tar ut ca 3,5-4L sprit på 24t. Styrken er 45% og smaker godt når den er rensket.
Men hvorfor bygge plastbrenner når konsensus virker å være at spiralbrenner er bedre og koster nesten det samme? Spiralbrenner produserer sterkere sprit opp mot 95% - altså renere sprit, og den brenner raskere enn plastbrenner
Dypp elementer er kjipe saker. Mange er dårlige på å takle fukt. Og prisen per watt er gjerne langt høyere enn på elementer plukket ut fra en vannkoker.
Fant en fin pdf til spiralbrenner: http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/u...r%E4nnaren.pdf
Så nå blir det spiralbrenner, har tenkt og bruke eit varme element frå ein vannkoker.
Har nokon tips til spenningsregulator? Har tenkt og bruke ein frå ein støvsuger
Husk på at det ikke er alle som vil ha det ekstra ansvaret en spiralbrenner betyr. Personlig ville jeg ihvertfall ikke gått fra spiralbrenneren over lengre tid under brenning i tilfelle man skulle få noen lekkasjer eventuelt en damplekkasje. Sånn sett er jo plastbrenneren litt tryggere da en slipper å ha ekplosjonsfaren i bakhodet selv om den er relativt lav.
So du meiner at det er bedre og stå i nærheten vist brenneren går i lufta?
Det han mener er at den krever mye mer oppsyn under brenningen, i forhold til plastbrenneren. Har du for høy varme eller har lekkasje så kan rommet fylles med alkoholdamp som er lettantennelig.

Går du for spiralbrenneren, som brenner MYE bedre sprit enn plastbrenneren må du ha en viss kontroll under brenning. Les deg godt opp på temaet før du setter i gang.
Gå i vertfall gjennom brygging.com sitt spiralbrenner forum.
Det som eg svarde var meint ironisk...
Eg kjem til og lage brenneren i begyndelsen av neste år, så da kjem eg til og lese fram til den tid.