Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1286
Hei, jeg trenger litt tips her.

Har for øyeblikket kun en minnepenn på 2gb, og er på besøk hos svigers.
og vil da gjerne ha laptopen min funksjonabel, som jeg nettopp bytta HDD på.

Og hadde ikke lyst og ty til xp, noen som vet om en Mini installasjon, som jeg kan laste over og få innstalert?

Systemet jeg tenker på er Windows 7, likegyldig hvordan edition ^^,
Sist endret av obermensch; 22. desember 2012 kl. 17:33.
Det er ikke mulig å brenne windows 7 på en 2gb penn, du trenger en penn som er 8gb.

Windows har ett eget program hvor du kan brenne en image (ISO) fil på en penn eller CD:

http://www.microsoftstore.com/store/...usbdvd_dwnTool

Hvor du finner en windows 7 iso må du finne ut av selv, ettersom at det mest sansynlig er imot forumets regler å linke eller prate om piratkopiering. Men ett raskt google søk så finner du ut av det fort.
Tror w7 .iso filer pleier å være på 3.72 GB, altså en 4 GB holder.
Men nå har han kun en 2GB minnepinne så da må han bare glemme w7.
OP vær skikkelig gærn og gå for en Linux variant.

Liker du den ikke så kan du jo bare legge inn w7 i løpet av jula. Du har ikke stor nok usb stick til w7 slik det er nå.
Du kan jo feks fyre opp pxe boot på en annen maskin? Dog litt arbeid.
Legg inn en live linux-ditro på USB'en, start denne og bruk gparted til og lage en liten 4-5gb partisjon formatert som FAT32 plassert "på slutten" på harddisken. Bruk linuxen videre til å laste ned en passende windows-iso, og bruk unetbootin for å legge denne inn på partisjonen og gjøre denne bootbar.
Start så pc'en i fra denne partisjonen, og installasjonsprogrammet kjører i fra hdd. La så installasjonsprogrammet formatere resten av hdd som NTFS og installer windows på denne.
Windows vil da muligens opprette den sedvanlige bootpartisjonen og sette denne som primær boot-partisjon, slik at FAT32-partisjonen kan fjernes og windowspartisjonen kan utvides til og ta over plassen som denne okkuperte.

Ikke sikkert at det går så knirkefritt, men det er helt klart mulig. Har brukt denne løsningen selv -dog med XP, som krevde en del mer knoting for å bli kvitt "installasjonspartisjonen" og fremdeles være i stand til å starte windows, siden bootsektoren lå på den første partisjonen

Når jeg tenker meg om, så kommer dte ikke til å gå med W7, da ISO'en til denne er større en 2GB og FAT32 støtter ikke filer større en dette, noe en XP-ISO ikke er...
Sist endret av varg300; 22. desember 2012 kl. 21:21.
Se på det som en god mulighet til å teste ut forskjellige Linux distroer.
Slik det ordnet seg, Takker for Svar, Har vaert Ubuntu bruker Foor, jeg tokk et image, og luska ut det som var unoodvendig, og fikk installasjonen ned til 1,35gb og, fikk den inn paa pennen, men dersverre tokk jeg bort spraakpakkene til tastaturet, men det skal jeg laste ned Naa ^^,
jeg legger først inn XP i en minnepenn og installerer det. Deretter laster jeg ned w7 på pcen og installerer den uten noen form for usb-bruk.

(bare om jeg har 2gb tilgjengelig"