Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 13747
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
[CENTER]OBS! CS2 nå. Trykk på denne lenken for å se hva den er.[/CENTER]

Jeg så denne på imgur:



og tenkte at det ville vært et flott samarbeidsprosjekt på nFF. (Noen mente at de som lagde hodeskallen brukte heartbooth.com)

Prossessen:
1: Jeg har laget en skisse (1920*1080 px) og delt den inn i 40 biter.
2: Vil du være med: Send meg en PM (tittel: «CS1 - Få en bit?»), og du får en PM tilbake med din skissebit.
3: Fiks (ta/mal/tegn/whatever) et bilde som ligner såpass på skissebiten du fikk at man kan bruke den til kontaktbladet. (Se «Tips» nedenfor).

Så om skissebiten du får er slik:



Så kan du for eksempel ta et slikt bilde:



4: Beskjær og skalér det ned til 240*216 piksler (som eksemplene over). Størrelsesforhold 10:9

Hvordan?
Sitat av Sinken
pixlr.com: yt:Beskjæring og skalering.
Pixelmator: skalering og beskjæring.
Paint, Paint.net og Gimp.
Paintshop.
Bibble: beskjæring og skalering.
Aperture: beskjæring.

Fant kun dette sitatet på resizing

"If you want to use a smaller version of your image outside Aperture, use one of the File > Export options, as dbmoore pointed out, or a suitable File > Share option.
With the File > Export menu you have many predefined Export presets to choose from; and you can add your own with the "edit" option."
Vis hele sitatet...
5: Send ditt bilde til meg innen 48ish timer. (Som reply, så jeg lett ser hvilken skissebit det hører sammen med)
6: Sjekk i tråden om det fortsatt trengs biter, og meld deg ev. på igjen.
7: Se det ferdige resultatet jeg setter sammen.
8: MUCH REJOICING!

Offentliggjøres det hvem som lagde hvilken bit?
Nei. Du kan gjøre det selv om du vil. Vennligst vent til etter resultatet er publisert (:

Hvorfor innen 48 timer?
Vil ikke vente på folk som glemmer det.

Hvilke metoder kan jeg bruke for å lage bildet mitt?
Poenget er å lage et kult bilde sammen. Bruk skjønn. Vil du få til et puslespill av filmplakater kan du lage din egen tråd.

Hva med sensur av ansikt og sånn?
Sørg for det selv. Jeg antar det er greit å offentliggjøre det jeg mottar.

[COLOR="DarkGreen"]Tips:[/COLOR]
  • Bruk lag (layers) i t.d. GIMP. Legg skissebiten i bunn, og bildet ditt over med redusert gjennomsiktighet. Så kan du sammenligne.
  • Flere tips kommer kanskje etterhvert.
  • DU kan være med å legge dem til, ved å poste dem her i tråden!
  • Spørsmål kan selvfølgelig også stilles her (:
G4ndj1 er optimistisk, og tilbyr [COLOR="DarkRed"]premie til beste bidrag[/COLOR]. Bestemmes på en sånn gammeldags udemokratisk måte.

Takk til G4ndj1 og Sinken for innspill.

(Om noen har lenker til bedre tutorials, ev. andre programmer: Kjør på =)
Sist endret av m0b; 15. januar 2013 kl. 19:17.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Høres kjempespennende ut! Samarbeidsprosjekter innad i det lille nettsamfunnet vår styrker samholdet og øker bevistgjørelsen av fellesskapet vårt! Eller noe sånt!
Jeg er med i hvert fall, og jeg oppmuntrer DEG til å gjøre det samme.
(Insert Uncle Sam-contactsheet her)
Sist endret av MrMrtn; 17. desember 2012 kl. 20:54.
Du må beise sjarken!
Skal den være 240 høy eller bred?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
MrMrtn: ^^

BMWe39: Som kattebildene. 240 bred.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Da er mitt bidrag levert.

Jonta: Har du fått mange hendvendelser? Dersom du skulle få problemer med nok bidragsytere kan jeg sikkert lage flere.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
13 er sendt ut, og 4 allerede fått tilbake. Not bad folkens!

Jeg har hvertfall to ganske konkrete idéer til, så ingen grunn til å holde igjen (:
Du må beise sjarken!
En buff døde nettop for din sak
Bra initiativ.
Er det lov å redigere på filen man har tilsendt, eller er det kun for inspirasjon?
Må man følge fargeskjema?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Er lov å redigere fila man fikk tilsendt. Igjen: Bruk skjønn (:

Foretrekker at fargeskjema følges noenlunde iaff. Dette er første gang vi gjør noe slikt, så jeg tenker vi holder det litt tight i starten, så ser vi hvor man kan gi mer rom for kreativ utfoldelse (Sinken spurte om animert GIF var greit. Er muligens noe vi kan gjøre med en neste, som jeg allerede har en idé til).

Ble også spurt om hvordan overlevere fila, og hva den bør hete: Folk har brukt Dropbox og bildehoster som imma.gr. Er greit om den har samme navn som skissebiten dere får, men ikke sååå viktig.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Har levert to biter nå, hvor langt har vi kommet?
Sendte PM nå.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Har levert to biter nå, hvor langt har vi kommet?
Vis hele sitatet...
Er i signaturen min nå. 26 utsendt, 11 mottatt tilbake. Bra innsats folkens!

Tror jeg har svart på alle PM-er nå, om jeg har gått glipp av noen, vennligst send igjen (:
Ut med fingeren alle sammen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Da har jeg poket de som somler litt, og gitt nye til folk som er ferdige. 33/14 nå folkens, jeg vil gjerne få den ferdig før jul (:
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Nå har jeg levert bidrag nr. 3.
Jeg reiser til bestemor uten internett i jula, når jeg kommer tilbake vil jeg se sluttproduktet.

Kom igjen folkens!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Som dere ser er vi halvveis med innlevering nå.

Vil som sagt gjerne få den ferdig innen den 24.

Om du synes det virker som om det er få plasser igjen: Det er en del som ikke har levert. Når alle de første har blitt delt ut, kommer jeg til å begynne på de som ble delt ut, men ikke levert tilbake. Mange er ikke så vanskelige heller (:
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Siden det er den 24. i dag, og du har fjernet det fra signaturen din, lurer jeg på hvor langt vi har kommet?
Ikke ferdig enda ihvertfall. Jeg leverte mitt 2. nå, og jeg vet at det er noen som ikke har levert.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Er nok ikke helt i mål enda. Innser jo at timingen ikke er den helt beste mtp. julestress.

14 stk. gjenstår atm. Bare å sende ivei en PM. Terskelen for bidrag er ikke så høy (:

Er forøvrig ingen skam i å ha glemt det i julestria, men det er fint å få PM om det, slik at biter kan gis til andre.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Det er en stund siden siste update, hvordan ligger vi an?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Står fortsatt i signaturen. Mangler 10 nå. Blir nok ferdige til russisk julaften.
Kan noen forklare meg hvorfor INGEN bilder fra https://imma.gr/ vises her? Kan se ut som denne ipen jeg har her er blokkert. Fungerer i hjem nr 2. Men hvorfor?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Mange har sagt at de får ferdig «til helga». Vel, it's upon us, og fortsatt 6 ledige plasser. Trenger ikke ta lengre enn 3 minutter (:
Hvordan er ståa nå da?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
Hvordan er ståa nå da?
Vis hele sitatet...
han mangler 3 ifølge signaturen
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Nå ser det ut som at vi er ferdige, nå gjenstår bare arbeidet til Jonta
Sist endret av toffer125; 7. januar 2013 kl. 00:21.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg hamrer hyppig på F5 nå i håp om at det blir ferdig i kveld.

Hvordan ligger du an, Jonta?
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Jeg hamrer hyppig på F5 nå i håp om at det blir ferdig i kveld.

Hvordan ligger du an, Jonta?
Vis hele sitatet...
Ryktene skal ha det til at han skulle se ferdig Homeland først.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
spent på resultatet nå ja
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
[CENTER][/CENTER]

Her er en skisse som viser litt av prossessen bak det hele. Kan poste full fremgangsmåte om det er interesse.

Bidragene er fra 18 forskjellige deltakere. Takk til dere alle! Donerte til The Human Fund i deres navn.

Om du ikke vet hva wp:festivus er: yt:Relevant del fra Seinfeld (11 min - S09E10)
Dette ble jo flott!
Ser frem til flere cotactsheets!
Sist endret av Echodius; 7. januar 2013 kl. 08:14.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Råtøft, når kommer neste oppgave?
Ok, men dette så jo ikke så farlig ut Da kan jeg jo bli med på neste runde
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Bangfish: Sitter og tenker litt. Hadde vært kult å lage en animert GIF eller PNG sammen. Prøver å finne grenser for hvor store de kan være (JPG kan være opptil 65535*65535), og hvordan best sette dem sammen, men har ikke så god tid nå.

Tanke som slår meg nå når jeg drar fra jobb: Noen begynner med en animert PNG, som noen andre lager en «reaksjon» på, og legger den over eller under.

Etterhvert får man en remse «interagerende» animasjoner.

Trenger ikke være i samme fil engang, kan bare legges oppå hverandre (maks 10 bilder pr. post her på bruket tho)

Kom til å tenke på yt:Gmail mvideo (2 min) på vei hjem.
Forslag til verktøy for å lage APNG:

Paint.net:

Veldig enkelt konsept. Du laster ned en plugin, følger instruksene på hvordan du legger den til. Deretter åpner du Paint.net. Nede til høyre skal det stå "layers". Om du har tatt et bilde, bare lim det inn, og resize det til å passe. Om du tegner, trykk på den grønne plussknappen lengre nede i "layers" vinduet for å lage en ny layer, og slett "bakgrunn". Så er det bare å tegne i vei

Når du skal ha flere frames i animasjonen, lager du bare et nytt layer med den grønne plussknappen. Om du huker av knappen ved det forrige layeret, blir dette usynlig, noe som er veldig praktisk. Så er det bare å legge inn alle framsene du skal ha, trykke "file" opp i høyre hjørne, "save as" og velge "Animated PNG" under hvor du skriver filnavn. Husk å alltid lagre prosjektfilen(.pnf på samme listen). Nå skal du velge animasjonshastighet. Vanlig vil være å holde seg mellom 100 og 400ms. Trykk "ok", og voila, du har lagd din egen APNG. For å se dette mersterverket kan du:

Høyreklikke på filen, trykke "åpne i", "bla gjennom", og finn nettleseren din. Note: Kune FF og opera støtter APNG. Det finnes en plugin til Chrome, men ikke til IE eller Safari.

Eller så kan du laste opp filen på imgur.com(computer oppe i høyre hjørne, resten er selvforklarende)

Forslag nr.2: RealWorld Paint

1. Installer programmet. Ingen plugins trengs.

2. Trykk på "creat" tabben oppe til venstre.

3. Trykk på "new raster image".

4. Trykk på pilen vedsidenav "create" nede i høyre hjørne, og velg "Create as "Animated image"

5. Tegn/lim inn bilde

6. Lag ny frame med den blå plussen på vinduet under der du tegner.

7. Tegn noe her. Du setter farten med tannhjulet. Som sagt, mellom 100 og 400 er greit, men det er opp til deg.

8. "File", "Save as"

9. Skriv inn filnavn, og på slutten, legg til .APNG. Ikke bry deg om "Files of type"

For å se dette mersterverket kan du:

Høyreklikke på filen, trykke "åpne i", "bla gjennom", og finn nettleseren din. Note: Kune FF og opera støtter APNG. Det finnes en plugin til Chrome, men ikke til IE eller Safari.

Eller så kan du laste opp filen på imgur.com(computer oppe i høyre hjørne, resten er selvforklarende)
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Siden så mye software mangler støtte for animert PNG, er det ikke mye enklere å forholde oss til animert GIF?
Det ble diskutert på IRC, og vi konkluderte med at vi skulle prøve på noe nytt. Hvem har hverken FF eller Opera uansett? Det finnes også en plugin til Chrome. Kvaliteten på APNG blir også ganske mye bedre enn ett GIF.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det ble diskutert på IRC, og vi konkluderte med at vi skulle prøve på noe nytt. Hvem har hverken FF eller Opera uansett? Det finnes også en plugin til Chrome. Kvaliteten på APNG blir også ganske mye bedre enn ett GIF.
Vis hele sitatet...
Nå tenker jeg også på bildebehandlingsprogrammer, såvidt jeg ser har ikke Adobe Photoshop støtte for APNG.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Nå er det lenge siden jeg brukte noe i Adobe-pakken, men før var det hvertfall ImageReady som ble anbefalt for å lage animasjoner der.
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Nå tenker jeg også på bildebehandlingsprogrammer, såvidt jeg ser har ikke Adobe Photoshop støtte for APNG.
Vis hele sitatet...
Du lager bildene i PS, lagrer de, og bruker en av metodene jeg postet.
Virker fremdeles for tungvindt til at det blir noen stor deltagelse..
Du kan fint edite bildet i noen av de programmene jeg postet. Det er heller ikke nødvendig å redigere bilde. Dette skal være gøy, ikke kvalitet. Om man synes det er for mye jobb, er man sikkert for lat til å delta uansett
Sist endret av Sinken; 8. januar 2013 kl. 15:46.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Fant også http://www.gifpal.com/ da jeg lette litt igår.

Mer deltakelse og brainstorming folkens! Er ikke så morsomt å sture med noe man tror bare 3-4 andre synes er bra (:
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du lager bildene i PS, lagrer de, og bruker en av metodene jeg postet.
Vis hele sitatet...
Føler jeg kverrulerer litt vél mye nå, men la gå.

Det er da veldig mye mer tungvindt å lage 20-40++ individuelle frames i PS, lagre som enkeltbilder for å animere i et eget program, når PS har en utmerket animeringsfunksjon som fungerer for GIF. (Bruker layers og en egen tidslinje til animering).

Er vel ikke snakk om latskap, men om å gjøre det unødvendig tungvindt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jonta sier han tenker på å gjøre det samme igjen, bare med GIF. Problemet er at det er noe som man kan tenke seg til blir vanskelig å koordinere, også er det sikkert færre folk som vil være villige til å være med på noe sånt.

Sitat av G4ndj1
ikke for a regne pa paraden, men nar man ser deltakelsen pa forrige, burde vi ikke lage en til stillestaende kontaktkopi forst?
jeg vil tro at nar folk sa hvor ufarlig det var a vaere med, vil det dukke opp flere deltakere pa neste
Vis hele sitatet...
Så, GIF vs. JPG?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Tenker vi kjører en test på animerte GIF-er (eller APNG-er for de som vil sende inn dét). 3*3 stk. 166*166 px hver. Blir 498*498 px. Eksempel.

Bare å melde seg på. Kommer til å være fortgang denne gang.

Sjekk litt over for verktøy for å lage.

Dere kan animere for hånd (tegne bilde for bilde) eller konvertere video til GIF, med t.d. http://www.gifpal.com
Mitt GIFbidrag

Croppet med http://www.gifmagic.com/, og lagd med Gifpal.com
Sist endret av Sinken; 17. januar 2013 kl. 00:13.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Er det tilfeldigvis en animert utgave av freaken på gang?

Skal prøve å få fiksa et bidrag.
Tviler, men det kan fort skje. Tror heller det bare er en firkant, mtp at GIFen skal være 3x3 bilder