Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4374
Vet ikke om jeg poster dette på rett, (ny bruker) men prøver alikevell! Skal prøve å gjøre en lang historie kort.. jeg er en 16 år gammel jente som begynte å ruse meg i 13\14 års alder. Begynte med hasj og alkohol og det bygde seg egentlig bare oppover til at jeg brukte alt jeg fikk tak i. De siste 6-7 mnd nå så har jeg røyka hasj hver dag, og de siste 3 ukene har jeg vært speeda omtrent hele tiden. Har jevnlig brukt både amfetamin og kokain, og dette har medført mange dager i strekk uten mat og drikke.. jeg har rast ned i vekt, og blitt en innesluttet og stille person. Jeg har også mistet menstruasjon min, eller ihvertfall ikke hatt den på over 1 mnd, og jeg har tatt en test som var negativ. Det jeg lurer på er om det kan være på grunn av røykinga og alt jeg har gjort at jeg har mistet den? Og er det noen som har noen seriøse tips som kan hjelpe meg til å forandre meg og slutte med all denne dritten? Har egentlig prøvd det meste, men uansett hva jeg gjør så ender det med at jeg ruser meg.. greier liksom ikke tanken på å leve en hel dag uten noe. Er det noen som har peiling på dette med menstruasjon i forbindelse med amfetamin osv?
Hvis du er underærnært kan det nok spille inn. Amfetamin er ikke kjent som et stoff som feiter deg opp akkurat.
Har ikke kroppen nok energi til å sette igang hele prosessen så kan den bli lagt på hylla til kroppen din har nok reserver igjen. Uten mat og drikke duger kroppen ikke! Lett å si til noen som er på peppern jeg veit, men spis godt og sov mer.
Sist endret av Bothrops; 17. desember 2012 kl. 10:49.
Når du ikke spiser og sover kan du lett miste menstruasjonen. Den kommer tilbake når du får livet på stell igjen, så det trenger du ikke bekymre det så mye for.

Har du ingen voksne du kan betro deg til og som kan hjelpe deg ut av dette? Dette klarer du nok ikke helt alene.

Lykke til og klem!
Trådstarter
2 0
Nei jeg bor alene og har ikke noe kontakt med familien min dessverre.. så dette er noe jeg må greie selv.
Ok, da får jeg bare satse på at den kommer tilbake etterhvert.
Det er ikke weeden sin feil. Om du har rast ned i vekt på kola/amf-rus er det heller grunnen. Det er en kjent sak at vekt-tap kan føre til en hormonsvikt mellom hypofyse og eggstokker - fører til at mensen uteblir. Dette går over når kroppen har kommet seg over "sjokket" ved vekttapet og er for en kortere periode ikke noe problem. Jeg anbefaler allikevel en legesjekk for å være sikker, det er ikke umulig at du faktisk har dratt på deg noe annet skummelt.
nFF er ikke kvalifisert helsepersonell, jeg vil råde deg til å besøke noen som er det.
Familie er ikke alt. Tenker på lærere, rådgivere, fastlegen eller andre du har tillit til. Det er lettere å få hjelp nå enn om du venter i to år, men det må begynne med at du forteller noen hvordan du har det.
Yoga og meditasjon var en av de faktorene som hjalp meg ut av en hverdag som i stor grad var preget av rus (cannabis og alkohol), så dette er noe jeg vil anbefale på det sterkeste. Det kan være lurt å melde seg på et kurs (ikke typ SATS eller andre fitness-relaterte yoga-varianter, men et kurs hvor man skal lære yoga, samt meditasjon for hjemmebruk). Hvis du ikke har en yoga-skole i nærheten vil jeg anbefale boken: Yoga, meditation and tantra in everyday life, som også finnes på norsk med tittelesn: Yoga, meditasjon og tantra i min hverdag.

Husk at det kan være gørr kjedelig i begynnelsen, men etterhvert som sinnet roer seg åpner det for, i mangel på et bedre utrykk: en fantastisk rus i seg selv. Jeg hadde garantert rynket på nesen av dette og sammenlignet det med utsagn av typen "jeg ruser meg på Jesus, jeg" for en tid tilbake, men yoga er rett og slett noe man er nødt til å prøve før man i det hele tatt kan begynne å forstå hva det dreier seg om. Som min yoga-lærer sa: "Ingen vil skjønne hva yoga dreier seg om om de ikke praktiserer det jevnlig". Han understreket også at det er mye bedre å gjøre bittelitt hverdag, en mye en gang i blant. Poenget er at det er langt i fra "bare" en treningsform, men snarere et livsverktøy med uante hemmeligheter på lur.

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre med livet ditt
Det finnes noe som heter rustelefonen. Dit ringer du helt anonymt, og de kan helt sikkert komme med tips til hvordan du kan forandre deg og få hjelp. Barnevernet er også et alternativ, for så lenge du bare er 16 har de plikt til å hjelpe deg.
For noen år tilbake hadde jeg spiseforstyrrelser, fikk nesten ikke mensen.
Men jeg er ingen lege, ta deg turen innom noen som kan hjelpe deg, er ikke bra å ikke få mensen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er normalt å miste den jevnlige menstruasjonssyklusen når du daglig bruker kokain og amfetamin. Cannabis spiller ingen rolle. På noen vil det rette seg raskt opp igjen når du har gått clean en stund, mens andre kan slite med manglende eller uregelmessig mens i flere år.
De viktigste faktorene for en kvinnes mens er jern og næring i kroppen og sunn helse, speedkjør i ukesvis er ikke sunn helse, og i tillegg til å stresse organene dine blir det jo også fort sånn at du ikke får spist noe særlig.
Kom deg tilbake igjen med å spise sunt og gjøre sunne ting, du skriver at du har rast ned i vekt, mista menstruasjonen og blitt en stille og inneslutta person så spør deg selv om det er den personen du egentlig vil være. Lykke til!
Anbefaler at du tar turen til Fastlegen din og spør om hjelp, et sted må du starte om du vil bli kvitt narkotikaen
Er ikke jente selv. Men har aldri hørt om noen som mister menstruasjon pga narkotiske stoffer.
derimot anorektikere mister menstruasjon i veldig mange av tilfellene. Så det jeg vil anbefale først og fremst er: SPIS JENTE!
rull deg så mange jointer du trenger for å få munchis og spis 3 måltid daglig.
og da er det også lettere å holde seg unna peppern hvis du bedriver tida med røyking og har din nye hobby å bedrive tida de på. som er å lage deg mat.
Sitat av dr.psykologica Vis innlegg
rull deg så mange jointer du trenger for å få munchis og spis 3 måltid daglig.
og da er det også lettere å holde seg unna peppern hvis du bedriver tida med røyking og har din nye hobby å bedrive tida de på. som er å lage deg mat.
Vis hele sitatet...
Ny hobby er ikke et dårlig tips, nei. Men å røyke tjall hele tia? Helt feil i lengden.

Tviler litt på at du har vært innrøyka nok før til å forstå dette men man blir ikke særlig sulten på cannabis lenger om man har røyka nok (altså hver dag i lang nok tid (halvt år+)).

Heller det motsatte. 9/10 "stoners" i denne verdenen er så å si syltynne mennesker..
Jeg mistet menstruasjon da jeg slet med spiseforstyrrelser pga. undervekt. Hadde den ikke på 2 år. De fleste vil få tilbake menstruasjonen på en BMI rundt 17, noe jeg også fikk.

Få orden på kostholdet ditt og spis nok, kom deg opp i vekt, få i deg tilstrekkelig med søvn, så skal du se at den kommer tilbake etter hvert.
Sist endret av ~Angelica; 30. desember 2012 kl. 13:39.
Det er en dårlig ide å røyke hasj i din alder, dyreforsøk (av den mer seriøse sorten) tyder på at det kan føre til permanente kognitive skader. Det er ingen god ide når hjernen ikke er fullt utviklet. Er tilhenger av legalisering, så er ikke fanatisk mot det, men det høres ikke noe lurt ut for deg i hvert fall. Du burde gå til psykolog og få hjelp med livet ditt.
Sist endret av gulost; 30. desember 2012 kl. 13:50.
Det er en dårlig ide å røyke hasj i din alder, dyreforsøk (av den mer seriøse sorten) tyder på at det kan føre til permanente kognitive skader. Det er ingen god ide når hjernen ikke er fullt utviklet. Er tilhenger av legalisering, så er ikke fanatisk mot det, men det høres ikke noe lurt ut for deg i hvert fall. Du burde gå til psykolog og få hjelp med livet ditt.
Vis hele sitatet...
Denne filmen viser det motsatte av det du sier.
http://www.huffingtonpost.com/2012/1...n_2331779.html

Ny hobby er ikke et dårlig tips, nei. Men å røyke tjall hele tia? Helt feil i lengden.

Tviler litt på at du har vært innrøyka nok før til å forstå dette men man blir ikke særlig sulten på cannabis lenger om man har røyka nok (altså hver dag i lang nok tid (halvt år+)).

Heller det motsatte. 9/10 "stoners" i denne verdenen er så å si syltynne mennesker..
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte for det meste at tjallen skulle hjelpe med å spise ja. Det å slutte med alle rusmidler har en tendens til å nedsette apetitten veldig. Jeg vet at å slutte med alle rusmidler er beste løsning. men for min del fungerte det veldig bra å få livet på rett kjøl med cannabis ved min side mot depresjoner og nedsatt apetitt.
hoved problemet til jenta er jo rusmiddel bruket. Men siden ho bor for seg selv og har mulighet til å ruse seg. Så anbefaler jeg å spise masse og bruke cannabis sine medisinske verdier for hva de er godt for.
Sist endret av dr.psykologica; 30. desember 2012 kl. 19:05.
Life is an adventure
3 2
Det er mange grunner til en kan miste mensturasjonen.. Hormoner, underernæring, STRESS.. Kroppen din er nok underernært og også stresset i og med livsstilen din. Den kommer nok tilbake, jeg gikk 6 mnd uten mens. Så plutselig kom den tilbake! Prøv å få i deg nok næring og ta ting med ro
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et tips er å HOLDE vekt.. Jeg gikk ned 5 kilo på bare noen dager med kola... og etter det ble det mye piller spist. Man er herre over sitt eget liv. Og bare DU bestemmer om du virkelig vil endre på livet ditt.. Med "holde vekt" mener jeg at du bør spise 5 ganger daglig.. når du driter, spiser du igjen... for å holde vekt. Simple as hell. Håper du finner veien ut. Sett på freedom-madchild, og røyk deg en joint eller 4... så skjønner du at det ordner seg. Noe som også funker er å dra et annet sted å være borte en uke. Gjøre helt andre ting. Jeg fikk nettop sparken pga. piller. Og nå har jeg vært på noe jeg liker å kalle "rehab" i 1 uke.. a.k.a, vært hos mormor og morfar og lånt meg en hund. Her er det ingen tilgang på stoff, og jeg må finne andre ting å gjøre for å få tiden til å gå. Lufte hund, se på film, spise, trene, prate med folk via nett.. koser meg om dagen, og gleder meg til å komme nykter hjem på mandag. :-)

Masse lykke til!