Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6330
Hei!
Jeg er IT-lærling nå, og begynte å diskutere med en kollega (It-lærling han også).
Vi syns ikke at vi har fått den opplæringen og oppfølgingen som vi burde hatt. Har jobbet veldig mye på egenhånd. Det er bra og jobbe og finne ut av ting selv. Men det er ikke alltid like lett.
Vi får ikke den oplæringen vi skal ha fordi det er ingen som har tid til å lære oss.

Vi diskuterte litt ang. det å sende oss på eventuelle kurs slik at vi får god opplæring i serverdrift for eksempel. Men det koster jo penger, og det er vel ikke så mange som gidder å bruke masse penger på å sende en som forsvinner igjen etter to år på dyre kurs.

Så til spørsmålet mitt:
Hvilken opplæring fikk du når du var lærling?
Fikk du gått på noen kurs eller tatt sertifiseringer som f.eks CCNA?
Hadde bedriften tid til å lære deg det du måtte kunne til fagprøven?

Fortell om din læretid, og gjerne hvor du jobbet også, så kan vi finne forskjeller på offentlig/privat osv.
Min læretid besto av VG3 IKT-Servicefaget, hvor jeg gikk på skole i ett år og var samtidig utplassert ved et PC-verksted i Trøndelag som også driver med andre ting enn å fikse pcer, bl.a. oppsett av nettverk, servere, tilbydning av webhotell og lignede.

Jeg kunne faktisk ALT fra før, også ved VG2. Skole var bare kjedelig, oppgaver fra MCSE boka, hvor jeg fikk tilbud fra skolen om å sertifisere meg til MCSE, men jeg hadde allerede det, så...

Arbeidsplassen var lett som bare faen. Kunne gjerne mer enn de som jobba der. Vips, jeg kom i avisa. "Meget godt bestått etter 'halv' læretid" hvor jeg altså fikk meget godt bestått

Ble etterpå ansatt der, men ble oppsagt / sluttet pga pillemisbruk. Jobber pr. i dag ved høgskolen i Trondheim.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 15. juli 2012 kl. 01:19.
Var ikke mye respons her.
Kanskje fordi jeg la ut tråden så sent.

Legevakten: Hvor fikk du MCSE sertifisering? Tok du den på fritiden, eller fikk du den gjennom tidligere arbeidsplass?
Hvis jeg ikke husker feil får nok arbeidsplassen din noe midler fra Opplæringskontoret for å ha dere der.
Vet ikke om de er øremerket for kompetanseheving eller liknende. Ville tatt en telefon til de uansett..
Spesielt hvis du mener opplæringen ikke er tilfredsstillende.
Hvilket fylke? Dere skal ha en lærlingombud som dere kan kontakte. Her for Akershus:
http://www.akershus.no/tema/utdanning/ombud/kontakt/
Proff skeptiker.
Jeg hadde en ganske grei læretid, Der jeg desverre fikk alt for lite opplæring, men jeg fikk fra dag en av ganske mye ansvar, og da måtte jeg bare lære meg tingene! Dessverre så er IT arbeidsplasser alt for dårlig på dette med lærlinger.
Jeg fikk bare Telenor og NetCom sertifiseringer, Meget lite IT relatert egentlig
jobba no som lærling i dataelektroniker faget. Jobba mykje med fabrikksystem, robotar, server, brukerpca etc etc. Eg pleie og sei at ein skal kunne litt om alt men ingenting om mykje. Eg har tatt 3 sertifiseringar, win7 trubbleshoting and teknical support, server 2008 management, og ei halv sertifisering som var meir eit kurs som vmware og citrix hadde.

Vist eg sitter fast med noko så spørr eg. Men ein må prøve og feile, er slik ein lærer Men du må hugse på at lærlingtida til it folk er litt anerledes en freks mekaniker. hjå ein mekaniker så skal ein i teorien ha 50/5o med læring og verdiskapning. Medan IT skal ein i "teorien" ha 10/90 med læring/verdiskapning.
Sikkerhetsklarert
Sitat av fulloggal Vis innlegg

Så til spørsmålet mitt:
Hvilken opplæring fikk du når du var lærling?
Vis hele sitatet...
Tja, fulgte ingen konkret opplæringsplan, men jeg var med på "alt" vi gjorde, og lærte masse av dette. Vi hadde også innleide konsulenter fra Ergorgroup (nå Evry) som jeg fotfulgte. Når større ting skulle gjøres fikk jeg stort sett være utførende part, mens veileder/konsulent var med som hjelp.


Sitat av fulloggal Vis innlegg
Fikk du gått på noen kurs eller tatt sertifiseringer som f.eks CCNA?
Vis hele sitatet...
Ingen sertifiseringer (det koster for mye vet du). Men fikk et par kurs på windows server, oppsett og drift. Samt noe kurs på Cisco iptelefoni.

Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hadde bedriften tid til å lære deg det du måtte kunne til fagprøven?
Vis hele sitatet...
Ja, dvs den gangen så var det bedriften, sammen med opplærlingsnemden som satte opp fagprøven. De jeg hadde jobbet tett sammen med i 2 år viste jo sånn ca hva jeg kunne og hva jeg burde kunne. Slik fikk jeg en oppgave som passet bra.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Fortell om din læretid, og gjerne hvor du jobbet også, så kan vi finne forskjeller på offentlig/privat osv.
Vis hele sitatet...
Jobbet i IT.avd i en kommune. Lønnen var trappetrinnstyrt, dvs jeg fikk en prosentandel av tariff, trinnene var 20%,40%,60% og 80%. 6mnd i hvert trinn.
Jeg gjorde vel alt fra serverinstallasjoner, driftet nettverk, til å bytte toner og resette passord.

Vi driftet også kommunens telefoniløsning fra cisco/netwise. Jobbet mye på egenhånd, reiste rundt til de forskjellige lokasjonene, skoler, barnehager, renseanlegg, helestasjoner osv og møtte masse folk. Alt i alt veldig fornøyd med læretiden min.

Samtidig som læretiden utløp gikk kommunen inn i et IKS sammen med en del andre kommuner om felles It drift. Jeg fikk jobb i det nye selskapet og jobbet der i 3-4år.
Red Lieutenant
Har en kamerat som jobber i kommunen som IT-lærling. Han sier at jobben er slapp, og at de ofte bare må ordne 'feil' som å skru på skjermen, W-Lan eller hva det måtte være da kommunesarbeiderne kommer desperate innom
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Var ikke mye respons her.
Kanskje fordi jeg la ut tråden så sent.

Legevakten: Hvor fikk du MCSE sertifisering? Tok du den på fritiden, eller fikk du den gjennom tidligere arbeidsplass?
Vis hele sitatet...
Fikk tatt dette gjennom VG3 IKT-servicefaget. Skolen betalte alt unntatt eksamenene.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Du høres kjepphøy ut. Alt er lett når man jukser.
Vis hele sitatet...
Var lærling i en kommune. Selv føler jeg litt at det har vært 2 bortkasta år, men men. Det som er greia, hvertfall der jeg jobbet, er at jeg hadde aldri trengt å gått skole for noe at det jeg har jobbet med eller gjort.
Skal sies at jeg ikke har hatt den største motivasjonen siste året så har ikke gjort så mye for meg selv som jeg nok kunne ha gjort.
Jeg kan ingenting om nettverk eller server, stortsett kun jobbet med kundebehandling og veldig enkle oppgaver.
Det at faget gikk fra å være driftsfag til servicefag har ødelagt mye.
Det jeg sitter igjen med er 2års jobb erfaring, ellers kan jeg ikke si jeg sitter igjen med mye.

Nå mener jeg at det kommer veldig ann på hvor du får jobb og hvor mye du er villig å legge i det selv. Angrer på at jeg ikke søkte som lærling på Hardware.no eller noe i den duren, hvor de faktisk har et ordentlig opplegg.
Sist endret av dinosauren; 20. juli 2012 kl. 13:29.
var lærling i hele 3 mnd. han som var it ansvarlig var sykemeldt 80% av denne tiden, lærte ingenting og kontrakten ble brutt da han fyren ble langtidssykemeldt.

ikke bra saker akkuratt :P var på en VG skole.

har vurdert å søke om å gå opp til fagprøven nå ettersom jeg har jobbet med it i 4 år (ikke som lærling)

har hørt no rykter om at det er mulig å gå opp til prøven om man har relevant arbeidserfaring, noen som vet noe om dette?
Jeg mener man må ha 2 årig læretid.
Jeg syns også at de som føler seg klar for det bør få lov til å prøve å ta fagprøven etter for eksempel 1 år. Så slipper de å sløse vekk 1 år på å "vente" på å komme videre.
Jeg føler at jeg kan NOK til å kunne ta en fagprøve å bestå, men føler ikke at lærebedrifte hjelper oss i riktig retning. Det jeg kan har jeg lære på egenhånd.
Sitat av skepsis Vis innlegg
var lærling i hele 3 mnd. han som var it ansvarlig var sykemeldt 80% av denne tiden, lærte ingenting og kontrakten ble brutt da han fyren ble langtidssykemeldt.

ikke bra saker akkuratt :P var på en VG skole.

har vurdert å søke om å gå opp til fagprøven nå ettersom jeg har jobbet med it i 4 år (ikke som lærling)

har hørt no rykter om at det er mulig å gå opp til prøven om man har relevant arbeidserfaring, noen som vet noe om dette?
Vis hele sitatet...

Ja du kan ta fagprøven selv om du ikke har vært lærling. Tror det er 4 eller 5 år du må jobbe før du kan søke om å få tatt den. Har flere i familien som har gjort dette innen helsefag, rørfag og som snekker.
Jeg er storfornøyd med min lærlingtid, jeg fikk jobbe 3 forskjellige steder, og fikk mye forskjellig input på alle tre stedene.

Har lært:
Cisco wlan controllere
Cisco Switcher
Cisco AP
Vbscript
Java <-selvlært
C# <- selvlært
Android Development <- selvlært
HTTP-server
Fil-server
og mange andre servertyper
og mye mer.

Det meste har jeg selv tatt iniativ til å lære eller få hjelp til å lære.

Om du føler du har lært for lite er det nok din egen feil. Lærlingtid er ikke vanlig skole, du har eget ansvar for å lære deg det du trenger.

EDIT: Jeg har forresten fagbrev.
Sist endret av Pagliacci; 20. juli 2012 kl. 16:24.
Selv så begynner jeg som lærling nå om en månes tid, selve kontrakten min er med et "opplæringskontor" som er satt sammen av flere bedrifter ble jeg fortalt (Vet bare om den ene da, der vi også skal være i lære). Er en bedrift som er ganske ny oppstartet og de har tatt inn masse lærlinger, så er ganske spent på hvordan det kommer til å gå.

Samtidig så sender de oss ut på intervjuer andre plasser, for å "leie" opp ut til andre bedrifter og som vil ha lærlinger men ikke alltid i full tid (Har ikke helt forstått meg på det enda, men kommer vell inn i det når jeg her begynt).

Ser på mailene han sender ut på kontoen vi har fått av han att det der er mye forskerligg, selv om det er lenge til så kan jeg jo komme med en liten oppdatering når jeg har vært der en stund
Selv om du tar fagbrev et år før må du fortsatt fullføre læretiden.
Jeg hopper faktisk over lærlingetiden nå. Jeg tar ett friår for å ta opp fysikk og matte, deretter skal jeg gå påbygg for å få generell studiekompetanse for så å gå høgskole og bli det jeg har lyst til å bli nemlig: dataingeniør!
Starter VG2 IKT-servicefag til høsten, noen some veit hva jeg har i vente?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvilken opplæring fikk du når du var lærling?
Vis hele sitatet...
Bortimot ingenting, jeg var relativt fersk på AD, hadde ingen IKT-utdannelse.
Jeg er derimot autodidakt så iløpet av ett år (fortsatt lærling) var jeg ansvarlig for nettverk (core og 50 sites), verksted (6000 klienter, 50-70 til enhver tid inne og 100 nytankinger per uke på trege uker) og ansvarlig for en god del av deploymentbiten av både policier og programvare.

Fikk du gått på noen kurs eller tatt sertifiseringer som f.eks CCNA?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, to this day har jeg forøvrig kun N+ sertifisering.

Hadde bedriften tid til å lære deg det du måtte kunne til fagprøven?
Vis hele sitatet...
Nei, han som var min lærlingeansvarlig førte ingenting i perm, jeg fikk ingen oppfølging (før uken før fagprøven), hadde ett årlig møte med lærlingenemnda, men det var primært sett kaffe og kaker.
Besto dog fagprøven med meget+ ettersom jeg gjorde alt som var forespeilet i oppgaven, satte opp et par ekstra løsninger og de brukte etterpå løsningen min i stor skala for distrikt-baserte enheter.

Sitat av gamernuub Vis innlegg
Starter VG2 IKT-servicefag til høsten, noen some veit hva jeg har i vente?
Vis hele sitatet...
Etter alle de idiotene jeg har sett som har forlatt IKT-studiet, ett år med CS \ 4chan og å ende opp som en totalt ubrukelig lærling (jeg har hatt tre lærlinger mens jeg selv var lærling).

Sitat av DualCore2x Vis innlegg
Jeg hopper faktisk over lærlingetiden nå. Jeg tar ett friår for å ta opp fysikk og matte, deretter skal jeg gå påbygg for å få generell studiekompetanse for så å gå høgskole og bli det jeg har lyst til å bli nemlig: dataingeniør!
Vis hele sitatet...
Så du kastet egentlig bort ett år av livet ditt på noe du ikke skulle bruke uansett ?
Jeg ble ferdig som ikt-lærling for litt under et år siden og har fortsatt i den bedriften jeg var lærling i. Jeg hadde dog ikke ikt-servicefag men vg1 elektro og vg2 data og elektronikk.

Han som var ansvarlig for meg var veldig seriøs og førte vurderinger og hadde halvårs møter og rapporter som ble fylt ut.

Sertifiseringer kan du nokk se langt etter med mindre det er nødvendig for at du skal kunne jobbe i bedriften eller det er veldig aktuelt for bedriften å ansette deg i ettertid. Jeg var kun på et par kurs og en fagdag for lærlinger i fylkeskomunen.

Jeg fikk også mange oppgaver underveis i lærlingetiden som gjenspeilte deler av en fagprøve. Dvs han som var ansvarlig kunne feks skrive en spesifikasjon som gikk ut på å sette opp en server med AD, GPOer, WSUS og backup. Dette gjorde at jeg hadde andre ting å henge fingrene i en å sitte hele dagen med livestreams eller flashspill som det virker som om en del lærlinger bruker tiden sin på. Du kan jo be han som er ansvarlig for deg om å lage noe slikt til deg.

Fagprøven min gikk veldig greit, fikk meget godt bestått.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg gikk akkurat ut som Dataelektroniker. VG3 Elektro. Jeg jobber nå i bedriften der jeg var lærling og klarer meg fint i jobben som tekniker. Dette i privat sektor.

Jeg forespurte oppfølging av opplæringskontoret, men etter 2-3 purringer så ga jeg opp. Jeg jobbet som en vanlig ansatt hele læretiden og lærte meg nye ting hele tiden. Jeg gikk ingen kurs i læretiden, men leste litt om nettverk på fritiden. Gjennom de 18 månedene jeg var lærling så lærte jeg det meste som viste seg på fagprøven. Jeg kunne jobbet i 6 måneder og fortsatt bestått fagprøven med det jeg lærte gjennom jobben, men det var de 18 månedene samlet som gjorde at jeg fikk 5 av 6 mulige poeng.

Det jeg gjorde i jobben bestod i oppsett av servere, klienter og nettverk. Jeg fikk varierte oppgaver, til tider ganske store utfordringer, men jeg var alltid trygg på at noen i nærheten hadde kunnskap hvis jeg lurte. For å si det på en annen måte så bestod en arbeidsdag kun av opplæring til fagprøven. Det eneste jeg måtte lese meg opp på var utbredt bruk av GPOer. Jeg vil også nevne at jeg tok på meg alle de oppgavene jeg ble tilbudt uavhengig om jeg visste noe om den eller ikke, noe jeg også gjør den dag i dag.

I din situasjon ville jeg troppet opp hos opplæringskontoret og krevd at bedriften skulle blitt gått etter i sømmene. En godkjent lærebedrift skal være støtten din gjennom læretiden. De skal kunne stille med arbeid og riktig opplæring til å få gjennomført dette. Dette er et krav!
Sist endret av CakeZ; 25. juli 2012 kl. 22:28.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er en veldig irriterende, skuffende og lei historie:

Jeg begynte i 2010 som lærling ved en statlig bedrift. Jeg ble satt i brukerstøtte, og likte meg der. Etter ett år blir man flyttet videre til linux/windows serverdrift. Vi var to lærlinger ved bedriften, og det var bare plass til èn på hver plass. Jeg ble da satt til linux, selv om jeg hadde windows som "førstevalg". Etter to måneder på linux spurte jeg om det var noen muligheter til å bli flyttet til windows, eller evt tilbake til brukerstøtte, da jeg egentlig aldri hadde brukt linux før, og ble mer eller mindre satt for meg selv for å lære meg dette. Fikk i oppgave å lage en fungerende dhcp i centos installert via esxi. Jeg fikk omtrent ingen hjelp, og slet meg gjennom de to måneden, og fikk da til slutt beskjed om at de ikke hadde folk til å lære meg opp på windows, så jeg ble da satt tilbake til brukerstøtte.

Når jeg ble satt tilbake til brukerstøtte fikk jeg for det meste samme oppgaver som første året. Helpdesk via tlf, mail og personlig oppmøte. Jeg hadde blitt fortalt at fagprøven skulle bli utarbeidet etter hva jeg hadde gjort i læretiden, og tenkte ikke så mye mer over det, og gjorde det jeg ble satt til. Jeg drev jo tross alt med IT, selv om det bare var helpdesk...

For to uker siden startet fagprøven min. Jeg skulle sette opp to servere, to klienter, en router, en switch og en printer i et AD-system, og installere DNS, DHCP, Print-rolle og opprette hjemmeområder/fellesområder osv. Jeg hadde gjort noenlunde det samme èn gang tidligere, det var på skolen på IKT-servicefag. Jeg kom meg gjennom oppgaven ved å se på mye guider osv på nettet, og fikk alt til å fungere. Forrige fredag skulle sensor se over hva jeg hadde gjort, stille meg spørsmål osv. Greit nok.
Jeg satt og forklarte systemet mitt til han, at alt fungerte, men at noen av løsningene skulle jeg gjort på en annen måte om jeg hadde hatt bedre tid. Så begynte han å stille meg spørsmål om diverse instillinger (scope-options i dhcp osv) som jeg ikke hadde konfigurert. Jeg svarte at alt funger, jeg hadde ikke bruk for å konfigurere de instillingene. Så spør han videre om noe DNS forwarding som ikke var gjort. DNS'en fungerte også (kunne skrive \\server istedenfor \\IP) så jeg forklarte at det fungerte også greit, og at disse instillingene trengte jeg ikke, men for å være helt ærlig, vet jeg ikke hva det er. Da sa han at han dessverre måtte avslutte fagprøven min fordi jeg hadde fått kraftig mangelfull undervisning fra bedriften min, og at han skulle klage på dem, fordi slik kunne de ikke holde på.

Jeg som alltid hadde trodd at fagprøven skulle utarbeides etter hva man hadde gjort i læretiden, skjønte jo selvfølgelig at det var feil da jeg fikk oppgaven. Det var jo heller ikke sensor sin feil at jeg strøk. Jeg hadde vært hos en bedrift i 2 år, mer eller mindre i brukerstøtte, mens sensor sa jeg burde vært 6 mnd i brukerstøtte, og 1,5 år ved serverdrift. Sjefen min la seg flat og unnskyldte seg med at jeg hadde flyttet til linux og tilbake og det skapte nok litt krøll, osv. Det hjelper jo meg lite at de unnskylder seg, jeg er fucked uansett.

Om to uker skal jeg begynne i ny jobb uavhengig av fagbrev, noe som vil si at jeg ikke kan fortsette som lærling. Hvertfall ikke på fulltid. Lærebedriften min sier vi kan prøve og ordne en 1-dager i uken hos de, slik at jeg får lært meg det jeg trenger angående server, og at jeg da kan ta fagprøven på nytt om en stund. Mine foreldre synes det er lurere og snakke med den nye jobben og prøve å vente med ansettelsen til jeg har fått fagbrevet. Problemet er at denne nye jobben virket knall. Hyggelige ansatte, god lønn og ikke minst en bra sosial arbeidsplass. Med andre ord, lærebedriften min har ødelagt fremtidsplanen min.

Etter litt googling fant jeg en del linker hvor andre personer hadde fått mangelfull undervisning og gått til søksmål pga tapte arbeidsinntekter, det at de på en måte har blitt "hengende" igjen osv. Og ikke minst så føler jeg at kollegaene mine på lærebedriften "ser ned" på meg, fordi de ikke vet hele historien om hva som har skjedd. De vet bare at jeg ikke fikk bestått på fagprøven.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå i tiden som kommer, men det ordner seg jo alltid. Men som jeg har sagt til en kompis av meg, ja, det ordner seg alltid. Men det er langt ifra sikkert at det ordner seg på den måten jeg vil at det skal ordne seg. Godt mulig jeg må takke den nye jobben farvel og fortsette 6-12mnd som lærling. Det er kjipt.

Jeg anbefaler dere som vil bli lærlinger om og søke læreplass hos private bedrifter fremfor statlige bedrifter. Virker som de er mye mer interessert i å lære bort ting, slik at du blir flink og kan fortsette i bedriften deres senere, fremfor statlige bedrifter som vil melke deg for billig arbeidskraft.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Hei Groomp,

Trist å lese om dette. Jeg trodde virkelig at statlige bedrifter tok mer ansvar.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg bygget meg en server hjemme og lært meg det som er den manglende kunnskapen for å bestå fagprøven. Eventuelt du kunne fått låne utstyr fra den statlige bedriften for å klare dette på egenhånd. Det å lære seg oppsett av DHCP med scope og forward av DNS er som regel ganske enkelt på windows, men oppsett av AD kan være mer komplisert. Nettet kryr av guider som forklarer i dybden hvordan de forskjellige rollene fungerer i i teori og praksis. Microsoft Technet har mange gode guider som er for nybegynnere, såvel som avanserte brukere. Dokumenter ALT du gjør. På min fagprøve satt jeg igjen med sysdok på nesten 18 sider. Du skal kunne reprodusere hele oppsettet uten større problemer ved hjelp av sysdoken.
Jeg var lærling i en av de største IT-bedriftene i landet. Jeg fikk elendig oppfølging og null kursing, men jeg kunne ikke lært mer noe annet sted. Jeg begynte på 1. linje, og jobbet etterhvert på 2. og 3.linje og lærte sykt mye av arbeidet der. Fagprøven nailet jeg uten problem selv om jeg ikke hadde jobbet noe særlig med å sette opp servere.
Sitat av T.J. Vis innlegg
Hei Groomp,

Trist å lese om dette. Jeg trodde virkelig at statlige bedrifter tok mer ansvar.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg bygget meg en server hjemme og lært meg det som er den manglende kunnskapen for å bestå fagprøven. Eventuelt du kunne fått låne utstyr fra den statlige bedriften for å klare dette på egenhånd. Det å lære seg oppsett av DHCP med scope og forward av DNS er som regel ganske enkelt på windows, men oppsett av AD kan være mer komplisert. Nettet kryr av guider som forklarer i dybden hvordan de forskjellige rollene fungerer i i teori og praksis. Microsoft Technet har mange gode guider som er for nybegynnere, såvel som avanserte brukere. Dokumenter ALT du gjør. På min fagprøve satt jeg igjen med sysdok på nesten 18 sider. Du skal kunne reprodusere hele oppsettet uten større problemer ved hjelp av sysdoken.
Vis hele sitatet...
Heisann, og takk for at du gadd å lese gjennom Wall of text.

Jeg tror det vil være bedre om jeg jobber for meg selv hjemme samtidig som at jeg går f.eks 1 dag i uken hos lærebedriften, da vil jeg kunne spørre om evt spørsmål om jeg får en oppegående fyr som skal lære meg. Angående selve oppgaven, så klarte jeg den fint. Alt fungerte utmerket. Men jeg kunne ikke så veldig mye mer enn utover hva jeg gjorde på oppgaven. Det merket sensor godt på spørsmålene han stilte. Jeg dokumenterte også alt jeg hadde gjort og endte opp med en fagprøve dokumentasjon på 23 sider.

Hadde jeg hatt en annen sensor som så litt mer på oppgaven og hva jeg hadde gjort, hadde jeg nok bestått. Men jeg er nesten litt glad for at jeg ikke besto, slik at bedriften min må ta ansvar da de hele tiden har 5 lærlinger hos seg på opplæring. Jeg vil heller ikke bestå og senere begynne i en bedrift hvor de skjønner at server, det har jeg ikke greie på.
Kan du ikke få ordnet med den nye bedriften du har fått jobb i da, om de kan lære deg det som skal til?
Lyst å sende meg en PM om hvor du jobbet?

Der jeg jobber nå så er det ingen som har tid til å lære oss opp, og han ene som skal ta fagprøven nå blir holdt tilbake med å sette opp sin server fordi han må hjelpe han andre som skal ta fagprøven samtidig.

Vi er 4 lærlinger. Nummer 1 og 2 skal ta fagprøven nå, mens nr3 (jeg) og nr4 hat ett år igjen.
Nummer 1 blir holdt tilbake fordi nr2 ikke får den opplæringen han trenger fra bedriften. Nr2 trenger hjelp, han trenger å få vite hvordan ting fungerer, og dette bør han lære fra en som virkelig kan det, og ikke fra en annen lærling som ikke vet så veldig mye mer enn han. Nr 1 vil, og kjemper for å få meget godt bestått, men er i tvil på om han får det til fordi han føler at han ikke kan la nr2 bare henge etter og ikke få ting til. Han har ikke hjerte til å svikte nr2 og bare la han slite med det han skal kunne.

De skal ha fagprøven om 5 dager mener jeg. Om dere vil, så kan jeg komme tilbake med mer info om hvordan det gikk med de

Jeg håper ting forandrer seg til jeg og nr4 skal ta fagprøven. Hvis ikke vi får noe opplæring underveis kommer jeg til å sette opp min egen server hjemme, og lære meg alt det som skal til for å bestå. Kommer også til å snakke med lærling nr1 om hva han gjorde på fagprøven.

Sitat av Groomp
Jeg anbefaler dere som vil bli lærlinger om og søke læreplass hos private bedrifter fremfor statlige bedrifter. Virker som de er mye mer interessert i å lære bort ting, slik at du blir flink og kan fortsette i bedriften deres senere, fremfor statlige bedrifter som vil melke deg for billig arbeidskraft.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg! Går på absolutt minstelønn, men jobber ræven av deg!

Lærlingene der jeg jobber han ansvar for hele 1-linje supporten. Vi tar telefoner, og hele helpdesken og fordeler oppgaver videre. Vi har fått beskjed om at hvis det er mye å gjøre, så må vi bare fordele oppgaver til de fast ansatte, så skal de hjelpe oss. Når vi gjør det, så går det en dag eller to, så kommer oppgaven i retur til oss med beskjed om at dette er ikke noe de skal gjøre, dette må vi klare selv. Hvis ikke det er den beskjeden, så er det beskjed om at de faktisk ikke vet hvordan det skal gjøres.
Hvor logisk er det da? De som har ansvaret for oss vet ikke hvordan oppgaver skal utføres!? Helt på trynet spør du meg!
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Kan du ikke få ordnet med den nye bedriften du har fått jobb i da, om de kan lære deg det som skal til?
Lyst å sende meg en PM om hvor du jobbet?
Vis hele sitatet...
Sendt deg PM.

Angående den nye bedriften og lære meg opp. De er ikke godkjent lærebedrift i tillegg til at den nye jobben handler om oppsett av telefonsentraler og trådløse nettverk for bedrifter. Altså ikke det jeg har jobbet med i læretiden. Så blir vanskelig sånn sett...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Sitat av Groomp Vis innlegg
Heisann, og takk for at du gadd å lese gjennom Wall of text.

Jeg tror det vil være bedre om jeg jobber for meg selv hjemme samtidig som at jeg går f.eks 1 dag i uken hos lærebedriften, da vil jeg kunne spørre om evt spørsmål om jeg får en oppegående fyr som skal lære meg. Angående selve oppgaven, så klarte jeg den fint. Alt fungerte utmerket. Men jeg kunne ikke så veldig mye mer enn utover hva jeg gjorde på oppgaven. Det merket sensor godt på spørsmålene han stilte. Jeg dokumenterte også alt jeg hadde gjort og endte opp med en fagprøve dokumentasjon på 23 sider.

Hadde jeg hatt en annen sensor som så litt mer på oppgaven og hva jeg hadde gjort, hadde jeg nok bestått. Men jeg er nesten litt glad for at jeg ikke besto, slik at bedriften min må ta ansvar da de hele tiden har 5 lærlinger hos seg på opplæring. Jeg vil heller ikke bestå og senere begynne i en bedrift hvor de skjønner at server, det har jeg ikke greie på.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte også på det å ha en dag ute og jobbe med dette hjemme samtidig. Man får mer ro hjemme og lærer mye mer, om man holder seg i skinnet da

Jeg tror de fleste sensorer er slik som han du fikk utdelt. Å få noe til å fungere er som regel next->next->next, men skal du gjøre endringer så må man straks vite mer rundt temaet. Og det er sjeldent man ikke må inn og gjøre en og annen endring. Sensorene krever dybdekunnskap om de viktige rollene i et slikt IT-system. En kjekk tankegang er "Hvorfor trenger jeg dette i mitt oppsett?". I f.eks. sammenheng med DHCP så trengs det for å fordele ut adresser, slik at statiske adresser får stå i fred.

Jeg ville fokusert så lite som mulig på å "ta igjen" på firmaet og heller gjøre det beste ut av situasjonen og heller få dem til å hjelpe deg med det de kan på dine premisser. Tenker da ref. det søksmålet du beskrev i den første posten din. Et naturlig steg nå ville vært å ta kontakt med opplæringskontoret og få dem i dialog med din lærebedrift slik at dere kan komme til enighet om en kompansasjon eller avtale. Dette vil nytte deg OG de andre lærlingene i bedriften. I teorien skal opplæringskontoret holde et øye med bedriften etter en sånn hendelse, men jeg har opplevd flere ganger at de er unnvikende, men igjen så var det en liten privat bedrift jeg var lærling i.
Sitat av T.J. Vis innlegg

Jeg ville fokusert så lite som mulig på å "ta igjen" på firmaet og heller gjøre det beste ut av situasjonen og heller få dem til å hjelpe deg med det de kan på dine premisser. Tenker da ref. det søksmålet du beskrev i den første posten din. Et naturlig steg nå ville vært å ta kontakt med opplæringskontoret og få dem i dialog med din lærebedrift slik at dere kan komme til enighet om en kompansasjon eller avtale. Dette vil nytte deg OG de andre lærlingene i bedriften. I teorien skal opplæringskontoret holde et øye med bedriften etter en sånn hendelse, men jeg har opplevd flere ganger at de er unnvikende, men igjen så var det en liten privat bedrift jeg var lærling i.
Vis hele sitatet...
Hehe, når jeg nevnte det søksmålet så mente jeg egentlig ikke at jeg var kommet så langt enda. Bare googlet litt og så at det var noen som hadde vunnet i en slik sak.
Når det gjelder opplæringskontoret, så tok jeg kontakt med fagforeningen min angående dette. Var egentlig litt skuffende svar fra de da de ikke svarte på spørsmålet mitt, men henviste meg til opplæringskontoret. Men kommer definitivt til å ta kontakt med disse.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Sitat av Groomp Vis innlegg
Sendt deg PM.

Angående den nye bedriften og lære meg opp. De er ikke godkjent lærebedrift i tillegg til at den nye jobben handler om oppsett av telefonsentraler og trådløse nettverk for bedrifter. Altså ikke det jeg har jobbet med i læretiden. Så blir vanskelig sånn sett...
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye som skal til for å få en slik bedrift godkjent som opplæringsbedrift, men om de faller under kategorien som du har gått skole for vet jeg ikke. Ta kontakt med fagopplæringen i ditt fylke angående spørsmål rundt dette.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg klagde på denne fagprøven jeg hadde i juli/august. Fikk svar DENNE uken. Hele 7 mnd etterpå.
Dog var det godkjent klage, og fagprøven annulleres pga prøvenemnda gjorde en feil.

Fikk opplyst at det ikke var mulig å klage på mangelfull opplæring, da dette var noe som hadde skjedd før fagprøven, men de hadde "gravd" litt og funnet ut at prøvenemnda ikke ga meg underveisvurdering, noe som kunne ha stor avgjøring på resultatet mitt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva skjer videre da?