Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3443
Jeg har lenge søkt rundt på nettet for å finne forskjellige måter å forbedre hjernen slik at en kan fungere bedre som menneske, musiker, på skolen og i det sosiale. Ikke at jeg sliter, men vil gjerne yte mitt beste for å få mest av tiden på denne kloden.

Har derfor funnet flere måter å gjøre dette på. Noen av dem er diverse stoffer som aniracetam og oxiracetam(lovlig i norge), som skal være helt ufarlige og korter ned læringsprosessen betraktelig ifølge de som har prøvd dem. Har dette liggende på vent i posten, så jeg er veldig spent på å få prøvd dette ut.
Kan komme tilbake med rapport etter å ha prøvd det ut noen dager. http://en.wikipedia.org/wiki/Nootropic

For å komme til poenget så finnes det flere "spill" som trener opp hjernen til å få bedre konsentrasjon og fokus. Det "spillet" som har fått mest blest er Dual n-back. Det er forsket mye på dette og skal tilsynelatende øke arbeidsminnet og igjen øke IQ`en. Dette med IQ henger jeg meg ikke så mye opp i. Det som er spennede er at personer som har prøvd Dual n-back sier at mye i livet deres har forandret seg og at de tenker annerledes etter å ha spilt dette i noen mnd. De blir mer sosiale og føler selv at de tenker kjappere, skolearbeid går lettere og kompliserte konsepter de syntes var for vanskelig før, ligger nå bare noen cm fra dem før de skjønner dem.

Dual n-back handler om å huske. På skjermen er det ett rutenett(3x3) der det beveger seg en blå firkant rundt i korte intervaller. Samtidig som den beveger seg er det en stemme som sier en bokstav ut høyt. Målet er å huske posisjonen til firkanten og hvilken bokstav bak i tid. Litt vanskelig å forklare så du må bare prøve selv..
http://brainworkshop.sourceforge.net/
http://cognitivefun.net/talk/post/14790


Jeg vil gjerne høre om noen har prøvd dette før, eller kjenner noen som har prøvd og hvordan det har påvirket dem?
Har selv spilt Quad n-back på telefonen(Android: Brain n-back) de siste dagene, vet ikke om det er placebo, men kjenner at hjernen min er litt mer i "høy gir". Snakker lettere der bildene i hode kommer fortere og jeg assosierer mer automatisk. Dette er kun etter noen dager med spilling. Quad n-back er samme som Dual n-back bare at en må huske flere ting som form, farge, plassering og lyd. Tror selv at det har flere fordeler enn DNB for det er ikke lett å huske hva som har vært før. Form og farge trigger sikkert også hjernen mer enn bare plassering og lydbokstav.

Jeg skal prøve å rapportere tilbake om en liten stund for å fortelle om evt. forandringer dette spillet gjør med meg
Holder på med Dual 3-back nå, det er faen ikke lett, men merker iallefall at hjernen arbeider, noe som ikke skjer så ofte. Spennende tråd!

Hvor bestilte du Aniracetam og Oxiracetam?
Stilig. Har sett etter noe for trening av hukommelse men bare funnet betaltjenester og det hjelper ikke om en er blakk.
Har sitter mellom 30-60min pr/dag med Quad n-back de siste 3 dagene. Var de første 2 dagene på Quad 1-back. Men nå har det kommet seg litt og jeg holder meg støding på Quad 2-back. Skal prøve å holde på minimum 25min pr/dag for å få resultater. De anbefaler også kanskje bare 4-5 dager pr/uke for at hjernen skal lære og tilpasse seg bedre. Prøver likevel hver dag inntil videre..

Var på bandøving i dag, og jeg vil si at fokuset holdt seg faktisk litt over det normale. Følte at kreativiteten var en anelse større og praten gikk også litt glattere enn ellers. Kan også vært fin været, hvem vet.. Håper at det kommer flere bekreftende forbedringer etterhvert som ukene/månedene går.

Det sies at en må holde seg på et nivået som en egentlig ikke mestrer, for å få fordelene som f.eks økt arbeidsminne. Så hvis en synes det er vanskelig og man sliter, er det der en bør ligge.

Hadde vært morro om flere ble med på løpet og rapporterer tilbake om eventuelle forbedringer i hverdagen, skole eller på jobben

Her er en artikkel fra Wired om Dual n-back og hvilke fordeler man får ut av å spille det.

Her er det en som har spilt det en stund og har tydeligvis fått store resultater av det.
Som gloryhole spør, hvor fikk du kjøpt stoffene?
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Holder på med Dual 3-back nå, det er faen ikke lett, men merker iallefall at hjernen arbeider, noe som ikke skjer så ofte. Spennende tråd!

Hvor bestilte du Aniracetam og Oxiracetam?
Vis hele sitatet...
Bestilte på http://www.intellimeds.co.uk/

Må ikke glemme Choline Bitartrate. Det er påfyll for nevrotransmiteren som blir frigitt under påvirkning. Det er ikke nødvendig, men det forsterker aniracetam og oxiracetam. De sier også at en kan få "tåke-hjerne" av for lite kolin, og med for mye blir en deprimert. Må prøve og feile litt. Jeg velger først å prøve uten kolin for å ikke bli deprimert og se om det går bra.

Det står flust om nootropics på http://www.longecity.org/forum/forum/169-brain-health/

Er det noe dere lurer på om emne. Så er det bare å søke der
Sist endret av Mr.Bassman; 5. juli 2012 kl. 02:01.
Spennende dette Mr. Bass. Som student og menneske også for så vidt, er jeg ute etter å fungere best mulig. Hadde vært fett hvis dette faktisk øker IQen din og hjernekapasiteten, så dette slenger jeg meg med på! I den ene linken din står det at man bør ta mellom 20-40 reps. Har merket at jeg lett mister konsentrasjonen like etter jeg runder 20 reps, så dersom jeg skal ta 40 må jeg nok dele det opp i to deler per dag. Spent på dette og skal prøve det en stund.

Akkurat nå er jeg klein som faen, så må nok vente litt med å ta dagens økt, hehe, men bra tråd TS!
Artig "spill"! Klatrer meg sakte oppover, holder på med Dual 3-back. Selv om jeg kanskje burde holdt meg på 2-back, ikke akkurat lett. Skal rapportere tilbake hvis jeg merker noen forandringer.
Hi there,

My name is Aaron and I run Intellimeds.co.uk.

If you have any questions please feel free to ask and I will try to help. However - you will have to ask in English as I cannot speak Norwegian!

Kind regards
Aaron
Kult! Var ikke lett å skjønne greia i begynnelsen (har det med å ikke lese bruksanvisninger) men kom endelig på d3b og flaksa meg til 53% på første runde der.
Merker at kvaen svetter seg ut gjennom hjernebarken allerede, heftig konseopplegg!
Mr.Bassman's Avatar
Trådstarter
6 10
Bra dere står på randymarsh, i_like_canon og trønderfår. Hadde vært fett om dere også prøver quad n-back. Håper dere fortsetter til dere merker forandringer, og melder tilbake

Har holdt meg på quad 2-back i en lengre periode nå, men ligger mellom 60-80%. Ikke lenge til quad 3-back nå..

Merker at alt føles mer naturlig nå. Konser mest på hvilken farge og form som har vært . Plassering er lettest så den går automatisk. Jeg har valgt piano til lyden. Denne er i liten grad i fokus men merker at intuisjonen tar seg av den.

Tror selv at å huske flere ting på engang, og øve å bli flink til det gjør at en automatisk gjør dette gjennom hele dagen. Vil faktisk påstå at når jeg nå hører ei låt så blir det en slags ekko i meg der jeg "spiller" låta i hodet. Dette har gjort det slik at det er mye lettere å skjønne hva som foregår i låta. Ettersom jeg blir vant til å visualisere form og farger i tilegg til å huske lyd, lager hode mitt nå flere bilder, farger og former som passer til musikken. Det er vel en måte å føle musikken på som er utvidet . Vet ikke om det er godt nok forklart men sånn er det nå blitt.

Gleder meg til det kommer flere slike "forbedringer" etter flere uker med øving.
Har lyst å teste http://www.hjerneklubben.no/ men det er en betaltjeneste til 150 pr mnd. Men orker ikke bruke spenna om det er bare dritten. Sliter m/kroner om dagen så har ikke råd å kaste vekk penga om det er dårlig.
Siden jeg måtte avlyse ferieturen rett før sommeren klarte jeg ikke få no god sommerjobb så jobber bare 2 dager en uke og 1 dag neste. Blir masse døtid og da frister det m/hjernetrim.

Hjerneklubben, hot or not?
Leste et eller annet sted at kreatin kan øke konsentrasjonen
Personlig fungerer jeg svært dårlig i det sosiale. Hjernen min er for "lat" til å kunne føre en samtale, intellektuell eller ikke. Må tenke meg om i lang tid før jeg sier det, så kunne ønsket å fått et boost som gjør at man blir kvikkere og mer konsentrert. Når jeg drikker alkohol blir jeg mer meg selv og kan ha en normal samtale, uten at det bare blir fylleslarv..
Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Personlig fungerer jeg svært dårlig i det sosiale. Hjernen min er for "lat" til å kunne føre en samtale, intellektuell eller ikke. Må tenke meg om i lang tid før jeg sier det, så kunne ønsket å fått et boost som gjør at man blir kvikkere og mer konsentrert. Når jeg drikker alkohol blir jeg mer meg selv og kan ha en normal samtale, uten at det bare blir fylleslarv..
Vis hele sitatet...
Trur ikke den er lat, mer i høygir pga sosial angst el. Alkohol kvikker ikke opp hjernen, men den får deg til å slappe av.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Trur ikke den er lat, mer i høygir pga sosial angst el. Alkohol kvikker ikke opp hjernen, men den får deg til å slappe av.
Vis hele sitatet...
Har litt dårlig selvtillitt som nok gjør utslag på det sosiale, men vil likevell ikke si jeg har sosial angst. Jeg liker å prate med folk, men har vanskeligheter med å finne de rette ordene og formulere meg rett. Men hvis det finnes et stoff som gjør at man fungerer bedre her, så er det noe jeg deffinitivt vil prøve!
Ingen som har testet hjerneklubben?

Masse død-tid å fylle nå når alle andre er på ferie.....
Sitat av Mr.Bassman Vis innlegg
Bra dere står på randymarsh, i_like_canon og trønderfår. Hadde vært fett om dere også prøver quad n-back. Håper dere fortsetter til dere merker forandringer, og melder tilbake

Har holdt meg på quad 2-back i en lengre periode nå, men ligger mellom 60-80%. Ikke lenge til quad 3-back nå..

Merker at alt føles mer naturlig nå. Konser mest på hvilken farge og form som har vært . Plassering er lettest så den går automatisk. Jeg har valgt piano til lyden. Denne er i liten grad i fokus men merker at intuisjonen tar seg av den.

Tror selv at å huske flere ting på engang, og øve å bli flink til det gjør at en automatisk gjør dette gjennom hele dagen. Vil faktisk påstå at når jeg nå hører ei låt så blir det en slags ekko i meg der jeg "spiller" låta i hodet. Dette har gjort det slik at det er mye lettere å skjønne hva som foregår i låta. Ettersom jeg blir vant til å visualisere form og farger i tilegg til å huske lyd, lager hode mitt nå flere bilder, farger og former som passer til musikken. Det er vel en måte å føle musikken på som er utvidet . Vet ikke om det er godt nok forklart men sånn er det nå blitt.

Gleder meg til det kommer flere slike "forbedringer" etter flere uker med øving.
Vis hele sitatet...
Høres nesten ut som du utvikler Synesthesia! I jelly: http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia
Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Har litt dårlig selvtillitt som nok gjør utslag på det sosiale, men vil likevell ikke si jeg har sosial angst. Jeg liker å prate med folk, men har vanskeligheter med å finne de rette ordene og formulere meg rett. Men hvis det finnes et stoff som gjør at man fungerer bedre her, så er det noe jeg deffinitivt vil prøve!
Vis hele sitatet...
Røyker du cannabis? Lurer siden jeg også har det sånn. Røyka i 3-4 år siden jeg var 18-19 men har slutta nå. Håper jeg kommer 'tilbake'.
Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Har litt dårlig selvtillitt som nok gjør utslag på det sosiale, men vil likevell ikke si jeg har sosial angst. Jeg liker å prate med folk, men har vanskeligheter med å finne de rette ordene og formulere meg rett. Men hvis det finnes et stoff som gjør at man fungerer bedre her, så er det noe jeg deffinitivt vil prøve!
Vis hele sitatet...
Er i samme sitasjon, eller, det var iallefall et større problem før. Det kan hjelpe å bare være mer sosial, tving deg selv til å snakke med folk. Det kan også hjelpe og lese bøker. Jeg tviler sterkt på at stoff vil hjelpe deg. Jeg er lik deg med alkoholen. Når jeg har drukket en del, finner jeg fort ordene og fører samtaler mye lettere. Tenker du mye? Hvis du "sitter inne i hodet ditt" mye kan det også føre til det du beskriver.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har følgt Dual-N-Back skjemaet og holdt på 5/7 dager i uka? Merket noen forandring?