Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8166
hehey!
Skal lage meg tyrker/tyrkisk pepper/ tyrkershot til fredag, også lurte jeg på om fremgangsmåten jeg har tenkt å bruke er ok. Har tenkt til å bruke 1/2L 90% hjemmebrent, 1/2L rent vann og 2 poser tyrkisk pepper. Koker opp vannet, blander begge posene med drops(knust) oppi og rister. Når dropsene er oppløst blander jeg denne guffa i spriten og rister litt til. Er dette ok, eller er det en bedre måte? Som sagt skal dette være ferdig på et par dager, så jeg har ikke tid til noe langt prosjekt.
De gangene jeg har gjort dette har jeg bare kasta alt oppi flaska jeg skal ha det i, lagt den i vasken i varmt vann noen timer og gått inn å rista flaska med jevne mellomrom. Dette er uten knusing av drops, jeg har bare stappa dem oppi flaska hele.
Har gjort det på den måten du sier her, og syns det fungerte veldig bra. Går også å bare putte de oppi, å la spirten løse de opp over tid... Men jeg likte best koke, så adde oppi.
Bessiekgb's Avatar
Trådstarter
okay. da bruker jeg den metoden jeg beskrev
Ha sprit på ei halvlitersflaske, men bare sprit opp til der flaska snevrer inn på toppen, så har du oppi 1 eller halvannen pose med drops, fyller opp resten med vann og rister til den har løst seg opp. Enkleste måten egentlig.
Jobbet på et sted som het sandumseter en gang, der tok vi bare rundt 60 drops per liter rett i flaskene og så kjørte vi flaskene en runde i oppvaskmaskinen. Gikk mye jeger på sandumseter på 90 tallet! Hadde alltid 3-4L liggende i isbitmaskinen.
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Har gjort det på den måten du sier her, og syns det fungerte veldig bra. Går også å bare putte de oppi, å la spirten løse de opp over tid... Men jeg likte best koke, så adde oppi.
Vis hele sitatet...
Koke sprit faktisk? Høres ut som en dårlig ide.
Sitat av spelley Vis innlegg
Koke sprit faktisk? Høres ut som en dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Ikke koke sprit, løse opp tyrkeren ved å koke den. For så og adde den oppi spriten..
Har gjort dette selv mange ganger, men da har jeg bare brukt sprit(96%) og drops. Fylt drops og sprit på flaske, latt flaska ligge noen dager, snudd på den ett par ganger om dagen og latt spriten løse opp dropsa. Har funka knallbra.
Her er en annen måte og gjøre det på : Knus 2-5 poser med tyrkisk pepper(Alt etter hvor sterk smak du vil ha). Deretter koker du opp 1,5 L med ingefærøl. Tøm de knuste dropsa oppe i kasserollen, å rør til alle klumper er borte. Etter det har oppløst seg, så fyller du oppvasken med litt kaldt vann og setter kasserollen oppi, slik at det får avkjølt seg. Etter det er det bare å blande ønsket mengde med hjemmebrent. Enjoy !

Smaker forresten myyye bedre med ingerfærøl istedet for vann.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Før i tiden så brukte jeg bare å hive en pose tyrkisk pepper i en halvliter med 60%, så rista jeg bare på flaska i 15-45 minutter så var smaken kjempegod. Det kunne hende at det var drops igjen i flaska når den var tom, men at det smakte god tyrkisk pepper var det ingen tvil om.
2 poser på en liter er for lite. Jeg skjønner heller ikke greia med å koke osv heller.
Bare putt dropsene oppi flaska, så enkelt. En time i romtemperatur så er det oppløst, i alle fall om du har flasken i hånda og rister litt på det i ny og ne. Eller du kan la det ligge i kjøleskapet noen timer. Tar litt lenger tid å løse opp dropsene, men det går det også, og da blir den kjapt kald og.
Anbefaler og ikke knuse pepperen! Det gir mindre smak, vil anbefale og varme opp 2 poser og vann til det blir en tykk blanding, så ha det over i en annen flaske der spriten er blande det halvt om halvt ca, det funker fett!
1. ta tre poser tyrker i en 1,5l flaske. (ikke noe poeng i å knuse tyrkisk pebern)
2.Fyll kokende vann i fra vannkokeren (eller kaserolle vist du ikke har vannkoker)
3. rist og snur litt på flasken til alt er oppløst.
4. fyll i ca til halve flasken er full med vann.
5. hiv i frysern til den er iskald.
6. fyll i ønsket mengde sprit. (smak deg fram)
7. Du har en perfekt tyrker.

Gikk bra mange liter heimbrent i russetida på denne metoden kos deg
Sist endret av Tardendy; 21. juni 2012 kl. 02:55.
Sitat av ghandabis Vis innlegg
Anbefaler og ikke knuse pepperen! Det gir mindre smak, vil anbefale og varme opp 2 poser og vann til det blir en tykk blanding, så ha det over i en annen flaske der spriten er blande det halvt om halvt ca, det funker fett!
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det smake mindre når man knuser dropsene kontra å ha dem i hele? Er jo samme mengden uansett? Er jo ingenting som forsvinner om man knuser dem?
Sier ikke at du ikke har rett, bare spør siden jeg ikke skjønner hvorfor det evnt skulle smake mindre?
Kan faktisk ikke svare deg på hvorfor det smaker bedre! Jeg har prøvd både knuste og ikke-knuste tyrkere og min erfaring er at når man ikke knuser dem smaker det mye bedre!
Bessiekgb's Avatar
Trådstarter
Vel, da er prosjektet gjennomført. Lagde 2 forskjellige batcher, en med knuste drops og en med hele drops.

OPPSKRIFT:
- 3 poser tyrkisk peber
- 1/2L 90% alkoholholdig væske
- 1/2L rent vann

Knuste peberen med stavmixer og helte pulveret oppi en 1 1/2 plastflaske. Kokte opp vann med vannkokeren, men det er lurt å vente ca 15 min. før man blander vannet med pulveret. (Den første flaska jeg brukte imploderte når jeg brukte kokende vann.) Deretter ristet jeg godt til alt var oppløst, tok ca 3 minutter. Deretter helte jeg nedpå spriten og rista i 2 minutter til. Resultatet ble ca 1,25L ferdig drikk.

SKÅL!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av ghandabis Vis innlegg
Kan faktisk ikke svare deg på hvorfor det smaker bedre! Jeg har prøvd både knuste og ikke-knuste tyrkere og min erfaring er at når man ikke knuser dem smaker det mye bedre!
Vis hele sitatet...
Merkelig, kanskje noe lignede som med saft. Tar man saft først og så vann så smaker det godt, men tar man vann først og så saft så smaker det nesten bare vann.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Merkelig, kanskje noe lignede som med saft. Tar man saft først og så vann så smaker det godt, men tar man vann først og så saft så smaker det nesten bare vann.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det der virket logisk heller jeg da

Hvis du blander det like godt, så ender du jo opp med akkurat det samme?

Logikken min sier at dere begge tar feil. Det burde smake det samme så lenge det inneholder det samme
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av The-kid Vis innlegg
Synes ikke det der virket logisk heller jeg da

Hvis du blander det like godt, så ender du jo opp med akkurat det samme?

Logikken min sier at dere begge tar feil. Det burde smake det samme så lenge det inneholder det samme
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, men har du noensinne prøvd å ta i saft etter at du har tatt i vann? Smaker nesten bare vann, og jeg har ikke peiling på hvorfor.