Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2697
Hei,
Jeg har en PC om kjører Windows, og har et problem.

Lang historie kort:
Jeg har bygd PCen selv, og bruker HDDen som før satt i Macen min. Den hadde jeg partisjonert fra før, slik at det var en partisjon på 40 GB på en på ca. 450.
Jeg installerte Windows på 40 gig partisjonen, i tro om at det skulle holde. Jeg tok grundig feil.

Jeg har konstant max 500 megabyte ledig på systempartisjonen, og må mange ganger daglig kjøre ccleaner. Du vet du er schrewed når du er i 2012 og blir lykkelig for å rydde 100 MB ledig plass...

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få Windos til å ta mindre plass?

Jeg har masse ting jeg aldri bruker på C-disken, som Windows Mail og IE og slikt. Jeg kan dessverre ikke slette de programmene på vanlig måte, da jeg trenger rettigheter fra TrustedInstaller som jeg tydeligvis ikke har. Er det noen måte å i det minste fjerne disse programmene?
Sist endret av Mort96; 1. juni 2012 kl. 23:44.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
hva med og utvide partisjonen til 60gb?
http://www.youtube.com/watch?v=utUvkgKAtKU
Du har vel fult av sikkerhetskopier på den. Skru av det så skal det gå bra.
Mort96's Avatar
Trådstarter
Frufsa, prøvde å gjøre det, men jeg er stuck på "querying volume for available shrink space, please wait"...

Mkvarner, noen tips til hvordan jeg gjør det?
Har engelsk Windows, og finner ihvertfall ingen backups under "backup and restore" i kontrollpanel...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Frufsa, prøvde å gjøre det, men jeg er stuck på "querying volume for available shrink space, please wait"...
Vis hele sitatet...
sist jeg gjorde det to prosessen nærmere 40 min, så ha tolmodighet til og vente
Mort96's Avatar
Trådstarter
Litt villedende i videoen da, han sa jo (med mindre jeg hørte feil) at det skulle gå ganske fort

Skal la det stå på en stund nå og se hvordan det går.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Litt villedende i videoen da, han sa jo (med mindre jeg hørte feil) at det skulle gå ganske fort

Skal la det stå på en stund nå og se hvordan det går.
Vis hele sitatet...
Ganske fort når det kommer til slike ting er jo ca. 1 time
Mort96's Avatar
Trådstarter
Nå fikk jeg opp menyen, men fant ut at jeg hadde trykka på "shrink". "extend volume"-valget er grået ut...
Mort96's Avatar
Trådstarter
Tillater meg en liten BUMP her (hvis slikt virker på NFF).

Jeg trengen virkelig hjelp :/
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
du kan selvfølgelig ikke extende en disk der neste extent er opptatt, regner med du har en påfølgende partisjon som tar neste extent.
Mort96's Avatar
Trådstarter
Nå vet ikke jeg nøyaktig hva det betyr... Men jeg tolker det som at jeg ikke kan extende en partisjon når det allerede er en partisjon som tarall plassen.

Tenkte ut dette selv, og prøvde å krympe hovedpartosjonen min slik at det skulle være masse plass for C til å utvide seg i. 'Extend'-valget var fremdeles grået ut.
pagefilen er default like stor som du har ram.

Du kan også disable hibernate med
"powercfg.exe -h off" i cmd.
Sitat av reaVen Vis innlegg
pagefilen er default like stor som du har ram.

Du kan også disable hibernate med
"powercfg.exe -h off" i cmd.
Vis hele sitatet...
Kan fortsatt flytte den til annen HDD / partisjon for å frigjøre xgb..
Mort96's Avatar
Trådstarter
jal23, tusen takk!
Fikk frigjort 16 gigabyte ved å flytte page-filen til D-partisjonen
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Nå vet ikke jeg nøyaktig hva det betyr... Men jeg tolker det som at jeg ikke kan extende en partisjon når det allerede er en partisjon som tarall plassen.

Tenkte ut dette selv, og prøvde å krympe hovedpartosjonen min slik at det skulle være masse plass for C til å utvide seg i. 'Extend'-valget var fremdeles grået ut.
Vis hele sitatet...
Nei.

Du må se for deg disken grafisk :

Kode

Partisjon 1                              Partisjon 2

|£                                @|€                            $|
Eneste punktet hvor en disk kan extendes til er fra neste extent på disken

Første extent på disken er £
Siste extent som brukes for partisjon 1 er @
Første neste ledige extent på disken er €
Siste extent på disken er $

Når du krymper den andre partisjonen din lager du ledig plass før $ pga du krymper "toppen" av partisjonen.

Mao, du må slette den andre partisjonen for å extende disken ettersom du ikke kan extende en disk uten å ha neste ledige extent.
Det er også tilrådelig å unngå å sette datamaskinen i dvalemodus, da den da vil lagre en fil som er like stor som så mye RAM du brukte da du satte den i dvalemodus (den lagrer all data i RAM til disken). Jeg har dette problemet med min 100GB RevoDrive x2, siden jeg har 24GB RAM og ofte bruker over 20GB av det. Setter jeg maskinen i dvalemodus, blir den totale størrelsen på page file og hiberfil.sys nesten 50GB, halvparten av diskens kapasitet. Hiberfil.sys er såvidt meg bekjent ikke mulig å flytte.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei.

Du må se for deg disken grafisk :

Kode

Partisjon 1                              Partisjon 2

|£                                @|€                            $|
Eneste punktet hvor en disk kan extendes til er fra neste extent på disken

Første extent på disken er £
Siste extent som brukes for partisjon 1 er @
Første neste ledige extent på disken er €
Siste extent på disken er $

Når du krymper den andre partisjonen din lager du ledig plass før $ pga du krymper "toppen" av partisjonen.

Mao, du må slette den andre partisjonen for å extende disken ettersom du ikke kan extende en disk uten å ha neste ledige extent.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Kommersielle løsninger kan extende en partisjon fragmentert, altså at en partisjon som starter på begynnelsen av disken, kan avslutte på slutten av disken, med en annen partisjon imellom. Såvidt jeg husker er EASEUS Partition Manager en av disse løsningene, men det er lenge siden jeg drev med det, så jeg er ikke helt sikker.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. juni 2012 kl. 10:13.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Det er også tilrådelig å unngå å sette datamaskinen i dvalemodus, da den da vil lagre en fil som er like stor som så mye RAM du brukte da du satte den i dvalemodus (den lagrer all data i RAM til disken). Jeg har dette problemet med min 100GB RevoDrive x2, siden jeg har 24GB RAM og ofte bruker over 20GB av det. Setter jeg maskinen i dvalemodus, blir den totale størrelsen på page file og hiberfil.sys nesten 50GB, halvparten av diskens kapasitet. Hiberfil.sys er såvidt meg bekjent ikke mulig å flytte.



Ikke helt riktig. Kommersielle løsninger kan extende en partisjon fragmentert, altså at en partisjon som starter på begynnelsen av disken, kan avslutte på slutten av disken, med en annen partisjon imellom. Såvidt jeg husker er EASEUS Partition Manager en av disse løsningene, men det er lenge siden jeg drev med det, så jeg er ikke helt sikker.
Vis hele sitatet...
Nå snakket vi aldri om komersielle løsninger heller, men den integrerte løsningen i Windows, som man forholder seg til de siste par årene dersom man ikke lever stuck på 90tallet.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nå snakket vi aldri om komersielle løsninger heller, men den integrerte løsningen i Windows, som man forholder seg til de siste par årene dersom man ikke lever stuck på 90tallet.
Vis hele sitatet...
Dersom man lever på 90-tallet, eller trenger å utvide en partisjon fragmentert, noe OP åpenbart har bruk for
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Dersom man lever på 90-tallet, eller trenger å utvide en partisjon fragmentert, noe OP åpenbart har bruk for
Vis hele sitatet...
Poeng, dog er det skjeldent jeg opplever slikt i våre dager, dedikerte disker per LUN er å foretrekke, partisjonering burde egentlig dødd ut på tidlig 2000-tall.
Du har så absolutt rett. Partisjonering = herk.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
jal23, tusen takk!
Fikk frigjort 16 gigabyte ved å flytte page-filen til D-partisjonen
Vis hele sitatet...
Np, måtte gjøre det selv med min SSD ^^
Mort96's Avatar
Trådstarter
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Du har så absolutt rett. Partisjonering = herk.
Vis hele sitatet...
Ikke sikker på at jeg er helt enig i den du.
Jeg finner partisjoner veldig nyttig når jeg skal installere nye OS på Macen min uten at det påvirker hoved-OSet.
Nå skal det sies at jeg ikke trenger å bry meg om "extends" og slike ting i Mac OS X, og det har vært snakk om to forskjellige OS, ikke ett OS på to partisjoner.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Ikke sikker på at jeg er helt enig i den du.
Jeg finner partisjoner veldig nyttig når jeg skal installere nye OS på Macen min uten at det påvirker hoved-OSet.
Nå skal det sies at jeg ikke trenger å bry meg om "extends" og slike ting i Mac OS X, og det har vært snakk om to forskjellige OS, ikke ett OS på to partisjoner.
Vis hele sitatet...
testing av os idag gjøres mest fornuftig via virtualisering uansett, hovedformålet med posisjonering som var segregering av data er for lengst dødt.