Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 931
-Rar på fulltid.
Hei!
Trenger man både SSD og harddisk i en PC?
Eller holder det med bare SSD?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av djrubber Vis innlegg
Hei!
Trenger man både SSD og harddisk i en PC?
Eller holder det med bare SSD?
Vis hele sitatet...
Hvis du har lyst å bruke opp SSDen din kjapt, eller ha lite plass, eller kaste bort latterlig mye penger på SSD trenger du bare SSD, hvis du vil ha mye lokal data kjør på med begge deler.

Eller du kan kjøre som meg, OS og de applikasjonene jeg bruker på SSD, deretter alt annet på et NAS og folder redirection i windows.
Sist endret av AtXbYeA; 27. mai 2012 kl. 21:32.
Blir spill raskere elns hvis man innstallerer det på SSD med OSet på eller kan man like gjerne innstallere spill på hardisk nr.2?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Blir spill raskere elns hvis man innstallerer det på SSD med OSet på eller kan man like gjerne innstallere spill på hardisk nr.2?
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på spillet, om det laster mye fra disk eller ikke, eller om du eventuel swapper mye til disk fordi skjermkortminnet ditt er for lite etc.
Trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt så derfor tillater jeg meg å stille et par spørsmål i denne sammenheng:

Hvorfor skal man alltid ha både SSD og vanlig harddisk (Det er ihvertfall alltid slik her på nFF)?
Er det noen andre hindringer enn det rent økonomiske i forhold til det å smelle inn to SSD i en PC istedenfor å alltid gå etter standardløsningen med en SSD og en vanlig harddisk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt så derfor tillater jeg meg å stille et par spørsmål i denne sammenheng:

Hvorfor skal man alltid ha både SSD og vanlig harddisk (Det er ihvertfall alltid slik her på nFF)?
Er det noen andre hindringer enn det rent økonomiske i forhold til det å smelle inn to SSD i en PC istedenfor å alltid gå etter standardløsningen med en SSD og en vanlig harddisk?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er økonomisk forsvarlig å kjøpe SSD i samme kapasitetsorden som spindeldisker for vanlige mennesker, de fleste her inne som kjøper SSD bruker knapt nok ytelsen i en SSD (LOL FÅR MER FPS I CE-ÆSS) så to ville vært bortkastet.

Jeg har selv SSD og har enda ikke sett det magiske med det som en single OS-disk, jeg ser dog det praktiske formålet med dedikerte SSDer til OS og som scratchdisk til applikasjoner som håndterer store filer, eller som cachedisk til databaser.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis du har lyst å bruke opp SSDen din kjapt, eller ha lite plass, eller kaste bort latterlig mye penger på SSD trenger du bare SSD, hvis du vil ha mye lokal data kjør på med begge deler.

Eller du kan kjøre som meg, OS og de applikasjonene jeg bruker på SSD, deretter alt annet på et NAS og folder redirection i windows.
Vis hele sitatet...
Hvis alle hadde hatt samme kunnskaps nivå innenfor It som du har, ville vi vel ikke trengt IT-Forum delen av freak.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt så derfor tillater jeg meg å stille et par spørsmål i denne sammenheng:

Hvorfor skal man alltid ha både SSD og vanlig harddisk (Det er ihvertfall alltid slik her på nFF)?
Er det noen andre hindringer enn det rent økonomiske i forhold til det å smelle inn to SSD i en PC istedenfor å alltid gå etter standardløsningen med en SSD og en vanlig harddisk?
Vis hele sitatet...
Spør deg selv;

Vil du helst betale nær en tusing for per 100gb eller 800 for 1000gb?

spill, OS og mest brukte filer går på SSD.

Filmer, musikk, bilder etc. går på HDD.

Og det er unødvendig å ha filmer på noe som har 1200x båndbredden som filmen bruker.

Dog, om du har ett par tusen som brenner hull i lomma er det bare å kjøpe SSDer og sette opp, jeg skal ikke stoppe deg.

Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
Hvis alle hadde hatt samme kunnskaps nivå innenfor It som du har, ville vi vel ikke trengt IT-Forum delen av freak.
Vis hele sitatet...
Det han nevner der er da ikke så forferdelig avansert.
Sist endret av Freddy_fred5; 27. mai 2012 kl. 22:40.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Spør deg selv;
Vil du helst betale nær en tusing for per 100gb eller 800 for 1000gb?
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg slettes ikke behov for en HDD på 1000 GB da jeg sletter det aller meste av mediafiler etter at de er blitt vist en gang.
Musikk osv. hører jeg på via Spotify.
Singleplayer-spill gjør jeg meg ferdig med og deretter sletter jeg dem.

En harddisk på maks 500 GB utenom SSD-en holder egentlig i massevis for min del da jeg hater rot og unødvendige filer på PC-en min.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
spill, OS og mest brukte filer går på SSD.
Filmer, musikk, bilder etc. går på HDD.
Og det er unødvendig å ha filmer på noe som har 1200x båndbredden som filmen bruker.

Dog, om du har ett par tusen som brenner hull i lomma er det bare å kjøpe SSDer og sette opp, jeg skal ikke stoppe deg.
Vis hele sitatet...

Etter å ha sett hvor mye unødvenig pjatt som ofte befinner seg på handlelistene til freaks som skal ha ny PC så begynner jeg å lure litt på hva som er den store saken med disse harddiskene og hvorfor de plent skal spare så mye som mulig på akkurat dette feltet.
Personlig er ikke lagringskapasiteten det viktigste for min del, men funksjonabilitet.
Om to SSD-er ville gjort pc-hverdagen min enklere så hadde jeg ikke lurt på hva slags harddisker jeg skulle ha kjøpt, men dersom man i praksis ikke ville ha merket noen vesentlig forskjell ved normalt bruk så skjønner jeg hvorfor man velger HDD-er på denne måten.

Jeg kan også være enig i at en tusenlapp per 1000 GB er mye penger, om dette virkelig er tilfellet for SSD-er.
Da skjønner jeg mer av problemstillingen til freakerne som skal ha ny PC.
Sist endret av Knask; 27. mai 2012 kl. 23:29.
@Knask

Det er først og fremst SDD-diskenes dårlige "lagringsplass-pr.-krone"-ratio som fører til at folk foretrekker å bruke disse som ytelsesdisker, og heller kjøper en HDD som lagringsenhet. Et annet problem med SSD-diskene er at de ikke vil vare så lenge som sine mekaniske brødre, men det er her snakk om en levetid på rundt 5-20år med daglig bruk. 20 år er såpass lenge at dette ikke er et problem for de fleste.

Om du føler at du klarer deg med lagringsplassen du får på en SSD, så kan du i alle fall prøve dette, og heller kjøpe på en HDD senere.
Sist endret av Whybear; 27. mai 2012 kl. 23:37.
Jeg har kun en 120gb SSD i stasjonæren min, og det passer mitt behov.
Jeg har Windows 7, WoW og 4-5 andre spill, samt 15gb med musikk, akkurat nå har jeg 11gb igjen med plass.

Filmer og serier har jeg på ekstern harddisk, valgte ekstern siden jeg har laptop som jeg reiser rundt med, så slipper jeg å overføre ting fra stasjonær til laptop hele tiden, tar heller bare med harddisken.

Så det er opp til ditt behov egentlig.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Må bare spørre; Er SSDer stillegående? (de burde vel være det siden det ikke er noen mekaniske deler)

Begynner å gå litt lei av lydene HDDen til macen min lager...
Lydløs. Eller... Tror du kan høre lyden av 1w strøm som fyker igjennom den om du har et VELDIG følsomt øre.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Lydløs. Eller... Tror du kan høre lyden av 1w strøm som fyker igjennom den om du har et VELDIG følsomt øre.
Vis hele sitatet...
Da fyker det en SSD i den snart.

Kanskje en Intel SSD.