Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2531
God dag freaks, jeg vil lufte noen tanker med dere om dagens musikk-scene.
Jeg har for lengst puttet cd-samlingen på loftet og hører til dags dato utelukkende på mp3 eller spotify.
Dette har gjort meg utålmodig og ''bortskjemt'' på måten jeg hører på musikk på, det er sjeldent jeg hører på et helt album fra start til slutt og noen ganger hører jeg ikke sangen ferdig engang før jeg skifter.
Musikk blir som fast food, ikke som et godt måltid som noen har lagd sjela i.

Salg av cd'er blir som alle vet tatt over av spotify og salg av mp3 på f.eks itunes, til slutt vil cd'er bli en kult-ting akkurat som LP-plater er i dag.
Det lønner seg såvidt med cd'er allerede nå og jeg tror om 10 år vil vi bare se enkeltsanger som blir gitt ut på nettet.

Jeg synes denne utviklingen er synd, ofte trenger man måneder kanskje år på å lære seg å like gode album.
Denne utviklingen kan ta knekken på alle sanger som ikke helt klarer å stå på egne ben men er en perfekt del av albumet som en helhet.
Jeg har ihvertfall bestemt meg for å slette spotify, kjøpe meg cd-spiller og begynne å bygge opp cd-samlingen igjen.
Sist endret av Cheese; 7. mai 2012 kl. 12:33.
Lykke til, denne kampen vil du ikke bare tape, men du vil betale vesentlig mer enn oss andre for nøyaktig det samme produktet.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Lykke til, denne kampen vil du ikke bare tape, men du vil betale vesentlig mer enn oss andre for nøyaktig det samme produktet.
Vis hele sitatet...
Sa ingenting om å vinne kampen, jeg sier bare at jeg skal legge om måten jeg hører musikk på.
Kampen er allerede tapt.
Hva skal du gjøre når det blir slutt på cd salg da? Blir vel kjedelig og aldri få oppdatert cd samlinga si.
Sist endret av kimmy9gga; 7. mai 2012 kl. 12:39.
Meningsløst å bygge opp en CD-samling.
CD'er er digitale filer, som man kan laste ned i like god kvalitet.
Mens vinyl er analogt og gir et rikere lydbilde.
Mange spiller enda inn analogt og trykker det direkte, så du fortsatt får en merkbart bedre lydopplevelse.

Jeg streamer musikk fra Spotify til vanlig, og det jeg liker kjøper jeg på vinyl, og hører på når jeg virkelig skal lytte til musikk.
I tillegg til bedre lyd har man også store og fine cover, med plass til flere detaljer enn et CD-cover.
For ikke å snakke om gåsehuden når stiften treffer platen, og etter litt knitring strømmer det varm og deilig lyd ut av høyttalerne.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Albumer der sangene har sammenheng resten av albumet, eller konseptalbum virker bare sært og snevert i dag.
I dag i forhold til for 20-30 år siden så kan hvem som helst med et snev av engasjement lage sin egen musikk og dele dette med verden i løpet av noen få dager. Blir vanskeligere å skille seg ut, tror det det blir mer tilfeldigheter som spiller inn på om du slår an eller ikke enn det var før.
Ville noen noengang hørt Friday låta hvis den ble laget i 1980?
Vis hele sitatet...
Dette er vas.
Det lages fortsatt helstøpte album som er mikset sammen til en sammenhengende opplevelse.
Hvis du kun hører på musikk i hovedstrømmen, så er det ikke rart om du tror det er sånn, men hvis du dykker litt dypere er musikkscenen mer levende enn noengang.
Sist endret av The Great Catsby; 7. mai 2012 kl. 12:44.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Helt enig! Det er en utvikling, skal ikke hevde at det er verken positivt eller negativt, men.
Albumer der sangene har sammenheng resten av albumet, eller konseptalbum virker bare sært og snevert i dag.
I dag i forhold til for 20-30 år siden så kan hvem som helst med et snev av engasjement lage sin egen musikk og dele dette med verden i løpet av noen få dager. Blir vanskeligere å skille seg ut, tror det det blir mer tilfeldigheter som spiller inn på om du slår an eller ikke enn det var før.
Ville noen noengang hørt Friday låta hvis den ble laget i 1980?
Sist endret av Bothrops; 7. mai 2012 kl. 12:42.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Lykke til, denne kampen vil du ikke bare tape, men du vil betale vesentlig mer enn oss andre for nøyaktig det samme produktet.
Vis hele sitatet...
Og du betaler vesentlig mer enn meg når du bruker spotify.
Jeg tror ikke albumformatet vil forsvinne selv om CD- og LP-salget går nedover og kanskje forsvinner helt. Det vil vel kanskje være tilfellet innen populærmusikken ettersom mange artister i dag lager album som bare er en samling av sanger uten noe gjennomgående tema etc.

Men innen sjangere som rock, metal, folk, indie, singer/songwriter osv. tror jeg nok at albumet vil leve videre selv etter en (eventuell) komplett digitalisering av musikksalg.

Men ja, jeg merker også de samme tendensene som deg, TS. I det siste har det blitt dårlig med å høre på musikkalbum fra start til slutt ettersom det er så fort gjort å hoppe frem og tilbake mellom sanger, album og andre artister eller lage lister hvor du blander forskjellig. Det er litt trist egentlig. Savner tiden der jeg satte på et album og hørte på og nøt det i sin helhet.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Meningsløst å bygge opp en CD-samling.
CD'er er digitale filer, som man kan laste ned i like god kvalitet.
Mens vinyl er analogt og gir et rikere lydbilde.
Mange spiller enda inn analogt og trykker det direkte, så du fortsatt får en merkbart bedre lydopplevelse.
Vis hele sitatet...
Tror ikke helt du fikk med deg poenget mitt.
Jeg vet man kan laste ned i like god kvalitet, jeg snakker om måten man hører musikk på, det at spotify nærmest krever selvdisiplin for at man skal høre album fra start til slutt i stedet for å høre enkeltsanger.
Dessuten er det noe eget med å fysisk eie album som betyr noe for deg.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Tror ikke helt du fikk med deg poenget mitt.
Jeg vet man kan laste ned i like god kvalitet, jeg snakker om måten man hører musikk på, det at spotify nærmest krever selvdisiplin for at man skal høre album fra start til slutt i stedet for å høre enkeltsanger.
Dessuten er det noe eget med å fysisk eie album som betyr noe for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror poenget til G4ndj1 er at om man skal satse på fysisk medie, får man mye mer igjen for å kjøpe vinyl enn cd'er. Filene som er på cd'en er samme filene som man hører på spotify osv. Lyden på vinyl er annerledes.
Hva med FLAC? Kan man ikke oppnå vinyl kvalitet med denne typen filer?
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Hva med FLAC? Kan man ikke oppnå vinyl kvalitet med denne typen filer?
Vis hele sitatet...
FLAC er fortsatt en digital lydkilde, mens vinyl er analog. Det blir ikke det samme.

Ser ut som FLAC er topp CD-kvalitet mens mp3 filer o.l ofte taper litt på lyden.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Mens vinyl er analogt og gir et rikere lydbilde.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare tull. Jeg kan gå med på nostalgien i knitreplater, men at det er rikere lydbilde må du nesten backe opp med noe mer enn synsing. Digital lyd gjengir nøyaktig hvordan produsenten mixet og mastret det. At lydbilde automagisk skal bli "rikere" av å presse riller i en vinylplate blir latterlig.
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette er jo bare tull. Jeg kan gå med på nostalgien i knitreplater, men at det er rikere lydbilde må du nesten backe opp med noe mer enn synsing. Digital lyd gjengir nøyaktig hvordan produsenten mixet og mastret det. At lydbilde automagisk skal bli "rikere" av å presse riller i en vinylplate blir latterlig.
Vis hele sitatet...
http://jimmyred.hubpages.com/hub/Why...Better-Than-CD
Jeg for min del kastet alle cdene og kjøper lp,er istedet.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Der var det mye gal informasjon, for det første blir vinyl plater slitt fra første gang man bruker de og lyden vil derfor gradvis bli dårligere og dårligere. Dette vill man aldri oppleve med digitale signaler. En annen ting er at idag er også de alle fleste studioer digitale, så du får med andre ord digital lyd fra lpen.

Her er også litt lesestoff :

Nyquist Sampling
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Musikksamlingen min er utelukkende TTA+CUE (komplette album i én tapsfri lydfil), delvis grunnet at jeg har for dårlig internett til å streame musikk i realtime. Jeg er også en stor fan av album kontra enkeltsanger: i form av hele album får man servert musikken slik artisten designet den.

Når det kommer til sammenlikningen LP og digitale formater, så er det sant at LP har en langt høyere (les: teoretisk ubegrenset) samplingrate og oppløsning, men det avhenger selvsagt av produksjonsmetoden og avspillingsutstyr. Dersom musikken er digitalt modifisert i etterkant så er det selvsagt lite å hente, og LP gir uansett lavere presisjon uten bruk av meget dyrt utstyr. Det er fortsatt utrolig artig å finne frem LP-platene som du vokste opp med; den gamle kjente knitringen kan ikke måles med en remaster

Anyhow, ettersom det blir vanlig for artister å utgi musikk i høyere kvalitet (se http://www.ffdistantworlds.com/, 88khz/24bit) så vil det bli vanskelig å få analoge formater til å måle seg med digitalt uten å være millionær.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Å sette på en LP plate er jo sinnsykt kult i seg selv, du føler at verket kommer frem ved en nål som spinner på en skive!

Grunnen til at jeg bruker Spotify, og ikke CD-er idag, er på grunn av pengene, og spillelistene. Det er utrolig kjipt å måtte drive å bytte cd osv bare fordi du skulle høre på en annen artist, kanskje man bare liker én sang av den ene artisten. Jeg kommer nok til å holde meg til Spotify hvor jeg kan spille av hva jeg vil, og oppleve mye mere ny musikk. Jeg har også en spilleliste med alt det gamle i, akkurat som en gammel cd-samling ^^
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I tillegg til det danseku nevner om at lyden allerede er digitalisert før den havner på vinyl, og dermed overfører de små firkant-takene til rillene, er et annet poeng at sålenge kvaliteten på signalet er godt nok, kan ikke menneske-øret skille mellom de to kurvene.

Om du nyter musikken din på oscilloscop, kanskje.

Nei, pakk sammen gullkablene og LP-platene, din hipster
Hør på musikk på spotify og samle cd'er for fun! woohoo
Lykke til, støtter deg fullt ut! Prøver å kjøpe både vinyler og CD`er, dessverre blir det til at de fleste albumene jeg hører blir på internett pga pris. Men coveret er kunst og en cd/dvd/vinyl hylle lyser opp stua!
Synd at det har blitt slik at ikke folk orker å høre igjennom album lenger, vil føre til at det bare blir VG-lista tendenser, sånn å jeg digger Lady gaga as, så har man ikke hørt mer enn 4 sanger av henne... Jeg kjenner faen meg folk på 20 år som enda ikke har hørt 1 album, i hele sitt liv... ALDRI
Sitat av fetter Vis innlegg
I tillegg til det danseku nevner om at lyden allerede er digitalisert før den havner på vinyl, og dermed overfører de små firkant-takene til rillene, er et annet poeng at sålenge kvaliteten på signalet er godt nok, kan ikke menneske-øret skille mellom de to kurvene.

Om du nyter musikken din på oscilloscop, kanskje.

Nei, pakk sammen gullkablene og LP-platene, din hipster
Vis hele sitatet...
Så lenge jeg koser meg med det har jeg ikke tenkt å gjøre det, men du kan ta med deg den nedlatende tonen din og ta løpefart.

Mange kjører enda hele prosessen analogt, fra innspilling via mastring og trykking.
Til og med hovedstrøms band som du har hørt på radioen, som f.eks. David Gilmour, Jack White og Radiohead.
Utover det har du hele lo-fi bevegelsen innen indierocken, som produserer den musikken jeg og mange andre setter mest pris på.

Men dette er vel nok off-topic, la oss være enige om å være uenige, jeg kommer til og fortsette å kjøpe vinyler, så kan du laste ned FLAC, og alle er fornøyde.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Så lenge jeg koser meg med det har jeg ikke tenkt å gjøre det, men du kan ta med deg den nedlatende tonen din og ta løpefart.

Mange kjører enda hele prosessen analogt, fra innspilling via mastring og trykking.
Til og med hovedstrøms band som du har hørt på radioen, som f.eks. David Gilmour, Jack White og Radiohead.
Utover det har du hele lo-fi bevegelsen innen indierocken, som produserer den musikken jeg og mange andre setter mest pris på.

Men dette er vel nok off-topic, la oss være enige om å være uenige, jeg kommer til og fortsette å kjøpe vinyler, så kan du laste ned FLAC, og alle er fornøyde.
Vis hele sitatet...
Fair enough at du foretrekker vinyl, jeg har selv spilt vinyl i mange år og elsker det, men at lyden er bedre er enkelt og greit feil.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Lykke til, støtter deg fullt ut! Prøver å kjøpe både vinyler og CD`er, dessverre blir det til at de fleste albumene jeg hører blir på internett pga pris. Men coveret er kunst og en cd/dvd/vinyl hylle lyser opp stua!
Synd at det har blitt slik at ikke folk orker å høre igjennom album lenger, vil føre til at det bare blir VG-lista tendenser, sånn å jeg digger Lady gaga as, så har man ikke hørt mer enn 4 sanger av henne... Jeg kjenner faen meg folk på 20 år som enda ikke har hørt 1 album, i hele sitt liv... ALDRI
Vis hele sitatet...
Helt enig i at det å lage cover og coverbok er en kunst i seg selv. Det å plukke albumet fra hylla, sette det på og bla i coverboka har sin egen sjarm. Det lille ritualet sluttet jeg med etter spotify.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kjøp deg nå heller en LP-spiller. Helt fantastisk god lyd.
Fin sjarm å bytte platene også.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kjøp deg nå heller en LP-spiller. Helt fantastisk god lyd.
Fin sjarm å bytte platene også.
Vis hele sitatet...
Det er mye bra som er gitt ut på LP men desverre er mange av mine favorittalbum ikke ute på LP.
Jeg er bare 23 så den melankolske knittringen gir ikke meg like mye som de av den litt eldre garde. Når jeg var ung hadde vi kasetter, ikke like kult.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Det er mye bra som er gitt ut på LP men desverre er mange av mine favorittalbum ikke ute på LP.
Jeg er bare 23 så den melankolske knittringen gir ikke meg like mye som de av den litt eldre garde. Når jeg var ung hadde vi kasetter, ikke like kult.
Vis hele sitatet...
Dagens LP-spillere knitrer ikke.
De har også bedre lydkvalitet enn CD'er og det aller aller meste av digitalt lagret musikk.

Det er en grunn til at mange foretrekker LP-spilelre fremfor CD'er.
Jeg pleier nesten alltid å høre på hele album. Jeg har også en liten (faktisk jævlig liten) CD samling hjemme, men det blir litt til at jeg bare kjøper nye utgivelser, og da kun for å støtte bandet (hører på ganske ikke-mainstream metal). Etter å ha fått CD i posten overfører jeg det til pc-en og cd-en blir stående på hylla.

Men en vakker dag SKAL jeg kjøpe min egen cd-spiller og spille de så mye at de riper tvers gjennom!
Jeg kjøper alltid cdene fra band jeg er fan av. har alle studioalbumene til green day, det er over 10 tror jeg, + dvder. alt av MCR, alt av P!atd, FOB, foo fighters, paramore, nirvana osv..
Tror industrien kommer til å bli redusert, men langt fra utslettet!
Kjøpte inn noen CD'er når jeg fikk lappen.

Fordi jeg er for lat til å brenne dem på PC'en. Men det vil alltid stå mer respekt av de peronene som kjøper musikk framfor å laste ned. Derfor står jeg opp som 10% respektabel i forhold til de som har 100% av musikken sin kjøpt. Men personlig mener jeg at den følelsen mann får av å åpne et CD-cover og sette CD'en inn i spilleren er et strev som gjør musikken mer verdt å høre på.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Dagens LP-spillere knitrer ikke.
De har også bedre lydkvalitet enn CD'er og det aller aller meste av digitalt lagret musikk.

Det er en grunn til at mange foretrekker LP-spilelre fremfor CD'er.
Vis hele sitatet...
Dagens Lp spillere knitrer ikke? hvor har du det i fra?
Knitringen kommer stort sett av støv / skitt på plata som nåla på pickupen "fanger" opp. alltså en forstyrelse i lyden.

Klart, hvis du med dagens Lp-spiller sankker om disse dingsene med usb har du forsåvidt rett, bortsett fra at det ikke er en Lp-spiller i mitt hode
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Dagens LP-spillere knitrer ikke.
De har også bedre lydkvalitet enn CD'er og det aller aller meste av digitalt lagret musikk.

Det er en grunn til at mange foretrekker LP-spilelre fremfor CD'er.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Som Yorke skriver kommer ikke knitringen fra spilleren men fra støv og slitasje på vinyl platene. Viss du leser deg opp på Nyquist sampling vil du også se at det ikke er noe forskjell på kvaliteten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Så lenge jeg koser meg med det har jeg ikke tenkt å gjøre det, men du kan ta med deg den nedlatende tonen din og ta løpefart.
Vis hele sitatet...
Det går an å ha litt selvironi, da.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Kjøpte inn noen CD'er når jeg fikk lappen.

Fordi jeg er for lat til å brenne dem på PC'en. Men det vil alltid stå mer respekt av de peronene som kjøper musikk framfor å laste ned. Derfor står jeg opp som 10% respektabel i forhold til de som har 100% av musikken sin kjøpt. Men personlig mener jeg at den følelsen mann får av å åpne et CD-cover og sette CD'en inn i spilleren er et strev som gjør musikken mer verdt å høre på.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske lat selv, men det får da være måte på..

The kids these days! *harr harr gammelkall-stemme*
Hva er det du snakker om? Som Yorke skriver kommer ikke knitringen fra spilleren men fra støv og slitasje på vinyl platene. Viss du leser deg opp på Nyquist sampling vil du også se at det ikke er noe forskjell på kvaliteten.
Vis hele sitatet...

Jeg leste meg opp på Nyquist Sampling, eller dvs. jeg forsøkte. Jeg skjønte forsvinnende lite. For å kunne få med seg matten bak denne typen sampling, så bør man ha mastergrad innenfor kybernetikk. Jeg mener følgende: komme trekkende med en usaklig vanskelig wiki-artikkel, for deretter og referere til den ï hytt og gevær (kreve at folk leser artikkelen etc.), er meget tvilsom stil. Det er meget mulig Nyquist sampling er gode greier, men jeg holder det som meget lite sannsynlig at du har stålkontroll på hvorfor.

Det jeg imidlertid fikk med meg var at Nyquist Sampling fremdeles er en DISKRETISERING, og da taper man følgelig informasjon. Dette er ihvertfall min erfaring. Om den tapte informasjonen er essensiell (mht. lydopplevelse i dette tilfellet) kan kanskje diskuteres.

Jeg knuser ihvertfall sparegrisen og kjøper meg en LP-spiller snarest.
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Jeg har ihvertfall bestemt meg for å slette spotify, kjøpe meg cd-spiller og begynne å bygge opp cd-samlingen igjen.
Vis hele sitatet...
Vinyl er bedre. Bare et tips