Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 9686
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Jeg ble påkjørt bakfra med moped i går av en annen moped som ikke hadde øya på veien som knakk bakskjermen min, brista deler av lykt og blinklys. Reperasjonskostnadene blir mellom 800 og 1000 kroner siden det må byttes både bakskjerm, nytt skilt og feste for bakskjerm.

Det er en kompis av meg som kjørte på meg, og situasjonen var slik at vi kjørte ned en bakke her i byen med en bil foran meg som kjørte utrolig sakte, uten å blinke eller å bremse rolig bråbremset han slik at jeg også måtte bråbremse. Kompisen min bak meg fulgte ikke med og kom krasende i over 40 km/t mens jeg kjørte i 10 km/t (dette var rett etter en sving), han fulgte altså ikke med å krasjet i meg som knuste bakdelen av mopeden min mens bilen foran bare kjørte inn innkjøringen han bråbremset for uten blinklys.

Kompisen min nekter altså å betale meg mer enn 100 kroner, når alt er hans skyld og påstår at faren hans nekter å ta kontakt med forsikringselskapet, mest sannsynlig fordi han er redd for egenandeler eller noe sånt.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Send inn skademelding til forsikringsselskapet ditt. Noter ned navn, adresse og skiltnr til kameraten din, og forklar situasjonen best mulig. Da blir det en sak mellom ditt forsikringsselskap og hans. Done deal.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Jævlig kjip kompis, hadde det vært en av mine kompiser så hadde de nesten fått dårlig samvittighet hvis jeg hadde sagt de ikke trengte å betale. Hvis du virkelig vil ha dem, kan du kontakte politiet, eller, for å få fra forsikringsselskap må man vel kanskje anmelde?
Sist endret av RydEN; 27. april 2012 kl. 09:16.
Sjekk også egenandelen din. Det er jo et særdeles lite beløp det er snakk om her, og ikke utenkelig at du har lik eller høyere egenandel. Da ville eg ha pushet "kameraten" mer.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Trådstarter
Jeg gir faen i om jeg må betale 100 kroner i egenandel, så lenge han ikke slipper unna med å betale meg 100 kroner for noe jeg må ut med neste 1000 kroner for når jeg ikke gjorde jeg dritt for at dette skulle skje.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av Broiler Vis innlegg
Jeg gir faen i om jeg må betale 100 kroner i egenandel, så lenge han ikke slipper unna med å betale meg 100 kroner for noe jeg må ut med neste 1000 kroner for når jeg ikke gjorde jeg dritt for at dette skulle skje.
Vis hele sitatet...
Som sagt, hvis du virkelig vil ha pengene, så kan du ta det opp med politiet. Han er pliktig til å betale, eller ordne med sitt forsikringsselskap.
Du får jo si til han at han kan velge mellom å betale det privat, eller om det må gå gjennom forsikringsselskapet.
Alt i alt; kammeraten og faren kan ta seg en bolle da du i utgangspunktet har ditt på det rette. Skal du gjøre ting formlet så sender du inn skademelding, men siden det er snakk om småpenger så ville jeg også presset kammeraten din litt til. Ulempen med å gå utenfor forsikringsselskap er om det har oppstått skader på moped du ikke ser, eller at du har dratt på deg "fysiske" skader du ikke ennå merker.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Alt i alt; kammeraten og faren kan ta seg en bolle da du i utgangspunktet har ditt på det rette. Skal du gjøre ting formlet så sender du inn skademelding, men siden det er snakk om småpenger så ville jeg også presset kammeraten din litt til. Ulempen med å gå utenfor forsikringsselskap er om det har oppstått skader på moped du ikke ser, eller at du har dratt på deg "fysiske" skader du ikke ennå merker.
Vis hele sitatet...
Har ingen fysiske skader, siden jeg aldri traff bakken. Men prinsippet er at kompisen min er en som aldri betaler for seg når noe skjer, og klarer på ett eller annet vis å sluntre unna, men er det andre som skylder han penger eller har gjort noe for han, så gir han aldri slipp. Det har seg slik at jeg nekter å la dette gli hans vei, jeg har ikke de pengene for å reparere mopeden min akkurat nå, siden jeg nettopp har oppgradert pcen min.

Noen som vet hvordan jeg skal gå fram hos forsikringselskapet mitt for at dette skal gå?
Sitat av Broiler Vis innlegg
Har ingen fysiske skader, siden jeg aldri traff bakken. Men prinsippet er at kompisen min er en som aldri betaler for seg når noe skjer, og klarer på ett eller annet vis å sluntre unna, men er det andre som skylder han penger eller har gjort noe for han, så gir han aldri slipp. Det har seg slik at jeg nekter å la dette gli hans vei, jeg har ikke de pengene for å reparere mopeden min akkurat nå, siden jeg nettopp har oppgradert pcen min.

Noen som vet hvordan jeg skal gå fram hos forsikringselskapet mitt for at dette skal gå?
Vis hele sitatet...
Ringe dem hadde jo vært en god start?
- Så er jeg rimelig sikker det hadde gått sin gang derfra..
Send inn skademelding. Men sjekk egenandel først.
Parkettetterligning
Hvor gammel er du? Prøv å push han mer, hvis det ikke funker ta det opp med foreldrene hans, hvis det ikke funker ta det opp med dine foreldre. Etter dette er vel forsikringsselskap eneste utvei.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Trådstarter
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Hvor gammel er du? Prøv å push han mer, hvis det ikke funker ta det opp med foreldrene hans, hvis det ikke funker ta det opp med dine foreldre. Etter dette er vel forsikringsselskap eneste utvei.
Vis hele sitatet...
Er 17 år. Pappa mener jeg burde ta det med forsikringselskapet, men han står som eier av mopeden, så det burde vel strengt talt han gjøre. Har pusha på han siden det skjedde, men han vil ikke ta det med dem, og ga meg en 100-lapp som betaling, som jeg nekter å ta i mot.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Haha, en hundrelapp.. "Sorry for at jeg kræsja moppa di, her er 100kr til en pylse."

Stå på ditt, ta kontakt med forsikringsselskapet med en gang.
Vet du hva egenandel er for noe?
Hva slags kompis er det du har da... Hadde glatt betalt og fiksa noe slikt om det var jeg som stod bak.
kjedelig streiting
Send inn skademelding, de vil vurdere saken, og ganske så sikkert gi han skylda. Deretter vil kompisen din få velge om han vil ta deg gjennom forsikringa med bonustap osv, evt om han vil betale de 1000 kr selv noe han virkelig bør gjøre.
Det er du som fører, og i buissness-enden av ulykken, som skal fylle ut skademelding sammen med "kompisen" din. Dette skulle dere gjort når uhellet skjedde, men det er vel ikke noe stress å skrive datoen det skjedde sammen med signaturen.

Så sender du det inn til forsikringselskapet. Det kan være en fordel i tilfelle smellen f.eks. startet en skiveproplaps i korsryggen din eller noe kjipt, som du ikke merker før om noen uker.
Mulig jeg ikke får med meg greia her, men hvorfor snakker alle om at TS må sjekke egenandelen før han ringer forsikringsselskapet? Er jo ikke egenandel på forsikring når det ikke er ens egen skyld, TS sitt selskap taper jo ikke penger på at kameratens selskap må betale for skaden. Eller tenker dere for å ha noe å slå i bordet med til kameraten om at det blir dyrere for hans del hvis det går gjennom forsikringsselskapet?

EDIT leste ikke legalize_it sitt svar godt nok
Sist endret av Mathias666; 27. april 2012 kl. 12:24.
Hvorfor snakker dere om egenandel ?!
Det er ikke hans feil, derfor skal ikke han betale noen egenandel heller. Samma faen hva som skjer med han som krasja vel?!

Skjedde det samme med meg, nesten.. Bare med bil. En idiot av en kjerring begynte å rygge midt i en kø. Tydeligvis står bilen på faren, så han kommer for å "ordne opp". De tilbyr 1000 kr - noe som var uaktuelt.
De nekter fullstendig å skrive skademelding, så jeg fyller ut min del og leverer mitt selskap.
Ender med at jeg får utbetalt 11 000,- cash :-)
Sist endret av Life Goes On; 27. april 2012 kl. 12:56.
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvorfor snakker dere om egenandel ?!
Det er ikke hans feil, derfor skal ikke han betale noen egenandel heller. Samma faen hva som skjer med han som krasja vel?!

Skjedde det samme med meg, nesten.. Bare med bil. En idiot av en kjerring begynte å rygge midt i en kø. Tydeligvis står bilen på faren, så han kommer for å "ordne opp". De tilbyr 1000 kr - noe som var uaktuelt.
De nekter fullstendig å skrive skademelding, så jeg fyller ut min del og leverer mitt selskap.
Ender med at jeg får utbetalt 11 000,- cash :-)
Vis hele sitatet...
Sweet. Er helt ny med forsikringsaker, hvordan skriver jeg denne skademeldingen? Skal klare å få ut av han hans 'side av historien'.
Skademeldingskjema har du hjemme, forsikringselskapene sender alltid dette når du starter en avtale med dem. Det er flere like ark oppå hverandre, så dere fyller ut første side også har dere kopier og alt dere trenger etter å ha skriblet ned alt. Begge parter skal signere når dere mener det som står der er korrekt.
Mange forsikringsselskaper har også mulighet til å fylle ut skademelding på nettet. Alternativt så bare ring til forsikringsselskapet så får du vite hva du skal gjøre. Skaden må jo også takseres så du må vel ta med mopeden et sted som selskapet samarbeider med for taksering.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Skademeldingskjema har du hjemme, forsikringselskapene sender alltid dette når du starter en avtale med dem. Det er flere like ark oppå hverandre, så dere fyller ut første side også har dere kopier og alt dere trenger etter å ha skriblet ned alt. Begge parter skal signere når dere mener det som står der er korrekt.
Vis hele sitatet...
Dersom man ikke er enige om skadeforløpet skal dog begge parter skrive hver sin skademelding og sende inn til sine forsikringsselskap.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Åssen går det/gikk det med denne saken?
For en dårlig kamerat. Du kan anmelde ham om ikke det når fram.
lol, at du faktisk ljuger på et anonymt fora.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
lol, at du faktisk ljuger på et anonymt fora.
Vis hele sitatet...
Hva skal det bety? og hva er et fora?
True phreak.
Det er ikke sånn at kompisen din har et valg her dersom forsikringsselskapet tar saken. Du får be han betale eller ta det med forsikringsselskapet. Du kan slite med saken dersom det ikke finnes noen vitner og han nekter, dog.
Ser ikke problemet. Hvis kompisen din er kjip og ikke vil gjøre opp for seg, så sender du bare melding til forsikringsselskapet. "Jeg ble påkjørt bakfra av Navn/Reg.nr på Dag klokken Kl." så ordner de resten. Det blir absolutt null backfire på deg, det er kompisen din sine foreldre som får riper i forsikringslakken. Så kan de angre på at de ikke ville ordne opp uten forsikringsselskapet.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Hva skal det bety? og hva er et fora?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner han som kjørte i han og han fortalte en litt annen historie.
Fora.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg kjenner han som kjørte i han og han fortalte en litt annen historie.
Fora.
Vis hele sitatet...
En mulig flertallsform av "et forum" altså. Et forum - flere fora/forum
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg kjenner han som kjørte i han og han fortalte en litt annen historie.
Fora.
Vis hele sitatet...
Siden du da tydeligvis vet den alternative versjonen har du lyst å dele den med oss andre?
Sitat av antring Vis innlegg
Siden du da tydeligvis vet den alternative versjonen har du lyst å dele den med oss andre?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta det i morgen sånn at han selv kan skrive det.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg kjenner han som kjørte i han og han fortalte en litt annen historie.
Vis hele sitatet...
Så kom igjen og fortell.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg kan ta det i morgen sånn at han selv kan skrive det.
Vis hele sitatet...
Ja, gå å legg deg nå. Helt ærlig talt, for meg høres det ikke som om dere er gamle nok til å ha lappen på noen ting som helst.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Nok drama tid, spytt det ut. Mitt tips ta det privat så blir det skattefrie penger
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg kjenner han som kjørte i han og han fortalte en litt annen historie.
Fora.
Vis hele sitatet...
Vær så snill, fortsett...
Uansett, når personen(DU??) kjører SKAL du klare og stoppe for bilen/mopeden.
1001
1002
1003...
Sist endret av Strandsand; 9. mai 2012 kl. 01:47.
Unnskyld, feil hendelse.
Noe veldig likt har skjedd før for ikke så alt for lenge siden.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
om du ikke får pengene etter 1 uke så anmelder du bare, jeg gjorde den feilen å stole på at jeg skulle få pengene..

fikk ikke et rødt øre, og jeg hadde venta så lenge at saken var uansett foreldet når jeg gikk til politiet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Trådstarter
Oppdatering:

Sendte inn skademelding der jeg detaljert fylte ut hva som skjedde og hvordan det skjedde, ut i fra hva motparten beskrev til meg og etter to-tre dager fikk jeg meldinger fra han hvor han sa at han og faren hans skulle anmelde meg for forsikringssvindel og at han hadde kastet skademeldingen sin og aldri kom til å fylle denne ut, virker på meg som at han ikke har fortalt faren sin hva som skjedde og nekter det for å unngå kjeft, hahaha.

Anyway, får trolig en takstmann som kommer for å se på skadene, så får jeg vel utbetalt 1000-3000 kroner til reparasjoner. Det morsomste med det hele må være at han som kjørte på meg har rotet seg på langt oppi dette nå at han seriøst benekter for at påkjørselen i det store og det hele skjedde, men han skylder også på at det er faren som ber han skrive alt dritten, han har blant annet bedt meg og fattern skyte oss selv, leke i trafikken og lignende.

Hvor lang tid tror dere det vil ta før det skjer noe mer, ettersom han nekter å skrive skademeldingen han fikk tilsendt fra mitt forsikringsselskap, og med tanke på at han anmeldte meg? (Vet at den saken vil bli henlagt, fordi det er kun latterlig)
Bra du står på ditt. Synd det finnes slike idioter som ikke kan legge seg flat for et par lapper.

Du må anmelde han i samme slengen, som nekter å skrive skademelding.
Sist endret av mo3; 25. mai 2012 kl. 11:47.
kjedelig streiting
For et rasshøl av en kompis! Skape så mye trøbbel for 1000kr. Setter han seg skikkelig på bakbeina her så kan det vel gå helt til retten med påfølgene tidsbrukt, men forhåpentligvis innrømmer vel kompisen din hva som skjedde når han skjønner at 1000-3000kr ikke er verdt konsekvensene av å juge til både forsikringsselskap, politi, og en eventuell dommer.

Ellers så er det vel ikke bare han som bestemmer for hva som gjøres fra hans side. Forsikringselskapet hans vil vel også spørre han om hva han mener om saken, og hvis han da nekter å svare vil de nok inrømme skyld ovenfor selskapet ditt. Går det den veien bør det ikke ta mer enn 3-6 uker.
Man taper heller ikke bonus om man bruker mopedforsikringen, så ser virkelig ingen grunn til at noen av dere skulle la være å gå med på det...
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
andmeld han for trussler mot deg og din familie om han faktisk har sendt deg sms om att han skal skyte dere, trussler på livet er da vitterlig ikke lov...
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Trådstarter
Han ba meg skyte fattern og meg selv fordi livet vårt ikke var verdigt. ;p
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
den sms`n tar du vare på og andmelder frosken...
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Trådstarter
Tenk å være så sta og redd for å tape en diskusjon at man anmelder den som ble påkjørt for forsikringssvindel, fyren er på tryne og strøk på teorien 3 ganger før han besto med 5 feil så at han har lappen er meg en gåte, han mener folk som ikke holder full gass med trimmet moped hele tiden er dårlige førere og at det er teit å holde fartsgrensa, som var tilfelle her, han har gått på kjeft utallige ganger hvor han har hatt alt for stor fart inn i svinger for å komme før folk til plasser, bare sånn at dere har et bilde av hvilken person dette faktisk er.
True phreak.
Hvis de ikke svarer forsikringsselskapet går saken automatisk i din favør. De er rimelig flinke til å se gjennom pisspreik folk kommer med, så hvis du har ditt på det rene vil jeg tro denne saken går i din favør.

Jeg synes hele saken høres tåpelig ut, du ble påkjørt bakfra, og skadene ble minimale. Hvorfor ikke bare betale den tusenlappen det koster i deler, og blir ferdig med det? Det er jo småpenger!
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
den sms`n tar du vare på og andmelder frosken...
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke trusler, det er oppfordring til selvmord som så vidt jeg vet ikke er ulovlig