Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5403
Jeg røyket hasj for første gang for 1 og et halvt år siå. Va bare slikt at jeg skulle teste det og jeg likte det meget godt. Helgerøyking eskalerte senere til hverdagsrøyking i perioder. Noen måneder gikk dette da jeg merket ting begynte å skje.

Jeg opplevde et hav av angst og følte en ekkel uvirkelighetsfølelse. Har lenge fnyset av at hasj kan fucke psyken din da jeg allti har hatt stor selvtillit og ser på meg selv som godt over gjennomsnittet selvsikker. Alt dette var vekkke, selvtilliten min var under 0 og jeg følte meg som helt ubrukelig og verdiløs. Jeg hadde dessverre ingen jeg kunne snakke med om dette her, noe jeg gikk lenge med og endte opp med at jeg lagte teorier om meg selv. Jeg vet ikke en gang hvordan jeg skal forklare, men kom til et punkt der jeg ikke visste om jeg var fjern eller normal. Jeg fikk noen ubeskrivelige tankeloops og trodde rare ting som at folk hadde et mål om å trykke meg ned og slikt. Jeg gidder egentli ikke å gå så mye lenger i dybden på dette siden det er jævlig skummelt. Følelsen av at jeg aldri skulle bli meg selv igjen skremte livet av meg.

Helt til nå som jeg er blitt frisk etter et år med depresjoner og angst. Jeg føler meg som meg selv igjen og er så jævlig takknemlig for det, det jeg levde med i et år var uutholdelig og jeg føler virkelig med folk som går gjennom den slags dritt. Styrken min og den gamle mentaliteten min er tilbake. Jeg er komplett igjen! Det jeg ikke skjønner meg på er at hvordan plutselig forsvant alt dette? Har lest litt rundt omkring og jeg tror jeg led av psykose eller depersonalisering, noe sånt. Jeg håper bare inderlig at ikke denne angsten som bokstavelig talt spiste meg opp kommer igjen, for det der va skumle greier. Alt var uvirkelig. Er så glad alt dette er vekke og har bestemt meg for å holda meg unna hasj en goood stund, har allerede holdt meg en stund. Det jeg lurer på er om dette kan komme tilbake? Følte rett og slett hasjen frarøvet meg mine beste egenskaper, HELDIGVIS er de tilbake. Thank god... uff deilig å få dette ut as
GZ! Har det sånn som du har hatt nå i et år selv. Forsvant depersonaliseringen bare sånn pluttselig?
Trådstarter
Det forsvant helt plutselig uten varsel om at ting begynner å bli bra igjen. Jeg våknet opp en dag og følte meg som meg selv for 1 år siden. Mitt tips er bare hold ut, kutt ned på røykinga og tren eller gjør noe kjekt. Dette er bare tomme tips siden jeg egentli ikke vet hva som gjorde meg frisk. Lykke til
Jeg har fått inntrykk av at hasj fucker med psyken til alle som røyker det daglig, og jeg tror
rett og slett at alle de som sier den ikke gjør det ikke er open-minded nok eller ærlig nok
med seg selv til å innse det. Oppfordrer alle som vil fremover i livet til å slutte asap..
Du lurte på om du kunne smoke igjen? :P raskt google søk. http://www.dpselfhelp.com/forum/inde...ke-weed-again/

Men du ser nu shøl :P
Trådstarter
heihallohade: sitert fra den siden "I guess that if you don't mind being in a state of permanent mindfuck then go ahead!". Han sa det.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Du lurte på om du kunne smoke igjen? :P raskt google søk. http://www.dpselfhelp.com/forum/inde...ke-weed-again/

Men du ser nu shøl :P
Vis hele sitatet...
Herregud du kan jo ikke bare linke til en random side som kilde, har du lest de idiotiske kommentarene der selv?

OT: Det at du ble syk etter du starta med heftig bruk av cannabis og plutselig ble frisk igjen da du kuttet ned så sier det meg at du bør holde det til et lavt nivå

Røyker ganske mye selv fortiden nå, men jeg sleit med psyken før jeg starta. Men jeg kan ærligtalt ikke si at cannabis gjør psyken noe bedre, tvert i mot. Men har ikke opplevd så kraftig endring som deg. Folk er forskjellige.
Trådstarter
Badapple: Enig det var dumme svar på den siden. jeg lurte egentli aldri på om jeg kunne røyke igjen, heller at om dette kan på noe som helst vis komme som et tilbakefall igjen på meg. Det håper jeg ikke. Jeg også slet me psyken før jeg starte egentli. Folk er forsjellige indeed.
Om det kan komme tilbake kan vel ingen si noe sikkert på. Trur du bare får vente å se.
Trådstarter
Helvette så deilig å bli kvitt et års mareritt. Får ikke sagt dette nok til alle andre som sliter bare hold ut og ikke gi opp, som jeg mange ganger planla. Det er såå verdt å vente !! gi det tid!
Sitat av Chuckie Vis innlegg
Helvette så deilig å bli kvitt et års mareritt. Får ikke sagt dette nok til alle andre som sliter bare hold ut og ikke gi opp, som jeg mange ganger planla. Det er såå verdt å vente !! gi det tid!
Vis hele sitatet...
Hyggelig å se at det ordnet seg såpass bra for for deg.
Men kunne du tenke deg å fortelle mer om hva slags røykevaner du hadde?

- Antall gram per dag?
- Joint, pipe, bong eller bøtte)
- Når begynte du å røyke i løpet av dagen og hvor lenge holdt du på?
- Hva slags frekvens snakker vi om her? Daglig røyking?
- Weed eller hasj?
Tviler ikke et sekund på at et misbruk (individuelt, for meg mer enn to ganger i uken), er skadelig som faen for psyken. Har slitt med det selv. Problemet forsterkes når hasjrøykere ikke aksepteres i samfunnet, du kan ikke snakke med vanlige folk om dette, osv.

Rusmønster, folkens. Viktig å ikke havne over på misbruk. Skjønner ikke at noen tror de kan ha et konstruktivt liv med daglig røyking. Dette har jo gått over, sier du, og det er bra. For min del viser det bare det jeg mener: hasj kan være skadelig, men har ikke evigvarende bivirkninger, hvertfall ikke forårsaket av cannabis alene.
Trådstarter
Takk aldri følt meg bedre - Antall gram per dag?
- Joint, pipe, bong eller bøtte) Når vennegjengn hadde mye weed da blir det Joint. Alene er det bong, aldri bøtte. prøvd 2 ganger og thats it.
- Når begynte du å røyke i løpet av dagen og hvor lenge holdt du på? I mine verste perioder skulka jeg og røygte fra jeg sto opp til jeg la meg. Det varierer svært, er det ferie blir det mer selfølgelig.
- Hva slags frekvens snakker vi om her? Daglig røyking? I mine mørkeste tider var det vær dag i ca 1 uke, ellers gjennomsnittlig 2-3 ganger i uka i et år. Røykte ikke mest av alle, kunne ha 1 gram liggendes i en uke liksom. Har ikke fast inntekt så heldigvis mistet jeg ikke huet helt og kjøpte mye. Har noen bekjente som er dealere så fikk mye gratis og rabatter. Kan si at det var dette som holdt bruken min gående.
- Weed eller hasj? Begge deler, veldig variert etter hva som er inne på markedet.

Chronic420: Problemene mine ble forsterket som faen når jeg ikke kunne snakke med mine beste venner. Noen merka at jeg ikke hadde det bra men de visste jeg røyka så jeg følte jeg ikke hadde noe å si til dem. De fleste jeg omgås med er heldigvis ikke-røykere, men allikevel har jeg ingenting jeg kunne sagt til dem. Va meget trist å bære på alt det der alene uten noe forståelse fra mine andre medmennesker. Nok en gang er så evig glad jeg er ok igjen
Riktig! Godt å høre.at du ble bra igjen siste år på vgs ble det mye røyking, nå har jeg flyttet vekk fra alt det der, så har fått et distansert og sunt forhold til cannabis. Høres ut som du trengte/trenger en real pause! Når jeg røyker mye hasj merker jeg det jo i hodet, og forstår lett at det ikke er sånn det skal være.
Sitat av Chuckie Vis innlegg

Chronic420: Problemene mine ble forsterket som faen når jeg ikke kunne snakke med mine beste venner. Noen merka at jeg ikke hadde det bra men de visste jeg røyka så jeg følte jeg ikke hadde noe å si til dem. De fleste jeg omgås med er heldigvis ikke-røykere, men allikevel har jeg ingenting jeg kunne sagt til dem. Va meget trist å bære på alt det der alene uten noe forståelse fra mine andre medmennesker. Nok en gang er så evig glad jeg er ok igjen
Vis hele sitatet...
Høres ut som noen supre venner
Trådstarter
Bemu ja jeg fant fort ut hvem som hva på min side og hvem som ikke var.
Ble du bedre og bedre, eller var det mer sånn at du plutselig ble frisk? Ble selv totalt fucka plutselig en gang jeg røyka (etter 3 år med sporadisk bruk).. er ikke depersonalisering heller, bare en fucka tilstand.. Har vart 6 mnd nå=/
Gratulerer med forbedringen! Det har mye med hvor mye du røyker å gjøre. Jeg kjenner meg alltid bedre psykisk sett etter et par jointer på kveldstid. Men en uke i strekk å jeg roter jævlig mye med tankene å er generelt treigere.
Trådstarter
Som tidligere nevnt våknet jeg bare opp en vakker dag og alt dette var slutt. ALT er vekke, føles ut som jeg har blitt kvitt en kreftsvulst. Aldri følt meg bedre! Varierer fra person til person vil jeg tro, min plage satt inne i meg i et jævla år. Bare hold ut og ta en dag om gangen, jeg føler virkelig med deg... Ikke gi opp.

Tusen takk TGH
Trådstarter
hmm egentli ikke, hva mener du? kom med et eksempel
Hver eneste gang noen skriver om skader de har fått av cannabis på freak kommer det alltid en hau med poster ala "ikke bra å røyke for mye, merker selv at jeg blir rotete av å røyke hver dag" osv. For det første har ikke "rotete" eller det at man blir surrete noe som helst med saken å gjøre. For det andre er det ikke en gang sant at man må røyke ekstremt mye for å få depersonalisering eller whatever. For det tredje skal alle hele tiden pushe det med at skader av cannabis ikke er cannabisen sin feil, men brukeren (som vi ser i denne tråden). Dette syns jeg er helt idiotisk, da selv heroin kan brukes på en fornuftig måte. Men det blir fortsatt teit å si at heroinskader bare er brukerens feil. Ikke at jeg setter heroin sammen med cannabis, men det er en del dobbeltstandarder ute og går.
valar morghulis
skralle's Avatar
Hasj kan virkelig voldta psyken din. Alt annet er løgn
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hver eneste gang noen skriver om skader de har fått av cannabis på freak kommer det alltid en hau med poster ala "ikke bra å røyke for mye, merker selv at jeg blir rotete av å røyke hver dag" osv. For det første har ikke "rotete" eller det at man blir surrete noe som helst med saken å gjøre. For det andre er det ikke en gang sant at man må røyke ekstremt mye for å få depersonalisering eller whatever. For det tredje skal alle hele tiden pushe det med at skader av cannabis ikke er cannabisen sin feil, men brukeren (som vi ser i denne tråden). Dette syns jeg er helt idiotisk, da selv heroin kan brukes på en fornuftig måte. Men det blir fortsatt teit å si at heroinskader bare er brukerens feil. Ikke at jeg setter heroin sammen med cannabis, men det er en del dobbeltstandarder ute og går.
Vis hele sitatet...
Hva forventer du at jeg, som ikke har fått noen psykiske problemer av cannabis skal si da? Hvordan er det en dobbelstandard?

Ja, heroin kan, og ble brukt aktivt på en fornuftig måte, på 50-tallet og før det, det var tilsatt i vin og greier. Det har jeg fra et foredrag fra Arild Knutsen, så vet ikke sannhetsgraden på det.

Trur du han hadde fått psykiske problemer om han hadde røykt en gang i helga kontra morgen til kveld? Jeg sier ikke at cannabis ikke er farlig, men mye av problemene er som oftest fra asosialitet, stigmatisering eller overdreven bruk.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Hva forventer du at jeg, som ikke har fått noen psykiske problemer av cannabis skal si da? Hvordan er det en dobbelstandard?

Ja, heroin kan, og ble brukt aktivt på en fornuftig måte, på 50-tallet og før det, det var tilsatt i vin og greier. Det har jeg fra et foredrag fra Arild Knutsen, så vet ikke sannhetsgraden på det.

Trur du han hadde fått psykiske problemer om han hadde røykt en gang i helga kontra morgen til kveld? Jeg sier ikke at cannabis ikke er farlig, men mye av problemene er som oftest fra asosialitet, stigmatisering eller overdreven bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg forventer at dere kan innrømme at cannabis, som alle andre stoffer, er skadelig i varierende grad og at det er feil å skylde på brukeren alene. Det er en dobbeltstandard fordi dere sier:
Overdreven bruk av hasj som fører til skader = brukerens feil.
Overdreven bruk av hvilket som helst annet stoff som fører til skader = stoffets feil.

Hyppigere bruk øker seff farene, men selv et normalt forbruk kan fucke med huet ditt.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg forventer at dere kan innrømme at cannabis, som alle andre stoffer, er skadelig i varierende grad og at det er feil å skylde på brukeren alene. Det er en dobbeltstandard fordi dere sier:
Overdreven bruk av hasj som fører til skader = brukerens feil.
Overdreven bruk av hvilket som helst annet stoff som fører til skader = stoffets feil.

Hyppigere bruk øker seff farene, men selv et normalt forbruk kan fucke med huet ditt.
Vis hele sitatet...
Det er alltid brukeren sin feil. Ingen tvinger på dem stoffer, de velger helt selv. Skadelighetsgraden på dopet er en annen sak da. Forøvrig er jeg enig med det du sier.
Sist endret av TheGloryHole; 7. april 2012 kl. 19:50.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg forventer at dere kan innrømme at cannabis, som alle andre stoffer, er skadelig i varierende grad og at det er feil å skylde på brukeren alene. Det er en dobbeltstandard fordi dere sier:
Overdreven bruk av hasj som fører til skader = brukerens feil.
Overdreven bruk av hvilket som helst annet stoff som fører til skader = stoffets feil.

Hyppigere bruk øker seff farene, men selv et normalt forbruk kan fucke med huet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvilken tråd du sikter til, men det kan i hvertfall ikke være denne.
Ingen her har påstått at cannabis er umulig å bli syk på, flere har anbefalt trådstarter om å slutte, ingen har forhærlighet cannabis.

Så med mindre du har noe mer konstruktivt å komme med ber jeg deg holde deg unna tråden og heller rapporter innlegg som unødvendig forhærliger et stoff, det er i mot reglene.
Bare som et lite tillegg til det Dodecha skrev så ønsker jeg å minne bloodshotEyes på tråden han/hun opprettet mtp. skadelighet: http://freak.no/forum/showthread.php?t=213433

Legg spesielt godt merke til sitatet i første avsnitt:
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg har alltid vært for at man skal vise til forskning osv hvis man skal diskutere ting en ikke kan komme frem til ved ren fornuft alene. Når det kommer til narkotika og skader greier jeg ikke det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg aner ikke hvilken tråd du sikter til, men det kan i hvertfall ikke være denne.
Ingen her har påstått at cannabis er umulig å bli syk på, flere har anbefalt trådstarter om å slutte, ingen har forhærlighet cannabis.

Så med mindre du har noe mer konstruktivt å komme med ber jeg deg holde deg unna tråden og heller rapporter innlegg som unødvendig forhærliger et stoff, det er i mot reglene.
Vis hele sitatet...
Forherligelse er relativt, Dodecha

Den pralende undertonen derimot, er nok den <bloodshotEyes> sikter til: indirekte indisier som;
" jeg har full kontroll - jeg vet hvor mine egne grenser går - måtehold, ingen brist slår sinn i vold "
Alt dette er kalkuli på mental stabilisme i selvkledd legefrakk.

Jeg vil tørre påstå at selv den mest garvede selvgraver ikke kjenner sitt eget ytterpunkt, før punktet blir utslettet og balansen tatt bort.
Personlig mener jeg brukeren skal ta ansvaret hvis h*n havner på kjøret. Jeg tviler på at de fleste blir tvunget til å røyke. Det har seg også sånn at i livet har vi også noen valg som vi må ta selv og stå for. Det er mennesket det står på når det kommer til å ha et ansvarlig forhold til ting. Det gjelder alt fra MC donalds til Cannabis.
Ser du sikter til meg, bloodshotEyes. Hvis jeg bare får oppklart litt.

Mine tanker er inspirert av dr. Gabor Maté, og jeg tror det gjelder cannabis som heroin; folk som flykter fra virkeligheten, et problem de har i livet. Min hypotese er at de som røyker konstant daglig som regel har noe de ikke liker å tenke på. Det er selve (psykiske) problemet, av varierende alvorlighet, som må fikses på. Å stoppe bruk av cannabis kan være skritt nr 1! Overdreven bruk av rusmidler er sjeldent positivt. Men det betyr da ikke at cannabis har på magisk vis omgjort en frisk person til syk.

Jeg ber rett og slett folk se litt dypere inn i seg selv enn at det kun er cannabis som er problemet. Tror ikke du helbreder psykose, depersonalisering etc bare ved å slutte røykinga - men det er selvfølgelig et skritt på veien.

Edit: Jeg synes heller ikke vi skal se på de med rusproblemer som at de er selvforskyldt. Det er ikke et verdig syn. Jeg ser på rusmidler som medisin (selvmedisinering av ulik grad av suksess). Personlig mener jeg samfunnet har mye av skylda, vi lever i et samfunn som ikke er naturlig for oss som arten menneske. Dette er selvfølgelig ikke en legitim unnskyldning for å ruse seg, men viser oss hvor problemet ligger, og hva vi må endre på.
Trådstarter
Meget enig med deg Chronic i mye av det du sier. Jeg hadde et personlig problem i utgangspunktet og med cannabis la jeg et teppe over alle mine problemer. Det resulterte i at alt drittet kom fram til slutt og det var ikke kjekt. Takk gud er jeg frisk igjen! Er så kjekt å bli vandt til den gamle meg selv igjen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hasj har tukla med psyken min også.. jeg har sterk angst og uro. Bare det og gå på bussen eller t-banen er vanskelig.
Dermed kommer all annen rus inn i bildet som "fjerner" angsten. rivo, speed osv. Nå har jeg vært hekta på nåla i snart 1 år.
Hasj er portalen til helvete. ihvertfall for oss med dårlig psyke fra før...
Det virker som du har opplevd noe av det samme som meg. Se tråden min.
Forskere antar at cannabis gir depressive virkninger hos 2/3 av befolkningen ved høy bruk.
De negative effektene oppdages gjerne etter kronisk bruk over en lengre periode.

Jeg hadde den samme innstillingen (helt ufarlig, veldig opptatt av legalisering osv) som deg - noe som antageligvis førte til at jeg ikke kuttet/roet ned bruken tidligere. Idag, ca. et år etter jeg kuttet ut den daglige bruken, røyker jeg engang iblant uten å opplevde noen store negative effekter. Itillegg røyker jeg mye mindre enn tidligere - brukerdose tidligere ca. 1g - nå ca. 0,2g.
Rusen er derimot ikke spennende som tidligere.
Sist endret av sonmarak; 21. april 2012 kl. 19:04.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fy faen så jævlig bra at du skriver om at du har blitt frisk!! Det gir håp for meg vetu! Hatt nøyaktig det samme som deg i 10 mnd cirka. Prøver bare å holde ut og være tålmodig. Du aner ikke tenker jeg, men du har vel faktisk en anelse om hvor SINNSYKT mye jeg gleder meg til å komme tilbake til meg selv og føle at jeg er "tilbake". Hjelper så mye å lese at man faktisk kan bli ordentlig frisk..føles jo ikke akkurat sånn når man er i det helvette her.. Men nok en gang, dritbra og takk skal du ha!
Hyggelig å høre du har blitt frisk ! For rundt en halvtime siden skrev jeg ett enormt speed indusert post som omhandlet mitt møte med psykoser, derealisering/depersonalisering, livskriser, dyp depresjon og generell forverring av psyken min. Disse plagene krediterer jeg til min hasj narkomani og livsstilen det følgte med. Uheldigvis forsvant nettverket i det stukereiret jeg sitter i og mitt 100% erlige, intime og personelige innlegg forsvant inn i 404 meldinger å teknologi jeg ikke forstår.

Heldigvis sluttet jeg på dagen da jeg plutselig i ett klart øyeblikk innså hva som muligens var årsaken til min mentale sykemelding. siden den dagen har jeg bare inntatt thc 3 ganger. første gang endte det med at jeg måtte drikke meg til blackout. andre gang førte til 3 jævlige timer der psykosene gjorde ett uønsket ekstranummer. så dum som jeg var prøvde jeg en 3 gang. alle gode ting er tre. dette gjelder tydligvis også thc dreven panikkangst og et hellvette av en virkelighetsforvrengning.

Etter dette skjønte jeg tegninga og har ikke rørt cannabis siden.
Faktum er at all rus kan føkke psyken din. Å benekte dette er bare idioti.
Jeg ble delvis kvitt hva det enn var som voldtok hjernen min daglig bare ved å slutte å røyke. Nå har jeg glemt hvor jeg skulle helt med denne posten, men tror jeg slutter med å si. psykose kan forekomme uansett rus, om hodet halter så gjør noe med det, og innse at noen personer tåler bare ikke enkelte rusmidler eller rus at all.
på heltid
iSkurk's Avatar
Merkelig, eneste jeg merka etter 1 år med daglig røyking (1-3g) om dagen,
så har jeg fått sprenghøy selvtillit og ser lyst på dagen med et stort smil, er veldig sosial og alltid positiv.
Alt som missbrukes vil fucke opp psyken din, misbruker du Alkohol så vil også psyken din gå i dass... Holder en seg til ett normalt nivå, f.eks kun til helgene så går det som regel veldig bra.