Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9930
Har et problem jeg hadde håpet noen kjenner seg igjen i og som kanskje kan komme med noen tips. Som skrevet over gjelder dette en nabo som på dagtid spiller litt høyt,noe som er ok. Problemet er når han tar med seg folk hjem fra byen og setter igang med musikk klokka 02 -03 om natta. Dette skjer ikke bare på helger,men også på hverdager noen ganger.

Flyttet i leiligheten jeg bor i ifjor (september) og da dette skjedde 4-5 ganger i løpet av de første 2 ukene ringte jeg sheriffen etter først å ha vært oppe å pratet med denne personen om natta første gang det skjedde. Da politiet ble tilkalt for 5-6 gang åpnet han derimot ikke opp for de en natt. De kom ikke inn selv om de sa de hadde hørt vedkommende, som bare latet som han ikke var hjemme ved å skru ned volumet og være helt stille..(!) Politiet sa da til meg at jeg bare måtte ringe hvis det ble noen problemer én gang til,og høyt nok til at duden over meg hørte dette. Etter det har det vært helt stille om natta,såvidt vi har hørt noe om dagen fra han. Nesten så jeg tror han har fått brev av politiet at de er lei av utrykning til han og neste gang tar de anlegget hans.
Inatt derimot var det igang igjen. Konfronterte han kl 07 i morges,og da kom klagene på at jeg har sendt politiet på han. Prøvde å forklare at festing i tide og utide går ikke pga jobben min o.s.v. Så så han at det var lov å bråke så mye man vil etter 07,men sa til han da at jeg kom til å ringe politiet igjen. Etter litt demonstrativ spilling ble det så stille igjen. Det skal også nevnes at han er alltid full når han fester og logikken er som kjent deretter hos folk. Også er han 36 år(!)
Har aldri sett fyren før jeg flytta hit,så det er ikke noe ondt blod mellom oss fra før.Jeg

Noen som har en plan på hvordan dette kan løses på én ok måte?
The lucky one
PairADice's Avatar
Konfliktrådet? De fleste borettslag har også et reglement på "stille etter kl XX.XX". Går ann å ta det opp med tillitsvalgte i borettslaget e.l.
Det er dog desverre ingen norsk lov som tilsier at det skal være stille etter kl XX.XX. Det du derimot kan sikte til er straffeloven § 390, som sier at "Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år"
Du aner ikke hvor godt jeg kjenner meg igjen i dette.. Bor i et borettslag, hvor vi har en på rundt 35-40 år som driver å spiller musikk til tid og utide.. Og dette er likte ofte etter klokka 11 på hverdager som i helgene. Det pågår gjerne fra 08 tida på kvelden til 03 tida.. Vi har klaga til borettslaget, som igjen klager til husverten hans.. Men ingenting hjelper. Blir så sykt frustrert.

EDIT: Han starter også klokka 05:00 om morgenen når han står opp for å dra på jobb. Setter på full guffe helt fra han står opp til han går ut døra. Enda værre er at han har små unger som bruker å være hos han, oppi alt dette. Gudene vet hva fyren driver med..
Sist endret av KarlsenK; 31. mars 2012 kl. 11:44.
zero80's Avatar
Trådstarter
Ja det var et husordens-reglement jeg måtte skrive under på da jeg flyttet inn,som da gjelder for meg og leiligheten under meg. Fra kl 23-07 står det at det skal være ro og festing skal være avklart med naboer ved nabovarsel i god tid. Men problemet er at han over eier leiligheten selv. Derfor har ikke huseieren min utkastelsesgrunnlag til han over... Men takk for tipset,skal sjekke det ut :-)
Bor du ved siden av han? Kjøp et anlegg med en kraftig sub og sett det opp inntil husveggen hans midt på natta. Så benytter du deg av angrerett og leverer det tilbake etter du har plaga han i noen dager.
The lucky one
PairADice's Avatar
Om ikke huseieren har utkastelsesgrunnlag, har du fortsatt grunnlag til å ta dette videre til Onkel Schonkel. Selv om den godeste Grev Olaf eier selv, er han ikke hevet over loven, eller borettslagreglementet. Begge vil være innvirkende, og han har å tilrette seg deretter. Du har all verdens grunnlag til å få ham ned i knestående. Fyr løs!
Unlicensed Surgeon
PA anlegg å sekkepipe! Fight fire with fire!

Nei seriøst. Dersom vanlig vennnligstilt kommunikasjon ikke fører frem når han er edru så er huseier den beste allierte. Dersom du sender han et brev der du klager på mye støy og høy musikk og etterspør handling burde det skje noe. Når noen driver å plager naboene sånn over såpass lang tid OG politiet har vert innblandet. Da er det på tide at det skjer noe snart. Få huseier til å sende en advarsel.

Men uansett. Du må fortsette å ringe politiet HVER gang det skjer noe. De kommer etterhvert til å ta annlegget hans.
zero80's Avatar
Trådstarter
Sitat av PairADice Vis innlegg
Om ikke huseieren har utkastelsesgrunnlag, har du fortsatt grunnlag til å ta dette videre til Onkel Schonkel. Selv om den godeste Grev Olaf eier selv, er han ikke hevet over loven, eller borettslagreglementet. Begge vil være innvirkende, og han har å tilrette seg deretter. Du har all verdens grunnlag til å få ham ned i knestående. Fyr løs!
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen. Da går ferden videre til de!
The lucky one
PairADice's Avatar
Wie viele
Det første jeg kan tenke meg kan brukes av lovhjemmel er straffelovens §350.
Sitat av Lovdata.no
§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
a) den alminnelige fred og orden,
b) den lovlige ferdsel,
c) omgivelsenes nattero eller
d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,
straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder.
På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.
Medvirkning straffes på samme måte.
Endret ved lov 21 des 2005 nr. 131 (ikr. 1 jan 2006 iflg. res. 21 des 2005 nr. 1580).
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-040.html#350

Hvis ikke kan vel også forurensningsloven brukes, da støy regnes som forurensning.
Sist endret av drittunge; 31. mars 2012 kl. 12:00.
er sikringsboksen hans utenfor leiligheten? hvis den er det så ta sikringen og løp inn til deg selv!
jeg hadde kjøpt meg gromt anlegg og begynt å spille når han slutta da får han vel føle på sin egen medisin!
zero80's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er sikringsboksen hans utenfor leiligheten? hvis den er det så ta sikringen og løp inn til deg selv!
Vis hele sitatet...
Det er desverre nytt sikringsskap med brytere...

Sitat av TheDreamer Vis innlegg
jeg hadde kjøpt meg gromt anlegg og begynt å spille når han slutta da får han vel føle på sin egen medisin!
Vis hele sitatet...
Vil ikke gjøre det på den måten,føler det blir feil og jeg da ikke er noe bedre enn nabo'n.
Enda lettere med brytere, teip de fast fort med gaffateip
Vær så snill å oppdater oss på hvordan det går, ser for meg nabokrangel ala Jensen og Donald Duck... : D

Edit: Leste feil, på feil bruker. trodde du hadde kjøpt deg anlegg, men det var en annen bruker...
Sist endret av McVik; 31. mars 2012 kl. 12:44.
Har du forsøkt å prate med han i edru tilstand? At enkelte blir totalt fuck heads i fylla er jo en veletablert sannhet...
zero80's Avatar
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Har du forsøkt å prate med han i edru tilstand? At enkelte blir totalt fuck heads i fylla er jo en veletablert sannhet...
Vis hele sitatet...
Det bar desverre blitt sånn at han ikke hilser på meg. Det har han forresten aldri gjort,sikkert fordi dette skjedde umiddelbart etter innflytting. Jeg er nok den store stygge ulven som vil ha det rolig om natta i hans øyne...
[quote=zero80;2516515]Det er desverre nytt sikringsskap med brytere...


Automatsikringer er da enda bedre du får nemlig kjøpt låseutstyr til slike
begynn å piss rundt i gangen foran døra
hans hver gang han har fest, så ingen ser deg så han får skylda

en gang jeg bodde i en blokk og det var fest og høy musikk om natta, tok jeg å ringte borettslagets styreleder med skjult nummer mens jeg spilte musikk og klirret i flasker!

gamle borretslag styrelederen trudde det var dem fra festen og dem som eide leiligheta fikk besøk av en fly forbanna styreleder, morro var det
Jeg mister alt av respekt for folk som oppfører seg som det der, hadde fortsatt og klagd til politiet til de stakk av med anlegget hans.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Ta det opp med vedkommende i edru tilstand, kanskje han får et annet inntrykk av deg som person. Han har sikkert inntrykket av deg etter han har møtt deg full. "Han idioten av en nabo som klager på musikk." Tror han setter mer pris på det, enn at Onkel P står på døra igjen.

Spiller selv høy musikk til tider, men tok det opp med naboene før jeg satte i gang. Ba de om å si ifra til meg om det ble for høyt. Heldigvis har jeg en musikkjournalist som nabo i leiligheten ved siden av som liker mye av samme musikken.

Alle med litt vett i pappen har respekt for medmennesker når du tar opp ting på en saklig måte (I edru tilstand.)
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er sikringsboksen hans utenfor leiligheten? hvis den er det så ta sikringen og løp inn til deg selv!
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Har en nabo som er ganske bråkete selv, og sikringene til alle boenhetene er i en felles sikringsboks.
Sist endret av Zahremar; 1. april 2012 kl. 20:15.
Min nabo dunker i mitt tak når det er konsert i byen og dj.Tiesto spiller så det rumler i nabolaget.
Sjekk din kommune/fylke for lokale forskrifter vedrørende støy, innsovingstider etc. (Det skal som regel være ro i innsovingstiden mellom 23 og 02, blant annet)

http://lovdata.no/for/lf/index-kommu.html