Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Det hadde gjort oss veldig glade om du hadde vurdert å slå på annonsevisning for freak.no =).
Fjern denne boksen med ABP compatible filter: freak.no###nagmsg
Gå til maryjanes.no
Registrer deg for å skrive svar
  23 4321
Trådverktøy
stakern
 
mars 2012
6
Trådstarter
Er ny her på forumet så ikke slakt meg vist dette har blitt lagt ut før eller om det er feil postet.

Sitter her med ideen om å montere en elektrisk motor på en sykkel.
Det jeg lurer på er hvordan motor jeg skal bruke og hvilket batteri jeg skal bruke.
Motoren må være kraftig nok til at jeg får en respektabel fart og ikke er for stor eller bruker for mye volt eller ampere. så vet jeg ikke hvilket batteri jeg burde bruke.
Siden dette blir likestrøm så tenker jeg å bruke en regulerbar motstand eller noe i den dur.
Blackkoz
The One and Only!
 
nov. 2007
Finnes da allerede ganske mange slike kit tilgjengelig i Norge...
Hvorfor ikke bruke en av de?
stakern
 
mars 2012
6
Trådstarter
Eneste jeg har funnet er det på sykkelmotor.no å den går vel ikke mer en 40 vil jeg tro. Vil ha noe mer futt å litt artig å holde på med.
Trur om denne da?
http://www.ebay.com/itm/Electric-Sco...t_50 0wt_1180
Blackkoz
The One and Only!
 
nov. 2007
Handler vell gjerne også å holde seg innenfor norske trafikklover.
Monterer du noe lignende på en sykkel, så har du ikke lov å bruke den på offentlig vei.
petterpan2
 
aug. 2010
På sykkel er det lov med maks 250W.
Denne er fin
http://www.ebay.com/itm/36V250W-26-F...item5ae2dac18e
stakern
 
mars 2012
6
Trådstarter
Det er mye man ikke har lovt til, har ikke sagt jeg skal bruke den på veien.
petterpan2 har du brukt denne selv? hvordan er ytelsen?

Er det ikke slik at man må registrere fremkomstmiddelet hvis den er over 250W?
Fleff
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
 
jan. 2010
Du får uansett ikke registrert en sykkel med EL motor på..

Om du skal bruke den som primærkraft, og ikke som hjelpemotor, så holder ikke batteriet lenge, med mindre du er lesset med et par dusin kilo i batterier.
stakern
 
mars 2012
6
Trådstarter
Finner jo batteri som holder en stund da. Vet om en som har gjort dette men husker ikke hvor langt han kunne kjøre men det var et par mil å den gikk rundt 70 km/t
Markula
 
nov. 2009
223  11
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du får uansett ikke registrert en sykkel med EL motor på..

Om du skal bruke den som primærkraft, og ikke som hjelpemotor, så holder ikke batteriet lenge, med mindre du er lesset med et par dusin kilo i batterier.

Det er helt feil. Finnes batterier i dag som gjør at du kan få en rekkevidde på 10 mil uten problemer. Hvis man har den 250W som er linket til. Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
vidarlo
Watching you
vidarlo's Avatar
nFF Crew
 
nov. 2005
Sitat av Markula Vis innlegg
Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
stakern
 
mars 2012
6
Trådstarter
Sitat av Markula Vis innlegg
Det er helt feil. Finnes batterier i dag som gjør at du kan få en rekkevidde på 10 mil uten problemer. Hvis man har den 250W som er linket til. Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Har du en link til en side som selger slike batteri?
Markula
 
nov. 2009
223  11
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
Joda, men hele forskjelden er at ingen bryr seg med el. Det er noen ulemper men en avhengig fordel. Kommer du med en gresklipper motor på en sykkel eller sparkesykkel blir du politianmelt av naboen med en gang. Derfor er det ikke et alternativ og bruke bensinmotor
petterpan2
 
aug. 2010
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
Ja, men prøv å finn en bensimotor på 1Kw som veier et par hundre gram Hvis du ikke trenger mer enn noen mil med rekkevidde så er nok elektrisk drift helt overlegent
Markula
 
nov. 2009
223  11
Sitat av stakern Vis innlegg
Har du en link til en side som selger slike batteri?
http://www.ebay.com/itm/24v-30ah-LiF...item20c29c7638

Det er med lader. Men ville heller kjøpt flere små batterier. Koster litt mindre men da må du selv lage kasse og lodde se sammen.

http://www.ebay.com/itm/22-2v-5200mA...em19b c28d162

Kjøp 6 sånne så har du litt mer effekt en den jeg linket til først.
zyrezatan
zyrezatan's Avatar
 
mars 2011
8
Jeg bestilte et sett fra denne siden goldenmotor for et halvt år siden. Jeg gikk for motortypen magicpie 2 med innebygd kontroller og et 48V 10A LiFePo batteri. Sykkelen har med dette oppsettet en toppfart på ca. 40 km/t og en rekkevidde på +- 30km. Sykkelen har nå gått nærmere 1000km, og jeg sparer masse penger på bensin og bompenger!

Etter dagens lover er denne sykkelen ulovlig å bruke, men siden motoren er innebygd i navet, og jeg har festet batteriet inne i rammen, skiller den seg ikke spesielt ut. Jeg har kjørt forbi politiet flere ganger på sykkelen, men de har aldri reagert på at dette er et ulovlig kjøretøy. Sannsynligvis er ikke den gjennomsnittlige politimann så veldig oppdatert på gjeldende el-sykkel regler.
petterpan2
 
aug. 2010
Sitat av zyrezatan Vis innlegg
og jeg har festet batteriet inne i rammen,
Høres stilig ut? Hvordann gjorde du dette? har du fylt rammen på sykkelen med små Lithium batterier? har du et bilde av dette?
zyrezatan
zyrezatan's Avatar
 
mars 2011
8
Har desverrre ingen bilder her, da jeg ikke er hjemme... Jeg har et slikt batteri som er 35cm langt, 15cm høyt og 8cm bredt. Jeg skulle egentlig bare feste det bak på bagasjebrettet, men oppdaget at det passet perfekt inn i rammen. Her festet jeg det bare med å legge litt gummi på den nedre sykkelslangen, og klemme det til med to solide slangeklemmer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å klemme batteriet fast med to svarmalte pleksiglassplater, men siden det hang godt uten dette, endte det med at jeg tapet inn hele rammen med svart duct-tape. Det ser litt hjemmelaget ut, men siden resten av sykkelen er svart, og jeg gjorde en brukbar tape-jobb, ser det faktisk ganske bra ut
xaine
xaine's Avatar
 
mars 2011
298  107
Holder på med sånne prosjekt på skolen nå. Ulempen er at det er bensin den går på.
Sinnsykt lett å montere og justere, tar deg 3 timer om du ikke har skrudd før
Kan eventuelt poste link når jeg kommer hjem om du er intiressert
petterpan2
 
aug. 2010
Sitat av zyrezatan Vis innlegg
Har desverrre ingen bilder her, da jeg ikke er hjemme... Jeg har et slikt batteri som er 35cm langt, 15cm høyt og 8cm bredt. Jeg skulle egentlig bare feste det bak på bagasjebrettet, men oppdaget at det passet perfekt inn i rammen. Her festet jeg det bare med å legge litt gummi på den nedre sykkelslangen, og klemme det til med to solide slangeklemmer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å klemme batteriet fast med to svarmalte pleksiglassplater, men siden det hang godt uten dette, endte det med at jeg tapet inn hele rammen med svart duct-tape. Det ser litt hjemmelaget ut, men siden resten av sykkelen er svart, og jeg gjorde en brukbar tape-jobb, ser det faktisk ganske bra ut
Ah.. jeg trodde kanskje at du hadde klart å montere batteriene *inni* rørene som sykkelramma består av, det ville jo i tilfelle gjort det nesten umulig å se at sykkelen hadde elektrisk drift
Markula
 
nov. 2009
223  11
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ah.. jeg trodde kanskje at du hadde klart å montere batteriene *inni* rørene som sykkelramma består av, det ville jo i tilfelle gjort det nesten umulig å se at sykkelen hadde elektrisk drift
Det er jo mulig det også. Men da må du bruke eks 18650 celler. Litt større en AA batterier. 3,7 volt ca 2,5Ah. Også sette de sammen i serie og paralell for å få opp spenningen og strømen som du kan belaste batteriet med. Så hvis man setter 3 batterier så det danner en runding. Men da må du kutte rammen og sveise den på nytt.
Registrer deg for å skrive svar
Trådverktøy

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lader til el-sykkel motor Huleboeren Diskusjon 6 10. juni 2013 19:06
Nitro motor på liten sykkel. kodi4k Diskusjon 4 11. juni 2012 13:02