Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4659
[COLOR="Purple"]Psykose: Skyggesiden og purpurforhenget![/COLOR]

Informasjon om meg:

Alder: 21 år (på tidspunktet var jeg altså 19 år)
Stoff: Ukjente mengder alkohol og cannabis (blueberry fra Nederland)
Utstyr: En type glassbong
Set/Setting: I leiligheten til en kompis med hans kamerat og min beste venninne.


Først og fremst må jeg også fortelle at selv om dette er en av de mest skremmende opplevelsene jeg har hatt så er det ikke en erfaring jeg ville vært foruten. Etter denne opplevelsen har jeg sakte men sikkert endret mine tankeprosesser og persepsjon. Jeg har tro på at slike stoffer kan brukes til selvutvikling og en bredere forståelse for å oppfatte forholdet mellom en selv og ens miljø. I begynnelsen tenkte jeg at noe sånt skulle jeg aldri være i nærheten av igjen. Jeg er utrolig glad det ikke ble slik. Det tok meg tid å lære av mine feil men resultatet mener jeg var helt klart verdt det. Jeg har utviklet meg veldig iløpet av kort tid. Har vært borti blant annet Changa/nn, dmt freebase, ulike typer sopp, LSD, MDA, 2c-b og en del annet snask. Aldri har noen opplevelse vært like forskrudd som denne. Årsakene har jeg nok ganske klart for meg, og etterhvert, med tid, lærte jeg meg hvordan man skal utnytte seg av bruken på en mer riktig måte for å oppnå ønsket resultat. Det har tatt tid men jeg angrer ikke på noe av de opplevelsene som har vært med på å forme meg til den jeg er per dags dato.

Det hele begynte en sen fredagskveld ute på byen. Jeg var nitten og som tenåringer flest ble det selvfølgelig en del alkohol utover kvelden og sånt, men ingen av oss følte at vi var merkbart fulle. Vi var nysgjerrig på å oppleve noe nytt, og hadde lenge lekt med tanken om å utforske cannabis sammen. Etter et par telefoner tok vi avgjørelsen. Vi skulle dra hjem til en kompis av meg for å røyke i fellesskap der. Jeg hadde for øvrig aldri besøkt leiligheten hans før, og tenkte i grunnen ikke over at det kanskje ikke var så lurt å spille på bortebane den første gang. Det ble første taxi opp til blokken for å la det stå til. Det er tre personer involvert i denne historien. To kompiser og en venninne. Siste nevnte var redningen min i denne fortellingen. Vi har vært veldig nære venner i noen år nå, og jeg stoler fullt og helt på denne jenta. Hun er jordnær, åpen og ærlig. Hadde det ikke vært for henne tror jeg det kunne endt mye verre.

Slørete galskap

Det var som om kroppen min plutselig besto av mange lag. Jeg så meg selv fra oven, og noe begynte å flyte over det fysiske. Det var en lun, elektrisk følelse. Ettersom jeg absolutt ikke var forberedt på noe sånt inntrådte gjenforeningen med et støkk i kroppen. Nå var det hørselssansen som kom i fokus. Det tre vennene mine var alle iherdig opptatt med å diskutere noe så tåpelig som “dospray”. Hvorfor har jeg liten aning om. Alt jeg vet er at dettemotbydelige ordet gjentok seg så mange ganger at det klistret seg fast i øregangene som en klissete tyggegummi. Ordet hadde en hard, metallisk etterklang ved seg. Overrumplet over å bli brutalt kastet ut av mine egne tanker prøvde jeg å orientere meg i rommet. Noe som viste seg å bli totalt mislykket. Nå begynte jeg å oppleve dette man kaller “lag” for fullt. Altså det var en slags forsinkelse mellom en handling og reaksjonen av den i hjernen. Denne forsinkelsen er noe av det mest skremmende jeg har opplevd. Det å være på etterslep med resten av verden er ikke noe jeg unner noen. Følelsen av kontroll blir tilnærmet null. Å klage på trafikken i Orgimmar i World of Warcraft er i alle fall ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen.
Da dette skjedde ble jeg fullstendig hysterisk. Kastet meg på kne og slo hendene for ansiktet. Alle disse menneskene sto i ring rundt meg med blikkene borret fast i dette underlige fenomenet som nå skjedde ved deres føtter. I det ene øyeblikket hadde jeg hodet presset ned mot knærne og i det andre forsøkte jeg å rømme ut av døren. “Hvis du føler at du har mistet beina er det helt normalt, og..”. Noen forsøkte å trøste meg på et eller annet vis men ordene bare druknet i de forvrengte sansene og den endrede tankegangen. På dette tidspunktet var jeg klar over at vi hadde røyket men dette varte ikke lenge.
Venninnen min skjønte hvilken retning det hele begynte å ta, og mente at det var best vi dro hjem. Det var nå merkelige saker begynte å skje. En tung, drømmende følelse hang over meg som et purpurfarget forheng. Det var som å stå midt på scenen i skrekkens teater med rampelyset naglet fast til seg. Tankemønsteret endret seg hurtig og oppfattelsen av min egen eksistens ble gradvis visket ut. Tapet av virkeligheten jeg var i ferd med å oppleve er for meg egentlig uforklarlig men jeg skal med beste evne forsøke å beskrive noe av det og illustrere stemningen.

Djevelpakten

Dette var en helt ny, ukjent bevissthetstilstand. Mens venninnen min førte meg gjennom korridorene i blokken overbeviste jeg meg selv om at jeg helt klart befant meg i en konstruert virkelighet. Var min sansning og persepsjon forandret til evig tid og litt lenger? Var dette en straff fra herskeren over de ondes rike? Jeg måtte ha inngått en djevelpakt med min egen livskraft, kjøtt og blod som gevinst. Og nå måtte jeg ta konsekvensene av det. Skyggenes time var kommet. Det var en naken, kjølig stemning ved det hele. Tåkete, svevende. Nattblå og purpur. Det var akkurat som å være en karakter i David Lynch sin Mulholland Drive. En vekslende virkelighet og adgangskortet til den mørklagte avgrunnen av sinnet vårt. Frykten veltet opp i meg, og hjertet hamret som en slegge i brystet. Den hvite korridoren buktet seg i kroker og snirkler som en slange. Omgivelsene var så ensformig at alt virket helt identisk. Dette fikk meg til å tro at jeg bare bevegde meg gjennom den samme evigvarende korridoren på nytt og på nytt. Hadde jeg nådd det absolutte nullpunkt? En tidløs virkelighet? Det er dette som for meg er de fortaptes pinested. Fanget av din egen åndelige kraft.
Da vi omsider befant oss i heisen kom paranoiaen sakte men sikkert snikende for å gå rett i strupen på meg. Jeg følte at alle festet blikkene i nakken min og holdt meg under nøye oppsyn. Det som egentlig skjedde var at mine venner iherdig prøvde å holde seg alvorlige. Ettersom de også var ganske “out there” ble hele stemningen utrolig klein og ubehagelig. Til og med min evne til å minnes var fullstendig ødelagt. Jeg kunne ikke forstå betydningen av ordet “minne”, engang. Eller i det hele tatt hva en språklyd er. Å bli slept med i en taxi i denne tilstanden er ikke noe jeg vil oppleve igjen. Det var en utfordring i seg selv å bare kunne få lemmene til å bevege seg slik de naturlig pleier å gjøre. Når jeg ble snakket til var jeg aldri helt sikker på om jeg ga dem riktig svar eller svarte med det korrekte tonefall. Her var jeg bare nødt til å stole på mine grunnleggende ferdigheter. Mens vi ventet på taxien var jeg helt overbevist om at munnen min nå var i ferd med å smelte. Som tjukk, flytende materie fra et betent sår. Hvordan i alle dager skulle jeg greie å prate for meg nå?? Fortvilelsen festet seg som en kald klump bakerst i halsen.

Energiform i sjelens bolig

Venninnen min prøvde å holde i gang en samtale med meg men jeg er fremdeles ikke sikker på om det i det hele tatt kom noen fornuftige ord ut av meg eller hvordan jeg måtte ha hørtes ut. For å unngå at jeg løp rett ut i trafikken av forvirring måtte min gode venninne passe godt på meg og holde et godt tak i armen min. Inne i taxien opplevde jeg den pinlige stillheten som nærmest en støyende ballade. Selv å ta på seg sikkerhetsbeltet fikk meg til å svette. Alt jeg sa og gjorde virket så tilgjort og latterlig. Kunne sjåføren se rett gjennom meg? Kom han til å påpeke det? På dette stadiet hadde jeg begynte å klarne opp en smule ettersom omgivelsene begynte å bli mer velkjente. Jeg hadde vært i disse traktene før, og derfor dukket noen indre bilder av gamle minner opp. Ødelagt som jeg var fikk jeg sove i sengen til denne venninnen og kjæresten hennes. Det var godt å ligge i et stille, mørkt rom uten brå bevegelser og forvrengt lyd. Ute i gangen virket alle lysene grønne, diffuse og grumsete. Som å befinne seg i en marerittlignende tilstand med disharmoniske farger. Alle lyder virket skarpe og buldrende. Å ta på sin egen kropp var ubeskrivelig rart. Hver gang jeg forsøkte å berøre beina mine kjentes det ut som et svært ubehagelig elektrisk støt. Hele seansen varte fra jeg tok det første bongtrekket til jeg våknet neste dag med en mild hangover og hodepine. Verden bak vindusruten har ikke vært den samme siden. Jeg har sett virkeligheten fra et annet perspektiv. Jeg har fått utsikt til galskapens rike.
Sist endret av Lucy In The Sky; 22. februar 2012 kl. 16:32.
Veldig bra skrevet, ble helt sugd inn i historien. Virker som en veldig sterk opplevelse.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, Sargasm! Det er veldig hyggelig å høre.
Ja, absolutt. En av de merkeligste opplevelsene jeg har hatt, tror jeg.

Hvis noen vil lese mer om rusutløste psykoser kan dere jo ta en titt på dette f.eks http://psykiskhelsearbeid.no/multime...the-Larsen.pdf.
Nesten skremmende lesning, dog veldig interresant!
Om jeg tør spørre, har du opplevd flere psykotiske opplevelser etter denne?
Meget bra skrevet.

- Hva gjør at du definerer denne turen som en rusutløst psykose egentlig, for meg virker det mer som dette kunne vært en "badtripp" som kanskje ikke var så lett og takle.

KP.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Takker takker!

Grunnen er rett og slett virkelighetsbristen, eller oppfatningene, som ikke samsvarte med virkeligheten og som ikke ble delt av andre. Slike vrangforestillinger opptrer ved diverse psykiatriske tilstander, spesielt ved psykotiske lidelser. Og som kjent vil akutte oppståtte psykotiske ha klare symptomer og avvik fra normal atferd. Eksempel på psykotiske symptomer kan være vrangforestillinger (f.eks min somatiske) eller sansebedrag. Det er rett og slett en ekstrem tilstand av bevissthet som faller utenfor normene for hva som oppleves av de fleste. Jeg, i mitt tilfelle, var overhodet ikke klar over at jeg hadde fått i meg noe rusmiddel som utløste dette, engang. Jeg ante fint lite om hva et menneske i det hele tatt var. Såppas urolig og forvirret var jeg. Hva som er årsaken er en annen sak, da.

Aldri opplevd noe lignende igjen, nei. Og det er etter utallige turer med diverse mer kraftfulle rusmidler har jeg vært gjennom det meste. Jeg mener det er viktig å være obs på at noe faktisk kan skje. Og at det kan skje den beste.
Hvordan hadde du det dagen/tiden etter opplevelsen? Og hva er det viktigste du lærte av dette?
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg merket ikke forandringen før det hadde gått en stund, for å være ærlig. Dette var min første opplevelse med andre stoffer enn kun alkohol. Forandringen og utviklingen har gått ganske så gradvis. Forøvrig var jeg veldig forvirret. Det var vanskelig å integrere opplevelsen inn i hverdagen. Heldigvis hadde jeg hele neste dag på å bare slappe av for meg selv. Tok meg en god stund å komme over skrekken, faktisk.

Jeg har lært veldig mye om meg selv og mine egne grenser. Har vært på dypet av mitt eget sinn. Det jeg kanskje ikke var klar over den gangen var hvor mye set og setting har å si. Jeg var tross alt helt ny på det her, og jeg hadde knapt lest noe om hva cannabis er. Det var et totalt ukjent sted og en totalt ukjent rus. Alle disse inntrykkene kom helt klart for brått på meg. Isteden for å aldri røyke igjen ble det til at jeg søkte mer kunnskap og erfaring innenfor emnet. Det er jeg utrolig glad for. Hvis ikke hadde jeg neppe vært den jeg er i dag.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå har jeg sittet å lest litt av hvert som du har skrevet. Det er utrolig spennende, og jeg kan forstå det meste du snakker om. Dine ord blir transformert til bildeserier i hodet mitt, og det er da det er morsomt å lese. Det virker også som du har opplevd nok av psykadeliske midler til å holde deg med beina på jorda, og likevel ha hodet over skyene. Jeg hadde på den andre siden en psykose i rundt 2 uker, og vil si jeg har lært utrolig mye fra det etterpå. Måtte gjennom depresjon, gråtende foreldre og folk som har funnet ut av det senere, men nå har klarer jeg å ha beina på jorda selvom jeg tenker på det tabu, og ting som folk ser på som sykt. Det er ubeskrivelig spennende å se på de forskjellige verdenene som hjernen/sjelen kommer seg gjennom. Som om det er forskjellige dimensjoner. Keep up, og hold hodet inntakt.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Dette var en tilbake melding av høy kvalitet! Takker så meget. Det er utrolig spennende å høre både hva andre tenker om innleggene mine, og hva de selv har erfart. Jeg har lest din rapport om psykose også. Utrolig fascinerende. Håper på flere rapporter fra deg! Og takk det samme.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette var en veldig bra skrevet historie, men når det er sagt så skal jeg si at dette ikke minner veldig om cannabis. Dette er bare en teori men jeg tror at du har fått noe som har blitt penslet med PcP (LSD lignende entheogen/research chem) Effektene du beskriver ligner veldig på den av PcP (out of body experience, tid finnes ikke osv) Så du bør passe på at du kjøper rene greier, for dette kan være farlig Jeg er helt for Psykedeliske og cannabis btw, men ikke ufrivillig
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg må nok dessverre avkrefte den teorien. Ingen av de andre jeg røyket sammen med fikk i nærheten av denne effekten. Jeg var full, i en ukomfortabel setting og ante lite om hvordan effekten fungerte. Dette her handler ikke om penslet cannabis. Hvorfor i alle dager skulle de pensle Fensyklidin på weed? For det første, PCP/Englestøv er ikke et RC. Det ble utviklet til bruk som anestesimiddel og er dissosiativt. Menneskesinnet er svært komplekst. Et panikkanfall som utviklet seg til en rusutløst psykose. Out of body experience har jeg hatt utallige ganger grunnet min diagnose (PTSD) så det er det liten grunn å henge seg opp i. Beklager, men dette blir som å si at all hasj er penslet med heroin. Heroin? Det gir rett og slett ingen mening. Jeg har heller ikke behov for å passe meg fra hvem jeg kjøper av. Denne kunnskapen har jeg godt plantet inn i hodet fra før. Kunne skrevet en hel side om dette her. Men jeg tror poenget kom godt nok frem.

Takk for ros!
Sist endret av Lucy In The Sky; 23. oktober 2012 kl. 20:50.
Utrolig spennende lesing. Du beskriver en side ved cannabis jeg aldri har opplevd eller hørt andre beskrive. Har selvfølgelig hørt om bad-trips men dette var jo langt utover det. Takk for at du deler erfaringer og opplevelser med oss andre! Har nesten lyst til å oppleve noe sånt selv, for å bedre forstå det, men det ville jeg kanskje ikke sagt hvis det faktisk hadde skjedd meg. Anyways, kul rapport!
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, Vice!
Det er definitivt en opplevelse jeg har lært mye av og vokst på. Der og da var det som å befinne seg midt i avgrunnen av helvete og håpløshet. Men i ettertid har jeg lært masse av det, sært som det kanskje kan virke. Dette kan være mye av grunnen til at jeg har lært meg å bare "la seg flyte med" når ting kanskje vipper over til å bli ubehagelig. Og ikke minst, gitt meg innsikt i min egen psyke.
http://www.youtube.com/watch?v=DsjasMfD1es her er en video fra neurosoup der hun deler en historie om en joint penslet med pcp. Men tror deg når du sier at det var vanlig cannabis.
Sitat av turgåeren911 Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=DsjasMfD1es her er en video fra neurosoup der hun deler en historie om en joint penslet med pcp. Men tror deg når du sier at det var vanlig cannabis.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke akkurat det normalen, da. Det forekommer heller ikke særlig ofte her i Norge, etter det jeg har forstått. Jeg kunne så klart ikke utelukke helt hvis noen av de andre (vi var fire) hadde fått noe annet enn sativaeffekten. Men disse måtte virkelig holde maska for å ikke le av den bisarre oppførselen min. "Er dere ikke.....fjerne...?", med skjelvende stemme. "Æh, jo, men ikke så fjern som deg.." med bekymrende, stirrende blikk som bare gjennomborer deg. Det er mange grunner til at jeg fikk denne rusutløste reaksjonen. Full, ukomfortabel setting, null anelse om hva som ville skje, god weed fra amsterdam og bongtrekk. Slike ting kan være en større påkjenning enn man tror.
Det skal også nevnes at jeg ble sammen med den ene karen en stund etterpå. Han røyket av og til bare. Det hendte han fikk tilsendt noe godis fra en kamerat i Amster. Ellers hadde de i grunnen ikke så mye peiling. Det er heller ingen grunn til at de skulle gjøre dette mot meg. De var til og med fullere enn oss.

Skrev med feil konto.

Lucy
Sist endret av Nokki; 27. oktober 2012 kl. 16:41.
Sitat av Vice Vis innlegg
Utrolig spennende lesing. Du beskriver en side ved cannabis jeg aldri har opplevd eller hørt andre beskrive. Har selvfølgelig hørt om bad-trips men dette var jo langt utover det. Takk for at du deler erfaringer og opplevelser med oss andre! Har nesten lyst til å oppleve noe sånt selv, for å bedre forstå det, men det ville jeg kanskje ikke sagt hvis det faktisk hadde skjedd meg. Anyways, kul rapport!
Vis hele sitatet...
Skal si deg at du lærer en hel del om ting du aldri hadde skjønt ellers om livet, folk og du begynner også å skjønne at det finnes mer enn mennesker som bare skal jobbe og tjene penger for skaffe fine klær og hus. Når man først er i "en annen verden" er det ikke så veldig gøy fordi det er veldig overveldende, og det kan ende med problemer i noen mnd-er! Det er forsovet noe av det beste som har skjedd med meg, samtidig som det er det verste.