Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6859
Noen som har linker til regler for bruk av luftgevær?

------------------
Westside till I die
Hvis du ikke får noe annet så kan du jo høre her: http://www.topsecret.no Dem burde da vite sånt.


Mvh Maniac
man skiller ikke på luftvåpen og vanlig våpen, ikke i butikkene ivertfall. man trenger naturligvis ikke kjøpetilatelse, men det sies at en må være over 18( noe jeg tror er bare kødd, som butikkene har funnet på for å være på den sikre siden)
Det er vist kommet en ny lov i norge, der en IKKE trenger å være over 18, men tatt jegerprøven eller no får å kjøpe alle våpen. og aldersgrensen da er 16 tror jeg....
Men en kamerat av meg(16) har tatt jegerprøven og nå kan han kjøpe hva han vil...

------------------
wwwking
the king of World Wide Web
-and the lord of SMSVitser
Trådstarter
Altså jeg vil vite lovlige bruksområder med luftgevær og slikt..

------------------
Westside till I die
▼ ... flere år senere ... ▼
Aldersgrense på 18 år. Lovå kjøpe i norge. For større gevær. Ikke type luft må jegerprøve e.l.l vises.
Jeg trodde det var 16 år på luftgevær?? Tydeligvis ikke..
Hvis du fks har en hytte langt ute på landet, så vil det sikkert gå greit om du skyter litt, men viss du derimot bruker det på et byggefelt, så blir det nok straff. En kammerat (15år), skøyt på et byggefelt, da fikk han bråk med politiet!
jeg vil tro du finner lovene/reglene på www.odin.no eller www.lovdata.no
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
For å kjøpe luftgevær må du være 18 år (bestemt ved lov..)

For å få kjøpe rifle eller hagle, må du enten ha tatt jegerprøven eller ha vært medlem i et skytterlag et halvt år eller mer. Det er ikke nok å bare ha jegerprøven, man må også søke. Forhør deg ved ditt lokale politikammer for søknadsskjemaer..

Man kan heller ikke, som noen skrev tidligere, få kjøpe hva man vil.. Det finnes diverse regler for hva man kan få kjøpt. Det er blandt annet en del halvautomatiske våpen man ikke får kjøpt.. Våpen som ser skumle ut er de som er vanskeligst å få kjøpt, selv om det i teorien burde være det samme.. Foldekolbe/innskyvbar kolbe er for eksempel forbudt, og det samme med løpslengde på under 45 cm..
Aldersgrensen er 18 år, men man kan få dispensasjon fra 18årskravet når man har fylt 16 år, om foresatte samtykker. Like fullt må kravet om jegerprøve/medlemskap i skytterlag overholdes.

For pistol og revolver må man være 21 år og ha vært medlem i pistolklubb i et halvt år. Man må også gjennom et sikkerhetskurs (dette får du i pistolklubben)

Det er noe som heter behovsprøving.. Man får ikke innvilget en søknad om man skriver "moro" eller "måkesprenging" under feltet for hva det skal brukes til..

Til slutt vil jeg bare si at dette er fakta, og ikke noe jeg har funnet på, slik diverse tidligere postere tydeligvis har gjort..

Lykke til..
hva skal du med luftgevær?
hvis du skal kjøpe et må du ha tatt jegerprøven(må være 16)
og da har du lov til å kjøpe hva faen du vill, ikke håndvåpen da.
er du 16 kan du kjøpe en salong med foreldres tillatelse.

kjøp deg en salong du
nygaard: du har nok rett i det du sier, men du fikk det til å bli ganske langt
salong er langt farliger, hold deg til et harmløst luftgevær. få mamman eller pappan din til å kjøpe ett til deg.
ingen våpen er farlige, det er den som holder det som er farlig
Opprinnelig postet av sharken
Altså jeg vil vite lovlige bruksområder med luftgevær og slikt..
Vis hele sitatet...

det er kun lov å jakte med krutt, altså er luftvåpen ikke lov å skyte måser med. bruksområde er vel opp til deg og dine holdninger
måser er freda...
vet ikke om du har merka det snø, men det finnes en sånn redigerings knapp et sted.
hettemåke, fiskemåke, gråmåke
21.08 til 28.02/29.02 gjelder hele landet
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Opprinnelig postet av snø
nygaard: du har nok rett i det du sier, men du fikk det til å bli ganske langt
Vis hele sitatet...
Jupp, men riktig er det nå like forbanna