Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2562
For en liten stund tilbake, fant foreldrene mine stashet mitt, og det endte opp med at faren min dagen etterpå gikk til politiet med det og sa at de skulle ta en prat med meg.
De ringte meg senere på dagen og jeg dro ned på politistasjonen for å slå av en prat(ble ikke anmeldt nei).

Denne politimannen var veldig ivrig på å diskutere ting omkring cannabis, hvor lurt det var å holde på med, hvilke skader man kan få av det, og andre konsekvenser. Han sa også at når jeg nevnte rapporter og lignende som stillte cannabis i et bedre lys, mente han at hvem som helst på nettet kan leke "forsker", noe jeg er fullstendig klar over, men hvor utbredt er dette egentlig?

Er det mange som "leker" forsker og utgir falske dokumenter angående resultater av diverse rundt cannabis?
Politimannen henviste meg kun til nettsteder med informasjon om dette som er godkjent igjennom staten o.l. noe jeg ikke er veldig begeistret over med tanke på propagandaen som er rundt om kring (jeg har ikke hvert på nettstedene og sjekket, har ikke orket).

noen flere meninger rundt dette?
Begge sider lyver litt for mye.
Tipper politimannen ikke hadde peiling på hva han prata om jeg ass.

Såklart finnes det mange sider med mye bullshitfakta. Men du kan jo gå på erowid, der står det riktig fakta.
De forskningsrapportene som sier at cannabis feks er mindre skadelig enn alkohol er nok ikke falske. Men, du må også tenke på at de fleste forskningsrapporter over skadeligheten til stoffer setter alkohol over drugs som heroin, meth.. Og da kan du jo spørre deg selv om de virkelig er legitime. Å måle skadeligheten av et stoff er på ingen måte lett, og du kan egentlig rangere stoffene i hvilken som helst rekkefølge du vil, det kommer bare ann på hvilke kriterier du ser på som viktig. Alkohol skader organene mer enn meth, men det gjør deg ikke til en komplett mongo etter 1 års misbruk. Dette er noe forskere ser bort i fra, alt etter hva agendaen deres er.
Sist endret av bloodshotEyes; 9. februar 2012 kl. 14:47.
Dette var tilfelle med fetteren min og, han måtte også prate med politiet men ble ikke anmeldt.

De sa blandt annet at utviklingen i hjernen stopper når man røyker, altså hvis man begynner å trekke når man er 13, er man fortsatt 13 år i hodet når man er 17 år. (5 år med røyking).

Stemmer dette? Noen som kan bekrefte med kilder evnt?

Er ganske sikker på at et hindrer utvikling på noen områder da, om man begynner veldig tidlig med høyt forbruk.
Alle fakta kan manipuleres, og blir manipulert
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Latterlig. Stikk på erowid.org, snakk med folk face2face og ut i fra det ta et valg om du skal teste eller ikke. SÅ, kan du begynne å trekke konklusjoner basert på egne erfaringer.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av freakztor Vis innlegg
De sa blandt annet at utviklingen i hjernen stopper når man røyker, altså hvis man begynner å trekke når man er 13, er man fortsatt 13 år i hodet når man er 17 år. (5 år med røyking).
Vis hele sitatet...
Dette er nok litt satt på spissen. Utviklingen stopper ikke, men den kan bli hemmet. Så vidt jeg vet finnes det ingen fasitsvar på dette, når det gjelder cannabis - men hvis noen andre har kilder så kom med det! Den vide oppfattelsen blandt forskere er vel at alt som endrer tankemønstrene dine osv. i vekstfasen av hjernen, ikke er "bra". Men som alltid; Det varierer nok fra person til person.
Sitat av daimeno Vis innlegg
Dette er nok litt satt på spissen. Utviklingen stopper ikke, men den kan bli hemmet. Så vidt jeg vet finnes det ingen fasitsvar på dette, når det gjelder cannabis - men hvis noen andre har kilder så kom med det! Den vide oppfattelsen blandt forskere er vel at alt som endrer tankemønstrene dine osv. i vekstfasen av hjernen, ikke er "bra". Men som alltid; Det varierer nok fra person til person.
Vis hele sitatet...
Høres mer riktig ut. Jeg vil kunne påstå at jeg har utviklet meg en del psykisk sett siden jeg begynte å røyke og føler meg eldre både psykisk og fysisk.

Men jeg tok ikke ett eneste trekk før jeg var fylt 16 år da.
Er nok luret å vente litt lenger men , uansett.
Din mest troverdige kilde når det kommer til cannabis er degselv. Det er så individuelt hva cannabis gjør med folk at du må nesten finne det ut selv, eller la vær. Hvis han tok opp det typiske du-kan-ikke-dra-til-usa kortet så har jeg enda til gode å høre om noen det har rammet, og jeg har mine tvil om det trer i kraft så lenge du ikke vaser rundt med flere hundre grammere på deg
Politimannen har nok aldri røyket selv, han prøver bare og skremme deg for at du ikke skal begynne , noen klarer seg bedre enn andre når det gjelder inngangsport til andre stoffer, men må innrømme at det ikke er så bra om du er så ung, om du røyker OFTE, siden det kan bli avhengighets skapende og gjør deg veldig sløv, er nesten like gammel som deg men har gjort det 3 år, veldig ofte siste året ( bor alene ), men sluttet og tok en pause fra det for ikke lenge siden, som er veldig godt iblandt. Mye skremselspropaganda rundt cannabis.

Og, har du ett voksent forhold til det, ikke røyker for mye så er det ikke så dårlig for deg lengere
Sist endret av Wiiimp; 9. februar 2012 kl. 20:51.
bare forstå en ting og det er at politiet ikke er leger uansett hvor mye de tror de kan om emnet, de er kun tjenestemenn for statskassa, ikke noe annet, de har ikek mastergrad i medisin for og si det sånn. det de er veldig flinke på derimot er og vri og vende på det folk sier og gi negative sanksjoner til folk som ikke velger og være en jævla slave for staten og makten..

slår ikke alle politimenn over en kam og skal ikke virke som en halvkriminell tulling som sier at alle politimenn er duster og iddioter og blabla, sikkert mange smarte politimenn der ute, men det jeg vet er at de ikke er leger og har ikke studert noe særlig opp om emnet bortsett fra feilinfoen de får på sider som du nevner og som oftest er statsbasert og proppfull med skremselsprop i tillegg til det de blir lært på politiskolen..

så det at en ureflektert politimann kommer og skal gi deg moralpreken samtidig som han kaller andre folk som garantert har studert mye mer om emnet enn det han selv har for wannabe proffesorer sier mer om kunnskapsnivået hans enn disse "dumme" stonerne som liksom leker proffesor.

Du kan jo veie opp: En poltimann som egentlig ikke bryr seg særlig mer enn det og være en løpegutt for staten og kreve penger fra folk og ugleser alt så lenge noe er ulovlig eller en hasjrøyker som garantert sitter på flere timer med lesing om emnet på diverse nøytrale sider om cannabis pga egen interesse osv.. vet hvertfall hvem jeg ville stolt mest på av de to..

mitt tips til deg er å drite i hva statens autoriteter sier og heller sette deg opp en egen mening om emnet gjennom egenerfaring og kunnskap du selv mener er riktig og følg dine egne tanker og meninger..

Når dette er sagt så vil jeg også si at misbruk er ødeleggende og det gjelder alt, men at en snut ikke ser forskjell på bruk og misbruk og tror at man automatisk havner med nåla i armen og mener at alle som sitter på litt annen kunnskap enn det vi liksom er "ment" til og tro, sier mer om hvor trangsynte de er framfor disse som "leker" proffesor bare fordi di blotter meningene sine på ett nettforum f.eks..
men er også mange dumme stoners seff, så derfor er tipset mitt les litt av vært og ha litt innsikt i hvordan du selv reagerer på cannabis og sett deg opp dine egne meninger..
Sitat av DC89 Vis innlegg
bare forstå en ting og det er at politiet ikke er leger uansett hvor mye de tror de kan om emnet, de er kun tjenestemenn for statskassa, ikke noe annet, de har ikek mastergrad i medisin for og si det sånn. det de er veldig flinke på derimot er og vri og vende på det folk sier og gi negative sanksjoner til folk som ikke velger og være en jævla slave for staten og makten..

slår ikke alle politimenn over en kam og skal ikke virke som en halvkriminell tulling som sier at alle politimenn er duster og iddioter og blabla, sikkert mange smarte politimenn der ute, men det jeg vet er at de ikke er leger og har ikke studert noe særlig opp om emnet bortsett fra feilinfoen de får på sider som du nevner og som oftest er statsbasert og proppfull med skremselsprop i tillegg til det de blir lært på politiskolen..

så det at en ureflektert politimann kommer og skal gi deg moralpreken samtidig som han kaller andre folk som garantert har studert mye mer om emnet enn det han selv har for wannabe proffesorer sier mer om kunnskapsnivået hans enn disse "dumme" stonerne som liksom leker proffesor.

Du kan jo veie opp: En poltimann som egentlig ikke bryr seg særlig mer enn det og være en løpegutt for staten og kreve penger fra folk og ugleser alt så lenge noe er ulovlig eller en hasjrøyker som garantert sitter på flere timer med lesing om emnet på diverse nøytrale sider om cannabis pga egen interesse osv.. vet hvertfall hvem jeg ville stolt mest på av de to..

mitt tips til deg er å drite i hva statens autoriteter sier og heller sette deg opp en egen mening om emnet gjennom egenerfaring og kunnskap du selv mener er riktig og følg dine egne tanker og meninger..

Når dette er sagt så vil jeg også si at misbruk er ødeleggende og det gjelder alt, men at en snut ikke ser forskjell på bruk og misbruk og tror at man automatisk havner med nåla i armen og mener at alle som sitter på litt annen kunnskap enn det vi liksom er "ment" til og tro, sier mer om hvor trangsynte de er framfor disse som "leker" proffesor bare fordi di blotter meningene sine på ett nettforum f.eks..
men er også mange dumme stoners seff, så derfor er tipset mitt les litt av vært og ha litt innsikt i hvordan du selv reagerer på cannabis og sett deg opp dine egne meninger..
Vis hele sitatet...
ja det som er litt morsomt er at han faktisk ikke så noe forskjell på bruk og misbruk. jeg sa at tydelig flere ganger at det er forskjell på bruk og misbruk. NEI sa han da, opptil flere ganger. dum går det ann og bli og.

er stort sett enig i alt det du skriver ellers også, tror ikke jeg kunne sagt det bedre selv
Alle kan kalle seg selv en forsker, det er ikke en beskyttet tittel for å ha det sagt.
Tittelen forsker er ikke en beskyttet tittel, den er i sin videste forstand knyttet til en forskningsaktivitet en utøver uavhengig av formalkompetanse eller ansettelsesform.
Vis hele sitatet...
kjelder

Man kan jo velge selv når man vil begynne med rus bruk og misbruk, men sentralnervesystemet gjennomgår en modningsprosess gjennom hele ungdomstiden. Mye tyder på at jevnlig rusmiddelbruk påvirker områder i hjernen som har med hukommelse, følelsesmessige reaksjoner og integrert handling å gjøre – og forstyrrer utviklingen.
Følgene kan bli vansker med å kontrollere følelser og impulser, vansker med å tenke og handle langsiktig, og vansker med å motivere seg. Ulike forandringer i arvestoffet kan dessuten medføre langvarige skader, også om rusmiddelbruken opphører.

Så man burde vente til man er fult utviklet før man begir seg ut på eventyr.
Å tillegge brukeres meninger om det er bra eller ikke å bruke hasj mm. er vel som å sette bukken til havresekken.
Jeg har en bror som er bruker og han har vært det i mer enn 30 år. Når jeg ser på han og hans stadig synkende livskvalitet så frister det ikke i det hele tatt. Han har selvfølgelig sterke meninger om at hasj og lignende stoffer ikke er skadelige, men med tanke på at han er i midten av 50 årene så svikter argumentasjonen i nesten alle ledd.
Man kan trygt si at hans sosiale evner har retardert fra han bikket 30 og han er på nivå med en 13 åring.
Har på toppen av det hele fått kols...

Jeg er på ingen måte anti alt, men finner det veldig trist at folk på død og liv skal bruke sin egen kropp og sinn for å finne ut om det de driver med er skadelig eller ikke.

Spørsmålet om bruk/misbruk, er selvfølgelig viktig i sammenhengen, men jeg tror grensene er vanskelige å finne...
Regjeringen: "I Norge er det forbudt å innføre, omsette, oppbevare og bruke narkotika. All bruk av narkotika er derfor å anse som misbruk" - http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=439352
Trådstarter
fins det ingen klar definisjon på forskjellen mellom bruk og misbruk? virker ganske logisk for min del hvertfall.
at noen(altså staten) bare bestemmer at siden noe er ulovlig, og man blir tatt for å bruke/ha det er det misbruk med en gang?wut?
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
fins det ingen klar definisjon på forskjellen mellom bruk og misbruk? virker ganske logisk for min del hvertfall.
at noen(altså staten) bare bestemmer at siden noe er ulovlig, og man blir tatt for å bruke/ha det er det misbruk med en gang?wut?
Vis hele sitatet...
Hei. Sirus har greie definisjoner på dette. ALL bruk av ulovlige rusmidler (les: narkotika) er definert som misbruk. Når det gjelder alkohol defineres misbruk ut fra forbruksnivået. Når det gjelder reseptbelagte midler defineres misbruk som inntak utover eller i strid med legens anvisning. Håper det oppklarte litt :-)
Dette er bare kartlegging i autoritær styreform.
Om du vil røyke eller ikke er uansett ditt valg, så konsekvensene vil du ikke kunne se bort ifra uansett hva du velger. Jeg ville ikke anbefalt deg å røyke hasj. Jeg er fortsatt tenåring og har hukommelse som en person med alzheimer (noen påstår også at den er verre), ikke akkurat spesielt gøy når folk rundt deg husker mer fra livet ditt enn du selv gjør. På en annen side mener jeg at hasj ikke er så farlig i forhold til f. eks. alkohol. Hasj er avslappende, mens alkohol forsterker en personlighet i deg (kan være både negativt og positivt), pluss at alkohol kan gjøre mye mer skade over kortere tidsrom.
Trådstarter
Sitat av Intoforever Vis innlegg
Om du vil røyke eller ikke er uansett ditt valg, så konsekvensene vil du ikke kunne se bort ifra uansett hva du velger. Jeg ville ikke anbefalt deg å røyke hasj. Jeg er fortsatt tenåring og har hukommelse som en person med alzheimer (noen påstår også at den er verre), ikke akkurat spesielt gøy når folk rundt deg husker mer fra livet ditt enn du selv gjør. På en annen side mener jeg at hasj ikke er så farlig i forhold til f. eks. alkohol. Hasj er avslappende, mens alkohol forsterker en personlighet i deg (kan være både negativt og positivt), pluss at alkohol kan gjøre mye mer skade over kortere tidsrom.
Vis hele sitatet...
haha har omtrent det samme problemet, husker ikke så alt for mye selv, med mindre jeg interreserer meg for det eller om det er merkbart det som er skjedd
At foreldrene dine gikk til politiet med det og med den faren det kunne være for å sette deg i dårlig lys hos politiet og det å kunne få noe på rullebladet var noe spesielt synes jeg. Hvis det var første gang de oppdaget deg, så burde de da kunne tatt det opp direkte med deg!
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
At foreldrene dine gikk til politiet med det og med den faren det kunne være for å sette deg i dårlig lys hos politiet og det å kunne få noe på rullebladet var noe spesielt synes jeg. Hvis det var første gang de oppdaget deg, så burde de da kunne tatt det opp direkte med deg!
Vis hele sitatet...
det var ikke første gangen, er ganske sikkert og visst.